Hon hyllar mc-föraren som tog hänsyn till trafikrädd häst

Själv stannar jag alltid och stänger av motorn när jag möter ekipage på vägen.
Jag uppskattar när bilister åtminstone stannar när de möter mig till häst. (vilket inte alltid görs, tyvärr)
 
För min del räcker det att de tar ut avståndet i sidled och inte passerar oss för nära. Kör de över i andra körfältet blir jag glad! Om de dessutom saktar ner ner lite är det trevligt. "Min" häst är inte alls trafikrädd men kan ju bli skrämd av något annat och råka hoppa ut i vägen just när en bil kommer.
 
Jag tillhör de där som tycker det är svårt att veta hur jag ska agera. Min standardlösning är att sakta ner ordentligt och hålla avståndet så gott det går, men ibland blir ju hästarna rädda ändå. Samtidigt är det inte alltid lämpligt att stanna och jag vet flera hästar som blir ännu räddare om fordonet stannar ("titta, det står still, om en sekund kommer det hoppa på mig!" verkar de tänka).
 
Jag saktar ner, håller avstånd och rullar förbi. Min förra häst var en sån som blev mer misstänksam/rädd om bilen stannade helt. Dock aldrig så att man inte kunde kontrollera och driva framåt.

Jag tycker också att om man har en häst som är jätterädd/panikslagen för trafik så har man inte på vägar att göra, alternativt ryttaren bör hoppa av och leda hästen i lina.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trots att ryttaren Emelie Lamppa gjorde allt för att skoterföraren inte skulle komma närmare fortsatte föraren att köra mot henne och...
Svar
3
· Visningar
974
Senast: mnementh
·
  • Artikel
Hästnyheter En kvinna i Värnamo kommun misskötte en häst så grovt att man blev tvingad att avliva den. Det hävdar åklagare som åtalar kvinnan för...
Svar
1
· Visningar
607
Senast: Skorpion76
·
  • Artikel
Hästnyheter Den danska familjen flyttade till Sverige och tog med sig sina djur, bland annat tio hästar. Det anmäldes inte till tullen och rätt...
Svar
2
· Visningar
876
Senast: Carand
·
  • Artikel
Hästnyheter Angelie von Essens mål var att rida EM och hennes chanser att bli uttagen goda. Då sålde hon sin häst Newton Abbot till Qatar. Bara fem...
Svar
0
· Visningar
308
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp