Höns med elnätsstängsel

Skjøldur

Trådstartare
Jag vill bara berätta att jag har det och att det funkar alldeles utmärkt. En del ställer sig väldigt skeptiska och jag har fått förklara hur det funkar för många. Därför delar jag med mig av det jag lärt här för jag vill att fler hönsflockar ska få komma ut ur sina tråkiga hönsgårdar. Min stiliga tupp Arkman och hans åtta brudar går här ute och njuter i det nya, sköna gröna gräset.

1. Du behöver följande: Minst ett elnät, dom brukar vara 50 m långa. Om du ska ha kycklingar så ska du välja ett med täta maskor nedtill så att dom inte kan kila ut.
-Ett kraftigt elstängselaggregat och åskskydd till det, en jordkäpp och en svart kabelbit att dra mellan aggregatet och jordkäppen och en röd (kan ha annan färg också) att dra mellan det och stängslet. Helst en speciell fästklämma att fästa tråden i stängslet med, men går rätt bra en bit elstängseltråd istället om du har det och lägger den paraellt med tråden och tejpar med eltape. Knyt inte!

2. Det följer med ett gäng fästpinnar av plast att fästa det i marken med. Stängslet måste hållas upprätt. Jag använder vanliga plast-elkäppar från biltema för att stäcka upp det ordentligt. Om det viker sig dubbelt någonstans och det reglar så blir vattnet strömförande leder strömmen från en tråd till nästa och då bränns den av.

3. Du måste ta lös det och klippa gräset runt om minst en ggr i månaden för det är inte bra om vått gräs ligger emot nätet. Jag brukar bara lyfta upp käpparna och flytta dom en liten bit innåt och ta en sida i taget. Alternativt, klippa för hand med kantsax går också bra, men en trimmer kan slita sönder nätet!

4. Nätet skyddar mot alla fyrbenta utom små rovdjur som mink och vesslor, men självklart inte rovfåglar. Har du rovfåglar där du bor så sätt upp högre stolpar ganska tätt runt om och spänn upp linor mellan dom som du hänger lite allt möjligt skrutt o skrot på. Gamla cd-plattor glänser så dom är bra, folieremsor också och vad du kan komma på. Fladdret ovanför dom kommer att göra hönsen nervösa i början men dom vänjer sig. Men rovfåglarna har en instinkt som säger att dom ska vara väldigt rädda om sina vingar så därför törs dom inte attackera.

MEN först, skulle kanske skrivit det överst, måste dom lära sig att respektera nätet. Därför gjorde jag en liten fålla först och spände vanligt blått bärnät över så att dom inte kunde flyga ut. Då lärde som sig det och att det var el i stängslet. Höns har lätt för att lära sig en sak men svårt för att lära om. Dom minns att det inte gick att flyga ut och vågar inte försöka igen för nätet är ju "farligt".

LYCKA TILL MED HÖNSHAGEN!
 
Här flyghoppar hönsen lätt över staket som är en dryg meter höga. De envisas med att hoppa in i hundgården (där den hönsätande hunden hålls på dagarna) och det staketet är 170 cm högt...
 
Här flyghoppar hönsen lätt över staket som är en dryg meter höga. De envisas med att hoppa in i hundgården (där den hönsätande hunden hålls på dagarna) och det staketet är 170 cm högt...

Hej Migo. Jag har Hedemorahöns och dom är lätta och duniga och har verkligen inte svårt att få luft under vingarna! :). Dom flyger lätt upp direkt från golvet till pinnar som sittet två meter högt och nätet är bara 1.15. Och för att vara höns tycker jag nog dom är rätt intelligenta. I alla fall har dom alla naturliga hönsinstinker intakta. Du får läsa slutet av min beskrivning först innan du yttrar dig, eller så har du läst men har svårt att tro att höns är så lätta att lura... Men man säger ju inte för inte hönshjärna om någon är osmart... Det är lite joxigt att göra en liten hage först med bärnät över där dom får gå i två veckor innan man gör en stor, men det funkar. Jag har haft elnätshage i fem år nu utan att en enda har flugit ut och utan att någon hund, räv, grävling eller annat odjur tagit sig in. Bara man är noga så går det bra.
 
Har man en stor hage och det dessutom är elnät som är ganska svårt att mellanlanda på så tror jag att dom flesta höns finner sig att vara på insidan. Det beror också på om dom är vana vid att hoppa över nätstängsel eller inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp