Hönstråden 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.

KungTulle

Trådstartare
Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år?

Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet hönshus eftersom jag vill kunna hålla flera i separata avelsgrupper. Hade tänkt göra det 2013 men halkade och skadade ryggen i mars och sen så blev det inget byggt under våren och början av sommaren...

Jag har inga planer på att skaffa några nya sorters höns 2014 utan tänker greja med de jag redan har.

Vill får fram mer av Öländsk Dvärg för jag har bara en vuxen tupp och en höna. Tyvärr blev det så att hönans ruvning i somras misslyckades och sen när hon började värpa på hösten igen tog jag några ägg och la i kläckaren.

Typiskt nog kläcktes bara tre och ALLA är tuppar och nu har de precis börjat gala. De är små och käcka och när de gal så låter det KYCKELYKYYY!!!!! Och deras röster är väldigt späda om man jämför med större tuppar.
 
Sv: Hönstråden 2014

Bra initiativ! :)

Jag planerar att kläcka fram fler pavlovskaja (har 1.1 nu) då jag är totalt överraskad av deras underbara personligheter. Tuppen Pjotor är helt ljuvlig, en känslig men ändå totalgo liten kille. Ska även kläcka fram stor silke då jag bara fick till 1 höna förra sommaren. Ska även kläcka fram svart/vit randade wyandotter samt appenzeller. I övrigt ska jag kläcka utav de jag redan har för att dels behålla någon men även kunna sälja en del kycklingar. Har nu möjlighet att ha 5 rasrena grupper men jag vill ha tillgång till fler avdelningar (roligt med rashöns!!) och därför vill jag ha en friggebod också att ha som hönshus då fler avdelningar kan ordnas samt en avdelning för blandgrupp för att ha som matäggsgrupp. Vill ju ha lite olika färger på dessa äggen så i kläckaren har jag nu bla Maran och Isbar och ska sedan kläcka fram några Plymouth Rock. Har även 2 CCL just för äggens skull.

I övrigt hoppas jag på att hitta en beg lekstuga att ha som ankhus (ska kläcka fram fler ankor också, har bara 2). En annan plan är att bygga en avdelning i vårt snickarhus där jag hade tänkt husera 2 påfåglar, är bara så nojjig att få in smittor men jag tror mig hittat en säljare som verkar väldigt restriktiv mot besök hos sina fjäderfän pga smittorisk så vi får se.
 
Sv: Hönstråden 2014

Jag ska snart fylla kläckaren med ägg. Vet bara inte vad för raser jag vill ha. sugen på hedemorahöns så några sådana blir det nog. Men annars vet jag inte. Skulle vara roligt med lite olika färger på äggen.

Haft höns i flera år tidigare, tyvärr blev vi av med allihop tidigt i höstas och då tappade jag lusten helt för att kläcka nytt. Då hade vi en fin grupp hedemorahöns. Superfina!

Tips på vad jag ska stoppa i kläckaren? :)
 
Sv: Hönstråden 2014

Bra initiativ. :)

Jag har ju börjat året med ägg i kläckaren av Cream Legbar. Min förhoppning är att få några hönor och en fin tupp till dom. Om det blir så kommer jag att försöka göra mig av med mina nuvarande tuppar och bara ha en CL-tupp sen, så att jag kan få fram rena Cream Legbar. Det är nu 10 levande ägg på dag 9.

Kanske kommer vi att bygga ut hönshuset så att de får mer utrymme inne, men det får vi se.
 
Sv: Hönstråden 2014

taccotad - Kanske maran också? Så får du lite mörka ägg? :) Och nån grönvärpare (Isbar, araucana, engelsk araucana eller cl)? Har träffat engelsk araucana och dom verkar väldigt lugna och trevliga, och dom var mjuka att hålla i. :) Sussex tycker jag också verkar trevliga och fina, men har inga själv.
 
Sv: Hönstråden 2014

Typiskt nog kläcktes bara tre och ALLA är tuppar och nu har de precis börjat gala. De är små och käcka och när de gal så låter det KYCKELYKYYY!!!!! Och deras röster är väldigt späda om man jämför med större tuppar.

Hi hi, det låter gulligt!!! :D
Av mina tre som blev i kläckaren är TVÅ tuppar, dock har de inte börjat gala än.

Favorithönan Jackson la sig att ruva för en tid sedan. Igårkväll lyste jag äggen, och de vara klara allihop:( Nu ska jag göra mig av med tuppen Karl; av femton ägg i kläckaren i höstas var 11 obefruktade :mad:

"Nu vill vi ha en tupp med sting, den vi har han är ju ding"...
 
Sv: Hönstråden 2014

Va tråkigt att det inte blev nåt av dina ägg. Hoppas du hittar en snygg tupp att byta ut den gamla med. Vad vill du ha för tupp?
 
Sv: Hönstråden 2014

Vet inte, alla mina höns är blandraser med allt möjligt, så det spelar inte så stor roll. Dock är jag väldigt rädd att få in smittor i min besättning, den har hittills varit helt frisk :) , så min tanke är kanske att ta ägg nånstans ifrån och kläcka fram och spara därifrån.

Min förra omgång med höns (hrm, jösses, typ femton år sen:o) bara var sjuka hela tiden, och det finns inget som så kan ta död på ett intresse som sjuka djur...:crazy:
 
Sv: Hönstråden 2014

Förstår dig. Jag gillar inte att behöva kläcka i maskin, men gör hellre det än att köpa livdjur igen för jag vill inte heller ha in ohyra och sjukdomar. Så nu blir det bara ägg hädanefter. Tror dock att jag haft turen och klara mina från sjukdomar. Kalkben är det enda jag inte kan veta säkert om dom har för mina höns är unga och jag har dessutom oljat och smort dom då och då av rädsla att de ska ha nåt.
 
Sv: Hönstråden 2014

Vad spännande med en hönstråd :)
Här hemma har vi ett gäng gammelsvenska dvärghöns.. Eller ehm ja, tuppar är det ju mest av för tillfället:o :p
Kod:
Hade lite otur i våras och blev av med alla utom två hönor, som båda två låg och ruvade.. Tyvärr blev ju resultatet endast fyra tuppar:eek: så vi får väl se vad det blir av dom två små dunbollarna som kläcktes för en månad sen. Blir det bara tuppar då med blir jag ju lite matt:p

Förhoppningarna för iår är att få byggt ett nytt hönshus, är inte alls nöjd med det befintliga.
Och att få tummen ur och förhoppningsvis få anslutit till genbank.
 
Sv: Hönstråden 2014

Va roligt att bli genbank. :)

Idag la min dvärghöna sitt första ägg tror jag. Hela 41 gram! Duktiga hon.
 
Sv: Hönstråden 2014

Kanske, kanske, kanske jag denna sommaren också kan var med här lite mera :D

I mars flyttar vi nämligen till ett hus där det fungerar att ha höns, 1700 kvm tomt :love:
Dock, såklart, så är det en kommun där de kräver tillstånd från höna 1 :meh:

Men idag tog jag första steget mot ett hönshus, mailade miljötanten med lite frågor. Om hur många hönor som brukar godkännas, och om tuppar godkänns alls.
Drömmen hade ju varit att kunna ha 10-15 höns och 1 tupp i varje fall, men tror tyvärr inte att det kommer beviljas. Får jag godkänt 10 hönor får jag nog vara glad....
Bygge av hönshus blir troligen inte förrän till nästa sommar, så jag är ju ute i god tid, men oooommmm vi kaaaanske får lite tid över till sommaren så är det ju bra att veta vad som gäller ;)

Men i varje fall, några frågor till er med.
När man kläcker ägg själv, så blir där ju ofrånkomligen en del tuppar. När brukar man räkna dem som just tuppar och inte unghöns längre? När börjar de gala?
Och när brukar man slakta dem för köttets skull?
 
Sv: Hönstråden 2014

Va kul! Det ska säkert gå bra att få tillstånd. Man brukar behöva godkänt från sina grannar, men annars är det nog inga problem. Skaffa tillstånd för några st till en början, så kan du sen ansöka om att få ha fler sen när kommunen sett att det fungerar bra. Jag får ha 10, tänker ansöka om minst 5 till i vår, helst vill jag kunna ha 20 för då kan jag ha kvar tuppar för kött osv.

De räknas nog som tupp från det att de börjar gala. NÄR de börjar gala är väldigt olika. En del börjar tidigt, andra sent. Min högste tupp började vid 3,5-4 månaders ålder. Min lilltupp började när han var 6 månader. Men man kan nog räkna med att de börjar mellan 4-6 månader ungefär. Det är ju inte värre än att du nackar den som börjar gapa om det sker innan ni hunnit slakta av dom.

När man ska slakta dom för köttets skull beror nog lite på ras. De vi köper i butikerna är väl ca 6 veckor gamla bara. Den vi slaktade vid 4,5 månad var mindre än en sån köpekyckling. Men jag har räknat med att slakta runt 5 månader, ev tidigare om de blir gapiga. Jag har dock inga köttraser så mina blir det ju mindre kött än tex en orpington eller faverolle i samma ålder kan jag tro.

Jag kan för övrigt rekommendera att du läcker fram alla dina höns själv. Du minskar då risken markant för sjukdomar och framförallt ohyra. Kalkben verkar finnas hos varenda hobbyhönsägare och det är nästan omöjligt att bli av med om man inte gör sig av med. Om jag fick börja om hade jag garanterat inte köpt ett enda livdjur. Jag har klarat mig bra som det verkar men man kan aldrig vara säker.
 
Senast ändrad:
Sv: Hönstråden 2014

Ett ägg av mina har dött, så nu har jag 9 levande i kläckaren. Måtte de nå hela vägen fram. Dag 12 idag... En vecka till bara!
 
Sv: Hönstråden 2014

Kläcka själv hade varit jätteskoj!

Fick svar idag från miljönissen. Krävs tillstånd, vanligast är att man söker om 3-5 st höns. Får ha fler om det finns möjlighet till det...
Ingen tupp.

Krav:
Skyddsåtgärder vidtas för att undvika klagomål (förebygg luktolägenheter från djur- och gödselhållning, samt minimera risk att djuren tar sig in på annans tomt).
Gödsel ska förvaras i täta komposter om den förvaras inom området.
Skriftligt medgivande från närboende grannar som kan beröras av djurhållningen


Så nu ska jag skriva tillbaka igen med lite följdfrågor. :D
Bla det här med tupparna som jag undrade ovan (hur länge får jag behålla dem?), och sen om unghöns räknas in i dessa man ansöker om.
Drömmen hade varit att kunna ha 5-10 höns för äggens skull, och sedan varje vår kläcka fram ytterligare 5-10 st som slaktas efter sommaren/när de börjar gala.
Men vi får se. Annars får jag chocka dem och ansöka om 20 höns med en gång ;)
 
Sv: Hönstråden 2014

kl

Åhh, jag har så mycket planer så :D

Det ska byggas ut, byggas om och målas om, nya reden och lite smått å gott! :D
Ser fram emot våren å sommaren!!
 
Sv: Hönstråden 2014

Kul! :D Ansök om minst 10 höns iaf, det värsta som kan hända är att dom säger nej. ;) Eller fråga om du kan ansöka om 20, om han tror att det finns en chans att det går igenom. Jag har sökt för 10, kommer nu att ringa och be om 10 till så att man kan ha kycklingar och slakta för mat litegrann.

Tack Milene!
Nu är det 8 ägg kvar. Har haft ett kallt hörn visade det sig. Åtgärdat nu men ett hann dö innan. :(
 
Sv: Hönstråden 2014

Har just skickat iväg ett mail och frågat vilket "sorts" svar man får på en ansökan.
Kan de svara "nej, 20 höns får du inte ha, men 10 kan vi godkänna", så lär jag söka för 20 höns med en gång.
Är det bara ett ja/nej svar man får, vet jag inte hur jag gör... Ansökan kostar över 1700 kr, så man vill ju inte riskera att inte få den godkänd...
 
Sv: Hönstråden 2014

Har just skickat iväg ett mail och frågat vilket "sorts" svar man får på en ansökan.
Kan de svara "nej, 20 höns får du inte ha, men 10 kan vi godkänna", så lär jag söka för 20 höns med en gång.
Är det bara ett ja/nej svar man får, vet jag inte hur jag gör... Ansökan kostar över 1700 kr, så man vill ju inte riskera att inte få den godkänd...

Du behöver bara tillstånd om du bor inom planerat område.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Lantbruksdjur Nu är vi redan inne i februari och ni har säkert redan , liksom jag, börjat planera in hönsaktiviteterna i år. Vad har ni för höns...
15 16 17
Svar
322
· Visningar
54 065
Senast: sassiball
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
1 990
Senast: sally_lipton
·
Övr. Djur Jag funderar på att skaffa höns. Dels gillar jag dom för dom är söta och roliga och dels så har jag blivit beroende av de ägg jag brukar...
2
Svar
23
· Visningar
4 397
Senast: KungTulle
·
Övr. Djur Halloj! Min polare skaffade höns för ett tag sen och jag blev helt förälskad! De är ju skitcoola djur, jag kan sitta och titta på dem...
Svar
19
· Visningar
6 232
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp