Hönstråden 2016

Milene

Trådstartare
Ok, nu kör vi en ny tråd för 2016 för våra befjädrade vänner!

Här värps det lite i otakt... När det var som kallast värpte hönorna ur sig ett ägg var om dagen, men nu, när temperaturen ligger på flera plusgrader så är det bara den yngsta, Flicka; som värper. Och vaktlarna, det fullkomligt sprutar ägg ur dom...

Hur går det för er andra?
 
Jag har ju bara unghöns i år så det blir en del ägg, sporadiskt skulle jag vilja säga. Tror dom hittar gömställen ibland. En unghöna har jag som tar sig in i stallet varje dag och värper i höet. Hon blev ute en natt tom, kom aldrig in på kvällen. Vet inte vad hon höll på med men sen har hon kommit in som vanligt.

Plusgrader här, snön smälte bort på en vecka så nu kan dom picka gräs igen. Jag väntar på mars för då hoppas jag att det blir någon surhöna eller två. Jag är glad att jag änsålänge har fått behålla mina fjäderfän och inte förlorat någon till räven eller höken sen vi flyttade. Men vintern är inte över än. Hoppas att vi under sommaren får några höns/kycklingar sålda och att den egna flocken utökas med iaf 5 hönor och en tupp - från egna ägg förstås.

Ser fram emot årsrapporten, den har inte kommit än.
 
Mina värpte som 17 när det var kallast och eftersom jag jobbade heldagar och bara såg till att de hade isfritt, varmt vatten innan jag åkte före 06 på morgnarna så hann flera ägg frysa sönder innan jag plockade dem på kvällen.

Här hann snön precis tina, regna och blåsa bort och nu när jag varit ledig har de varit ute och skuttat både i snön och på gräsmattan, enda gångerna de inte fick gå ut var när det var under -10 då jag inte ville ha dörren öppen samtidigt som jag hade värmelampan igång.

I morse sprang de sin vana troget upp och rensa bland fröerna under automaten, sprättat runt på gräsmattan men sen valde de att gå in igen från ruskvädret. Just nu är det snöblandad nederbörd ute. :down:

Idag har jag plockat 8 ägg från totalt 12 hönor, samtliga är under året och de har börjat visa ruvtendenser men jag vill inte ha några kycklingförsök så här års, de får lugna sig tills längre fram i vår. :heart
 
Usch nu har jag tuppproblem och vet inte hur jag ska tänka.
För tillfället har jag 20 hönor och massor av tuppar (vet ej hur många). De flesta tupparana ska sluta i grytan men några ska självklart vara kvar. Tanken var att försöka behålla 5 tuppar. En jag köpte för 1,5 år sedan, de två som är från 2014 och två från 2015. Den äldste pojken försvinner tyvärr men han har problem med kalkben som tidvis även går ner under fötterna vilket gör honom halt. Han var på väg till kubben redan förra året men det drog sig tillbaka och han har fungerat utan problem sedan dess men det får räcka nu.
Allt kändes bra med den här planen men så börjar jag titta på den inköpta tuppen. Han har också fått kalkben och jag börjar självklart fundera på om planen är vettig. Nu undrar jag istället om jag ska nacka honom också och spara två av hans söner men då blir det 3 tuppar kläckta 2015 och ungtuppar är ju rätt hopplösa med hönsen. Det kanske blir för mycket med 1 tupp/4 hönor om 3 är ungtuppar? Ska den 'nye' bort så vill jag verkligen behålla 2 av hans söner för att behålla så stor del av hans gener i flocken som möjligt. Jag vill helst slippa köpa in nya djur i brådrasket med tanke på risk för smittor och andra problem.
Jag känner att jag kört fast totalt i tankarna och det börjar bli hög tid att fylla upp frysen.
 
Usch nu har jag tuppproblem och vet inte hur jag ska tänka.
För tillfället har jag 20 hönor och massor av tuppar (vet ej hur många). De flesta tupparana ska sluta i grytan men några ska självklart vara kvar. Tanken var att försöka behålla 5 tuppar. En jag köpte för 1,5 år sedan, de två som är från 2014 och två från 2015. Den äldste pojken försvinner tyvärr men han har problem med kalkben som tidvis även går ner under fötterna vilket gör honom halt. Han var på väg till kubben redan förra året men det drog sig tillbaka och han har fungerat utan problem sedan dess men det får räcka nu.
Allt kändes bra med den här planen men så börjar jag titta på den inköpta tuppen. Han har också fått kalkben och jag börjar självklart fundera på om planen är vettig. Nu undrar jag istället om jag ska nacka honom också och spara två av hans söner men då blir det 3 tuppar kläckta 2015 och ungtuppar är ju rätt hopplösa med hönsen. Det kanske blir för mycket med 1 tupp/4 hönor om 3 är ungtuppar? Ska den 'nye' bort så vill jag verkligen behålla 2 av hans söner för att behålla så stor del av hans gener i flocken som möjligt. Jag vill helst slippa köpa in nya djur i brådrasket med tanke på risk för smittor och andra problem.
Jag känner att jag kört fast totalt i tankarna och det börjar bli hög tid att fylla upp frysen.
Inte vad du vill höra, men min uppfattning är att kalkben till viss del är ärftligt betingat så jag hade inte sparat någon av dem. :( När jag kläckte fram de jag har nu var jag noga med att det inte fick finnas kalkben i besättningen jag tog äggen från. Även jag har för många tuppar och de har minskat allt eftersom men inte så fort då jag inte vill stressa dem för mycket, jag siktar dock på att behålla tre av dem, sen får vi se hur det går.
 
Inte vad du vill höra, men min uppfattning är att kalkben till viss del är ärftligt betingat så jag hade inte sparat någon av dem. :( När jag kläckte fram de jag har nu var jag noga med att det inte fick finnas kalkben i besättningen jag tog äggen från. Även jag har för många tuppar och de har minskat allt eftersom men inte så fort då jag inte vill stressa dem för mycket, jag siktar dock på att behålla tre av dem, sen får vi se hur det går.
Jag vet att det är ärftligt men av någon anledning får jag bara rejäla problem på tupparna :confused: Hönorna kanske får ett par tre plåtar som reser sig en aning men efter en strykning med fett så är det borta. Alla mina djur förutom den inköpta tuppen är uppfödda från mina 3 ursprungliga de är altså nära släkt. Jag tycker mig ha märkt att har de en gång fått ett rejält utbrott är det lögn i helvete att bli av med skiten. Förhoppningen är altså att kunna hålla de yngre för ögonblicket kalkbensfria tupparna borta från de rejäla utbrotten.
 
Jag vet att det är ärftligt men av någon anledning får jag bara rejäla problem på tupparna :confused: Hönorna kanske får ett par tre plåtar som reser sig en aning men efter en strykning med fett så är det borta. Alla mina djur förutom den inköpta tuppen är uppfödda från mina 3 ursprungliga de är altså nära släkt. Jag tycker mig ha märkt att har de en gång fått ett rejält utbrott är det lögn i helvete att bli av med skiten. Förhoppningen är altså att kunna hålla de yngre för ögonblicket kalkbensfria tupparna borta från de rejäla utbrotten.
Jag hade satsat på helt nya tuppar, från fria besättningar.
 
Jag hade satsat på helt nya tuppar, från fria besättningar.
På sätt och vis har du rätt men det kommer inte ske. Jag var livrädd för smitta när jag plockade hem den här tuppen och nu har jag en vän som får slakta ut hela sin flock pga smitta hon fått hem genom inköp av djur. Det kommer inte in några utomstående djur i mitt hönshus.
 
På sätt och vis har du rätt men det kommer inte ske. Jag var livrädd för smitta när jag plockade hem den här tuppen och nu har jag en vän som får slakta ut hela sin flock pga smitta hon fått hem genom inköp av djur. Det kommer inte in några utomstående djur i mitt hönshus.
Kläcka själv? Jag var helt emot tidigare men efter att min förra flock stals och min första fick ILS, den andra blev uppäten, så kläckte jag fram egna. Jag orkade inte åka runt halva Sverige för att hitta nya Hedemoror, de blir aldrig genbank men det finns å andra sidan gott om Hedemoror så de är inte hotade längre. Jag valde att lägg ner mina principer och bita i det ruttna ägget. :yuck:
 
Hade jag inte gaft genbank hade jag gjort det. Tyvärr får man inte sälja ägg inom genbanken. Jag kan förstå tanken med det eftersom det finns endel risker men samtidigt är det synd då det skulle bli lättare att avla bort den typ av problem som jag har.
Fast jag undrar fortfarande varför det bara ger sig på tupparna.
Frågan kvarstår dock kan man ha så många ungtuppar eller blir det för jobbigt för hönorna?
 
Hade jag inte gaft genbank hade jag gjort det. Tyvärr får man inte sälja ägg inom genbanken. Jag kan förstå tanken med det eftersom det finns endel risker men samtidigt är det synd då det skulle bli lättare att avla bort den typ av problem som jag har.
Fast jag undrar fortfarande varför det bara ger sig på tupparna.
Frågan kvarstår dock kan man ha så många ungtuppar eller blir det för jobbigt för hönorna?
Aha, genbank är ju en annan sak tyvärr. Jag vet att det finns friska besättningar för efter jag slog larm om ILS så genomfördes flera tester hos genbanksägare då min första besättning var just genbank. Det går att hitta friska tuppar utan smittor. :up:
 
Aha, genbank är ju en annan sak tyvärr. Jag vet att det finns friska besättningar för efter jag slog larm om ILS så genomfördes flera tester hos genbanksägare då min första besättning var just genbank. Det går att hitta friska tuppar utan smittor. :up:
Självklart går det men hur vet jag att de är friska innan de flyttar in hos mig. Tyvärr är det ju ganska vanligt att smittor sprids med djur som tas i i besättningar. Jag kommer inte att chansa. Ursprungsfrågan kvarstår därmed.
 
Det går kalasdåligt med mitt hönshusbygge ärligt talat :down:
Vi har haft mer eller mindre storm här i 3 dagar nu och jag får inget gjort! Och det fortsätter. Känner mig helt plötsligt väldigt osäker på konstruktion. Den känns bara fel, omständig och onödigt dyr. Blir bara trött på allt. Motivation =0 :meh:
 
Vi har hämtat oss från hökattacken och summa höns som dog av den slutade på 3. Den 4:e som var skadad hämtade sig rätt fort och har till och med börjat värpa. Två av mina unghöns har valt att sura men de övriga verkar hålla sig. Har ett gäng tuppar som jag måste ta bort eftersom det är stendött att få iväg dom till någon annan. Lite synd för en av dom är en stor kochin, vit...och han är STOR! Tyvärr är större delen av mina höns av mindre storlek så han kommer krossa dom om han får bli könsmogen. Har även två paduantuppar som jag inte kan ha, finns ju redan 3 tuppar som jag valt ut specifikt...men det hör till hönseriet. Mina två surhönor låter jag ligga på ev. ägg som dom lyckats roffa åt sig, har inte kollat ordentligt för jäsiken vad ettriga dom är...:laugh:
 
Mina två surhönor låter jag ligga på ev. ägg som dom lyckats roffa åt sig, har inte kollat ordentligt för jäsiken vad ettriga dom är...:laugh:
Jag skulle strunta i det. Lyft ur hönan ur redet (ja du behöver tjocka käder och handskar), märk upp äggen och lägg tillbaka henne. Det är inte roligt alls när det helt plötsligt ligger så många ägg uder hönan att ohn inte kan värma alla. Det är inte heller kul när man står med 3 kläckta kycklingar och 5 halvfärdiga foster som dör pga hönan kliver av. Det bästa är att fixa eget krypin till hönan så hon inte blir störd och verkligen lägger sig på sina ägg då hon varit uppe och ätit. Risken är annars att hon tar första bästa rede om hennes är upptaget och så dör fostren.
 
hur många reden tycker ni är lagom för 5 hönor?
vi byggde ju ett stort och fint gemensamhets rede men det har stått helt tomt sen den enda hönan som använde det dog.. så tänkte plocka ner det och bara ha rede på golvet.

är en liten låda nu på golvet som de använder istället men funderar på att bygga någon till så att det inte blir så trångt när det är 2 som kryper ner samtidigt och den tredje står på tur :p.

våra höns har förresten äntligen börjat gå ut och picka gräs i trädgården, bara korta stunder pga skitvädret men de är i alla fall ute och får frisk luft ^_^.
 
Här har den enda värpande hönan äntligen börjat lägga ägg igen :). Annars har vi bara unghöns som inte börjat värpa ännu.. Lyckades ge bort en tupp som inte var så snäll mot unghönsen när han blev könsmogen, hans brorsa tog över rollen och axlar den bättre!

Köpte tre hönor varav en visade sig vara en tupp tyvärr... Och köpte 3 kycklingar efter det varav minst en är tupp trots "könsbestämning". Så har haft ganska mycket otur m tuppar :/.

Bildbomb!

















 
Hönshuset är i princip klart :banana: och utegården med...trodde jag tills jag stod två meter ifrån en räv mitt på gården i kväll! :eek: Så jag måste rävsäkra. Sidorna på gården är av hundgårsstaket så där kommer den inte in. Ovansidan ca 1 meter ovan mark kommer vara täckt av vanligt hönsnät och presenning som jag hoppas ska fungera. Men botten...det är för hårt att ens tänka tanken på att gräva ner något. Kan det funka att lägga kompostgaller runt om och strö jord över? Eller kommer den troligtvis gräva utanför och under gallret då? :confused:
 
Nu är äntligen både hus och gård klart :up: I dag sker inflytt av djuren men först ska alla ben badas, smörjas och klor ska klippas :devil: Ska bli så skönt att flytta dom till ett ställe utan damm och mögel med frisk luft dygnet om och äntligen kunna jobba bort benkvalstren :up:
Ska bli spännande att ha vaktlarna och hönsen tillsammans på heltid nu :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 250
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
129 934
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 836
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 426
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp