Hönstråden 2016

Under mina somrar med hyrhönor köpte jag alltid värpfoder eftersom jag tog för givet att det var anpassat för värpande hönor. Men i våras fick jag höra från flera håll att dessa i själva verket mer är framtagna utifrån industrins intressen än för hönornas bästa. Att hönsens kroppar stressas för att värpa maximalt och det därmed kan förkorta deras liv... :-O Därför har jag övergått till Granngårdens basfoder för höns, kompletterat med mycket grönt i olika former samt matrester och laktosfria mejerier. Men ser nu att flera här ändå ger sina värpfoder och det vore intressant att höra om någon här vet mer om detta?!
Har inte hört att det skulle vara stressande för hönan.
Däremot så ger jag det för det extra kalciumet, då jag tycker hönorna i perioder haft väldigt tunna skal. De fick bas tidigare.
Hade helst haft de endast på den blandningen som jag köper färdig, men den är svindyr. Så de får den som extra istället. :)
 
De flesta höns behöver inte mer än säd, snäckskal och lite grus (under förutsättning att de får gå ute). Varför då lägga en massa pengar på att köpa ett foder där det mest är en massa olika tillsatser? Och som andra sagt, så har även jag fått lära mig att de är gjort utefter vad värphybriderna behöver - vilket skiljer sig mot vad de ex de gamla lantraserna behöver.

Har man värphybrider - ja, köp värpfoder. En ras av de mer "normalproducerande" hönsen får ren säd. (och matrester ;) )
 
Hjälp mig i mitt tänk...:crazy:

Av årets kycklingar blev det sju höns. Det blev också tre ungtuppar som är färdiga för grytan, men jag har liksom fäst mig vid den ena. Funderar på om jag ska spara den.
Gammeltuppen är fyra år och en alldeles enastående tupp, han har allt!!! Men med nya unghönsen blir då flocken honom plus tio hönor, och jag tänker att han kanske behöver hjälp..? Han favoriserar ju sina gamla fruar, kanske en ungtupp vore bra hjälp att hålla ordning och vakta, och som dessutom kan se och lära sv en mästare..?

Jag behöver råd, gärna lite snabbt, då det är tänkt att "tuppa av" inom de närmaste dagarna..,:crazy:
 
Hjälp mig i mitt tänk...:crazy:

Av årets kycklingar blev det sju höns. Det blev också tre ungtuppar som är färdiga för grytan, men jag har liksom fäst mig vid den ena. Funderar på om jag ska spara den.
Gammeltuppen är fyra år och en alldeles enastående tupp, han har allt!!! Men med nya unghönsen blir då flocken honom plus tio hönor, och jag tänker att han kanske behöver hjälp..? Han favoriserar ju sina gamla fruar, kanske en ungtupp vore bra hjälp att hålla ordning och vakta, och som dessutom kan se och lära sv en mästare..?

Jag behöver råd, gärna lite snabbt, då det är tänkt att "tuppa av" inom de närmaste dagarna..,:crazy:
Jag tycker det låter bra att spara en tupp. :up:
Det enda är om man vill avla och ha nytt blod (även om "alla" säger att det inte är så viktigt på höns).

Vi har just ni två tuppar på sju hönor och de kommer överens fint. :)
 
Ja de här köptes in utifrån, så det blir ju helt nytt blod!

Låter bra att de håller sams!

Tack för råd!! :)
 
Var beredd på att två tuppar kan vara mer problematiskt än tre. Stortuppen har då bara en konkurrent och den kan bli rätt rejält hunsad. Självklart kan det fungera helt problemfritt också det har jag både läst och sett exempel på.
 
De flesta höns behöver inte mer än säd, snäckskal och lite grus (under förutsättning att de får gå ute). Varför då lägga en massa pengar på att köpa ett foder där det mest är en massa olika tillsatser? Och som andra sagt, så har även jag fått lära mig att de är gjort utefter vad värphybriderna behöver - vilket skiljer sig mot vad de ex de gamla lantraserna behöver.

Har man värphybrider - ja, köp värpfoder. En ras av de mer "normalproducerande" hönsen får ren säd. (och matrester ;) )

Mina höns går inte ut varje dag, vågar inte ha dom ute när ingen är hemma pga rovdjur.

En fråga till, ni som ger värpfoder, ger ni snäckskal också?
 
Mina höns går inte ut varje dag, vågar inte ha dom ute när ingen är hemma pga rovdjur.

En fråga till, ni som ger värpfoder, ger ni snäckskal också?
Nej. :)
Men jag hade nog sett till så att de hade ordentligt sandbad inne/ möjlighet till grus. Efter som de behöver det till att mala fodret.
 
Vem dödade mina vaktlar??? :cry:

När jag kom hem igår så låg de döda och lite lemlästade i sina burar. Förstår inte vem det kan ha varit, har burar av rejält kycklingnät, och burarna var hela. I de två burarna var alla döda, alltså nån lustmördare, eller nån som tänkte hamstra.

Ledsen. :cry::cry::cry:
 
Vem dödade mina vaktlar??? :cry:

När jag kom hem igår så låg de döda och lite lemlästade i sina burar. Förstår inte vem det kan ha varit, har burar av rejält kycklingnät, och burarna var hela. I de två burarna var alla döda, alltså nån lustmördare, eller nån som tänkte hamstra.

Ledsen. :cry::cry::cry:
:cry::cry::cry:

Råttor eller något mårddjur? Sätt putsnät/svetsat nät så tar varken det ena eller det andra sig in.
 
Hur har ni löst det med ventilationen? Vårt året runt-hönshus blev klart för några veckor sedan, d v s tillräckligt färdigt för att chicksen skulle kunna flytta in. Vi har i dagsläget två ventilationshål, ett högt upp och ett långt ner på motsatt vägg. De senaste dagarna har det dock blivit en hel del kondens på insidan av fönstren och när jag köpte en termometer som även har fuktmätare kunde jag konstatera att det är för hög luftfuktighet. När jag läser på om hönshusventilation får jag intrycket att det bästa vore att göra betydligt fler ventiler. Visserligen skulle man kunna installera en fläkt istället, men med tanke på allt damm som bildas runt hönorna verkar det krävas en hel del löpande underhåll för att en sådan inte ska "gro igen"... Maken började fundera på om man kunde ha en fläkt som blåste in luft i hönshuset istället för att suga ut - då blåser den sig ju ren från damm hela tiden. Men hur funkar det med övertryck i hönshuset...?! Vore intressant att höra hur ni andra har gjort!
 
Hur har ni löst det med ventilationen? Vårt året runt-hönshus blev klart för några veckor sedan, d v s tillräckligt färdigt för att chicksen skulle kunna flytta in. Vi har i dagsläget två ventilationshål, ett högt upp och ett långt ner på motsatt vägg. De senaste dagarna har det dock blivit en hel del kondens på insidan av fönstren och när jag köpte en termometer som även har fuktmätare kunde jag konstatera att det är för hög luftfuktighet. När jag läser på om hönshusventilation får jag intrycket att det bästa vore att göra betydligt fler ventiler. Visserligen skulle man kunna installera en fläkt istället, men med tanke på allt damm som bildas runt hönorna verkar det krävas en hel del löpande underhåll för att en sådan inte ska "gro igen"... Maken började fundera på om man kunde ha en fläkt som blåste in luft i hönshuset istället för att suga ut - då blåser den sig ju ren från damm hela tiden. Men hur funkar det med övertryck i hönshuset...?! Vore intressant att höra hur ni andra har gjort!
Vi har våra nu i dels en gammal hästbox och dels i ett garage, båda har så stor luftvolym och ventilation i förhållande till antalet höns att det fungerar bra men i ett tidigare mindre hönshus var ventilationen ett stort problem med för hög luftfuktighet och ett par fick också luftvägsproblem.

Jag hade nog i första hand ökat ventilationsytan med fler ventiler och haft det öppet dagtid (i bra väder) för att vädra ut.
 
@Minett Är hönshuset stängt dagtid? Alltså är de alltid inne i hönshuset?

Nej, de kan gå ut i hönsgården. Luckan är öppen 07.30-19.30 (vi har en tidsinställd). De börjar "göra kväll" redan vid 17-tiden nu, men luckan får fortsätta vara öppen några timmar till för att få så bra luftväxling som möjligt (och för att inte riskera att någon blir utestängd.)
 
Nej, de kan gå ut i hönsgården. Luckan är öppen 07.30-19.30 (vi har en tidsinställd). De börjar "göra kväll" redan vid 17-tiden nu, men luckan får fortsätta vara öppen några timmar till för att få så bra luftväxling som möjligt (och för att inte riskera att någon blir utestängd.)
Det var ju bra! :up: Hur många höns har du på hur stor yta?
Jag tänker att det kan hjälpa till i tänket om ventilation. :)
 
Vad använder ni för behandling på era hönor vid kalkben?
Jag brukade ta en tandborste med diskmedel altentivt såpa och borsta. Sen lägga på vaselin. Det funkade bra tyckte jag :)
 
Vad använder ni för behandling på era hönor vid kalkben?
Jag brukade ta en tandborste med diskmedel altentivt såpa och borsta. Sen lägga på vaselin. Det funkade bra tyckte jag :)
Har bara råkat ut för det en gång på en höna. Använde vaselin bara och det fungerade jättebra. försvann på några veckor, men jag upptäckte det tidigt.
 
Vem dödade mina vaktlar??? :cry:

När jag kom hem igår så låg de döda och lite lemlästade i sina burar. Förstår inte vem det kan ha varit, har burar av rejält kycklingnät, och burarna var hela. I de två burarna var alla döda, alltså nån lustmördare, eller nån som tänkte hamstra.

Ledsen. :cry::cry::cry:
Åh va tråkigt. :( :( Råttor låter det som. Tar sig lätt igenom hönsnät.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 249
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
129 894
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 821
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 423
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp