Hönstråden 2016

Det skulle jag gjort eller rättare sagt det har jag gjort. Det blir lika många tuppar som hönor så ett stort antal måste plockas bort. Varför ska man då behålla de som är agressiva, rädda, elaka mot hönorna bara för att de är snygga? Det går 13 bra tuppar på dussinet så vi kan faktiskt kosta på oss att välja.
Ja du har så rätt, jag känner mig ganska blödig på att ta bort av orsaken rädsla dock. Han är ju bara rädd stackaren, å andra sidan har han ju varit det sen han kläcktes vilket jag funnit lite annorlunda. Hade han varit aggressiv så är det ju en sak, då hade jag lixom inte tvekat.
 
Ja du har så rätt, jag känner mig ganska blödig på att ta bort av orsaken rädsla dock. Han är ju bara rädd stackaren
Så tänkte jag också med min (som jag av avelskäl ville behålla) men tillslut insåg jag att varken jag han eller hönsen mådde bra. Varje gång jag kom in i hönshuset fick han panik och och skrämde upp hönsen till hysteri. Det flaxade runt fåglar överallt. Jag tyckte det var jobbigt men hur jobbigt ska det inta ha varit för hönsen som fick veta att det kom in en "räv" minst 2 ggr/dag och hur jobbigt ska det inte ha varit för honom? Tänk att flera gånger per dygn bli utsatt för något som skrämmer en på det sättet. Nej det bästa för oss alla var att han fick somna in.
 
Tack för inputt! Jag har bestämt mig för att ta bort honom. Som du säger @Shaggy så har jag gått från att vara hönsen vän och trygghet till att vara "räven" som hälsar på vareviga dag.
Kanske kommer dom igång med äggläggandet igen när lugnet kommit tillbaka.
 
Min tupp, Arkman, är inte så rädd som din var, men han blir lätt orolig om jag gör något utöver det vanliga i hönshuset och han är allmänt lättskrämd. Jag köpte hans far från en Hedemorahöns-besättning som var väldigt nära släkt med ursprungsbesättningarna i Hedemora. Han och även tre hönsen som kom från samma ställe var hemskt skygga, men uppfödaren hade många höns så dom hade kanske inte fått mycket mänsklig kontakt. Värst av dom var den svarta hönan Tyra. Men två av dom tre ruvade! Jag som aldrig haft någon ruvvillig höna förr blev hemskt glad! och ruvlustan smittade av sig till en av mina äldre, tama, höns. Arkman hade en lugn o fin mamma och dom fick gå i en egen gård, skilda från sin far. Jag ville inte att dom skulle präglas på honom. Sen gav jag bort fadern och Arkman fick ta över. Eftersom jag hållit på mycket med kycklingarna var han tam då men sen har han som sagt blivit försiktigare. Den sista hönan av de där blev med åren ganska lugn. Nu är hon fem år och hon ska få leva så länge hon är har hälsan. Och Arkman då, ska han bytas ut mot en lugn tupp eller inte? Han får en sommar till.
 
Hejsan :), undrar hur man ska tänka kring fågelinfluensan som härjar nu i Skåne, eller ja.. inte hört ngt på ngn vecka men våra är fortfarande inne. När ska man våga släppa ut dem igen och är det ok att ha dem ute om man sätter nät över rastgården?
 
Hejsan :), undrar hur man ska tänka kring fågelinfluensan som härjar nu i Skåne, eller ja.. inte hört ngt på ngn vecka men våra är fortfarande inne. När ska man våga släppa ut dem igen och är det ok att ha dem ute om man sätter nät över rastgården?
Hobbyhöns får vara ute, om du har nät över gården. Mat och vatten ges under tak.

Våra kommer få vara inne (i inhägnad) tills nivån sänks igen.
 
Hejsan :), undrar hur man ska tänka kring fågelinfluensan som härjar nu i Skåne, eller ja.. inte hört ngt på ngn vecka men våra är fortfarande inne. När ska man våga släppa ut dem igen och är det ok att ha dem ute om man sätter nät över rastgården?
Det beror lite på var man bor. Om jag bodde i Skåne, Blekinge, Öland, Gotland eller in närheten av de platserna skulle nog mina vara inne. Nu bor jag långt därifrån och mina går ut i sin hönsgård utan att jag känner någon oro. Håller lite koll på sjv:s hemsida för att se ifall det sprider sig häråt.
 
Jag har för mig att den förra bara hette hönstråden, känns onödigt starta trådar när de gamla inte är fulla men skriver ingen här så kommer jag ju byta.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 259
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Lantbruksdjur Gott Nytt År, alla fjäderfantaster! Startar en ny hönstråd som inte kommer att vara årsbunden, gäller fr o m nu tills den är full, så...
99 100 101
Svar
2 006
· Visningar
130 087
Senast: ameo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började...
2 3
Svar
46
· Visningar
8 862
Senast: Fraegd
·
  • Låst
Lantbruksdjur Tänkte att det var dags för en ny tråd. Vad planerar ni för era höna-pöningar inför detta år? Jag hoppas kunna bygga ett nytt litet...
34 35 36
Svar
713
· Visningar
68 467
Senast: Milene
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp