Hönstråden 2017

Blev av med alla mina höns för några någon månad sen då jag fick in en mink i hönshuset (gnagde sig in via luckan) å tog död på allihoppa (15st) :(

Satte ut fälla. Fångade in minken. Nu ett minne blott.

Nu har fällan stått lade i flera veckor utan någon rört den, huset uppsäkrat så kände att ja vågade mej på en omstart nu :)


Så här om dagen flyttade ett gott gäng höns in igen.
Det blev 10 unghöns blandras mellan Brahma/Dv.kochin. Där de flesta faktiskt ser ut att vara hönor - jippi. :)

Sen har 6 blommehöns samt tupp flyttat så fina, så glad för mina ny hönor å tupp.


Vackra tuppen Åke samt en av blommedamerna.
PPECHJ7.jpg

Några av ungdomarna
p1jw6Z7.jpg


Ungdomarna
geCGRPF.jpg


Ungdomarnas stora syster som är några veckor äldre. Så vacker :love:
RYCf8tn.jpg


Två av blommedamerna :)
ncwSZh8.jpg
 
Blev av med alla mina höns för några någon månad sen då jag fick in en mink i hönshuset (gnagde sig in via luckan) å tog död på allihoppa (15st) :(

Satte ut fälla. Fångade in minken. Nu ett minne blott.

Nu har fällan stått lade i flera veckor utan någon rört den, huset uppsäkrat så kände att ja vågade mej på en omstart nu :)


Så här om dagen flyttade ett gott gäng höns in igen.
Det blev 10 unghöns blandras mellan Brahma/Dv.kochin. Där de flesta faktiskt ser ut att vara hönor - jippi. :)

Sen har 6 blommehöns samt tupp flyttat så fina, så glad för mina ny hönor å tupp.


Vackra tuppen Åke samt en av blommedamerna.
PPECHJ7.jpg

Några av ungdomarna
p1jw6Z7.jpg


Ungdomarna
geCGRPF.jpg


Ungdomarnas stora syster som är några veckor äldre. Så vacker :love:
RYCf8tn.jpg


Två av blommedamerna :)
ncwSZh8.jpg
Så fina!!! Kul!
 
Idag hittade vi två ägg i hönshuset :bump:. Tänk att man kan bli så glad för nåt så litet.
Har i flera dagar tänk att jag ska göra i ordning ett rede åt dom, idag blev det således äntligen gjort.
Imorgon är det slakt av två av våra tre tuppar. Hoppas på att få det lite lugnare i hönsgården en, både för hönorna och ljudmässigt.
 
Två ägg idag igen, inget i redet såklart. Nu flyttade vi redet till hörnet där vi hittat äggen. Får se om hönorna förstår hinten.
Slakten gick bra, det är redan lugnare i hönsgården. Vi höll till kanske 15 meter från hönsgården och kvarvarande höns var helt lugna och brydde sig inte ett skvatt. Skönt. Känns konstigt, men ändå bra att veta att vi har 1,8 respektive 2,3 kg ungtupp i kylen nu, flådda och klara för frysen om nåt dygn.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp