Hönstråden 2017

Av de sex maskinkläckta bjurholmskycklingar jag fick köpa har fyra visat sig vara tuppar. Först trodde vi det var 50-50 men det var för bra för att vara sant... Gänget är nu 5 veckor gamla och verkligen hur charmiga som helst! Som tur är kommer säljaren att ta tillbaka dem som blev tuppar och tack vare att de verkar bli vackert tecknade tror han det ska gå bra att hitta nya hem till dem. Annars föder han även upp för slakt, men jag hoppas förståss att mina charmtroll ska få fortsätta leva!

Däremot funderar jag på att fråga om jag får köpa slaktade tuppar av honom (andra än mina) för att kunna äta kycklingkött med helt gott samvete. Har hört andra som byter tuppar med varandra för att kunna slakta djur de inte redan har en relation till och det låter ju smart!
 
Vårat gäng är inne på sin 7e vecka nu. I nuläget är det tre tuppar och fyra hönor, ev är det nån höna som luras och är en tupp som utvecklas sent.
En av tupparna är riktigt gosig och vill gärna sitta i knät och bli klappad. En annan av dem har börjat gala och han är verkligen i målbrottet, nästan så jag ska försöka filma nån morgon för han låter aningen lustigt :D. Tror det även är han som är den kaxiga gentemot oss och nyps om han får möjlighet. Om han bara visste att det innebär att han blir först till kubben i höst om han fortsätter såhär. Även om vi vill att de ska kunna försvara sina hönor så är det ju en snäll ras och då vill jag ha kvar den snälla.
Sen är det en tupplur som är lite mittemellan.

De får röra sig fritt i trädgården när vi är hemma nu. Något som uppskattas mycket. De har varit upp på altanen ett par gånger så det är nog bara en tidsfråga innan de kollar in :p.
 
Tuppkycklingarna är fortfarande kvar hos mig, men det blir inte så länge till... Han som jag köpt dem av kommer alltså att ta tillbaka dem och när vi hade kontakt senast berättade han att i o m att de är så vackert tecknade kommer "mitt" gäng att få ersätta hans nuvarande avelstuppar. Jag kände mig genast löjligt stolt över mina fina grabbar! För visst är det väl tack vare min goda omvårdnad som de fått så vackra färger??!! ;-)
 
Här är jag i fyllgång att rensa ut stalldelen där jag ska bygga hönsstall. Där måste bort en tegelvägg i hörnet och sen ska det börja byggas. Eftersom jag tyvärr fick ett barn som ska klänga på mamma 24 timmar om dygnet så verkar det dock först bli höns till nästa år :meh: :D :love:
Jag har fåt för mig att detta ska bli mitt projekt och att sambon endast får hjälpa till när mina händer inte räcker. Så sakta men säkert, med betoning på sakta :D
 
Någon här som har erfarenhet av höns + plastväxter?
Hade velat inreda hönsgården roligare, b.la. få till en växthörna. Men hönsen är som små tornados, river upp allt de kommer åt.
Det plockas färskt gräs vardag och de får in kvistar med löv på ett par gånger i månaden. Men hade velat få till en liten oas där de kan gömma sig/ lägga sig att vara om de skulle vilja.
Är rädd att de äter plast och blir sjuk.
Tankar eller tips på annat?
 
Någon här som har erfarenhet av höns + plastväxter?
Hade velat inreda hönsgården roligare, b.la. få till en växthörna. Men hönsen är som små tornados, river upp allt de kommer åt.
Det plockas färskt gräs vardag och de får in kvistar med löv på ett par gånger i månaden. Men hade velat få till en liten oas där de kan gömma sig/ lägga sig att vara om de skulle vilja.
Är rädd att de äter plast och blir sjuk.
Tankar eller tips på annat?

Har du provat att plantera några buskar istället? Jag hade en kycklinggård med vinbärsbuskar på förra stället där jag bodde. Såg aldrig att dom åt vinbärsblad men det kanske dom skulle göra om det inte hade funnits gräsmatta. Annars måste det väl finnas buskar som inte smakar gott men ändå inte är giftiga? Riktigt taggiga vresrosor försvarar sig ju med taggarna... skulle säkert gå bra. För övrigt så går det ju nästan inte att bygga en så stor hönsgård att gräset räcker och därför har jag mina i en elnätshage. Finns speciellt elnät för höns. Om du är intresserad så kan jag berätta mer.
 
Har du provat att plantera några buskar istället? Jag hade en kycklinggård med vinbärsbuskar på förra stället där jag bodde. Såg aldrig att dom åt vinbärsblad men det kanske dom skulle göra om det inte hade funnits gräsmatta. Annars måste det väl finnas buskar som inte smakar gott men ändå inte är giftiga? Riktigt taggiga vresrosor försvarar sig ju med taggarna... skulle säkert gå bra. För övrigt så går det ju nästan inte att bygga en så stor hönsgård att gräset räcker och därför har jag mina i en elnätshage. Finns speciellt elnät för höns. Om du är intresserad så kan jag berätta mer.
Tack vad snällt av dig. Tyvärr har vi haft rovfåglar här, innan fick de gå ut på helgen. :down: Så det behövs tak.
Vinbärsbuskar har jag, det kan kanske vara en idé att omplantera dem i hönsgården.
 
Jag håller med @Skjøldur buskar är grejen. Jag har röda vinbär, svarta vinbär, vresros, måberg och "smällbär" i min hönsgård. Det enda problemet är att vill man ha frukten så ska man inte sätta röda vinbär i en hönsgård. Min frösådda vinbärsbuske som jag planterade in då den var mycket liten har blivit lite åtgången eftersom de plockat topparna på den då den slagit ut men den är å andra sidan mycket tät.
Mina går i 170 m2 hönsgård (med taknät) som håller sig grön hela sommaren.
 
Tack vad snällt av dig. Tyvärr har vi haft rovfåglar här, innan fick de gå ut på helgen. :down: Så det behövs tak.
Vinbärsbuskar har jag, det kan kanske vara en idé att omplantera dem i hönsgården.
Jag läste ett tips att man skulle måla en stor, rund skylt och sätta upp det målade så det riktades uppåt. Tänk en stor, rund förbudsskylt målat i två runda fält. Den som hade gjort det hade inga problem med rovfågel för de såg det som ett stort rovdjursöga och höll sig borta från trädgården. :)
 
Jag läste ett tips att man skulle måla en stor, rund skylt och sätta upp det målade så det riktades uppåt. Tänk en stor, rund förbudsskylt målat i två runda fält. Den som hade gjort det hade inga problem med rovfågel för de såg det som ett stort rovdjursöga och höll sig borta från trädgården. :)
Får prova det. Men attacken var rätt nyligen, en höna och en kyckling strök med. Så kommer inte våga testa om det funkar på ett tag.
 
Sätt upp iaf, även om hönsen får hålla sig i gården. Du kanske märker skillnad direkt?
Ja jag tänker att jag sätter upp i.a.f. Men får se om jag vågar släppa ut dem på ett tag. Men som du säger, märks det skillnad så kommer jag nog våga. Hade känts tryggt med en liten valp (som dock är under uppsikt hela tiden) om man kan ha ett extra skydd.
 
Usch nu börjar den där hemska ruggperioden. Jag tycker så synd om dem då. En av hönorna har varit kal på ryggen några dagar och nu börjar nya fjäderspolar visa sig. Nu ser hon istället helt loppäten ut på hals och bröst. Ikväll satt hon ensam ihopkurad uppe på redet :cry: Hon skrek när jag lyfte över henne på pinnen och vägrade sitta där.
Jag hoppas verkligen den som hade ett rent helvete förra året får en lättare ruggning i år. Hon mådde så dåligt så jag funderade på att nacka henne för att hon skulle slippa lida längre.
 
Fråga, jag håller på att plnera var jag ska sätta hönsgården. Jag har buskar bredvid stallet ( ca 20*5 m) där jag tänkte stängsla in en del för dem att springa i men där är fullt med murgröna. Är det giftigt för hönsen?? Har även hagtorn som ska väck och fläder samt en massa annat. Tänkte set kunde vara bra för dem, gott om plats att sprätta och skydd för rovdjur.
 
En av mina hönor är en sån skvallerbytta :laugh:
I morse när jag kom ner för och mata så kom allihop springande, utom Debbie.

Hon hukade sig och stirrade in under en bil och börja klucka.väldigt olikt henne.
Jag kickade under och då sitter där en liten wallaby och gömmer sig :rofl:


Kan passa på o fråga också. En av hönorna har sedan någon vecka tillbaka till synes varit slö. Kommer inte springande med de andra som hon brukat göra och har ibland haft en del skit i baken klet.
Men hon "kommer så småningom" och äter och hon är fortf igång med de andra under dagen. Bara inte på samma sätt som innan, allt går i slow motion?

Jag vet inte hur gammal den är men gissar äldre, den är lite större än de andra och tidigare/är fortf den som de andra flyttar sig för vid tex matning.
 
Våra har blivit 12 (?) veckor nu. De är fortfarande charmiga och blivit mer individer. Inga namn än dock, ens för hönorna. Får väl se om de nånsin får några :p.
 
En av mina hönor är en sån skvallerbytta :laugh:
I morse när jag kom ner för och mata så kom allihop springande, utom Debbie.

Hon hukade sig och stirrade in under en bil och börja klucka.väldigt olikt henne.
Jag kickade under och då sitter där en liten wallaby och gömmer sig :rofl:


Kan passa på o fråga också. En av hönorna har sedan någon vecka tillbaka till synes varit slö. Kommer inte springande med de andra som hon brukat göra och har ibland haft en del skit i baken klet.
Men hon "kommer så småningom" och äter och hon är fortf igång med de andra under dagen. Bara inte på samma sätt som innan, allt går i slow motion?

Jag vet inte hur gammal den är men gissar äldre, den är lite större än de andra och tidigare/är fortf den som de andra flyttar sig för vid tex matning.
Viktigt att ta bort gammal avföring. Kan vara så att hon har ätit ngt som gjort att hon blivit dålig i magen, kan behöva ngt för att stabilisera den. Kan även vara så att hon är sjuk eller liknande. Men ta bort all avföring för ändtarmen inte ska ta skada.
 
Någon här som har erfarenhet av höns + plastväxter?
Hade velat inreda hönsgården roligare, b.la. få till en växthörna. Men hönsen är som små tornados, river upp allt de kommer åt.
Det plockas färskt gräs vardag och de får in kvistar med löv på ett par gånger i månaden. Men hade velat få till en liten oas där de kan gömma sig/ lägga sig att vara om de skulle vilja.
Är rädd att de äter plast och blir sjuk.
Tankar eller tips på annat?

Vi brukar hänga in granruskor en bit ovanför marken som dom kan gå under :)
 
Har börjat plocka bort och såga ner träd/buskar som är döda/döende där där vi ska ha hönsgården. River även bort en hel del av murgrönan och den andra jäkla marktäckaren som har tagit över eftersom jag inte hittar något svar på hur giftigt murgrönan är för hönsen. Kommer bli riktigt tjusigt sen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp