Hönstråden 2017

Ne det hade så klart varit en helt annan sak men han är supertam, snäll mot allt och alla utom just den hönan...
Fast om han är dum mot henne och har blivit värre nu när de andra är borta så är det ju ohållbart, de kan inte gå tillsammans om han inte i värsta fall ska ta död på henne.
 
Två stycken blev som galna när jag lade in äggen :( dom åt upp ägg och skal. Finns inte ett spår kvar....
Båda var mina favoriter men jag har tagit bort båda nu :(
Nu är en annan höna ensam och utstött av tuppen, han har aldrig riktigt gillat henne men nu när som andra två är borta som hon hängt med är han rent av elak mot henne :(
Så nu sitter jag och funderar på om jag ska ta bort henne med.
Blev uppgiven och trött på hela skiten just nu. :(
Av dom små i dvärgflocken är det bara tuppen och dom två silkeshönorna kvar som jag faktisk gillar.
Fy så tråkigt, men skönt att det inte var IBn som kommit tillbaka.
Hur du ska göra med tuppen och hönan vet jag inte. Jag har aldrig haft den typen av problem utan om en tupp varit elak har den barit det konsekvent mot flera hönor.
 
Liten undran;
Nån som kan det här hur avkommornas egen äggfärg blir, dvs efter t ex grönvärparhona och vitäggstupp etc? Vilken färg är dominant?
 
Jag lade in ett nytt ägg i gruppen och det låg orört kvar dagen efter och ytterligare ett ägg låg brevid :up:
I dag har jag dessutom varit och köpt värpopti och ska ge ett tag. Inbillar mig att jag fick mer ägg då :idea:
 
Liten undran;
Nån som kan det här hur avkommornas egen äggfärg blir, dvs efter t ex grönvärparhona och vitäggstupp etc? Vilken färg är dominant?

Grönvärpsanlag är recessivt men täcker även över vit äggfärg.
Har grönvärparhönan två grönäggsanlag (homozygot) så kommer hon men en vitäggstupp ge kycklingar som alla värper gröna ägg (heterozygota för grön äggfärg).
Är hönan heterozygot för grön äggfärg dvs bara har ett grönäggsanlag så kommer hon med en vitäggstupp få kycklingar där endast hälften lägger gröna ägg (och är heterozygota för grön äggfärg).
 
Grönvärpsanlag är recessivt men täcker även över vit äggfärg.
Har grönvärparhönan två grönäggsanlag (homozygot) så kommer hon men en vitäggstupp ge kycklingar som alla värper gröna ägg (heterozygota för grön äggfärg).
Är hönan heterozygot för grön äggfärg dvs bara har ett grönäggsanlag så kommer hon med en vitäggstupp få kycklingar där endast hälften lägger gröna ägg (och är heterozygota för grön äggfärg).[/QUOTE
Tack!! :)

Tack!!:)
 
Senast ändrad:
Hönorna värper igen :up:
Jag kommer kunna ta med hönsen till nya stallet. Ska bli jätteskönt! Jag har dock minskat ner på flocken, har i dag 6 hönor och två tuppar. Ena tuppen ska bort under dagen och jag funderar även på att kanske ta bort den andra med. Mest för att få lugn och ro och slippa stressa över att han kanske stör grannarna på nya stället. Jag kommer bo på annat håll nämligen och kan inte veta hur och om han sköter sig .
Funderar på om det kanske räcker med bara hönorna framöver. :idea:
 
Hönorna värper igen :up:
Jag kommer kunna ta med hönsen till nya stallet. Ska bli jätteskönt! Jag har dock minskat ner på flocken, har i dag 6 hönor och två tuppar. Ena tuppen ska bort under dagen och jag funderar även på att kanske ta bort den andra med. Mest för att få lugn och ro och slippa stressa över att han kanske stör grannarna på nya stället. Jag kommer bo på annat håll nämligen och kan inte veta hur och om han sköter sig .
Funderar på om det kanske räcker med bara hönorna framöver. :idea:
Ja ibland är det skönt att minska ner lite.
Tycker dock att du ska fundera en vända till om det där med den sista tuppen. Jag tycker att hönsflocken blir SÅ mycket mer harmonisk med en tupp! Kan du inte köra raka rör med de nya grannarna, och fråga om det är ok, och be att de säger till om tuppen blir för störig? Väldigt många människor tycker att det är ganska pittoreskt med en tupp som annonserar den nya dagen! :)
 
Ja ibland är det skönt att minska ner lite.
Tycker dock att du ska fundera en vända till om det där med den sista tuppen. Jag tycker att hönsflocken blir SÅ mycket mer harmonisk med en tupp! Kan du inte köra raka rör med de nya grannarna, och fråga om det är ok, och be att de säger till om tuppen blir för störig? Väldigt många människor tycker att det är ganska pittoreskt med en tupp som annonserar den nya dagen! :)
Just nu har jag tre Hedemora, två silkisar, en DV Koochin höna + en DV koochin tupp.
Koochin hönan känns otroligt opersonlig så tar jag bort den tuppen ryker nog hon med som det ser ut nu.
Jag är lite trött på höns just nu även om jag vill ha några kvar. Vill inte ta förhastade beslut men vill ha allt klart till flytten i morgon.
 
Kan äntligen haka på tråden efter att ha velat ha höns i flera år :)
Här kommer det under våren flytta in fem hönor och en tupp. Hönsen är "uttjänta" ettåriga eko-produktionshöns och tuppen är en mycket stilig wyandotte-herre. Ska bli så himla roligt och jag kan knappt bärga mig! :D
Vi har ankor sedan tidigare men hönsen tror jag kommer bidra med mycket och komplettera ankorna bra.
 
Jag vet att det är olika meningar om hönserihöns. Jag skulle aldrig skaffa det för jag vill ha höns som har alla naturliga instinkter intakta och som klarar sig med enkel mat. Därför har jag en Hedemora-genbank besättning.
 
Jag vet att det är olika meningar om hönserihöns. Jag skulle aldrig skaffa det för jag vill ha höns som har alla naturliga instinkter intakta och som klarar sig med enkel mat. Därför har jag en Hedemora-genbank besättning.

Jag är helt med dig där, egentligen. Men när jag väl stod inför valet och insåg att jag kunde göra så extremt stor skillnad för just dessa individer (om de så bara skulle leva i två veckor) så var valet enkelt. Och eftersom sambon kände likadant så får det bli så. Åtminstone denna gången.
 
Kan äntligen haka på tråden efter att ha velat ha höns i flera år :)
Här kommer det under våren flytta in fem hönor och en tupp. Hönsen är "uttjänta" ettåriga eko-produktionshöns och tuppen är en mycket stilig wyandotte-herre. Ska bli så himla roligt och jag kan knappt bärga mig! :D
Vi har ankor sedan tidigare men hönsen tror jag kommer bidra med mycket och komplettera ankorna bra.
Har du ankor och höns tillsammans? Och, kan man ha gäss och höns tillsammans? Eller måste de har egna hus och egna rastgårdar? Finns det risk att de parar sig med varandra, t.ex. om man har lantraser vore väl det mindre kul. Är väldigt sugen på höns, och kanske även ankor eller gäss. Helst gäss. :)Är uppvuxen med höns men har ingen erfarenhet av gäss.
 
Har du ankor och höns tillsammans? Och, kan man ha gäss och höns tillsammans? Eller måste de har egna hus och egna rastgårdar? Finns det risk att de parar sig med varandra, t.ex. om man har lantraser vore väl det mindre kul. Är väldigt sugen på höns, och kanske även ankor eller gäss. Helst gäss. :)Är uppvuxen med höns men har ingen erfarenhet av gäss.
De parar sig inte med varandra men bör bo i olika hus. Ankor slabbar ner rätt rejält eftersom de vill bada i allt. Höns tycker om vatten men enbart i vattenautomaten.
 
Har du ankor och höns tillsammans? Och, kan man ha gäss och höns tillsammans? Eller måste de har egna hus och egna rastgårdar? Finns det risk att de parar sig med varandra, t.ex. om man har lantraser vore väl det mindre kul. Är väldigt sugen på höns, och kanske även ankor eller gäss. Helst gäss. :)Är uppvuxen med höns men har ingen erfarenhet av gäss.

Precis som Shaggy säger, ankor slabbar otroligt mycket. Riktiga sumpdjur :D
Här har ankorna eget hus och eget hägn (som de är i när vi inte är hemma) och hönorna kommer få likadant.
Hönsen kommer inte att gå lika fritt som ankorna då jag inte vill att de vänder upp och ned på odlingarna utan de kommer ha ett flyttbart större hägn som jag kan sätta upp där jag vill att de ska jobba med jorden.
Ankorna som ju jobbar med sniglarna och på sin höjd trampar ner någon liten planta här och där går på hela inhägnade tomten när vi är hemma.
 
Instämmer med @Shaggy och @Nethril och tillägger att ankorna bajsar sin egen vikt gånger flera varje dag. Om de går fritt så har du det överallt. Löst.......
 
Maken är lite sugen på ankor. Håller de sig hemma på samma sätt som höns? Går de och lägger sig när det är mörkt? ;) Flyger de iväg? Behöver inhägnaden vara hög?
 
Japp, som Milene säger. De bajsar en hel del. Däremot bajsar inte mina löpisar i närheten av lika mycket som min mormors myskankor. Utan det är små bajsar som snabbt försvinner ner i gräset.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Kämpa på
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp