Hönstråden 2017

Maken är lite sugen på ankor. Håller de sig hemma på samma sätt som höns? Går de och lägger sig när det är mörkt? ;) Flyger de iväg? Behöver inhägnaden vara hög?

Det beror lite på vad för sorts ankor han är sugen på :)
Det finns raser som inte flyger och raser som är mycket flygbenägna.
Jag har löpankor och de kan flaxa och lyfta max kring någon meter och sedan flaxa iväg ett par-tre meter om de blir skrämda eller är väldigt fnattiga och glada.
Men de tar sig inte upp i en dubbel pallkrage exempelvis, som är 40 cm hög. De är väldigt markbundna.

Det kan vara skönt att ha bra höjd på hägnet så man kan stå raklång och greja där inne (fylla på vatten och så). För taknät behövs oavsett ankras för att skydda mot rovfåglar. Och har varit väääldigt skönt att ha nu när det varit fågelinfluensavarning och småfåglarna inte får få kontakt med ankorna.

Mina håller sig rätt bra hemma men kan absolut få för sig att gå iväg på upptäcksfärd. Så vi har hägnat in hela tomten (inte bara för dem utan för hundarna också ska tilläggas). Många ankor ger sig av för att leta badvatten om man inte har gett dem det.
De går oftast in när det mörknar. Men man får visa dem några gånger först så går det av sig själv.
 
Jag flyttade hit i höstas och då kom snart en flock myskankor hit "från ingenstans". Det finns några jättegamla äppelträd här som bara hade äpplen i toppen - utom räckhåll. Så snart några trillade ner så var ankorna där och åt och dom hade inte vett att äta ett i taget utan tog ett nafs här o ett där... så inga äpplen blev kvar åt mig. Då äpplena tagit slut så försvann dom och jag vet fortfarande inte vart dom bor.
 
Fick en hundkoja av en bekant i utbyte mot en rundbal halm. Ser ut som en brun frysbox i plyfa :D :angel: Smidigt dock att hela taket går att öppna som ett lock.

Så nu ska jag börja projektet att modifiera denna koja till sommarstuga för höns. Kojan är extremt välisolerad (= svalt sommartid!) och där sitter ett element men jag tänker ta bort det. Fönster ska sågas ut och likaså en ventil. Taket ska täckas med typ plåt eller takpapp då kojan stått inne i ett uthus tidigare. Den väger typ 3 ton så att den välter eller blåser i väg finns inte på kartan. Inte heller att någon gör inbrott i den..

Ska bara fundera på hur man ska inreda. Tänker två utanpåliggande värpreden för att spara plats, en sittpinne förstås.. Bilder kommer på projektet givetvis ;)
 
Jag verkar ha fått någon/några fjäderätare i min flock (totalt 8 hönor) för igår hade båda maranerna borta fjädrar i nacken och den ena var dessutom lite blodig... Sprayade med Bluespray då jag hört att den kan kamouflera det röda som ju tenderar att trigga till ytterligare hackande.

När jag läste på om orsakerna till fjäderätning verkar det troligaste i mitt fall vara proteinbrist och/eller saltbrist. Jag ger fri tillgång på Granngårdens Basfoder vilket jag brukat komplettera med korn, men sista tiden har de även fått vete och jag läste nu att då ökar visst risken för fjäderätning... Dessutom har de fått ovanligt mycket äpplen, morötter och kål och sammantaget kanske detta innebär att de ätit för lite av basfodret och därmed fått i sig för lite protein... Alternativt att det är saltbrist som "spökar" - för de "hetsäter" nästan snö när de är ute på dagarna! Senaste månaderna har vi knappt behövt fylla på vatten i automaten i hönshuset så de verkar få i sig väldigt mycket vätska via snön. Och i alla fall människor som dricker väldigt mycket vatten kan ju behöva extra salt.

För att gardera för detta har de nu fått en skål med salt (såg att man kan ge fri tillgång tre dagar). De får dessutom solrosfrön, extra mycket luzernhack samt lite kokt kött till frukost i morse. Och i morgon tänkte jag ge kokt fisk. Håll tummarna med mig att problemet försvinner!
 
:d
Jag verkar ha fått någon/några fjäderätare i min flock (totalt 8 hönor) för igår hade båda maranerna borta fjädrar i nacken och den ena var dessutom lite blodig... Sprayade med Bluespray då jag hört att den kan kamouflera det röda som ju tenderar att trigga till ytterligare hackande.

När jag läste på om orsakerna till fjäderätning verkar det troligaste i mitt fall vara proteinbrist och/eller saltbrist. Jag ger fri tillgång på Granngårdens Basfoder vilket jag brukat komplettera med korn, men sista tiden har de även fått vete och jag läste nu att då ökar visst risken för fjäderätning... Dessutom har de fått ovanligt mycket äpplen, morötter och kål och sammantaget kanske detta innebär att de ätit för lite av basfodret och därmed fått i sig för lite protein... Alternativt att det är saltbrist som "spökar" - för de "hetsäter" nästan snö när de är ute på dagarna! Senaste månaderna har vi knappt behövt fylla på vatten i automaten i hönshuset så de verkar få i sig väldigt mycket vätska via snön. Och i alla fall människor som dricker väldigt mycket vatten kan ju behöva extra salt.

För att gardera för detta har de nu fått en skål med salt (såg att man kan ge fri tillgång tre dagar). De får dessutom solrosfrön, extra mycket luzernhack samt lite kokt kött till frukost i morse. Och i morgon tänkte jag ge kokt fisk. Håll tummarna med mig att problemet försvinner!
En och annan liten mask också, kanske..? :d
 
Jag verkar ha fått någon/några fjäderätare i min flock (totalt 8 hönor) för igår hade båda maranerna borta fjädrar i nacken och den ena var dessutom lite blodig... Sprayade med Bluespray då jag hört att den kan kamouflera det röda som ju tenderar att trigga till ytterligare hackande.

När jag läste på om orsakerna till fjäderätning verkar det troligaste i mitt fall vara proteinbrist och/eller saltbrist. Jag ger fri tillgång på Granngårdens Basfoder vilket jag brukat komplettera med korn, men sista tiden har de även fått vete och jag läste nu att då ökar visst risken för fjäderätning... Dessutom har de fått ovanligt mycket äpplen, morötter och kål och sammantaget kanske detta innebär att de ätit för lite av basfodret och därmed fått i sig för lite protein... Alternativt att det är saltbrist som "spökar" - för de "hetsäter" nästan snö när de är ute på dagarna! Senaste månaderna har vi knappt behövt fylla på vatten i automaten i hönshuset så de verkar få i sig väldigt mycket vätska via snön. Och i alla fall människor som dricker väldigt mycket vatten kan ju behöva extra salt.

För att gardera för detta har de nu fått en skål med salt (såg att man kan ge fri tillgång tre dagar). De får dessutom solrosfrön, extra mycket luzernhack samt lite kokt kött till frukost i morse. Och i morgon tänkte jag ge kokt fisk. Håll tummarna med mig att problemet försvinner!
 
Eftersom det var just i nacken och inte vart som helst så kan det ha med parning att göra. Tuppen nyper tag för att lättare hålla balansen då han gör det... Dom två är kanske hans allra käraste. För övrigt så tycker jag dina höns festar varje dag :)
 
Eftersom det var just i nacken och inte vart som helst så kan det ha med parning att göra. Tuppen nyper tag för att lättare hålla balansen då han gör det... Dom två är kanske hans allra käraste. För övrigt så tycker jag dina höns festar varje dag :)

Har ingen tupp att skylla på...
 
:d
En och annan liten mask också, kanske..? :d

Det är minst sagt klent på maskfronten här...

IMG_2080.jpg

...men Chicksen äter snö med ENORM frenesi - så man kan nog säga att de jobbar på saken...!!!
 
Blä, det hår verkligen inte bra för mig på fjäderfronten just nu...:wtf:

Gjorde ju av med alla hönsen utom tuppen och en sällskapshöna till honom, efter att min favorithöna blivit slagen av höken. Hönan som blev kvar dog, förmodligen i äggledarinflammation, så vi skaffade en ny. Sen har det faktiskt flutit på där, iaf.

Men skulle göra ett kläck åt en kompis, med baktanken att kanske behålla ett par små som tack för hjälpen, lade nämligen in 26 ägg :angel:.
Av de 26 var endast 12 befruktade... :down: 2 utvecklades inte. En fullgången kom inte ut ur skalet. Alltså blev det 9. Och sen har de dött, en efter en :crazy:. Senast idag var det en som la av, slutade äta i morses och ruggade upp sig och dog inom några timmar... Jag blir så less på det här! :cry: Har ALDRIG haft ett så dåligt kläck, och tycker bara det varit döingar hela tiden! :crazy::(:cry: Tror inte på marek, då de dött från början. Och nu är de drygt fyra veckor gamla. Bläh vad trist det är när det blir så här :wtf::wtf::wtf:

Min lilla baktanke om att börja med lite fler dunbollar igen ville sig inte, alltså.
Nån som har en frimärkssamling att sälja billigt istället..? :cautious:
 
Jag har annons ute på lite höns och har fått ett par svar. En person har bokat att komma och hämta en grupp till helgen den andra började fråga om exakt hur många hönor som fanns kvar, jag hade redan meddelat att det var en grupp på 1 tupp och 4-5 hönor. Jag räkande igenom nogrannt och svarade. Strax efter jag skickat informationen så fick jag ett svar där h*n vill ha bild på djuren. Orkar man? Det rör sig altså om lantrashöns i genbank de kommer i tuttifrutti färger så man måste verkligen fota varje enskild individ som är till salu. Jag bara känner att det blir en sådan där som ska ha mer och mer info och som sen slutar höra av sig. Är jag för negativ?
 
Jag har annons ute på lite höns och har fått ett par svar. En person har bokat att komma och hämta en grupp till helgen den andra började fråga om exakt hur många hönor som fanns kvar, jag hade redan meddelat att det var en grupp på 1 tupp och 4-5 hönor. Jag räkande igenom nogrannt och svarade. Strax efter jag skickat informationen så fick jag ett svar där h*n vill ha bild på djuren. Orkar man? Det rör sig altså om lantrashöns i genbank de kommer i tuttifrutti färger så man måste verkligen fota varje enskild individ som är till salu. Jag bara känner att det blir en sådan där som ska ha mer och mer info och som sen slutar höra av sig. Är jag för negativ?
Nja, det låter bara som om du varit med förr...
 
Nja, det låter bara som om du varit med förr...
Jo man har ju tyvärr det.
Nu har första gruppen åkt. Det är så skönt :) Bara två grupper kvar, en hämtas nästa helg och den sista ska var höna+ kycklingar med tupp till. Den åker altså om ca 4 veckor.
Den frågvisa drog sig ur köpet, jag kanske var för ärlig :p
 
Jo man har ju tyvärr det.
Nu har första gruppen åkt. Det är så skönt :) Bara två grupper kvar, en hämtas nästa helg och den sista ska var höna+ kycklingar med tupp till. Den åker altså om ca 4 veckor.
Den frågvisa drog sig ur köpet, jag kanske var för ärlig :p
Ha ha, då hade du ju rätt! :D

Själv har jag varit på hönsbytardag. Det var SÅ nära att jag kom hem med fem små söta ankor.....:o men eftersom jag ska sluta med fjäderfän så behärskade jag mig och gick därifrån.
Men hon som skulle sluta med fjäderfän kom istället hem med en paket olikfärgade ägg som ska få ligga varmt några veckor... :angel:

Hoppas VERKLIGEN på bättre kläck denna gången, för förra var inget kul.....:crazy:
 
Vi ska på marknad med hönsbytardag imorgon. Vi tänker egentligen skaffa höns först nästa sommar. Vi får se om vi tänker så efter imorgon :angel:.
 
Å vilken kul tråd! Hoppar in här jag också! Kom hem från hönsmarken med två en vecka gamla holländska vithättor (?!) risk för stavfel, två isbar och fyra maran 3 veckor! Vi får se var de slutar! Hoppas på många hönor av dem..
 
Vi köpte faktiskt bara en bok om höns på marknaden. Inga kycklingar. Men planen ändrades raskt från kycklingar nästa sommar till köpa ägg och kläcka nu i vår/sommar :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp