Hönstråden 2017

Vi har bestämt oss för höns redan i sommar. Vi velar dock om sort. Vi vill ha ägg, men inte supermånga, och dessutom vill vi kunna äta upp tuppkycklingarna/ungtupparna. Lugna, trevliga och klara kyligare vintrar. Helst inte så flygbenägna.
Inte någon dvärgras men heller inte för stor. Bonus om de finns i många olika färger :angel:.
Vi har tittat på Orpington som låter bra på alla sätt, utom att jag läst nånstans om enstaka tuppar på 10+ kg :nailbiting:. Hur slaktar man en sån?

Vi har pratat om genbank, men det är inget jag känner att vi ska börja med direkt.
Har ni några rekommendationer?

Visst är det Legbar som skiljer sig åt höna/tupp redan från kläckning. Det verkar väldigt praktiskt och de verkar också bra.

Vi funderar på att antingen köpa kycklingar och/eller en omgång ägg och kläcka själva.
 
Min uppfattning om Orpington är att de är stora fluffiga dunbollar som är rätt tunga, klumpiga, korkade och genomsnälla.
Låter alldeles perfekt för oss. Vi behöver sorgfria varelser :p.
10 ägg beställda, till att börja med. Vi beställer nog en omgång till senare i sommar om allt känns ok.
 
Vi har bestämt oss för höns redan i sommar. Vi velar dock om sort. Vi vill ha ägg, men inte supermånga, och dessutom vill vi kunna äta upp tuppkycklingarna/ungtupparna. Lugna, trevliga och klara kyligare vintrar. Helst inte så flygbenägna.
Inte någon dvärgras men heller inte för stor. Bonus om de finns i många olika färger :angel:.
Vi har tittat på Orpington som låter bra på alla sätt, utom att jag läst nånstans om enstaka tuppar på 10+ kg :nailbiting:. Hur slaktar man en sån?

Vi har pratat om genbank, men det är inget jag känner att vi ska börja med direkt.
Har ni några rekommendationer?

Visst är det Legbar som skiljer sig åt höna/tupp redan från kläckning. Det verkar väldigt praktiskt och de verkar också bra.

Vi funderar på att antingen köpa kycklingar och/eller en omgång ägg och kläcka själva.
 
Jag reagerade på "inte satsa på genbank direkt". Det ær så att om du ska ha genbank så får du endast ha genbankshøns av en ras. Specialtillstånd att ha flera raser har bara getts stællen som till ex Nordens Ark. Alla kycklingar måste vara naturruvade. Något undantag ges inte vad det gæller hedemorahøns, min ras. Dærfør ær det få som bildar genbank som inte haft det ænda från børjan. Hedemororna uppfyller alla dina krav frånsett att dom kan flyga høgt. En del ær lugna och gulliga och en av dom jag haft var ett riktigt spektakel - lættskræmd och drog med sig de andra. Dom skiljer sig lika mycket vad det gæller personlighet som utseende, tycker jag.
 
Jag reagerade på "inte satsa på genbank direkt". Det ær så att om du ska ha genbank så får du endast ha genbankshøns av en ras. Specialtillstånd att ha flera raser har bara getts stællen som till ex Nordens Ark. Alla kycklingar måste vara naturruvade. Något undantag ges inte vad det gæller hedemorahøns, min ras. Dærfør ær det få som bildar genbank som inte haft det ænda från børjan. Hedemororna uppfyller alla dina krav frånsett att dom kan flyga høgt. En del ær lugna och gulliga och en av dom jag haft var ett riktigt spektakel - lættskræmd och drog med sig de andra. Dom skiljer sig lika mycket vad det gæller personlighet som utseende, tycker jag.
Jo, jag vet reglerna. Vi får se om det ens blir genbank, tycker vi för mycket om våra hönor har jag svårt att tro att vi kommer slakta eller sälja och byta till ny ras.
Gissar att, om vi är nöjda med Orpington, så kommer vi fortsätta med dom.
 
Vad ger ni för foder till kycklingarna? Färdigköpt eller blandar eget?
Jag erkänner. Just kycklingarna får färdigfoder i form av startfoder. Jag orkar inte leta efter hirsfrön i storpack. Det är säkert bättre att ge eget men går de med höna blir spillet gigantiskt eftersom hon ofta blir lite för exalterad och sprätter runt foder, vatten och skit till en enda smet.
 
Jag erkänner. Just kycklingarna får färdigfoder i form av startfoder. Jag orkar inte leta efter hirsfrön i storpack. Det är säkert bättre att ge eget men går de med höna blir spillet gigantiskt eftersom hon ofta blir lite för exalterad och sprätter runt foder, vatten och skit till en enda smet.
Vilken sort ger du? Hittat en ekologisk sort på granngården, annars bara tyska (?) märken.
 
Vilken sort ger du? Hittat en ekologisk sort på granngården, annars bara tyska (?) märken.
Rent generellt tycker jag bättre om Svenska foders hönsfoder. När det gäller just startfoder kvittar det nog men för vuxna djur så är deras hela pellets medan Granngårdens är pelletskross= mycket damm som mina höns inte äter.
 
Vad ger ni för foder till kycklingarna? Färdigköpt eller blandar eget?
Jag vill ge ekologiskt och jag har kört med både och. Granngården har KRAV-godkänt startfoder men jag gillar det inget vidare. Då dom är nykläckta så hackar jag alltid havregryn och kipper gräs så att det blir så smått som möjligt och blandar med lite vatten, undulatfrön med jod i, brödsmulor, kokt hackat råris mm. Då dom blir lite större så blir det mer torra havregryn och koka linser eller bönmos, eller färdigfoder. Alltid mycket gräs. Och så småningom blir dom stora nog att svälja hel havre och då blir det basmaten. Alla mina kycklingar har mått jättebra och utvecklats till vackra höns o tuppar.
 
Kan man sälja höns från en blandrasflock där en del äldre djur har haft kalkben (och slaktats ur)? Av de som nu finns, från förra våren, har en del svag antydan till kalkben. Kan också sägas att de i övrigt är helt fria från alla vanliga och ovanliga hönssjukdomar.

Min tanke är att slakta samtliga men tänkte höra med er först vad ni tycker?
 
Senast ändrad av en moderator:
Kan man sälja höns från en blandrasflock där en del äldre djur har haft kalkben (och slaktats ur)? Av de som nu finns, från förra våren, har en del svag antydan till kalkben. Kan också sägas att de i övrigt är helt fria från alla vanliga och ovanliga hönssjukdomar.

Min tanke är att slakta samtliga men tänkte höra med er först vad ni tycker?

Kalkbens-kvalster överlever inte mer än tre dagar utan värddjur. Så då borde det ju gå bra om du smörjer in benen på de som ska säljas varje dag ett tag och för säkerhets skulle så skulle dom kunna bo i en egen bur de sista dagarna innan flytten.
 
Problemet är att det är ganska många, runt femton stycken, och det blir mycket arbetet. Vi slutar helt med höns men kommer kanske köpa in renrasiga av någon lantras senare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp