Hönstråden 2017

Vi har för tillfället tre kycklingar på benen. En fjärde på g.
Den förstfödde är dock rätt "pickig" av sig mot sina syskon, har nypt den ena i tårna när den var på väg ut.
 
Här kommer ett gäng bilder på våra småttingar. Taget med mobilkameran så inte världens bästa kvalitet tyvärr.
Fyra kläcktes i natt/imorse och har fått flytta ur kläckaren och in i fd hamsterburen.
Vi har ytterligare två nyckläckta i kläckaren och förhoppningsvis en till som kläcks under natten.

20170614_184545_zpsaw9e5whr.jpg

Hålslag i alla ägg utom två (alla hål syns dock inte på bilden)
20170614_230456_zpslkzufd9o.jpg

Man kunde ana en liten näbb och kropp som rörde sig och så peps det från ägget.

20170615_075114_zpsrh7wkn12.jpg

Precis ramlat ut ur ägget

20170615_080607_zpszf2jeoma.jpg

Ostadig på de stora benen

20170615_080028_zpsbxnijsdu.jpg

Trött, det är jobbigt att ta sig ut ur ägget och att lära sig stå

20170615_074828_zpsctiruqlr.jpg

Liten och söt

20170615_080944_zpsfl2qtyod.jpg

"Hej, vem är du?"

20170615_140022_zpsgiklo4ws.jpg

Utflyttade ur kläckaren och inflyttade i buren. Vi har skaffat värmetak istället för värmelampa, vi fick dock sänka den ganska mycket mot när bilden togs för att det skulle vara lagom för de små.

Planen är att ta bättre bilder imorgon med riktiga kameran :)
 
Fortsätter spamma tråden :angel:
Vi försökte oss på att könsbestämma de små via vingarna idag. Och vi får det till 6 hönor och en tupp. Sån tur kan vi väl ändå inte ha? Tiden lär utvisa det, men det är just nu endast en av de små som behagar sitta framför eller uppepå värmetaket och gasta högt emellanåt.
Börjar nästan se skillnad på alla som individer redan nu...Det bådar inte gott om det är fler tuppar och de ska slaktas i vinter.

DSC_0466%202_zpswhz1qqp3.jpg


DSC_0465%202_zpsmyufm65g.jpg


DSC_0462%202_zpscrouojrp.jpg
 
Oj, jag trodde de dog av attacken när rovfåglarna tar dem. Otroligt att hon klarade sig så bra. Grannkatten har lyckats ta en tupp för många år sedan och förra året tog han en av mina ruvhöns. :mad:

Häromdagen hörde jag en av mina katter skrika ute så jag skyndade mig ut och såg en okänd katt hoppa in i syrénhäcken så jag ropade på ena hunden. Efter en stund dök han lite lojt upp och undrade vad det tagit åt mig, men när han fick korn på den andra katten fick den brått att sätta sig i säkerhet. Jag hoppas den blev bortskrämd, vill inte ha några kattslagsmål hemma eller fler försvunna höns.

Jag läste förut att det är vanligt att rovfåglar punkterar lungorna på bytena med klorna när de slår ner på dem, men jag vet inte om det är sant? Ja verkligen, otrolig tur. Först när jag såg att ögat var skadat var jag inne på att avliva henne för jag inte ville att hon skulle gå och ha ont men jag blev övertalad att vänta ett par dagar och se hur det utvecklade sig och det blev väldigt snabbt mycket bättre. Jag var också rädd att hon skulle bli utstött av de andra men det var inga problem alls. :heart Men just det, katter kan ju också ta höns... Ingen här i närheten har katt så det är inte ett problem vi hittills har stött på. Håller tummarna för att den blev såpass skrämd att den inte kommer tillbaka!
 
Fortsätter spamma tråden :angel:
Vi försökte oss på att könsbestämma de små via vingarna idag. Och vi får det till 6 hönor och en tupp. Sån tur kan vi väl ändå inte ha? Tiden lär utvisa det, men det är just nu endast en av de små som behagar sitta framför eller uppepå värmetaket och gasta högt emellanåt.
Börjar nästan se skillnad på alla som individer redan nu...Det bådar inte gott om det är fler tuppar och de ska slaktas i vinter.

DSC_0466%202_zpswhz1qqp3.jpg


DSC_0465%202_zpsmyufm65g.jpg


DSC_0462%202_zpscrouojrp.jpg

Fina bilder! Vad menar du med "gasta högt"? Inte gala väl? Jag har bara erfarenhet av hedemora, och har just nu tre tuppar på fem veckor och ingen har ens försökt gala än. :p Jag har ingen erfarenhet av att så små kycklingar låter olika beroende på kön men orpington kanske gör? :)

Jag försökte könsbestämma mina kycklingar utifrån fjädrarna och kom fram till att det nog var en tupp och fyra hönor. Tänkte att sån tur kan man ju inte ha, då hade vi ju sluppit slakta i höst! Men nä, sån tur hade man inte. Tre tuppar och två hönor. :down:
 
Fina bilder! Vad menar du med "gasta högt"? Inte gala väl? Jag har bara erfarenhet av hedemora, och har just nu tre tuppar på fem veckor och ingen har ens försökt gala än. :p Jag har ingen erfarenhet av att så små kycklingar låter olika beroende på kön men orpington kanske gör? :)

Jag försökte könsbestämma mina kycklingar utifrån fjädrarna och kom fram till att det nog var en tupp och fyra hönor. Tänkte att sån tur kan man ju inte ha, då hade vi ju sluppit slakta i höst! Men nä, sån tur hade man inte. Tre tuppar och två hönor. :down:
Alltså, nä, galer gör den då inte :p. Det är nåt annorlunda ljud, högt och gällt, rätt entonigt.
 
Jag läste förut att det är vanligt att rovfåglar punkterar lungorna på bytena med klorna när de slår ner på dem, men jag vet inte om det är sant? Ja verkligen, otrolig tur. Först när jag såg att ögat var skadat var jag inne på att avliva henne för jag inte ville att hon skulle gå och ha ont men jag blev övertalad att vänta ett par dagar och se hur det utvecklade sig och det blev väldigt snabbt mycket bättre. Jag var också rädd att hon skulle bli utstött av de andra men det var inga problem alls. :heart Men just det, katter kan ju också ta höns... Ingen här i närheten har katt så det är inte ett problem vi hittills har stött på. Håller tummarna för att den blev såpass skrämd att den inte kommer tillbaka!
Jag tror att det är vanligt att själva smällen när de träffas brukar vara dödande, men jag vet inte. Inga fågelattacker än så länge på hönsen, även om småfåglarna lever farligt emellanåt för sparvhöken.
 
Otroligt vad tuffa kycklingar kan vara, vi hade en höna med åtta kyckling som räven tog nu för en vecka sedan när kycklingarna bara var två dagar. Sex av kycklingarna klarade sig men jag lyckades bara fånga fem av dem, den sjätte sprang hela dagen och försökte följa de övriga stora hönsen i flocken som rör sig fritt i park och trädgård här. Kan inte tänka mig att den hittade mycket att äta heller och knappast vatten och ändå när jag till slut lyckades fånga den med en håv på kvällen var den hur pigg som helst och verkar inte ha fått några direkt men av upplevelsen. Och de har klarat sig fint allihopa trots att vi inte har någon värmelampa.
 
19366382_820876908077152_6992095172784632966_n.jpg

ÄNTLIGEN!!! Jag har i flera år önskat mig Bjurholmshönor men det såg ganska hopplöst ut länge, eftersom jag inte får ha tupp och därmed inte kan bli godkänd som genbank... Men rasen har vuxit så pass snabbt att de nu även säljs utanför genbank. Och i tisdags fick jag hämta dessa underbara dunbollar! (Trodde också att jag skulle behöva åka ner till Västerbotten för att få tag på några - men i slutänden räckte det med en 10 minuters bilresa hemifrån!) Och - inte minst viktigt - jag får lämna tillbaka dem som blir tuppar! De är nu 10 dagar gamla och har varit hos oss i två dygn. Men redan i morse, när bilden togs, kom de alla fram och åt ur handen på mig! Det är verkligen inte lätt att slita sig ifrån dem... så det jag undrar är: När infaller "Bring your chickens to work-day" i år?!?
 
Nu har jag sex små dunbollar, får se om det blir några fler. :)

Hönshjärnan till höna stökade runt så mycket efter de första tre kläcken att en liten gul pip dog, så jag tog in resterande ägg till kuvösen. Två hade påbörjat kläckningen igår men den ena visade bara svaga livstecken och den andra trodde jag var död, men jag stoppade in bägge och tänkte vi får se hur det går.

I morse levde fortfarande den ena men hade inte orkat ut ur skalet, så jag knackade försiktigt sönder det i mindre bitar och sprayade med varmt vatten för att mjuka upp de torkade hinnorna och efter lite försiktigt pill kunde kycklingen komma ut och vila upp sig i värmen.

Medan jag höll på med den tyckte jag mig höra lite mer pipanden och kycklingen jag trodde var död levde! Samma procedur med den här, försiktigt knacka sönder skalet, spraya de torra hinnorna men här fick jag även klippa lite med nagelsaxen då de var så torra och sega. Kyckling nr två vilar även den i värmen med syskonet.

Ägg nr tre hade hålslag och när jag nu lite senare tittade igen så är det tre små kycklingar som senare ikväll ska smugglas in tillbaka till hönshjärnan och de andra tre småttingarna. Jag får se om det blir någon fler som kläcks, jag är lite osäker på om de andra fått ruvas ordentligt nu på slutet när hon stökar tunt så väldigt.
 
Våra dunbollar är inte lika dunbollslika längre, utan sätter fjädrar så det står härliga till.
Idag har de varit ute i uteburen från 12-21.30, väldigt nöjda. Det har sovit i en hög i en kartong med handdukar i emellanåt och annars krafsat, jagat insekter, flaxar högt och långt och bara njutit i största allmänhet.
 
Nu har jag sex små dunbollar, får se om det blir några fler. :)

Hönshjärnan till höna stökade runt så mycket efter de första tre kläcken att en liten gul pip dog, så jag tog in resterande ägg till kuvösen. Två hade påbörjat kläckningen igår men den ena visade bara svaga livstecken och den andra trodde jag var död, men jag stoppade in bägge och tänkte vi får se hur det går.

I morse levde fortfarande den ena men hade inte orkat ut ur skalet, så jag knackade försiktigt sönder det i mindre bitar och sprayade med varmt vatten för att mjuka upp de torkade hinnorna och efter lite försiktigt pill kunde kycklingen komma ut och vila upp sig i värmen.

Medan jag höll på med den tyckte jag mig höra lite mer pipanden och kycklingen jag trodde var död levde! Samma procedur med den här, försiktigt knacka sönder skalet, spraya de torra hinnorna men här fick jag även klippa lite med nagelsaxen då de var så torra och sega. Kyckling nr två vilar även den i värmen med syskonet.

Ägg nr tre hade hålslag och när jag nu lite senare tittade igen så är det tre små kycklingar som senare ikväll ska smugglas in tillbaka till hönshjärnan och de andra tre småttingarna. Jag får se om det blir någon fler som kläcks, jag är lite osäker på om de andra fått ruvas ordentligt nu på slutet när hon stökar tunt så väldigt.
Inga fler dunbollar det här kläcket, däremot en mycket obehaglig upptäckt när jag gick in i badrummet senare på kvällen och möttes av en fruktansvärd stank! :yuck:

Ett ägg hade exploderat i kuvösen, så det var bara att plocka upp de små, skölja av de andra äggen och torka dem, demontera kläckaren och försöka ta rätt på eländet. :crazy: :wtf: Nu när det är lite mörkare passade jag även på att lysa de andra äggen och har slängt alla som var kvar.

Efter många om och men är kläckaren hjälpligt ren igen och de små får vara inne tills i morgon då jag tyckte den ena verkade lite ynklig. Nu får de vila över natten i värmen med tillgång till lite vatten så ska jag fixa lite mat åt dem i morgon.

I morgon kväll efter jobbet ska jag försöka lura hönan att ta hand om dem, jag har lyckats tidigare genom att lägga in dem när det är mörkt så hon inte märker vad jag gör. Efter en natt i hennes dun gör de ingen skillnad på de som kläckts i redet eller som jag kläckt fram inne. Lite "fusk" men hellre att de går med sin mamma än är utan.

När de flyttat ut ska jag göra rent kläckaren ordentligt och vänta på nästa kull som ruvas för fullt om några ägg behöver lite hjälp att hinna kläckas om hon går av innan alla är klara. :grin:
 
Inga fler dunbollar det här kläcket, däremot en mycket obehaglig upptäckt när jag gick in i badrummet senare på kvällen och möttes av en fruktansvärd stank! :yuck:

Ett ägg hade exploderat i kuvösen, så det var bara att plocka upp de små, skölja av de andra äggen och torka dem, demontera kläckaren och försöka ta rätt på eländet. :crazy: :wtf: Nu när det är lite mörkare passade jag även på att lysa de andra äggen och har slängt alla som var kvar.

Efter många om och men är kläckaren hjälpligt ren igen och de små får vara inne tills i morgon då jag tyckte den ena verkade lite ynklig. Nu får de vila över natten i värmen med tillgång till lite vatten så ska jag fixa lite mat åt dem i morgon.

I morgon kväll efter jobbet ska jag försöka lura hönan att ta hand om dem, jag har lyckats tidigare genom att lägga in dem när det är mörkt så hon inte märker vad jag gör. Efter en natt i hennes dun gör de ingen skillnad på de som kläckts i redet eller som jag kläckt fram inne. Lite "fusk" men hellre att de går med sin mamma än är utan.

När de flyttat ut ska jag göra rent kläckaren ordentligt och vänta på nästa kull som ruvas för fullt om några ägg behöver lite hjälp att hinna kläckas om hon går av innan alla är klara. :grin:
Var livrädd för exploderande ägg, så vi lyste våra flera gånger, sista gången dag 15 och då tog vi bort de obefruktade.
 
Upptäckte idag två duvhökar som cirkulerade ovanför vår trädgård :arghh:.
Kommer ju aldrig våga låta hönsen gå fritt i trädgården i så fall. Hade inte tänkt det när de är små ändå, men hade hoppats att det skulle kunna gå fritt som fullvuxna när vi är hemma. Finns det duvhök så vette sjutton.
 
@Mia_R urk!!!:yuck::yuck::yuck: ( med kläckaren). Men :up: med de andra dunen!

@hemlig Ja rovfåglarna är alltid ett hot...:eek: Men alla våra som blivit slagna av höken har blivit det på hösten, funderar på om det är ungfåglar som inte är så rädda för människor och bebyggda ställen?
 
Småttingarna får vara inne en natt till, den ena vet jag inte riktigt hur det är med. Den ligger mest utfläkt på magen med vingar och ben åt olika håll. Jag fixar inte att slänga ut den till sin hönshjärna till mor innan jag ser att den sitter normalt, annars kommer hon trampa ihjäl den. :( De andra två är däremot pigga. :up:

Tidigare idag när jag var nere och släppte ut de andra och fodrade hittade jag ett ägg som låg för sig själv ovanpå redena. Jag tänkte först ta in det och koka till småttingarna, men tänkte att jag måste lysa det först. Det var svårt att se om det fanns något där, så jag stoppade det i BH:n och åkte iväg på en intervju före jobbet. :o

Nu ikväll försökte jag lysa det igen och jag tror det är en spindel! Jaha, nu kan jag ju inte sova med ägget i sängen, så nu går kläckaren igen. :laugh: Jag ska se om jag inte ska lägga det under en höna istället och lysa de andra äggen och se vad som är på gång. :D
 
Ikväll har jag slagit ihjäl en döende kyckling. :cry: Typiskt nog så tror jag dessutom att det var en hönskyckling då alla med samma teckning tidigare blivit höns. Jag tror den skadades när jag försökte ta loss den efter att den lyckats fastna i kläckaren när den var nykläckt så nu ska jag modifiera den lite så inga fler kycklingar kan fastna mellan ett galler och väggen. :banghead:

Jag är verkligen åt fanders för blödig för att ha djur egentligen, jag dör tusen dödar varje gång något djur måste avlivas. Jag har svåra samvetskval varje gång en tupp måste bort, slänger ut de spindlar jag hittar inne och det är nog egentligen bara stickande insekter jag tar död på utan pardon.

Nu ska jag vara ledig nästa vecka och ska då gå igenom alla ägg och se vad som ska kastas, vad som ska få ligga kvar och vad som kanske bör flyttas. Jag kommer även behöva se över tillfällig bur åt hon som ligger och ruvar nu så de kommande småttingarna hinner bli lite större innan de får komma ut under uppsikt. O_o
 
Ikväll har jag slagit ihjäl en döende kyckling. :cry: Typiskt nog så tror jag dessutom att det var en hönskyckling då alla med samma teckning tidigare blivit höns. Jag tror den skadades när jag försökte ta loss den efter att den lyckats fastna i kläckaren när den var nykläckt så nu ska jag modifiera den lite så inga fler kycklingar kan fastna mellan ett galler och väggen. :banghead:

Jag är verkligen åt fanders för blödig för att ha djur egentligen, jag dör tusen dödar varje gång något djur måste avlivas. Jag har svåra samvetskval varje gång en tupp måste bort, slänger ut de spindlar jag hittar inne och det är nog egentligen bara stickande insekter jag tar död på utan pardon.

Nu ska jag vara ledig nästa vecka och ska då gå igenom alla ägg och se vad som ska kastas, vad som ska få ligga kvar och vad som kanske bör flyttas. Jag kommer även behöva se över tillfällig bur åt hon som ligger och ruvar nu så de kommande småttingarna hinner bli lite större innan de får komma ut under uppsikt. O_o
Jag fasar lite för vår första avlivning/slakt. Antar att man vänjer sig till viss del, även om det aldrig är roligt.
 
Jag fasar lite för vår första avlivning/slakt. Antar att man vänjer sig till viss del, även om det aldrig är roligt.
Jag har aldrig slagit ihjäl en kyckling tidigare eller slaktat, min granne sköter slakten och får äta upp tupparna sen, jag har faktiskt nästan helt slutat äta fågel sedan jag började med höns. Lite dumt då jag vet att mina har det väldigt bra som får bra mat och gå ute på gräsmattan hela dagarna och picka fritt. Tidigare åt jag fabrikskyckling så det är iaf bra att den efterfrågan minskat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp