Hönstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
@kolblakkur Jag har höns i Skåne, har aldrig haft värmelampa till dem efter kycklingstadiet. Har hönsen i ett oisolerat gammalt kostall, det viktigaste är att deras boende är dragfritt. Är det kallt/dåligt väder eller snö går inte hönsen ut så de sköter det bra själva ;) Lite extra mat och ljummet vatten så har hönsen det hur bra som helst även när det blir kallt. Det var tredje vintern med höns här för mig och jag har aldrig fått frostskador på varken hönsen, gässen eller ankorna.

Mitt tips är att ha ett så stort boende som möjligt åt hönsen, så slipper en ha dåligt samvete om hönsen håller sig inne några veckor :)
 
Funderar på att skaffa höns nästa år, men börjar redan planera. Har googlat och googlat, men tycker jag hittar motsägelsefull information.

Hur pass väl klarar höns kyla? Bor i Skåne så vi har väl det relativt milt, men det kan blåsa isande vindar och vara VÄLDIGT fuktigt. Behöver de en värmelampa?

Mina bor i ett oisolerat hus (bor i Blekinge) Hönsen går det ingen nöd på men det är ju ett jävla jobb att se till att dom har vatten när man inte har nån värme under vintern. Nästa vinter funderar jag på att på något sätt dra ut el så att man kan ha ofruset vatten när det är som kallast. Däremot inget förfruset även när vi hade -15 i vinter. Dom stannar inne om det är snö men går gärna ut om det är kallt men ingen snö
 
@kolblakkur Jag har höns i Skåne, har aldrig haft värmelampa till dem efter kycklingstadiet. Har hönsen i ett oisolerat gammalt kostall, det viktigaste är att deras boende är dragfritt. Är det kallt/dåligt väder eller snö går inte hönsen ut så de sköter det bra själva ;) Lite extra mat och ljummet vatten så har hönsen det hur bra som helst även när det blir kallt. Det var tredje vintern med höns här för mig och jag har aldrig fått frostskador på varken hönsen, gässen eller ankorna.

Mitt tips är att ha ett så stort boende som möjligt åt hönsen, så slipper en ha dåligt samvete om hönsen håller sig inne några veckor :)
Tack!!! Väldigt bra svar :) jag tänkte bara ha 3-4 hönor, men jag ska verkligen ta i när jag bygger åt dem :)
 
Finns det någon (lant)ras som är mindre benägen till att få kalkben?
 
Finns det någon (lant)ras som är mindre benägen till att få kalkben?

Høns som inte har fjædrar på benen / føtterna har lite lættare att klara sig mot kalkben. Før øvrigt så ær det tydligen individuellt før mina blev smittade en gång men på ett par av dom så syntes det inte ett spår. Jag har hedemorahøns, genbank. Ær i Norge nu men bor i Værmland. Om du køper kyckligar så titta noga på de vuxna djurens ben. Om dom ser fina ut och du ændå ær misstænksam kan du ju alltid smørja in kycklingarnas ben med tjærsalva i førebyggande syfte innan du slæpper løs dom hemma. Før øvrigt så øverlever inte kalkbenskvalster mer æn max en vecka utan værddjur och smitta kommer inte från vilda fåglar.
 
Hej! Hyffsat ny på forumet och definitivt ny hundägare. Vi är nyblivna ägare till 5 st blommehönor, de här bott hos oss två veckor. De har sedan en vecka gått lösa på gården (innan dess i huset samt liten inhägnad) och det har funkat fint. De har mest hållt till under en stor spirea och gått och sprätt i anslutning till huset. Gått in o värpt/ätit/druckit samt kommit in självmant till kvällen. Igår drog en av dem iväg och vi hittade henne tillsist ca 1 km bort o bar henne hem. Tanken var att hon skulle vara inne idag men hon smet och försvann som en blixt och nu hittar vi henne inte... De andra fyra håller sig hemma och verkar inte bry sig alls.
Skulle en tupp kunna hjälpa till med rymmarhönor? Håller de koll på sin flock så att säga? Smiter hon för att hon inte trivs tror ni? Hon har verkat trivas, fram till nu då. Vi har inte märkt några oroligheter i flocken.
Hjälp?
 
Fick besök inne idag :cautious:...Mer än en gång. Fick sätta upp kompostgaller för dörren men då försökte hon forcera det så då fick de gå ner till hönsgården.

Fick även ett ägg i rabatten och tuppen är galen. Tror hormonerna flödar :p.
 

Bifogade filer

  • 20180508_172125.jpg
    20180508_172125.jpg
    171,2 KB · Visningar: 58
Nu är det snart dags!!
Hönshuset är snart klart och gården är på gång. Vi åker på marknad nu helgen och ser om det känns bra att köpa hem lite ägg att kläcka fram.

Hur är det med kläckning utan vuxna djur sedan? Jag menar med rollfigurer och sådant. Är det något höns absulot måste ha eller är det ok att kläcka fram sin första besättning där alla är lika gamla?

Mannen är extremt engagerad och fixar fin ventilation och fin/bra inredning. Vaktlar väntar vi lite med men det är inte frågan om år utan kanske någon/några månader.
 
Mina bor i ett oisolerat hus (bor i Blekinge) Hönsen går det ingen nöd på men det är ju ett jävla jobb att se till att dom har vatten när man inte har nån värme under vintern. Nästa vinter funderar jag på att på något sätt dra ut el så att man kan ha ofruset vatten när det är som kallast. Däremot inget förfruset även när vi hade -15 i vinter. Dom stannar inne om det är snö men går gärna ut om det är kallt men ingen snö

Du kanske kan ha en sån här om du tar ut el? :)
 
Nu är det snart dags!!
Hönshuset är snart klart och gården är på gång. Vi åker på marknad nu helgen och ser om det känns bra att köpa hem lite ägg att kläcka fram.

Hur är det med kläckning utan vuxna djur sedan? Jag menar med rollfigurer och sådant. Är det något höns absulot måste ha eller är det ok att kläcka fram sin första besättning där alla är lika gamla?

Mannen är extremt engagerad och fixar fin ventilation och fin/bra inredning. Vaktlar väntar vi lite med men det är inte frågan om år utan kanske någon/några månader.

Jag skulle inte köpa från marknad. Det finns extremt mycket sjukdomar i Sverige och mycoplasma smittas med ägg. Jag är inne på min tredje flock smittade höns, det är inte så himla skojigt faktiskt
 
Jag skulle inte köpa från marknad. Det finns extremt mycket sjukdomar i Sverige och mycoplasma smittas med ägg. Jag är inne på min tredje flock smittade höns, det är inte så himla skojigt faktiskt

De flesta marknader har ju även etablerade uppfödare så det kan man ju kolla.
Vad rekommenderar du annars?
 
De flesta marknader har ju även etablerade uppfödare så det kan man ju kolla.
Vad rekommenderar du annars?

Köpa av folk med "stängda" flockar, som inte går på marknader, inte byter höns med varandra eller köper in mycket nytt eller köpa av dom som testar sina flockar. Tar man sina djur till marknader så har man ju fått smitta om den är där. De flesta som får smitta har fått det via marknader eller genom att byta djur. Jag har dessutom diskuterat detta mängder av gånger med folk. Dom VET om att djuren varit sjuka men dom säljer ändå ägg eller levande djur.
 
Köpa av folk med "stängda" flockar, som inte går på marknader, inte byter höns med varandra eller köper in mycket nytt eller köpa av dom som testar sina flockar. Tar man sina djur till marknader så har man ju fått smitta om den är där. De flesta som får smitta har fått det via marknader eller genom att byta djur. Jag har dessutom diskuterat detta mängder av gånger med folk. Dom VET om att djuren varit sjuka men dom säljer ändå ägg eller levande djur.

Tack för att du delar med dig av din kunskap. Dock har jag inte hittat något som garanterar just detta du säger. Hur vet man? Var hittar man dem?

Vilka smittor får man via ägg? Jag menar efter man virkonat dem? Kan ju vara bra att veta också.
 
Tack för att du delar med dig av din kunskap. Dock har jag inte hittat något som garanterar just detta du säger. Hur vet man? Var hittar man dem?

Vilka smittor får man via ägg? Jag menar efter man virkonat dem? Kan ju vara bra att veta också.

Dom som har höns i genbank brukar ha mindre skit, sen finns det facebook grupper för de som testar sina höns, mycoplasma smittar genom ägg eftersom det inte sitter utanpå skalet. Mycoplasma finns det många olika stammar av. Från milda symptom till riktigt illa, och det är där problemet ligger, hönsen blir sjuka-tillfrisknar och folk säljer dom som friska. Kan vara bra att veta att vaktlar också kan bära på både ILT och Mycoplasma men dom blir mycket mer sällan sjuka av det utan agerar bara smittbärare
 
Dom som har höns i genbank brukar ha mindre skit, sen finns det facebook grupper för de som testar sina höns, mycoplasma smittar genom ägg eftersom det inte sitter utanpå skalet. Mycoplasma finns det många olika stammar av. Från milda symptom till riktigt illa, och det är där problemet ligger, hönsen blir sjuka-tillfrisknar och folk säljer dom som friska. Kan vara bra att veta att vaktlar också kan bära på både ILT och Mycoplasma men dom blir mycket mer sällan sjuka av det utan agerar bara smittbärare

Tack än en gång.
Genbank vill jag inte ha eftersom jag vill ha fler raser och vill ha de i samma gård.
Finns det någon lista på registrerade uppfödare och/eller rekommendationer man kan hitta, som med Svenska kennelklubben t.ex eller Sverak (heter det så för katter?).

Jag har inte Facebook så där finns det inget att hämta för mig, tyvärr. De jag hittat på blocket som verkar seriösa har inte skrivit något om testade eller stängda besättningar.

Det här är något jag vill ta seriöst eftersom jag helst gagnar de som kan sin sak. Köper alltid katter, hundar, råttor och marsvin av uppfödare som är registrerade i en seriös förening så varför sluta där liksom?
 
Tack än en gång.
Genbank vill jag inte ha eftersom jag vill ha fler raser och vill ha de i samma gård.
Finns det någon lista på registrerade uppfödare och/eller rekommendationer man kan hitta, som med Svenska kennelklubben t.ex eller Sverak (heter det så för katter?).

Jag har inte Facebook så där finns det inget att hämta för mig, tyvärr. De jag hittat på blocket som verkar seriösa har inte skrivit något om testade eller stängda besättningar.

Det här är något jag vill ta seriöst eftersom jag helst gagnar de som kan sin sak. Köper alltid katter, hundar, råttor och marsvin av uppfödare som är registrerade i en seriös förening så varför sluta där liksom?

Nej jag tror inte det finns någon lista tyvärr. Jag tror många är seriösa i sitt tänk men de är tyvärr naiva när det gäller smittor. Jag har köpt alla mina höns från folk som jag absolut fann seriösa och jag frågade och hade mig om smittor, men ändå står jag med en smittad flock. Denna gången valde jag att behålla den eftersom jag varken köper/säljer eller har besökare här med egna flockar och denna gången är det bara mycoplasma. Två gånger har jag fått slakta alla mina höns varav några av dom jag hade fött upp själv. Jag var nogrann, men det räckte inte.
 
Alltså, vad roligt det är med höns! Vilka personligheter de är, så roliga att bara sitta o titta på. Sonen som är tre sitter hellre på gårdsplan och tittar på hönsen än tittar på Bolibompa innan läggdags och tioåringen har börjat baka - för det är ju så roligt med egna ägg.
Den bortsprugna hönan som jag skrev om tidigare har kommit tillbaka (frivilligt utan att vi behövde leta efter henne) och håller sig nu till resten av gänget.
 
Nu är det snart dags!!
Hönshuset är snart klart och gården är på gång. Vi åker på marknad nu helgen och ser om det känns bra att köpa hem lite ägg att kläcka fram.

Hur är det med kläckning utan vuxna djur sedan? Jag menar med rollfigurer och sådant. Är det något höns absulot måste ha eller är det ok att kläcka fram sin första besättning där alla är lika gamla?

Mannen är extremt engagerad och fixar fin ventilation och fin/bra inredning. Vaktlar väntar vi lite med men det är inte frågan om år utan kanske någon/några månader.
Du kan absolut kläcka fram kycklingar utan någon vuxen höna som tar hand om dom.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp