Höpellets till äldre häst

godishanna

Trådstartare
Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder kraftfoder och havre går bort.
Har lite svårt att få ihop foderstaten av följande anledningar:
*Ej för mkt Ca då han tidigare haft (och blivit opererad för) urinsten
*Han äter för lite hösilage mot vad jag tycker han skulle behöva. Får i honom ca 9,5 kg med 70%ts.
*Han har EHOTR och har dragit en tand och tappat två hittills. ser inga jättebekymmer med ätandet (han äter ju trots allt 9,5kg hösilage)
*Han är kräsen, gillar skarpt Hippos pelletterade foder men har aldrig gillar musli och ratar lusernhack och mash...
*Jag vill hålla stärkelsenivån så låg som möjligt så han inte riskerar problem med magen
*Vetekli hade han i sin foderstat enda gången han fått kolik så det är jag skeptisk mot...

Har köpt hem Marstalls wiesen cobs och han äter det, typ, men det är inte så populärt. Någon som har tips på andra höpellets. Spilers har väl några high fibre? Erfarenheter? behöver jag vara rädd för att ge för mkt Ca nu vid hans ålder trots urinstenen förr?
Jätteglad för tips och tankar.
 
Hippo Grov Alfa kan kanske vara ett alternativ, inte rent hö pellets men tycker han om Hippos foder kanske han i stället äter med glad aptit.
Den är väl ganska hög i Ca men det kanske kan vara värt att kolla med veterinären hur viktigt det är.
 
Hippo Grov Alfa kan kanske vara ett alternativ, inte rent hö pellets men tycker han om Hippos foder kanske han i stället äter med glad aptit.
Den är väl ganska hög i Ca men det kanske kan vara värt att kolla med veterinären hur viktigt det är.
Tack för svar. Ja det är ju ett foder han stod på i många år och som fungerade bra. alltså innan urinstenen då. det ligger ju som sagt lite högt i Ca men även i stärkelse om än inte extremt, men vet satte lite griller i huvudet på mig sist :o Stärkelse var inte bra, pellets var inte bra (fattade inte varför...) osv. Ja frågan är ju egentligen hur orolig jag behöver vara för Ca-innehållet :)
 
Skulle tippa på att veterinären avrått pellets mycket pga tänderna och även ev stärkelse i färdigfoder ?

Vad är EHOTR?

Jag hade gett lusernhack i första hand om hästen inte äter blött lusern .

Vad för gräns har satts ang Ca?
Det ska ju annars allmänt till rätt mycket variabler för att få skadligt överskott på Ca . Har du analys på ditt grovfoder som grund ?
 
Skulle tippa på att veterinären avrått pellets mycket pga tänderna och även ev stärkelse i färdigfoder ?

Vad är EHOTR?

Jag hade gett lusernhack i första hand om hästen inte äter blött lusern .

Vad för gräns har satts ang Ca?
Det ska ju annars allmänt till rätt mycket variabler för att få skadligt överskott på Ca . Har du analys på ditt grovfoder som grund ?
Ja det är möjligt, utfodrar dock alltid det uppblött. Nej lusernhack tycker han inte om...
Det är en tandsjukdom som påverkar rötterna på framtänderna. Teoretiskt borde han få mer problem med att beta så det är lite långsökt att det är därför han inte äter allt. Ibland undrar jag om han är lite senil ;) det är som om han kan stå och äta sin hö-hög och så distraheras han av något borta vid vägen och sen går han aldrig tillbaks till högen (till hagkompisens lycka).
Gränsen för Ca har jag mest fått att det inte ska överstiga behovet. Så helst inte ge tillskott med Ca i (väldigt lätt att hitta miner med allt utom Ca... not).
Ja har analys på hösilaget.
 
Jag ger mina hästar Salsa naturell grön, och de älskar det allihop.
Du har inte näringsinnehållet tillgängligt? :) Kollade på det igår men minns inte värdena helt nu när jag skulle räkna på det och min webbläsare har fått för sig att sidan är misstänkt så jag kan inte komma in på salsafoder.se... :o
 
Skulle tippa på att veterinären avrått pellets mycket pga tänderna och även ev stärkelse i färdigfoder ?

Vad är EHOTR?

Jag hade gett lusernhack i första hand om hästen inte äter blött lusern .

Vad för gräns har satts ang Ca?
Det ska ju annars allmänt till rätt mycket variabler för att få skadligt överskott på Ca . Har du analys på ditt grovfoder som grund ?

EOTRH heter sjukdomen (Equine odontoclastic
tooth resorption and
hypercementosis). En kompis gamla fullblod har den, någon typ av tandlossning/röta som gör att tänderna lossnar. Minns inte riktigt exakt hur sjukdomsförloppet går till men den har fått en hel del tänder utdragna redan. :/
 
Jag har en fin 24-årig hbl-valack som i hels sitt liv har varit svår att hålla i hull samt har alltid blivit för tittig på stora mängder kraftfoder och havre går bort.
Har lite svårt att få ihop foderstaten av följande anledningar:
*Ej för mkt Ca då han tidigare haft (och blivit opererad för) urinsten
*Han äter för lite hösilage mot vad jag tycker han skulle behöva. Får i honom ca 9,5 kg med 70%ts.
*Han har EHOTR och har dragit en tand och tappat två hittills. ser inga jättebekymmer med ätandet (han äter ju trots allt 9,5kg hösilage)
*Han är kräsen, gillar skarpt Hippos pelletterade foder men har aldrig gillar musli och ratar lusernhack och mash...
*Jag vill hålla stärkelsenivån så låg som möjligt så han inte riskerar problem med magen
*Vetekli hade han i sin foderstat enda gången han fått kolik så det är jag skeptisk mot...

Har köpt hem Marstalls wiesen cobs och han äter det, typ, men det är inte så populärt. Någon som har tips på andra höpellets. Spilers har väl några high fibre? Erfarenheter? behöver jag vara rädd för att ge för mkt Ca nu vid hans ålder trots urinstenen förr?
Jätteglad för tips och tankar.

Dodson & Horells Build Up Mix är mitt bästa tips! Min Donna som numer är en ängel var oerhört kräsen och ratade flera sorters av foder och müsli bokstavligen SLUKADE detta foder! Hon byggde en jättefin kropp på bara ett par veckor, givetvis med varierad träning ihop med detta!
Gav mellan 2-4kg, underbart foder som jag alltid kommer att använda om jag köper häst någon gång igen :)
 
EOTRH heter sjukdomen (Equine odontoclastic
tooth resorption and
hypercementosis). En kompis gamla fullblod har den, någon typ av tandlossning/röta som gör att tänderna lossnar. Minns inte riktigt exakt hur sjukdomsförloppet går till men den har fått en hel del tänder utdragna redan. :/
Oj , jag vände visst på bokstäverna :D På min gamling upptäcktes det vid den årliga tandraspningen förra sommaren, jag kände mig som en kass matte som inte sett att han tappat tänder... Men hur går det för din kompis fullblod? Är den mycket påverkad av det? och hur snabbt är förloppet? Veterinären vill dra en tand till men de är ju inte lätta att få ut och han blir ganska påverkad och stel i kroppen efter att ha behövt stå sederad ett par timmar, han är dessutom svårsederad så han blir bara läskigt vinglig men inte trött i huvudet... Faktiskt osäker på hur jag ska gå vidare, OM jag ska gå vidare eller helt enkelt se hur han klarar att beta i sommar och besluta då...
 
Dodson & Horells Build Up Mix är mitt bästa tips! Min Donna som numer är en ängel var oerhört kräsen och ratade flera sorters av foder och müsli bokstavligen SLUKADE detta foder! Hon byggde en jättefin kropp på bara ett par veckor, givetvis med varierad träning ihop med detta!
Gav mellan 2-4kg, underbart foder som jag alltid kommer att använda om jag köper häst någon gång igen :)

Skriver under på detta! :up: TS: Min blev också enormt het och nervig på många kraftfoder men detta fungerade bra!
 
Oj , jag vände visst på bokstäverna :D På min gamling upptäcktes det vid den årliga tandraspningen förra sommaren, jag kände mig som en kass matte som inte sett att han tappat tänder... Men hur går det för din kompis fullblod? Är den mycket påverkad av det? och hur snabbt är förloppet? Veterinären vill dra en tand till men de är ju inte lätta att få ut och han blir ganska påverkad och stel i kroppen efter att ha behövt stå sederad ett par timmar, han är dessutom svårsederad så han blir bara läskigt vinglig men inte trött i huvudet... Faktiskt osäker på hur jag ska gå vidare, OM jag ska gå vidare eller helt enkelt se hur han klarar att beta i sommar och besluta då...

Jag har tyvärr inte så mycket kontakt med kompisen i nuläget så jag vet inte exakt hur läget är just nu. Totalt har den fått kanske fyra eller fem tänder bortplockade. Det verkar inte finnas något riktigt botemedel vad jag har förstått. Hästen är nu 21 år tror jag, den lever och frodas och rids i stort sett som vanligt. Läste på ett par tyska sidor om sjukdomen och många skriver att hästarna lär sig "bita" av gräs efter att tex framtänderna blivit utdragna. Så någon direkt dödsdom verkar det inte vara iaf. :)

Undrar om inte jag till och med skrev en tråd här på buke och frågade åt min kompis för några år sedan. Slog mig nu. Kan kolla sen, eller så får du gå in på min användare och kolla startade trådar. :D
 
ts, här är värden för Salsa naturell grön
upload_2018-2-23_20-54-3.png
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 128
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Hej! Har ett sexårigt fullblod som jag köpte i september förra året. Han var i lite lågt hull och hade väldigt tunn överlinje när jag...
2
Svar
39
· Visningar
4 290
Senast: Dornes
·
Foder & Strö Hej! Jag behöver hjälp!!! Jag har en nyinköpt häst som jag haft i lite mer än 1månad som bara går ner å ner i vikt. Nu börjar till och...
Svar
18
· Visningar
3 295
Senast: Luleå
·
Foder & Strö Känner mig så rådvill därför slänger jag ut frågan här och hoppas på bra råd från någon (några..?) som kanske har erfarenhet av liknande...
Svar
10
· Visningar
2 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp