Hoppa efter senskada?

carolinerehn

Trådstartare
Jag går i tankarna att köpa en fullblodshingst/galoppör. Han 3 år, startad i England i steapelchase med bra prestation och ådragit sig en senskada.

Min fråga är:
Kan man tävla i tex hoppning och fälttävlan med en häst som har en utläkt gammal senskada? Inte direkt förstås, men om ca 3 år.
 
Vilken sena och hur omfattande var skadan samt prognos? Vilka klasser i ft satsar du på? Hade jag satsat på svår klass hade jag inte köpt en sådan häst men Msv klass är inga problem ! Finns flera svårklasshästar som har kommit tillbaka och går som läromästare åt yngre ryttare utan några som helst problem, en ft häst på Msv nivå kommer ju inte i närheten av den farten en galoppör har. men som sagt det beror ju lite på vilken sena och prognos!
 
Gamla tanten hade en svår senskada (ytliga böjsenan i ena bak var nästan helt av, även djupa böjsenan var något skadad) som ung (4 åring)

LÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅNG rehab, höll sedan till hoppning (130 banor, enstaka hinder upp til 150), piff och puff samt snabbjobb på galoppbana.

Det beror på vilken sena det är, hur skadad den var, hur lång tid du ger det att läka, hur rehaben funkar, hur gott läkekött hästen har och säkert hundra andra variabler.
 
Jag tänker inte tävla över Msv klass.
Jag får reda på nästa vecka vilken typ av skada hästen har och planen är att låta honom få gå löp (efter all rehab och läkning) ett tag parallellt med uppbyggande ridning och omskolning.

Vi har fler galoppörer i stallet med läkta senskador och de går idag löp hela sommaren, men bara på bra gräsbanor. Fast jag var osäker på om hästen även skulle hålla för hoppning. Kan ju ingenting om såna skador.
 

Liknande trådar

Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 218
Senast: Blyger
·
Hästvård Vi var ner i fredags till ridhuset och löshoppade små kryss, hästen river först ett hinder, sen hoppar hon nästa och när hon landar är...
Svar
16
· Visningar
754
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 040
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Ridskoleryttare
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

Tillbaka
Upp