Hoppa med arbetshäst

Saa

Trådstartare
Hej! Jag har en medryttarhäst som är 8 år gammal. Han är en korsning mellan fjording och nordsvensk, han är alltså ganska grov. Jag skulle gärna vilja hoppträna honom för att bygga upp hans muskler, bli mer medveten om sin kropp (han är rätt klumpig) och göra något lite annorlunda än att bara rida ute i skogen. Jag har börjat med lite lägre hinder i lina, första gången gick det jättebra men de andra gångerna rev han varenda gång. Jag kan inte använda bommar då han inte anstränger sig och bara kliver på dem. Har inte heller någon möjlighet till löshoppning. Jag kan se att han verkligen försöker men han klarar det bara inte.
Har ni någon bra övning, råd eller liknande som kan vara bra i min och hästens situation?
 
Hej! Jag har en medryttarhäst som är 8 år gammal. Han är en korsning mellan fjording och nordsvensk, han är alltså ganska grov. Jag skulle gärna vilja hoppträna honom för att bygga upp hans muskler, bli mer medveten om sin kropp (han är rätt klumpig) och göra något lite annorlunda än att bara rida ute i skogen. Jag har börjat med lite lägre hinder i lina, första gången gick det jättebra men de andra gångerna rev han varenda gång. Jag kan inte använda bommar då han inte anstränger sig och bara kliver på dem. Har inte heller någon möjlighet till löshoppning. Jag kan se att han verkligen försöker men han klarar det bara inte.
Har ni någon bra övning, råd eller liknande som kan vara bra i min och hästens situation?

Dels kanske han inte tycker det gör så mycket att riva, dels kanske han inte kan taxera. Så jag skulle hoppa honom uppsuttet istället, på typ 5 1/2 eller låga räcken, om du är så rutinerad att du kan hjälpa honom att använda kroppen rätt.
 
Jag har inga tips, men när jag var liten fick jag för mig att jag skulle hoppa med min pappas ardenner. Hindret bestod av hemmagjorda bommar och två stubbar, ekipaget bestod av en 10 årig liten tjej och en jätte stor ardenner dam. Vi satte av i fall fart mot hindret och.... Sprang rakt igenom, så hemgjorda bommar och stubbar yrde i luften! :laugh:
Hästen som jobbade i skogen och på åkern fattade inte alls meningen med att hoppa när man bara kunde springa igenom.
Tryggare och snällare häst än henne har jag aldrig träffat, brukade ligga på hennes rygg när hon gick och betade och titta på molnen. Hennes stora rumpa var som en perfekt kudde att vila huvudet mot :love:
 
@Saa Eftersom det är en medryttarhäst tycker jag att du i första hand ska be hästens ägare om hjälp. Men om det är en tung, otränad ( och kanske även lite överviktig?) häst så kanske det helt enkelt är alltför jobbigt för den att hoppa. Med tanke på att du skriver att den skuttade över första gången du provade och sedan inte, så kanske den helt enkelt kände att det tar emot för mycket. Inte alla hästar vill hoppa, och om de inte vill tycker jag att man ska låta dom slippa. För att träna kondition, styrka och koordination är det ju jättebra att rida i skogen, särskilt om det finns några bra backar att klättra i. För variation kanske klicker-/trickträning kan vara något?
 
Är ett tag sen du la upp tråden men skriver ändå. Min förra häst var en tinker. Han kunde hoppa upp till 90 cm räcken. Han hoppade jättefint på lite högre hinder 70/80 men på hinder under 60 sparkade han bara ner bommarna han tyckte det var skittråkigt.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 031
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
473
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dags för terminens två sista ridlektioner, som skulle bli en dressyr och en hoppning. Till dressyren fick jag sitta på fina farbror...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Samma häst, samma övning – men ändå så annorlunda! Hade köpt på mig en markarbeteslektion till, och blev förvånad och glad när jag såg...
Svar
0
· Visningar
268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp