Hoppa mellan dressyrklasser

mellbell

Trådstartare
Jag skulle anmäla mig till en dressyrtävling, och är vanligt vis hoppryttare. Men tycker det är kul ibland med dressyr. När jag tittade på dom som anmält sig så hade en resultat på ca 65% i LA flertalet gånger. Den personen skulle tävla LC, LB, varför vill man det egentligen (LC) ? Finns de någon vettig förklaring än att personen vill vinna. Resultaten är från i höstas.
 
De kanske vill inleda tävlingssäsongen med en lätt tävling så att hästen kommer igång eller så är ryttaren lite nervös av sig och känner att hon/han vill börja med en lättare tävling? Hästen/ryttare kanske varit skadad under vintern och inte kunnat träna som de velat? Kanske har de inte tillgång till ridhus och då har ridmöjligheterna varit dåliga?
 
Kan vara som @Lingon säger och kan även vara så att de vill vinna. Jag har hört om personer som gör så just för att vinna, vilket jag inte tycker känns schysst. Vet att det varit lite kommentarer om det om det ska få vara tillåtet att gå ner i klasser osv när man får bra resultat i klassen man rider i, för att det ska bli lite schysstare mot dom som är på den nivån m.m.
 
Jag skulle anmäla mig till en dressyrtävling, och är vanligt vis hoppryttare. Men tycker det är kul ibland med dressyr. När jag tittade på dom som anmält sig så hade en resultat på ca 65% i LA flertalet gånger. Den personen skulle tävla LC, LB, varför vill man det egentligen (LC) ? Finns de någon vettig förklaring än att personen vill vinna. Resultaten är från i höstas.
Det är väl inget ovanligt att man går ner i klass för att hästen ska få känna att det är lätt när man klättrat i klasser eller i början av säsongen? Det händer ju i hoppningen hela tiden, av likväl amatörer som proffs.
 
Jag ska rida MSVC i år men skulle lätt kunna börja säsongen i år med LB eftersom vi fått mycket av våren spolierat pga kvarka i stallet. Så man vet ju aldrig vad som ligger bakom.
 
Antingen vill hen vinna eller så är det kanske en förklass till en lagklass? Jag har hoppat en del mellan klasserna, vi red godkänd MsvB i juni förra året men efter att ha gjort tre katastrofala starter i MsvC valde jag att rida LA för att hitta känslan och självförtroendet på banan igen. Så det kan ha med en sån grej att göra också, det är inte alltid så att poängen speglar ridkänslan. Men jag kan nog tycka att gå ner till LC är lite väl dramatiskt.
 
Jag skulle anmäla mig till en dressyrtävling, och är vanligt vis hoppryttare. Men tycker det är kul ibland med dressyr. När jag tittade på dom som anmält sig så hade en resultat på ca 65% i LA flertalet gånger. Den personen skulle tävla LC, LB, varför vill man det egentligen (LC) ? Finns de någon vettig förklaring än att personen vill vinna. Resultaten är från i höstas.

Är du säker på att det är samma ekipage så det inte har varit med någon annan ryttare? Är ekipaget bäst i klassen så vinner det - så enkelt är det. Det kan finnas tusen orsaker till att man går ner i klasser.
 
Vad spelar det för roll? Hästen kan ha varit skadad, det är i början på säsongen etc, etc. Låt folk göra som de vill utan att fundera så mycket. Det är LA de har tävlat tidigare - inte Grand Prix. ;)
För om man fått såpass höga % i LA så är det självklart att hen kommer att vinna om det inte är flera på den nivån. Och det är tråkigt när man ligger på de klasserna och det är alldeles lagom nivå men det inte kan bli bra placering för dom rider på lätt klasserna
 
Är du säker på att det är samma ekipage så det inte har varit med någon annan ryttare? Är ekipaget bäst i klassen så vinner det - så enkelt är det. Det kan finnas tusen orsaker till att man går ner i klasser.
Det är samma häst med samma ryttare.
 
För om man fått såpass höga % i LA så är det självklart att hen kommer att vinna om det inte är flera på den nivån. Och det är tråkigt när man ligger på de klasserna och det är alldeles lagom nivå men det inte kan bli bra placering för dom rider på lätt klasserna

Fast 65% är inte speciellt höga poäng. Det är ju bara strax över godkänt egentligen.
 
Fast 65% är inte speciellt höga poäng. Det är ju bara strax över godkänt egentligen.

Nä, precis och det är ju en samlad poäng på hela ritten. Ryttaren kanske känner att viktiga delar i LA inte sitter som det ska och vill träna mer på det innan hen visar upp det på tävling. Som sagt var och en har sin orsak, och skulle det vara "bara" för att vinna så är det inte förbjudet.
 
Känns som den här "debatten" alltid existerat typ oavsett vilket årtionde det råkar vara :cool:

Jag har svårt att förstå att folk lägger ner tiden på att spekulera och störa sig över om någon väljer att tävla en lägre klass vid ngt tillfälle.
Det finns självklart några (få) som kommer fokusera på att få rosetter punkt slut, jag tycker dock inte det är särskilt vanligt. Oftast vill man som ryttare utvecklas och klättra i klasserna och då sitter man ffa inte och rider en LC om man ändå är etablerad i LA .
Bägge klasser är dock fortfarande LÄTT klass och det är fullt tillåtet så har svårt att se varför folk ens orkar störa sig typ ... resultaten är 3 % över godkänt i LA ?
Vad är det som säger att inga andra har en chans i LC/LB mot det ?
F.ö så är det ju inte måttstock i sak att "andra ska kunna placera sig" ? Såvida du inte efterlyser en klass där poängskalan blir så att placerade ligger på 55-60 % ? Ibland ser det faktiskt ut så i Lc och det är ju inte eftersträvansvärt heller ?

TS: om du dessutom är hoppryttare och sällan tävlar dressyr så är det väl lite extra märkligt att hänga upp sig på varför ngn nu valt att starta en LC utifrån scenariot ? :confused: Vad spelar det för roll? Är det folk runt ikring dig som snackar/har synpunkter osv som du blir färgad av ? :confused:
 
Senast ändrad:
Kan ju vara en tittig häst. Har själv haft en häst som kunde vara otroligt fin hemma och var den avspänd på tävling så va den ju bra där med, men hade den en tittdag så var det skitsvårt att ens ta sig runt...oavsett klass...ibland måste man då gå ner, speciellt första starterna för säsongen, för att gå upp igen.
 
Min vän är kvalad till MsvA, men hästen slår på för mycket broms (tittig) på tävling, så de har gått tillbaka till LB for tillfället. Hon letar efter en känsla och bryr sig inte om de vinner klassen eller ej.
 
För om man fått såpass höga % i LA så är det självklart att hen kommer att vinna om det inte är flera på den nivån. Och det är tråkigt när man ligger på de klasserna och det är alldeles lagom nivå men det inte kan bli bra placering för dom rider på lätt klasserna

Det är definitivt inte självklart att de kommer att vinna för att de ridit på 65% i LA. Dels har du ingen aning om anledningen till att de startar de lägre klasserna nu och dels vet du inte hur resten av startfältet ser ut.
 
Den dagen jag börjar kolla upp vad mina medtävlare i klassen presterat hoppas jag någon slår mig hårt i huvudet. För mig är det så långt i från det fokuset jag skulle vilja ha inför en tävlingsklass på lättklassnivå att jag inte ens kan föreställa mig anledningen?
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 687
Senast: Mia_R
·
Hoppning Hej och hå, hur ska detta gå. Som rubriken lyder; den här dressyrryttaren ska börja hopptävla igen! Min B2 (Barcino QRE) har jag/vi...
Svar
4
· Visningar
1 700
Senast: Mabuse
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358
Träning Hej! Är ny i forumet och har förstått att man inte får skriva ut ridskolors namn i inlägg, ber därför om PM eller guidning i tråden...
Svar
4
· Visningar
1 885

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Överproduktion av hud?
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp