'Hoppar' in i traven?

E

eiwo

Börjar rida min ponny 'på riktigt' nu efter att i stort sett bara ha skrittat hela hösten på grund av att jag haft så gruvligt ont i kroppen. I går när jag red tänkte jag att vi kunde öva lite på övergångar skritt-trav, och märker då att hästen 'hoppar' in i traven. Vad kan det bero på? Han har inte gjort så när vi ridit ute och han fått trava lite som han vill på långa tyglar, men nu när han var (någorlunda) samlad blev det små 'hopp'. Kan det vara att han inte riktigt orkar än, eftersom vi bara slöridit i ett halvår? Om det är så, ska jag fortsätta öva på det lite varje gång jag rider, så han blir starkare? Ge gärna tips och råd! (Har inte provat om han gör samma sak i galopp än).




Glömde säga att han är genomkollad av ET innan jag började rida igång honom, så att han inte hade några problem. Det enda hon hittade var en låsning i vänster bog tror jag det var, men det är fixat nu.
 
Sv: 'Hoppar' in i traven?

"min" kallblodstravarvalack hoppar ofta in i traven, men då beror det på att han inte är helt igenom i ryggen utan tappar rygg. :crazy: han går då även ur formen. men jag vet faktiskt inte. :confused: har en klassisk bild på det, tyvärr inte på denna dator men jag kan lägga in den här sedan.

vi kanske inte menar samma sak, men viktigt i igångsättningarna är ju att hästen får bak o rygg med sig. tänk "bakifrån o fram", rörelsen ska liksom fortplanta sig genom kroppen.
 

Liknande trådar

Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
2
Svar
29
· Visningar
2 463
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 457
Senast: Fiorano
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 951
Senast: Blyger
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 624
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp