Hoppning och dressyr samma dag?

Anna-KarinO

Trådstartare
Har lyckats boka dressyrträning på samma dag som min favorithopptränare kommer till stallet. Självklart vill jag ju vara med på det också! Men kommer hästen klara det? Han är i bra kondition även om den självklart kunde vara bättre.
Hoppningen börjar 17 och det är flera unghästar så tror det kommer vara mest fokus på teknik. Dressyren är kl 19 och sist vi hade fokuserade vi mycket på skritt och trav, övergångar och lösgjordhet.
Hur hade ni gjort? Har beslutsångest..
 
Har lyckats boka dressyrträning på samma dag som min favorithopptränare kommer till stallet. Självklart vill jag ju vara med på det också! Men kommer hästen klara det? Han är i bra kondition även om den självklart kunde vara bättre.
Hoppningen börjar 17 och det är flera unghästar så tror det kommer vara mest fokus på teknik. Dressyren är kl 19 och sist vi hade fokuserade vi mycket på skritt och trav, övergångar och lösgjordhet.
Hur hade ni gjort? Har beslutsångest..

Det beror ju på hur intensiva träningarna är, men är det en seriös träning brukar ju både häst och ryttare vara rätt mentalt (om inte fysiskt) trötta efter träning. Vilket gör det svårt att tillgodogöra sig ett träningspass till.

Så jag hade nog valt det ena eller andra, eller försökt flytta dressyren om möjligt. Beror ju på hur det ser ut med andra möjligheter till träning också.
 
kan bara utgå från mig själv. Hade ett av passen varit på morgonen. senast kl 10 och det andra på kvällen tidigast kl 17 hade jag kunnat träna två gånger på en dag. men det viktigaste hade varit att hästen kunde återhämta sig mellan passen. Gärna ut i hagen. Men de tiderna du skriver hade jag inte gjort det.
 
Det beror ju på hur intensiva träningarna är, men är det en seriös träning brukar ju både häst och ryttare vara rätt mentalt (om inte fysiskt) trötta efter träning. Vilket gör det svårt att tillgodogöra sig ett träningspass till.

Så jag hade nog valt det ena eller andra, eller försökt flytta dressyren om möjligt. Beror ju på hur det ser ut med andra möjligheter till träning också.
Ja, det är sant att det andra passet kanske inte blir så bra då. Men om man ser till att ta det ganska lugnt på hoppningen kanske man klarar nästa pass? Jag vet, det kan bara jag avgöra men behöver lite input..
 
kan bara utgå från mig själv. Hade ett av passen varit på morgonen. senast kl 10 och det andra på kvällen tidigast kl 17 hade jag kunnat träna två gånger på en dag. men det viktigaste hade varit att hästen kunde återhämta sig mellan passen. Gärna ut i hagen. Men de tiderna du skriver hade jag inte gjort det.
Ja, det är nog för tajt emellan. Får nog inse att jag får hoppa någon annan dag
 
Ja, det är sant att det andra passet kanske inte blir så bra då. Men om man ser till att ta det ganska lugnt på hoppningen kanske man klarar nästa pass? Jag vet, det kan bara jag avgöra men behöver lite input..

Jo, fast då är ju risken att inget av passen egentligen blir riktigt bra: under hoppningen håller du igen och sparar på krutet, under dressyren är ni lite trötta.

Jag tror säkert det går att genomföra båda, men med vilken kvalitet? Och när man ändå betalar en del för träningen...
 
Hade skippat vanliga träningen tror jag. Om det inte är så att favorit hopptränare är där snart igen.
Är inte det fysiska som sätter stopp utan det mentala som tröttar ut. Tävling med dressyr och hopp efter varandra är sällan några problem men det är ju inte i närheten så ansträngande som ett ordentligt tränings pass för tränare.
 
Jag åkte och provtränade för en hopptränare samma dag som jag i skolan red dressyr. dressyrpasset låg vid tiosnåret, hoppningen vid 18. tyckte att det var gränsfall.

hade inte tränat med så kort tid mellan passen. Om min häst skulle orka det skulle båda passen vara ganska lama dvs ingen träning jag särskilt gärna hade betalat för.
 
När vi tränar två gånger per dag så händer det att vi har endast två timmar mellan träningarna. De är dock bara på en halvtimme var och vi har hellre 3 timmar eller fler, mellan passen.

Allt beror på hur tränad hästen är eller hur villig man är att betala för sista halvtimmen men kanske korta av den till en kvart om man märker att hästen inte orkar mer.
 
Jag hade "turen" att dressyren blev uppskjutet nån dag så blev bara hoppning till slut. Blev ganska lugn hoppning så rent fysiskt hadedet mäktats med. Men det hade inte känts bra att fortsätta då vi slutade när det gick väldigt bra.
 
På de flesta helgkurser jag deltar i är det två pass om dagen. Oftast 40-60min per pass. Om det är en timme brukar man ofta vara två som rider så då blir det några kortare pauser under själva passet. Ser inget problem med det men orkar inte riktigt hålla samma standard under vardagarna hemma :D När jag är ledig kan jag dock träna två pass om dagen men det har oftast blivit med den mer outbildade och då väldigt korta pass.

En timme mellan passen känns dock kort och nu blev det vad jag förstår ändå inte aktuellt, men diskussionen är intressant tycker jag. Jag fick en gång på en kurs frågan av flera åskådare om det var något fel på min häst, den stod i box mellan passen. Till sist gick jag och tittade och kunde konstatera att den som vanligt sov. Den har lärt sig att när vi åker iväg är det ofta frågan om flera pass och då lika bra att sova/vila emellan.
 
Det hade inte känts okej för mig med hänsyn till hästen. Däremot tränade jag två hoppass efter varandra, en på ponny och en på stor häst där enda mellanrummet var tiden det tog att åka hem med ponnyn, göra iordning henne, göra iordning nästa häst och åka iväg med den. Det gick, men vi tog den mest besvärliga hästen först. ;)
 
Ridskolehästar gör ju det så jag tänker att det beror ju på vad hästen är van vid, orkar och vill. Förra veckan på ridskolan så hade hästen jag red gått lektionen innan. De hade haft markarbete. När jag tog över hästen från hon som ridit sa ryttaren att hon defintivt inte var trött iaf. Och det var hon inte. Jag red en dressyrlektion på henne. Ett relativt tufft pass där hästen fick jobba. Hon orkade det utan problem och gick faktiskt bättre då än de gånger jag ridit henne när hon inte gått en lektion innan.

Så på en häst som var i bra kondition, van vid att tränas längre pass/flera pass per dag hade jag inte tvekat. Men om man alltid bara rider en timme om dagen på hästen så hade jag inte börjat med dubbla pass när jag betalade för tränare på båda passen utan testat själv först utan tränare för att se hur hästen reagerar och vänja den successivt.
 

Liknande trådar

Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
1 911
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 908
Senast: banani
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 423

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp