Hopprädsla!

Bah! Hade hoppning på den vanliga ridskoleridningen, red en häst som inte har någon direkt egen bjudning och galoppen är fyrtaktig, så jag nästan undrar om jag inte rider på en islänning istället för en häst. Visst han hoppade, men jag kände väl att själva övningen vi gjorde var rätt tråkig och inte så givande på den hästen.
Vi red som i en stor åtta med tre stycken bomserier som skulle tas i trav och sen galopp, hoppa ett lågt kryss galopp efter och sen ner till trav. När vi värmde upp var det trav mellan alla serier, då var även krysset en serie bommar, och skulle skritta över själva serierna. Dock nyttigt med massa igångsättningar och avsaktningar, men jag märker att jag blivit bortskämd med egen häst. :angel:
Är sånna övningar som är bra att göra hemma :p, dvs mycket övergångar, lydnad, böjning och effektivitet :D. Men håller med om att på en ridskolehäst som man inte riktigt är inriden med, eller kan få igång ngt mer än gasa/ bromsa/ styra med halvdan uppmärksamhet från hästen. Då är det inte roligt eller så givande.
 
Är sånna övningar som är bra att göra hemma :p, dvs mycket övergångar, lydnad, böjning och effektivitet :D. Men håller med om att på en ridskolehäst som man inte riktigt är inriden med, eller kan få igång ngt mer än gasa/ bromsa/ styra med halvdan uppmärksamhet från hästen. Då är det inte roligt eller så givande.
Nä, det är inte det. Det som är lite synd är att vi inte har så många bommar hemma att man kan göra en kopia av övningen vi gjorde idag och göra hemma. I och för sig kan man rida till ridskolan och låna övningen där, hindren/bommarna brukar ligga/stå kvar innan de görs om.
 
Jag var på jakt igår :banana: Gick bra förutom att jag missade några hinder, först ett hus som jag låg lite för nära framförvarande innan och då vägrade hästen då den före vägrade, kom över hindret efter dock :).
Sen var det 3 smala hinder på en smal stig med en brant på ena sidan och stup på andra :p, missade första då hästen var tok het och tyglarna bara gled. Så red förbi de andra också. Var för mycket löv på stigen för att jag skulle våga korrigera hästen och rama in mot nästa.

Men jag hoppade häck :bump: första gången för både häst och ryttare och den var i mina ögon jätte stor :o, men hade en ponny bredvid och draghjälp från front hästarna så det gick hur bra som helst :), häcken efter blev dock lite väl stort språng över :rofl: var glad att jag träffade hästen på vägen ner om man säger så :p. Hon ville ikapp masters häst såklart och drog iväg direkt efter första hindret :p. Finns inte mycket att säga till om då :rofl:.
Men hästen älskar verkligen jakterna :), så länge hon får gå först eller åtminstone bakom masters häst :p. Kontroll behöver man inte tänka på, det bara är att rama in och åka med :), man får så bra bjudning och hästen verkligen njuter i fulla drag av att gå i stor flock :), varken vatten eller kor skrämmer henne nämnvärt då ^_^.
 
Jag var på jakt igår :banana: Gick bra förutom att jag missade några hinder, först ett hus som jag låg lite för nära framförvarande innan och då vägrade hästen då den före vägrade, kom över hindret efter dock :).
Sen var det 3 smala hinder på en smal stig med en brant på ena sidan och stup på andra :p, missade första då hästen var tok het och tyglarna bara gled. Så red förbi de andra också. Var för mycket löv på stigen för att jag skulle våga korrigera hästen och rama in mot nästa.

Men jag hoppade häck :bump: första gången för både häst och ryttare och den var i mina ögon jätte stor :o, men hade en ponny bredvid och draghjälp från front hästarna så det gick hur bra som helst :), häcken efter blev dock lite väl stort språng över :rofl: var glad att jag träffade hästen på vägen ner om man säger så :p. Hon ville ikapp masters häst såklart och drog iväg direkt efter första hindret :p. Finns inte mycket att säga till om då :rofl:.
Men hästen älskar verkligen jakterna :), så länge hon får gå först eller åtminstone bakom masters häst :p. Kontroll behöver man inte tänka på, det bara är att rama in och åka med :), man får så bra bjudning och hästen verkligen njuter i fulla drag av att gå i stor flock :), varken vatten eller kor skrämmer henne nämnvärt då ^_^.
Vart hittar man jakter i detta avlånga land? Är det Skåne som gäller. Vad går de ut på här i Sverige? Skulle vara kul att vara med på en någon gång. :p
 
Vart hittar man jakter i detta avlånga land? Är det Skåne som gäller. Vad går de ut på här i Sverige? Skulle vara kul att vara med på en någon gång. :p
detta är skåne :), övedskloster.

Jakter i sverige är ganska så mycket snällare än i Storbritannien eller Irland :p,
Är en förbestämnd bana man rider med ett flertal förbyggda hinder. Hos oss så kan man rida bredvid alla hinder och det är en utbildad banbrytare med och bygger hinderna.

Är som en längre terräng bana man rider i grupp :). Runt 60-70 cm på hinderna och lägre alternativ på de högre.

Man har en master som visar väg, gångart och bredd på fältet. Och så har man en kömaster som rider sist och håller ihop fältet. Man får varken rida före tät master eller efter efter kö mastern.
Har man pikörer så rider de efter mastern och visar bredd på fältet (och hjälper master med draghjälp vid behov ;) hästar är ändå hästar och vägrar en gå så vägrar alla:p)
Sen så är det upplopp och räv svans jakt ^_^.
Vi har upploppet på en strand, smidigt att kunna kyla ner benen på hästarna direkt efter :).
 
Senast ändrad:
detta är skåne :), övedskloster.

Jakter i sverige är ganska så mycket snällare än i Storbritannien eller Irland :p,
Är en förbestämnd bana man rider med ett flertal förbyggda hinder. Hos oss så kan man rida bredvid alla hinder och det är en utbildad banbrytare med och bygger hinderna.

Är som en längre terräng bana man rider i grupp :). Runt 60-70 cm på hinderna och lägre alternativ på de högre.

Man har en master som visar väg, gångart och bredd på fältet. Och så har man en kömaster som rider sist och håller ihop fältet. Man får varken rida före tät master eller efter efter kö mastern.
Har man pikörer så rider de efter mastern och visar bredd på fältet (och hjälper master med draghjälp vid behov ; ( hästar är ändå hästar och vägrar en gå så vägrar alla:p)
Jo, jag kan tänka mig det.
Minns på Irland hade de (nu minns jag inte riktigt de korrekta benämningarna) en som red först och hade ansvar för hundarna, efter rider några andra som tillhör tätklungan, sen kommer det en som har ansvar för övriga deltagare och talade om vart vi skulle rida "keep to the headlands" (rid i kanten på åkern). Tror inte det var någon som red sist och höll ihop. Minns att man inte fick rida före den som hade ansvar för övriga och heller inte rida på hundarna eller rida före tätklungan.
Låter dock väldigt roligt med en Svensk jakt, skulle nog passa mig och min häst när vi kommit igång ordentligt. :p
 
Jo, jag kan tänka mig det.
Minns på Irland hade de (nu minns jag inte riktigt de korrekta benämningarna) en som red först och hade ansvar för hundarna, efter rider några andra som tillhör tätklungan, sen kommer det en som har ansvar för övriga deltagare och talade om vart vi skulle rida "keep to the headlands" (rid i kanten på åkern). Tror inte det var någon som red sist och höll ihop. Minns att man inte fick rida före den som hade ansvar för övriga och heller inte rida på hundarna eller rida före tätklungan.
Låter dock väldigt roligt med en Svensk jakt, skulle nog passa mig och min häst när vi kommit igång ordentligt. :p
Här är inga hundar och av vad jag sett mycket säkrare hinder typer :p, och ja du måste testa :)! är väldigt roligt och hästarna älskar det :).
 
Här är inga hundar och av vad jag sett mycket säkrare hinder typer :p, och ja du måste testa :)! är väldigt roligt och hästarna älskar det :).
Jo, jag kan tänka mig det. Har provat lite låga terränghinder på ridskolan och min häst formligen älskade det. Så kan tänka mig att hon skulle nog älska en jakt. :)
 
Jaktsäsongen i Stockholm har precis avslutats. Jag red de två första jakterna, sen fick min pärla vila då jag är rädd om henne efter att skador hon haft. Nästa år ska vi vara med på fler, men också vara betydligt mer förberedda :-).

/L
Vart hittar man jakter i detta avlånga land? Är det Skåne som gäller. Vad går de ut på här i Sverige? Skulle vara kul att vara med på en någon gång. :p
 
Jaktsäsongen i Stockholm har precis avslutats. Jag red de två första jakterna, sen fick min pärla vila då jag är rädd om henne efter att skador hon haft. Nästa år ska vi vara med på fler, men också vara betydligt mer förberedda :-).

/L
Stockholm, Skåne... varför ska de va så långt bort från mig? :arghh: Typiskt. :banghead:
 
Läste precis som en i Östergötland? Var bor du, kanske kan jag kolla runt i jaktgruppen om de vet någon?

/L
Har nu försökt googla, hade varit toppen om alla jakter hade varit samlade på en och samma sida så man lätt kunde se vilken man kan åka på, men visst kan ju åka till Skåne/Stockholm, men tror att det får bli övernattning och uppstallning då någonstans, lite långt att åka över en dag känns det som. Vet inte om de har jakter i Göteborgstrakten, lite närmare. Bor i Småland, nära gränsen till Västra Götaland.
 
Har en box ledig här för nästa års jakt ;).
Är dock att man måste rida minst en förjakt för att få delta i hubertusjakten. Men de sista förjakterna här är också ganska låga med flera hinder :), så kan ju vara ngt att åka långt för ändå :p.
Men Jaktridning i sverige heter fb gruppen där de flesta lägger upp jakter.
 
Alltså jag är nog världens fjantigaste. Måste nog ta upp ridningen på en "riktig" häst först. Min "tillridare" som hjälper mig rida in min häst är på semester, men jag har ridit min häst förr och tränade idag på att han skulle stå still vid pallen. Hoppade upp på ryggen tillslut när han stod helt still och var superduktig, skrittar iväg, svänger upp i ridhuset och så börjar han trava iväg såklart (han är lite ostadig så det gick snabbare och snabbare).

Och då får jag hjärnsläpp. Hur stannar man hästen? Jag är så van vid min förra häst som man absolut inte kunde ta i tyglarna i, så jag försökte sakta ner med röst och vikthjälper. Jo tjena... när skulle min häst lärt sig det? Känner hur rädslan kommer krypandes och bilder hur han drar i väg och bockar så jag flyger... men sen kommer jag på det; Man kan ju stanna med tyglarna! Gör en väldigt lätt förhållning och hästen stannar nästan på en gång. :cool: Smidigt gjort... (skrittade lite till utan problem, precis som vanligt och ingen osäkerhet från varken mig eller den glada hästen. Rider han utan bett dessutom, så det kan också satt lite hjärnspöken i mig)

Första jag gjorde när jag kom hem var att kontakta min andra tränare för att boka in fler lektioner så jag kommer över den här rädslan. Vet inte vart den kom ifrån? Så istället för att fara till Irland och hoppa måste jag nog börja mer basic än det haha. Jag har inte direkt någon rädsla när jag rider ändå, håller mig lugn, men det förvånade mig verkligen att jag blev lite rädd eller osäker där idag (Jag tror det har att göra med att min häst är osäker han med). Så får köra små steg. :p (typ hoppa upp, skritta till andra sidan ridhuset, hoppa av, klappa om mig själv typ)

Inte så hopprelaterat, men rädslan för hoppning har skapat mer rädsla tror jag. Ibland får jag lust att bara hålla mig på marken bland hästarna men Hugo ska ju bli dressyrstjärna en dag! ;)
 
Alltså jag är nog världens fjantigaste. Måste nog ta upp ridningen på en "riktig" häst först. Min "tillridare" som hjälper mig rida in min häst är på semester, men jag har ridit min häst förr och tränade idag på att han skulle stå still vid pallen. Hoppade upp på ryggen tillslut när han stod helt still och var superduktig, skrittar iväg, svänger upp i ridhuset och så börjar han trava iväg såklart (han är lite ostadig så det gick snabbare och snabbare).

Och då får jag hjärnsläpp. Hur stannar man hästen? Jag är så van vid min förra häst som man absolut inte kunde ta i tyglarna i, så jag försökte sakta ner med röst och vikthjälper. Jo tjena... när skulle min häst lärt sig det? Känner hur rädslan kommer krypandes och bilder hur han drar i väg och bockar så jag flyger... men sen kommer jag på det; Man kan ju stanna med tyglarna! Gör en väldigt lätt förhållning och hästen stannar nästan på en gång. :cool: Smidigt gjort... (skrittade lite till utan problem, precis som vanligt och ingen osäkerhet från varken mig eller den glada hästen. Rider han utan bett dessutom, så det kan också satt lite hjärnspöken i mig)

Första jag gjorde när jag kom hem var att kontakta min andra tränare för att boka in fler lektioner så jag kommer över den här rädslan. Vet inte vart den kom ifrån? Så istället för att fara till Irland och hoppa måste jag nog börja mer basic än det haha. Jag har inte direkt någon rädsla när jag rider ändå, håller mig lugn, men det förvånade mig verkligen att jag blev lite rädd eller osäker där idag (Jag tror det har att göra med att min häst är osäker han med). Så får köra små steg. :p (typ hoppa upp, skritta till andra sidan ridhuset, hoppa av, klappa om mig själv typ)

Inte så hopprelaterat, men rädslan för hoppning har skapat mer rädsla tror jag. Ibland får jag lust att bara hålla mig på marken bland hästarna men Hugo ska ju bli dressyrstjärna en dag! ;)
Har även varit där och kämpat ibland, inte att jag ramlat av utan mer att jag bara blivit rädd för hästen och känner att jag inte har ngn balans på ryggen eller kontroll.

Att bara kunna skritta på grusvägen på långa tyglar är otroligt härligt när jag för bara två år sedan var tvungen att ha säkerhetsväst, fegisrem, martingal, dressyrsadeln, spö och satt fastklamrad vid hästen av rädsla för att ramla av så fort hon skakade på huvudet.. vågade då knappt rida ut mer än 200m från gården..
Och nu så sitter man avslappnat med långa tyglar i flat back hoppsadel och bara styr rätt då hästen hoppat 10m åt sidan för ngt läskigt :p. Men är ett stort hinder man måste över för att våga lita på hästen och lär sig läsa av den igen.
Att rida andra höstar kan hjälpa mycket, jag t ex var bara så här rädd för min egen. Inte andras hästar konstigt nog. Spec då det som sagt inte var ngt mer än ett år av sadel letande och mycket vila som utlöste rädslan. Åter innan det så red jag ju för tusan ut barbacka och gjorde galopp intervaller på åkern :/. Men rädsla är inte logiskt
 
Jag är också hopprädd, för mig är det otäcka att hoppa över hindret, dvs själva flygmomentet. Detta gör att jag gärna driver för mycket innan hindret, så att vi ska komma över fortare, och slutar att rida efter, av lättad över att vi överlevde. Dessutom sitter jag stel som en pinne.
När jag var liten var jag inte så rädd, men pga en opålitlig ponny följt av en hoppgalen häst har det blivit så här. Lustigt nog känner jag ingen rädsla för terränghinder förutom nedhopp, bommar är det farliga.

Tror att det beror på att de flesta hopptränare jag träffat på varit idioter. De verkar tro att man bara är där för att hoppa höga hinder, så de bygger en bana och så får alla hoppa, skit samma om ryttaren har kontroll, om hästen svarar för hjälperna eller om ekipaget är redo för de höjderna. Är man för petnoga med grunder blir eleverna missnöjda för de är ju där för att hoppa höga hinder så att de kan skryta om hur högt de minsann kan hoppa och får de inte göra det så kommer de bara att gå till en annan tränare som låter dem göra det....bla bla bla......True story tyvärr.

När man var 15 vågade man inte ifrågasätta "auktoriteterna", idag är jag uppenbart misstänksam mot ev ny tränare och ifrågasätter det mesta, men jag är även noga med att förklara vad jag vill, förväntar mig och vad jag har för förutsättningar.
Jag tränar enbart enskilt då jag behöver tränarens ögon på mig hela tiden, men har på senare tid känt att det kanske skulle vara kul att träna i en liten grupp.

Hästen fick fångkänning i somras, men nu är vi på G igen. Det är ett 8årigt halvblod som jag fött upp själv. Otroligt snäll och lättriden, är med på allt. Han gick några P&J förra hösten med min kusin på ryggen, hon är totalt orädd, och lite galen, så jag kände att det var bättre att hon fick hoppa in hästen än att riskera att jag förstör honom med min rädsla. Har skuttat över grenar o sånt i skogen men det var först i våras som jag började att hoppa hinder. Har hittat en tränare som passar mig utmärkt, petnoga med allt, tränat både dressyr och hoppning ett par gånger för henne. Hon bygger lagom stora och lagom svåra hinder plus att hon lurar mig att föra en dialog under ridningen så att jag inte hinner tänka på att vara rädd. Dessutom måste man andas om man pratar och då blir kroppen mer avslappnad. Jag är väldigt nöjd med henne.

Jag har en liten ridbana (stor volt) hemma med några hinder. I förrgår var mamma med och hjälpte mig att hoppa. Jäklar vilken underbart lättriden häst jag har, det är bara att våga åka med som är problemet. Helst vill jag blunda, kramla mig fast runt hans hals och skrika högt av fasa. Men det går inte för jag har anmält mig till en P&J på lördag så det är bara att bita ihop... Det är minst 12 år sedan jag tävlade hoppning, hindrena på lördag kommer vara hälften så höga som de var då, men jag har ångest och har stresshandlat ett par nya ridhandskar.

På torsdag ska syrran följa med till ridhuset, har inte fått tag i tränaren, och då blir det hopplektion.
 
Har en box ledig här för nästa års jakt ;).
Är dock att man måste rida minst en förjakt för att få delta i hubertusjakten. Men de sista förjakterna här är också ganska låga med flera hinder :), så kan ju vara ngt att åka långt för ändå :p.
Men Jaktridning i sverige heter fb gruppen där de flesta lägger upp jakter.
Oh, det där får vi ta och kolla upp. :p
 
Jag ska blrja hoppa lite hemma snart! Kommer bli härligt att kunna "ta ett skutt" när man känner för det liksom. Jag hoppar ju höjder som inte är högre än 40 cm så det är ju inte jobbigt för ponnyn heller. Sen så gör vi många övningar där jag liksom bara ska lita på honom! Han är ju världens snällaste ponny, men jag har problem med att lita på hästar, och även mig själv. Jag litar inte alltid på att jag kan. Idag ska vi rida barbacka, det stärker verkligen mitt självförtroende i ridningen så det ska bli super mysigt! :laugh:
 
Glömde lägga in filmen från i torsdags här. Det gick bra, hästen är som sagt en riktig klippa. :love:


Idag är det dags. Min första P&J. Mamma ska följa med och filma. Lanzelot ska få knoppar, han gillar att vara fin. :)
 
Vad fint det ser ut! Lycka till på p&j'n! Idag blir det dressyrpass för mig! Ska verkligen bli kul, det gillar jag mycket precis som jag egentligen gillar hoppning!
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 070
Senast: LiviaFilippa
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 309
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 821
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp