Hopprädsla!

@Kaktuzblomma
Va bra det såg ut. :up:

Jag kom och tänka på en sak som troligen kan hjälpa de flesta angående nervositeten. Rider man en pay & jump eller hopptränar för den delen, är det till stor hjälp att ta ut vägarna och utnyttja vägarna till max, så man får en lång väg till hindret och därmed får mer tid på sig att få det bra.
Jag rider själv långa vägar bara för att lära mig själv, dels vara noggrann och dels släppa nervositeten. Kanske kan det hjälpa någon annan också? :)
 
långa vägar är superduper bra :), får man verkligen tid på sig att fokusera på att rida hela vägen och andas ordentligt :p. (mycket svårare än vad det låter, själv så tog det 15 års ridning innan jag började andas under banhoppningen och ens kunde komma ihåg hur jag ridit banan efteråt..)

för mig så gäller det att ta långa vägar, inte för långa så att man aldrig kommer fram, utan bara så att man kommer rakt på nästa hinder och hinner med sig själv.
sen så har jag precis som ett dressyrprogram lagt in att där och där måste jag räta upp mig, där ska jag kolla vänstersidan och där kan jag öka för att korta in transportsträckan lite, osv. om jag bara rider på hinderna så kommer allt att snabbspolas och så slutar jag rida ordentligt.
 
Att rida banan som ett "dressyrprogram" med hinder är super. Då har man något annat att fokusera på. Jag brukade knipa med knäna, driva med sätet och tappa allt efter. Nu kör jag mycket fokus på at hålla igång galoppen, bara gunga med och planera vägen till nästa hinder. Hoppas att det syntes på filmen hur duktig jag var med att hålla upp blicken samt tidigt titta efter nästa hinder. :D
 
Sån är min ponny också eller han hjälper mig massor genom att jag kan mest sätta in riktningen och sedan så hoppar han hindret/hindrerna som han ska! Han är pigg också och tycker att det är väldigt kul med hoppning! :rofl: Tack för alla tips ska tänka på dom! :up:
 
I torsdags var det hopplektion igen, lånade ridskolehäst, en häst jag inte ridit på ett bra tag, som förvisso hoppar allt men är lite överrörlig och lätt blir för lång.
Det blev inte bättre av att jag hade ont i korsryggen, vet vi gjorde en form av volt tillbaka då ett hinder nästan stod på diagonalen, men ändå inte, man vänder upp strax efter att man passerat A eller C, rider som i en båge tillbaka och sen på diagonalen hoppar man hindret och landar, när man kommer ut på fyrkantsspåret är man vid mitten av långsidan ungefär.

Jag vet när jag kom i en av anridningarna till det räcket, så hade ridläraren höjt upp hindret, så det var säkert närmare 80cm högt. Jag kände inte riktigt när hästen skulle hoppa av och jag vet när jag red an mot hindret funderade jag på att inte hoppa det då det kändes för läskigt. Hästen hoppar jag grimaserar både av rädsla och smärta då det stack till i ryggen.

Nu är det en hopplektion kvar för terminen, ska låna ridskolehäst då också, sen blir det nog troligen inga fler hopplektioner för mig. Då de ska byta vecka och då kan inte jag. Så får se hur vi löser det, kanske tar fler privatlektioner istället och hoppar där någon gång.
 
Har också bara en hopplektion kvar denna terminen. Idag blev det caprillibana med gamla ridläraren/nuvarande ridlärarens hästs ägare! :rofl: Svårt det blev.... Men, men det gick jättebra och ponnyn skötte sig helt exemplariskt! Duktig ponny! När jag kom in i ridhuset stod där dock en massa hinder, tanken var ungefär: "Nej, nu går jag! Jag vägrar hoppa det där!!!" Men som tur är för min del så skulle vi inte hoppa alls! :up: Det var typ 60-70 cm höga hinder som stod som i en kombination med ett galoppsprång imellan, så långt har jag inte kommit än :grin: Men lite kul blir det iallafall att hoppa snart igen! Men nervöst samtidigt! :)
 
Jag har ju världens bästa ridlärare!!! Jag har två olika som turas om, de är så snälla och hjälper till så fort det behövs! Jag får tips var-och varannan dag om vad jag ska tänka på när jag hoppar och rider i allmänhet! Man kan inte ha bättre ridlärare, ch inte bättre ponny heller! :)
 
Gick jättebra igår på hopplektionen!!! Så nöjd, första lektionen funkade fint så jag red ridskolehäst som var lite "klurig" att hålla ihop. Blev gärna lång och nör jag väl började ställa krav på att hon skulle bli lite kvickare istället för lång så stannade hon... Men hoppade gjorde hon och vi kom över alla hinder i lungt och fint tempo! :laugh: På riktiga hopplektionen då så fick vi hoppa lite linjer och banor, då hade jag egna ponnyn och han var på topp igår måste jag säga! Han hoppade med jättefint flyt och öven om jag hade tänkt att "vi tar det lite lungt i trav" så blev det i galopp! Det trodde jag inte men jag kände att han hade allt under kontroll och det var bara för mig att hänga med! Detta kommer jag leva länge på :rofl: Gud vad jag älskar min lilla ponny! :heartIdag blir det uteritt och hagbygge! Sen ska unghästarna släppas i sina nya hagar, det blir spännande och se! :D
 
Kan väl tillägga att vi hoppade typ 30-40cm, vilket är riktigt stor skillnad mot innan, för då hoppade jag helst inte alls och ansolut inte banor! Men det gjorde jag igår och jag är bara för stolt och för nöjd!
 
Kan väl tillägga att vi hoppade typ 30-40cm, vilket är riktigt stor skillnad mot innan, för då hoppade jag helst inte alls och ansolut inte banor! Men det gjorde jag igår och jag är bara för stolt och för nöjd!

Vad roligt att det går framåt och känns och går så bra! Jätteskoj att höra!
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 917
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
2 944
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 217
Senast: zarmino
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
2 756
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp