Hopptävla en islänning?!

MandaB

Trådstartare
Hej alla kunniga!
Min kompis har sin fina islänning uppstallad hos mig.
Islänningen hoppar riktigt bra och högt trots sin grova form, (löshoppning, hon är precis inriden.).
Så jag började tänka på det här med att hopptävla henne...
Går det? Finns det speciella "klasser" för islänning? Det kanske inte går att tävla i hopp med henne?

Intresserad av att se om det finns någon möjlighet :)
 
Inga problem att hopptävla med islandshästar, många är faktiskt riktigt bra på att hoppa! :) (Och vissa ruggigt dåliga. ;) )
De gör sig bäst i ponnyklasser dock, blir långa avstånd om man som vuxen tävlar dem bland storhästar. Men med barn som ponny är det bara att köra!

Det finns inte särskilda klasser för islandshästar, utan de tävlar i vanliga klasser.
 
Precis som Reykur säger: Det är bara att tävla på som vilken annan häst som helst! Finns dock inga speciella hopptävlingar för islandshästar.

Så det är bara att kolla vad som gäller för tävling av ponny. Är man barn/ungdom får man tävla "fullt ut" är man vuxen måste man rida avdeldning B om man vill åka på tävling med ponny. Och ponnyn måste vara mätt etc.

Pay and jump brukar vara öppet för alla oavsett mätning, ålder på ryttare etc. men är ju inte tävling, dock bra träning inför framtida tävling :)
 
Inga problem att hopptävla med islandshästar, många är faktiskt riktigt bra på att hoppa! :) (Och vissa ruggigt dåliga. ;) )
De gör sig bäst i ponnyklasser dock, blir långa avstånd om man som vuxen tävlar dem bland storhästar. Men med barn som ponny är det bara att köra!

Det finns inte särskilda klasser för islandshästar, utan de tävlar i vanliga klasser.
Tack för svar!! :) Då blir det en islänning på banorna snart ;)
 
Precis som Reykur säger: Det är bara att tävla på som vilken annan häst som helst! Finns dock inga speciella hopptävlingar för islandshästar.

Så det är bara att kolla vad som gäller för tävling av ponny. Är man barn/ungdom får man tävla "fullt ut" är man vuxen måste man rida avdeldning B om man vill åka på tävling med ponny. Och ponnyn måste vara mätt etc.

Pay and jump brukar vara öppet för alla oavsett mätning, ålder på ryttare etc. men är ju inte tävling, dock bra träning inför framtida tävling :)
Ja absolut. Tack för tipsen! :)
 
Visst kan man hopptävla som tidigare sagt.
Min islänning hoppar jag regelbundet och vi åker på P&J emellanåt. Han har inte kapaciteten för högre höjder då han lätt trillar över i pass vid snävare svängar. Men 40-50cm klasser har han gått och hemma hoppar vi enstaka hinder på 60cm:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag måste köpa ny bil (haft förmånsbil och ska nu byta jobb) och vet inte riktigt vad jag ska ha. Just nu har vi tre fyrbenta, jag har...
Svar
0
· Visningar
281
Senast: attheedge
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
908
Senast: escodobe
·
Fälttävlan Hej! Hur tänker ni kring övernattning vid fälttävlanstävling? Åker ni alltid dagen innan när det är längre? Och vad räknar ni då som...
Svar
2
· Visningar
1 601
Senast: hamilton1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp