Hoppträna, hur högt?

NightRain

Trådstartare
jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan
nu har vi gjort så att vi gör lite småbanor med olika typer av hinder.. oxer, studs,, räcke, å så har vi en liten grind.. å han hoppar allt.. men gillar oxer mest:P

har gjort lite små studsar med 3 hinder.. ca 50 cm då han behöver gymnastiken.

sen har vi börjat de andra hindrerna på 60-70 cm, men då hoppar han knappt.. höjer man till 80 eller 90 så blir de en helt annan aktion på honom.. han lyfter benen å hoppar fint.. dock behöver han hjälp med avståndet osv.. men på 60-70 så river han oftast. ett par gånger har vi testat att hoppa 100 de hoppar han jättefint men vill ju inte träna på den höjden.

han är en valack på 6 år, fredriksborgare och 170cm hög å väldigt lång i kroppen.

så min fråga är ... hur högt tycker ni att man kan träna honom på hemma en gång i veckan`? hur högt hade ni tränat?
 
Med en frisk 6-åring så ser jag inga som helst problem att hoppa 1 m. De 6-åringar som går championaten hoppar 1,30 men då är de naturligtvis tränade för uppgiften. Variera höjden utifrån hur hoppövningen ser ut skulle jag vilja föreslå. :)
 
60-70 cm är knapot hinder flr en häst i den storleken. Hoppa lite högre 80-100 cm, men begränsa hellre antalet språng:).
 
jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan
nu har vi gjort så att vi gör lite småbanor med olika typer av hinder.. oxer, studs,, räcke, å så har vi en liten grind.. å han hoppar allt.. men gillar oxer mest:P

har gjort lite små studsar med 3 hinder.. ca 50 cm då han behöver gymnastiken.

sen har vi börjat de andra hindrerna på 60-70 cm, men då hoppar han knappt.. höjer man till 80 eller 90 så blir de en helt annan aktion på honom.. han lyfter benen å hoppar fint.. dock behöver han hjälp med avståndet osv.. men på 60-70 så river han oftast. ett par gånger har vi testat att hoppa 100 de hoppar han jättefint men vill ju inte träna på den höjden.

han är en valack på 6 år, fredriksborgare och 170cm hög å väldigt lång i kroppen.

så min fråga är ... hur högt tycker ni att man kan träna honom på hemma en gång i veckan`? hur högt hade ni tränat?

Vad är erat syfte med träningen?
Har ni som ryttare / medhjälpare någon erfarenhet sedan tidigare?

Heller att ligga på runt 80cm och istället höja kraven på häst och ryttare, än att hoppa höga hinder och de blir skit :)
 
Vad är erat syfte med träningen?
Har ni som ryttare / medhjälpare någon erfarenhet sedan tidigare?

Heller att ligga på runt 80cm och istället höja kraven på häst och ryttare, än att hoppa höga hinder och de blir skit :)

hon som hoppar har hoppat tidigare å så har vi hjälp från instruktör å vänner som hållt på länge med hoppning osv. han "problem" är att han inte riktigt har tekniken utan manmpste hjälpa honom mycket när man hoppas så när han ridits för istruktör eller av nån som är riktigt duktig så har dom hoppat typ bara 70 för att träna teknik..men han slarvar då. vet inte om han inte tycker de är lönt att hoppa ordentligt på den höjden..för så fort man höjer så b lir han mycket bättre. så när vi gjort själva har vi liksom höjt till 80-90.

jo men lite så har jag tänkt med.. bättre han hoppar ordentligt.. å som sagt på 70 gör han inte de.. så är runt 90 bättre då med tanke på att han faktiskt lyfter på benen å använder rumpan då? istället för 70 där han inte verkar bry sig?
 
Med en frisk 6-åring så ser jag inga som helst problem att hoppa 1 m. De 6-åringar som går championaten hoppar 1,30 men då är de naturligtvis tränade för uppgiften. Variera höjden utifrån hur hoppövningen ser ut skulle jag vilja föreslå. :)

jag är lite nojjig med min häst å rädd att han ska gå sönder haha:P har ingen jätte erfarenhet av just hoppning själv..men han verkar gilla de så vill inte utesluta de i träningen bara för att jag inte vågar själv.. men som sagt är lite rädd att han ska skada sig (vet att de är en risk att han gör bara av att gå i hagen å inte göra nåt åxå men ja :P )

tack. .får hålla lite koll då å variera lite=)
 
jag hoppar inte min häst själv av olika anledningar men har en tjej som hoppar honom en gång i veckan
nu har vi gjort så att vi gör lite småbanor med olika typer av hinder.. oxer, studs,, räcke, å så har vi en liten grind.. å han hoppar allt.. men gillar oxer mest:P

har gjort lite små studsar med 3 hinder.. ca 50 cm då han behöver gymnastiken.

sen har vi börjat de andra hindrerna på 60-70 cm, men då hoppar han knappt.. höjer man till 80 eller 90 så blir de en helt annan aktion på honom.. han lyfter benen å hoppar fint.. dock behöver han hjälp med avståndet osv.. men på 60-70 så river han oftast. ett par gånger har vi testat att hoppa 100 de hoppar han jättefint men vill ju inte träna på den höjden.

han är en valack på 6 år, fredriksborgare och 170cm hög å väldigt lång i kroppen.

så min fråga är ... hur högt tycker ni att man kan träna honom på hemma en gång i veckan`? hur högt hade ni tränat?

Variera höjden beroende på övningen, är mitt förslag. Vill man känna på högre höjder kan man bygga en enkel övning som t.ex. "5-och-en-halvan" där man rider in i övningen i trav, så behöver inte ryttaren sitta och "ratta" för att hästen ska komma rätt på ett större hinder, eller riskera att den kommer tokigt, slår sig och blir rädd. Andra gånger när ni t.ex. hoppar studs passar det ju att ha lite lägre hinder.

Tycker också ni kan låna en bok eller söka på nätet efter hoppövningar. Att bara bygga upp banor med små hinder lite på måfå är inte jätteutvecklande, eftersom man inte har en tanke på vad det är man tränar på. Relaterade avstånd/kombinationer/variera steglängd etc kan byggas in i banan om det är bana ni hoppar.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 091
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 300
Senast: Roheryn
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 388
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 440
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp