Hormonfria preventivmedel (utbruten)

Killaloe

Trådstartare
Fascinerande att man kan ha så mycket problem med underlivet, och ännu mer fascinerande att kvinnor är villiga stoppa upp koppar för att inte bli gravida.
Det mest fascinerande med preventivmedel är nog ändå att det finns så få alternativ för män medans kvinnor förväntas mixtra med hormoner eller, i undantagsfall eftersom utbudet på icke hormonella preventivmedel är rätt skralt, mixtra på annat sätt.
 
Det mest fascinerande med preventivmedel är nog ändå att det finns så få alternativ för män medans kvinnor förväntas mixtra med hormoner eller, i undantagsfall eftersom utbudet på icke hormonella preventivmedel är rätt skralt, mixtra på annat sätt.

Kan bara skriva under på det där!
Nu är jag förvisso fortfarande oskuld (och okysst...), men för mig som inte får använda hormoner av något slag (medicinska skäl!) är utbudet av säkra preventivmedel ytterst begränsat. Jag menar, alla har vi väl hört talas om historien om N.C, kopparspiral är knappast lämpligt om man redan har 8-14 dagars riklig mens med därtill kraftig mensvärk och dito PMS, och då återstår ju bara kondom...
 
Kan bara skriva under på det där!
Nu är jag förvisso fortfarande oskuld (och okysst...), men för mig som inte får använda hormoner av något slag (medicinska skäl!) är utbudet av säkra preventivmedel ytterst begränsat. Jag menar, alla har vi väl hört talas om historien om N.C, kopparspiral är knappast lämpligt om man redan har 8-14 dagars riklig mens med därtill kraftig mensvärk och dito PMS, och då återstår ju bara kondom...

Du kan alltid testa kopparspiral. Min mens blev typ en halv dag längre och inte rikligare. Har lika jävla ont dock.
 
Kopparspiral var typ enda rimliga alternativet för en luspank bumpo som inte får använda hormonbaserade preventivmedel som inte är en hormonspiral (alldeles oavsett den selektiva demensen när det kommer till tablettintag) när det var dags att byta spiral. Och eftersom jag vet med mig att jag är sanslöst dålig på att använda kondom med fasta partners och inte vill ha barn just nu hade jag inte jättemånga val kan vi säga.

Fast spiralen kommer ryka asap. Not worth the biverkningar som jag har oavsett om ovan nämda problem kommer av den eller inte.
 
Kan bara skriva under på det där!
Nu är jag förvisso fortfarande oskuld (och okysst...), men för mig som inte får använda hormoner av något slag (medicinska skäl!) är utbudet av säkra preventivmedel ytterst begränsat. Jag menar, alla har vi väl hört talas om historien om N.C, kopparspiral är knappast lämpligt om man redan har 8-14 dagars riklig mens med därtill kraftig mensvärk och dito PMS, och då återstår ju bara kondom...

Kan man utesluta att N.C inte fungerar ? 52 oönskade graviditeter av 38000 per år låter inte så mkt.
Det finns inget preventivmedel som är 100%.
 
Kopparspiral var typ enda rimliga alternativet för en luspank bumpo som inte får använda hormonbaserade preventivmedel som inte är en hormonspiral (alldeles oavsett den selektiva demensen när det kommer till tablettintag) när det var dags att byta spiral.
P-ring är inte ett alternativ? Det är ju annat än spiral men oftast inte lika kraftiga biverkningar och kom-ihåg som typ tabletter.
 
Om man använder det helt minutiöst så funkar det möjligtvis, men minsta pyttelilla avvikelse så nej. Så nej, det funkar inte vid "normal" användning skulle jag säga. Bara att läsa i tidningarna så ser du ju det.
Jag har inte läst allt som står i tidningarna. Men detsamma gäller ju för p-piller också.. ? Att du använder dom korrekt, utan att slarva.
 
Om man använder det helt minutiöst så funkar det möjligtvis, men minsta pyttelilla avvikelse så nej. Så nej, det funkar inte vid "normal" användning skulle jag säga. Bara att läsa i tidningarna så ser du ju det.
Min uppfattning är också att många som använder "säkra perioder" också är personer som inte ser det som en katastrof om det skulle resultera i en graviditet. Alltså är troligtvis siffror på "oönskade graviditeter" inte riktigt hela bilden.
 
Jag har inte läst allt som står i tidningarna. Men detsamma gäller ju för p-piller också.. ? Att du använder dom korrekt, utan att slarva.

Jo, men från N.C måste du mäta temperaturen typ exakt samma sekund varje dag (verkligen noll dröjesmarginal), om du har feber/är förkyld blir det fel, om du råkat röra dig innan du tempar kan det också bli fel osv. osv. Det måste verkligen skötas så pleti-meter-rätt för att det ska vara ens någorlunda säkert. T.om. minipiller, som har en betydligt sämre säkerhet än P-piller, har en dröjesmån på 3-6 h t.ex. Och kondom har ju en säkerhet på 98.5% har jag för mig. Liksom N.C är inte mycket säkrare än oskyddat, om man inte använder det helt pleti-meter-rätt.
 
P-ring är inte ett alternativ? Det är ju annat än spiral men oftast inte lika kraftiga biverkningar och kom-ihåg som typ tabletter.
Inte så länge jag fortfarande har cellförändringar. :/ Min kropp är ett måndagsexemplar när det kommer till hindrande av barnalstring...
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 074
Senast: Tranan
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 094
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 502
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
849
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp