Hormonfria preventivmedel (utbruten)

Tja 37 aborter bara i Stockholm under ett par månaders tid...

De 37 oönskade graviditeterna kommer från ett urval av 668 kvinnor som sökte abort på Södersjukhuset från september 2017 fram till årsskiftet.

37 av 668 aborter. Hur många av dom övriga hade använt andra preventivmedel?
 
De 37 oönskade graviditeterna kommer från ett urval av 668 kvinnor som sökte abort på Södersjukhuset från september 2017 fram till årsskiftet.

37 av 668 aborter. Hur många av dom övriga hade använt andra preventivmedel?
Men snälla du. Läkemedelsverket har sagt att de behöver ha minst ett halvårs data innan de vågar dra slutsatser om antal graviditeter i relation till antalet användare.

Ur en låst GP-artikel:
Granskningen av företaget väntas bli klar någon gång efter sommaren.
– Vi bedömer att vi behöver minst ett halvårs data för att få säkra siffror över antalet oönskade graviditeter baserat på antal användare, säger Ewa-Lena Hartman, gruppchef på Läkemedelsverket.


Om det tar dem ett halvår lär varken du eller någon annan på buke komma fram till några tillförlitliga siffror i dag.
 
Men snälla du. Läkemedelsverket har sagt att de behöver ha minst ett halvårs data innan de vågar dra slutsatser om antal graviditeter i relation till antalet användare.

Ur en låst GP-artikel:
Granskningen av företaget väntas bli klar någon gång efter sommaren.
– Vi bedömer att vi behöver minst ett halvårs data för att få säkra siffror över antalet oönskade graviditeter baserat på antal användare, säger Ewa-Lena Hartman, gruppchef på Läkemedelsverket.


Om det tar dem ett halvår lär varken du eller någon annan på buke komma fram till några tillförlitliga siffror i dag.

Men snälla du.
Varför har vi ens den här diskussionen då ?
 
Såg senare en siffra på 200 000 i Sverige.
Vad flera försöker förklara för dig är att många som använder appen använder den för att bli gravida.

Vet du överhuvudtaget hur den fungerar? Redan för något/några år sedan var den appen uppe på tapeten och just den osäkerhet som finns runt de så kallade säkra perioderna påpekades av bla mig och @em-pirre (tror jag det var).

Om man har grundläggande kunskap i kvinnans fertilitetscykel och vet hur appen fungerar så ser man också var i problemen ligger. Dessutom är appen dyr och passar främst till dom som har regelbundna cykler och har man regelbundna cykler så behöver man ingen dyr app för att hålla reda på sina säkra perioder. Det räcker då att sätta ett litet kryss i sin kalender.
 
@Tora självklart var det jag!

Vet du hur en menscykel fungerar @Hero ?

Problemet med nc är att den visar först då ägglossningen inträffar om jag minns rätt. Då kan det vara en vecka försent liksom. Den räknar väl ut nån sorts säkra dagar efter en lång period, men det hjälper ju föga

Och jag hade säkra perioder i flera år då jag var yngre. Funkade skitbra. Funkade sämre att bli gravid dock... 😑 Kan liksom hända att det fanns en orsak till att det funkade så bra.


Det jag undrar gällande nc är poängen. Man måste ju rimligtvis skydda sig eller undvika samlag under två veckor i alla fall. Vad är grejen? Sex utan skydd veckan efter mens?
 
@Tora självklart var det jag!

Vet du hur en menscykel fungerar @Hero ?

Problemet med nc är att den visar först då ägglossningen inträffar om jag minns rätt. Då kan det vara en vecka försent liksom. Den räknar väl ut nån sorts säkra dagar efter en lång period, men det hjälper ju föga

Och jag hade säkra perioder i flera år då jag var yngre. Funkade skitbra. Funkade sämre att bli gravid dock... 😑 Kan liksom hända att det fanns en orsak till att det funkade så bra.


Det jag undrar gällande nc är poängen. Man måste ju rimligtvis skydda sig eller undvika samlag under två veckor i alla fall. Vad är grejen? Sex utan skydd veckan efter mens?

NC är absolut inte optimalt för alla. Men om man har regelbundna cykler och använt appen ett tag (så att den känner din kropp) får du relativt många gröna (säkra) dagar. Säg att du har ägglossning dag 17 normalt och som genomsnitt. Då räknar appen med att från dag 7 är röda (osäkra) dagar. När tempen har gått upp behöver den ca 2 dagar för att bekräfta att ägglossning skett. Sen blir det gröna dagar igen, dvs 10 dagar i follikulärfasen och ca lika många i lutealfasen.
 
Det är bra att en utredning startas.

Det enda jag säger är att det inte är oväntat att några har blivit gravida. Tusentals blir ju gravida varje år trots att dom käkat p-piller.
Om då NC har 200 000 användare och det kommer 53 oönskade graviditeter på 1 år. It makes sense. Eftersom inget skydd är bullet proof.

Däremot kanske barnmorskan har rätt i att inte rekommendera N. C före andra preventilmedel, därför att det är mer restrektivt än andra skydd. Du har lite fler anvisningar du måste följa och du måste följa dom till punkt och pricka för att inte säkerheten ska äventyras.
On the plus side. Så slipper man hormoner iaf...
Problemet är att metoden bygger på säkra perioder. Om jag tar mig själv som exempel så brukar jag alltid vara som en klocka dvs mens kommer exakt när jag tror. Men helt plötsligt i höstas var det två månader då det inte gjorde det. Varför vet jag inte men helt plötsligt var det två månader då det inte var som vanligt och sen gick det tillbaka till att vara som vanligt.
Problemet är att om jag då kört med säkra perioder så hade mina säkra perioder helt plötsligt utan förvarning inte varit säkra. Appen hade sagt att det varit ok med sex utan skydd men det hade inte varit säkert.
Och sån är kroppen. Även om du alltid brukar vara regelbunden kan det helt plötsligt ändras.
Och de som är tveksamma till appen/ säkra perioder ser ju att detta är en risk. Även om du sköter appen perfekt kan kroppen ändå ställa till det. Och där anser man att säkra perioder är osäkrare än annat.
 
Själv skulle jag kunna använda app/ säkra perioder igen om inställningen var att jag inte planerar barn men att en graviditet ändå är välkommen.
Har tidigare använt en liknande apparat som funkar likadant samt säkra perioder/ mätt temperatur etc.
 
Senast ändrad:
Problemet är att metoden bygger på säkra perioder. Om jag tar mig själv som exempel så brukar jag alltid vara som en klocka dvs mens kommer exakt när jag tror. Men helt plötsligt i höstas var det två månader då det inte gjorde det. Varför vet jag inte men helt plötsligt var det två månader då det inte var som vanligt och sen gick det tillbaka till att vara som vanligt.
Problemet är att om jag då kört med säkra perioder så hade mina säkra perioder helt plötsligt utan förvarning inte varit säkra. Appen hade sagt att det varit ok med sex utan skydd men det hade inte varit säkert.
Och sån är kroppen. Även om du alltid brukar vara regelbunden kan det helt plötsligt ändras.
Och de som är tveksamma till appen/ säkra perioder ser ju att detta är en risk. Även om du sköter appen perfekt kan kroppen ändå ställa till det. Och där anser man att säkra perioder är osäkrare än annat.

Har du använt appen så du vet att den inte kan se det ?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Alltså, är det ens ofta så, att kvinnor berättar för andra kvinnor hur ojämställd världen är? Det brukar väl vara riktat till en bredare...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
12 081
Senast: Tranan
·
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 100
Senast: Pratsch
·
Kropp & Själ Jag funderar lite kring preventivmedel... Jag vill inte knapra p-piller pga risken för blodproppar, samt att jag inte vill strula med...
2
Svar
35
· Visningar
2 506
Senast: gul_zebra
·
  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
851
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp