Hormonspiral - BORTA!?

Askur

Trådstartare
Kom in på ett tråd gällande hormonspiral och efter att ha läst "Om du inte känner trådarna bör du ringa barnmorska, vårdcentral eller liknande mottagning". Eftersom sambon inte känt av den de senaste månaderna så fick jag panik och kände efter. Inga trådar.. Japp, sen fortsatte läsandet och tydligen kan spiralen FLYTTA sig till andra organ i kroppen?! Bland annat urinblåsan som klagat på ganska mycket det senaste. Känner mig jätte kissenödig, hela tiden. Men när jag kissar kommer det inte i närheten utav så mycket som det känns att det ska göra. Japp, tankarna går ju. Vet faktiskt inte vad jag vill med den här tråden men sitter bara och skakar och vill bara ringa vårdcentralen... :( Någon som varit med om detta?
 
Behöver inte vara mer dramatiskt än att trådarna åkt upp alt spiralen ut. Att de vandrar omkring i kroppen har jag aldrig hört och i så fall får mam väl operera bort den.
 
Behöver inte vara mer dramatiskt än att trådarna åkt upp alt spiralen ut. Att de vandrar omkring i kroppen har jag aldrig hört och i så fall får mam väl operera bort den.

Men då borde jag ha ägglossning om inte spiralen är kvar?
 
Låter osannolikt att den skulle kunna hamna i andra organ. Åka ut eller flytta sig något däremot låter inte helt konstigt
 
Jag har vid flera tillfällen inte kunnat känna trådarna och fått panik. En gång bad jag min sambo känna efter, men han hittade inget. Gick till gyn, som hittade trådarna, de hade snott runt sig bakom livmodertappen och dit är det inte så lätt att komma åt. Så ta det lugnt du :) Gå till gyn eller barnmorska så får du svaret på ett kick.
 
Fast hormonspiralerna stoppar inte ägglossningen, de påverkar livmodersslemhinnan så att ägget inte kan fästa och de gör att livmodershalsens sekret blir tjockare så att spermierna inte kan ta sig igenom. Så med hormonspiral så pågår ägglossning som normalt.

Jag kan ibland ha svårt att känna mina trådar, speciellt om jag är upphetsad eller har ägglossning. Känner efter igen efter ett par dar om de jäklarna gömmer sig. Om spiralen har flyttat sig genom livmoderväggen så borde du ha haft ont.

Är du orolig ring VC och kom ihåg att spiralen syns på röntgen så den försvinner inte även om BM eventuellt skulle kunna hitta den. Personligen hade jag väntat ett par dagar och känt efter själv igen och eventuellt ringt på måndag.
 
Jag eller min man har aldrig någonsin känt av min hormonspiral och jag har haft den i två år nu.
Säkert bara trådarna som ändrat plats :)

(Och känner folk efter på trådarna, varför :confused: )
 
Nu låter det som att jag petar och känner hela tiden men, visst jag kanske känner efter i snitt varannan månad. Hittar jag den inte då så känner jag efter efter ett par dagar igen. Det finns en risk att spiralen trillar ut (om än en mycket liten risk) och eftersom jag inte får några blödningar så är det inte säkert att jag ens skulle märka av att jag är gravid. Jag har dessutom väldigt bakåtlutad livmoder och har några trivselkilon så att det är mycket möjligt att jag inte skulle upptäcka en graviditet innan det gått relativt långt. Det är viss skillnad på att upptäcka graviditet i vecka 6 än i vecka 23 och valmöjligheterna det medför.

Visserligen går det att bli gravid med spiralen fortfarande sittande i, men för att vara säker på att det inte är fallet så skulle jag behöva ta ett graviditetstest varje månad och det är ärligt talat mer neurotiskt än vad jag är villig att tillåta mig att bli.
 
Nu låter det som att jag petar och känner hela tiden men, visst jag kanske känner efter i snitt varannan månad. Hittar jag den inte då så känner jag efter efter ett par dagar igen. Det finns en risk att spiralen trillar ut (om än en mycket liten risk) och eftersom jag inte får några blödningar så är det inte säkert att jag ens skulle märka av att jag är gravid. Jag har dessutom väldigt bakåtlutad livmoder och har några trivselkilon så att det är mycket möjligt att jag inte skulle upptäcka en graviditet innan det gått relativt långt. Det är viss skillnad på att upptäcka graviditet i vecka 6 än i vecka 23 och valmöjligheterna det medför.

Visserligen går det att bli gravid med spiralen fortfarande sittande i, men för att vara säker på att det inte är fallet så skulle jag behöva ta ett graviditetstest varje månad och det är ärligt talat mer neurotiskt än vad jag är villig att tillåta mig att bli.

Jag har inte heller mens men en graviditet skulle jag känna av direkt (har två ungar).
Och jag hade trivselkilon när jag blev gravid med dom men det kändes på magen i början att jag var gravid.
Tidigt i graviditeten så kändes det som att jag hade en mindre fotboll nertill i magen innanför allt fett :p
Den syntes inte för ögat.

Jag testade mig varenda månad i typ ett halvår när jag satte in den, men nu litar jag på att den gör sitt jobb.
 
@Matmissbrukaren Jag misstänker att om jag började göra graviditetstest för att stilla en relativt ogrundad diffus oro så skulle jag snart börja noja över testens relativa säkerhet osv osv i all oändlighet. Enklare och billigare att kolla trådarna ibland! Samt att jag samtidigt kan stilla den diffusa nojan att spiralen vandrat iväg och försöker invadera min lever (eller något annat lika osannolikt):idea: Det låter som att jag har en stor oro men så är inte fallet och jag har vissa OCD-tendenser (vilket många har) och håller dem med ganska kort koppel (samtidigt som jag ibland påminner mig om sannolikheter).
 
Det är väl bra att kolla upp om man är orolig. Min kompis spiral åkte ur läge så den satte sig uppe i ena äggledaren typ (vet inte riktigt detaljer) men hon blev gravid pga det i alla fall. Hon visste ju inte att den hamnat fel förrän det var för sent. Så är man orolig skadar det inte att kolla.
Att den kan hamna i andra organ är ju inte så troligt. Då skulle den ju behöva skada en del organ på vägen och det lär märkas.
 
Jag kunde inte känna trådarna, bad BM kolla när jag ändå gjorde cellprov. Hon såg ingenting :crazy: och sa att så länge jag inte blödde så var det lugnt. Självklart så hade jag en del spottings så jag ringde och bokade tid på gyn. Den BM såg trådarna på en gång och sa också att sk Mirena-blödningar är helt normalt. Dvs regelbundna spottings istället för mens. Så, om första BM inte skulle se trådarna - be om en second opinion!
 
Tror det är rätt normalt man inte kan känna trådarna.
Varken jag eller min kille känner trådarna. Men BM ser dem när jag varit där.
Hört samma historia fr flera vänner.
Men som Ninnurur säger så ser inte ens BM dem så skulle jag vilja nån annan kikar oxå.
Har den nyss åkt ut kan du ha ägglossning any day.
Har den åkt in kan man hitta den m ultraljud.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 175
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
3 734
Senast: skiesabove
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
5 794
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp