Hornhinnesår som inte läker

Killaloe

Trådstartare
Vår kattherre på 13-14 år blev i förra vecka kleggig i ögat samt att han satt och knep med det. Vi åkte såklart till veterinären där det konstaterades ett sår på hornhinnan som var ca 5*5 mm stort (så ganska stort men iaf ytligt). Vi har därefter behandlat med smärtstillande, isathalmic-salva pch sentrx ögondroppar i en vecka med återbesök idag.

På återbesöket såg vi att såret i princip inte har läkt någonting så på inrådan av vet kör vi en vecka till med samma behandling och nytt återbesök. Men frågan är, om det inte läker - vad händer då? Vi var tvugna att åka till ny vet som var rätt stressad så jag hann inre fråga, därav mina funderingar nu.

Katten har inga problem med ögonen sedan tidigare och är fin i övrigt runt ögonen nu, så jag är rätt säker på att det inte är entropion eller liknande (vi har en annan katt entropion och det här känns inte alls liknande samt att veterinären väl borde sett om ögonlocken/ögonfransarna skaver?) så gissningsvis (även från vet) är att det är något som hänt när han varit ute. Vilket ju förhoppningsvis innebär att det inte är något som skaver eller påverkar läkningen? (Väl?)

Men ja; jag undrar helt enkelt vad som händer om det inte läker? Vad skulle orsaken kunna vara till att det inte läker? Och vad har ni för erfarenheter av sår på hornhinnan?
 
I vissa fall gör man en sk lambå, dvs tar loss en tunn flik av ögonslemhinnan och syr fast över såret.
Ibland görs även en debridering, dvs man skrapar sårkanterna försiktigt för att få nya epitelceller att växa in i såret och därmed läka.

Hade det varit entropion borde problemen kommit tidigare.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Med min förra hund var jag ofta hos veterinären pga oturshund, så jag har liksom koll på hur det brukar gå till. Mina nuvarande hundar...
Svar
19
· Visningar
2 034
Senast: McFlurry
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132
Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
1 981
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Vi har haft återkommande besök hos veterinären sedan vår samojed 3,5år var 4 månader gammal. Återkommande öroninflammtioner...
2
Svar
27
· Visningar
3 683
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp