Bukefalos 28 år!

Hostade upp svart gegga genom näsan ??

TheWickedWitch

Trådstartare
Vad i hela fridens namn kan det ha varit, jag vart inne på foderstrupsförstoppning direkt, men han hostade två gånger och bägge gångerna såg jag att det flög nåt svart ur näsan... Sen hände det inte igen...
Jag försökte hitta vad det var som kom upp, men det var lättare sagt än gjort, jag hade just satt mig i bilen och skulle fara hem så jag såg ju inte exakt vart han stog och vart det landade...
Han verkar inte särskilt allmänpåverkad och han äter som vanligt, kanske att han är lite slö, men det är svårt att avgöra...
Ska jag ringa veterinären eller avvakta och hålla koll, jag ringde han som brukar släppa ut i vanliga fall och han har aldrig sett hästen göra något liknande...
 
han kan ju ha fått damm eller lera i näsan som han hostde upp...det skulle synas på honom om det var foderstrupsförstoppning! :smirk:
 
det är nog ingen fara så länge han inte får panik och det rinner saliv och foder bitar ur näsan! :D
 
Med största sannolikhet dammigt slem/snor. Det du kan göra är att kolla hur det egentligen är med den hygieniska kvaliten på höet.

Men när vi bärgar hö (fint, fräscht etc) så efter att ha lastat upp X ton småbal på skullen, så när man snyter sig så blir näsdukten alldeles svart. Allt damm man fått i sig utan att märka det som (som sig bör) fastnat i slemmet i luftvägarna/näsan.

Så jag tror inte du behöver oroa dig ett dugg, men kolla så höet inte dammar/är mögligt. Det har ju varit en fuktig vinter..
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 112
Senast: Iamia
·
Hästvård Vi har en häst i stallet som beter sig mycket märkligt sedan ett par dagar. Det började i fredags då jag såg henne rulla sig och sen...
2
Svar
28
· Visningar
2 749
Senast: Magnum
·
Kropp & Själ Vill nog mest skriva av mig lite. Känner mig lite uppgiven och ledsen. För ca 6 veckor sedan ramlade jag i skogen. På något sätt...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 677
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
20 297
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp