Hostar till i början av ridpasset

jis

Trådstartare
Min 15-åring har senaste veckorna hostat till en eller ett par gånger i början av ridpassen. Oftast när man saktar av till skritt efter första traven. Ibland en gång till när man saktar av efter nästa trav/galopp.
Bara ett host liksom, ingen hostattack eller så. Torrhosta.

Någon gång har han även hostat till när jag släppt in honom i hagen efter ett ridpass.

Annars hör jag honom aldrig hosta.
Han är pigg för övrigt. Inget sekret från näsborrarna.
Han går i lösdrift och får bra hö så det borde inte bero på dammig miljö.

Bör man kontakta veterinär för undersökning eller kan man avvakta så länge han är pigg och det inte blir värre?
 
Spontant tänker jag lindrig (eller början på) dammallergi. Vad äter hästen/har för strö?
 
Han äter torrt hö. Det är av bra kvalitè och inte dammigt. Han går i lösdrift och höet får han i hönät utomhus.
I ligghallen har vi spån, men han är sällan där inne. Han står ute för det mesta.
 
Prova att få upp flåset under ett ridpass, skritta av lite halvsnabbt och låt hästen äta från marken.

Detta kommer att visa om det står något sekret vid botten av strupen, i "knycken" nere vid bringan. Har själv haft hosthäst, och det var ett av de bättre tipsen från insatt veterinär. Hästen ska upp i andning och sedan låter man sekret rinna ut efter ridpasset på detta sättet. Tydligen är det inte helt ovanligt att känsliga hästar får en del snor, och att det ibland kan vara svårt att få upp. Det syns då inte som rinn i näsborrarna, utan mer som en irritation i luftvägarna när man sätter igång ett ridpass.
 
Kan man låta honom äta efter ridpasset då eller bör han äta medans han har flåset uppe? Typ att jag låter honom stanna och beta gräs mitt under ridpasset?
 
Prova att få upp flåset under ett ridpass, skritta av lite halvsnabbt och låt hästen äta från marken.

Detta kommer att visa om det står något sekret vid botten av strupen, i "knycken" nere vid bringan. Har själv haft hosthäst, och det var ett av de bättre tipsen från insatt veterinär. Hästen ska upp i andning och sedan låter man sekret rinna ut efter ridpasset på detta sättet. Tydligen är det inte helt ovanligt att känsliga hästar får en del snor, och att det ibland kan vara svårt att få upp. Det syns då inte som rinn i näsborrarna, utan mer som en irritation i luftvägarna när man sätter igång ett ridpass.

och hade veterinären någon förklaring på vad det berodde på då? Vad innebär "känsliga hästar"? Menar man allergi då?
 
Ok, men det känns konstigt att han plötsligt bara blivit känslig, 15 år gammal, när han inte varit det förut. Men det kanske inte är ovanligt att det bara kommer plötsligt?
 
Jag tycker öht inte det är ngn grej om hästen hostar till ngn gång och i övrigt inte har problem . Det händer att hästar behöver hosta till precis som övriga levande varelser utan att ngt är fel alls eftersom det är väldigt sporadiskt och inga symptom finns i övrigt .
 
Jag har bra erfarenhet av att ge hästar som är lite hostiga utan att ha ngr tecken på infektion örtpreparat som Breathe Free t ex. Finns i välsorterade hästaffärer
 
En av våra gjorde likadant och jag bad veterinären kolla honom lite extra när hon ändå var ute av en annan anledning. Hon kunde inte hitta något fel utan det var bara en host då och då utan synbar orsak. Jag köpte vallört och gav honom som en kur och sedan var hostan borta och kom aldrig tillbaka.
 
Ok, men det känns konstigt att han plötsligt bara blivit känslig, 15 år gammal, när han inte varit det förut. Men det kanske inte är ovanligt att det bara kommer plötsligt?

Min var inte purung när han plötsligt började hosta. Det var tyvärr dålig stallmiljö som var orsaken. Ingen av de andra hästarna hade problem, men det gick på kort tid så långt att han fick COPD. Jättetrist, och jag är numera väldigt noga med just stallmiljön.

Den hästen var f ö en bra barometer i stall. Började han få problem, var det tid att åtgärda för det var bara en tidsfråga innan andra också fick problem. Det är bra med en känslig häst i stallet, så länge det inte är ens egen...

Att låta hästen äta lågt efter att ha motionerat kan vara den lilla hjälp som behövs för att få bort irritationen (hosta=irritation i luftvägen)
 
Jag kommer inte ihåg var jag läst det och snabb googling gav inget (klockan är nästan 3 så jag orkar inte fortsätta) men jag är säker på att jag läst någonstans att hostning i början av ett ridpass kan bero på att blodcirkulationen inte kommit igång ordentligt.

Som sagt, kommer inte ihåg vart jag läst det eller hur trovärdig den källan var.
 
Jag har haft en häst med kronisk hosta och vill definitivt inte ha det på fler. När en av mina hostade i princip dagligen i första traven bad jag en veterinär skriva ut medicin (ventipulm?) och hostan slutade direkt. Så nåt behandlingsbart var det i alla fall. Nu hostar hon sporadiskt vilket jag inte tycker är nåt problem, men skulle det bli dagligen tänker jag behandla igen, men ska testa nåt örtpreparat som ett första steg - alt tipset att ge hö från marken direkt efter ridningen.
 

Liknande trådar

Hästvård En vän ska bli medryttare på en häst som hostar första halva varvet i trav, ca 4-5 gånger. Enligt ägaren slutar hästen med detta när han...
Svar
3
· Visningar
962
Senast: Sirap
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 090
Senast: AbCdE
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 063
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 358
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp