Höstens planering

Wilfa

Trådstartare
Någon som börjat planera inför hösten än? Jag håller just nu tummarna för att min nya stjärna ska klara sig genom besiktningen på måndag och då komma hem till mig. Han är 6 år och sent tagen så har aldrig varit ute på någon tävling. Så, min plan är att starta klubbtävling på hemmaklubben 20/9 för att se hur det går och sedan bestämma fortsatt planering utifrån det. Men det lutar åt 3-4 tävlingar innan jul i alla fall, klurar bara på vilka som är lämpligast för en orutinerad häst. Vill ju att det ska vara trevliga ställen vi åker till, kör hellre lite längre för att få starta på ställen med bra framridningsmöjligheter tex.
 
Någon som börjat planera inför hösten än? Jag håller just nu tummarna för att min nya stjärna ska klara sig genom besiktningen på måndag och då komma hem till mig. Han är 6 år och sent tagen så har aldrig varit ute på någon tävling. Så, min plan är att starta klubbtävling på hemmaklubben 20/9 för att se hur det går och sedan bestämma fortsatt planering utifrån det. Men det lutar åt 3-4 tävlingar innan jul i alla fall, klurar bara på vilka som är lämpligast för en orutinerad häst. Vill ju att det ska vara trevliga ställen vi åker till, kör hellre lite längre för att få starta på ställen med bra framridningsmöjligheter tex.

Jag tar det lite lugnt med planeringen för tillfället. Har anmält mig till två tävlingar i september hittills. Ska försöka flytta min ponny under hösten då jag flyttar om fyra veckor.
 
Min dam är 4 år så någon tävlingsplanering är det inte direkt. Jag har varit i valet och kvalet (hehe) om jag ska rida fyraårskval med henne, men det är 22 augusti och mja, jag vet inte.. Hade varit roligt men jag vill inte stressa heller -har ju inte haft henne så länge. Samtidigt är det kul att åka ut på nåt och få en bedömning. Nä, får se hur det känns det närmaste.

Annars har jag bokat vår första träning för tränare, och bara det ska bli spännande :D vår första träning ihop och första träningen på över ett år för mig. Tror vår höst kommer innebära ett par träningstillfällen och sedan tävlingsdebut till våren.
 
Under hösten har jag några tävlngar inplanerade med Barb. Vi håller oss i LA och rider några MsvC också. I träningen så är det jobb med att få tll ridningen i skolorna, fortsätta stärka galoppen och hitta lite action i bakbenen så bytena kan sättas. Vi lyckas få lite rena byten då och då av misstag just när jag får till den där bra galoppen. Har börjat snusa lite på arbetspiruetter och överlag tycer jag att allt jobb i galoppen är så mycket roligare än travjobb just nu:p.

Med Juno gick det helt åt skogen och han kommer att få somna in i dagarna. Därmed är jag på hästjakt och får förhoppningsvis snart en ny yngre förmåga att kägga upp en planering med:).
 
Just nu försöker jag klara mig genom nervositeten inför morgondagens besiktning. Går det som det ska är det preliminärt första träningen på fredag. Tycker det är skönt att få hjälp från början med att "hitta knapparna" på en ny häst så man inte sitter och hittar på dumheter själv. Och så har vi då ca 1,5 månad på oss innan klubbtävlingen, ska bli spännande att se hur det går!
 
Någon som börjat planera inför hösten än? Jag håller just nu tummarna för att min nya stjärna ska klara sig genom besiktningen på måndag och då komma hem till mig. Han är 6 år och sent tagen så har aldrig varit ute på någon tävling. Så, min plan är att starta klubbtävling på hemmaklubben 20/9 för att se hur det går och sedan bestämma fortsatt planering utifrån det. Men det lutar åt 3-4 tävlingar innan jul i alla fall, klurar bara på vilka som är lämpligast för en orutinerad häst. Vill ju att det ska vara trevliga ställen vi åker till, kör hellre lite längre för att få starta på ställen med bra framridningsmöjligheter tex.
För miljöträning tycker jag att pay and ride är väldigt bra. Och mycket billigare!
 
Instämmer! Tyvärr har vi inte så många pay and ride här och det är inte ovanligt att de ligger på vardagskvällar när jag har svårt att komma ifrån. Försöker inspirera hemmaklubben att arrangera några...
 
Vi har börjat planera. Har 6 starter kvar (eller ev fler om det blir ett meeting till) och då rider jag två lätta klasser till, en LB och en LA, och de rider jag på våra hemmatävlingar. Sen ska vi kravla oss upp i MsvC. Det beror på att han är svår att rida rakt fram på, och kan alla saker upp till MsvC, och gör dem ganska bra. Sen kommer vi ha problem med styrkan men det får komma efterhand. Jag rider bättre i klasser där det "händer mer", för då håller jag fokus bättre och rider noggrannare.

Vi flyttade igår till ett stall med ridhus och planen är att ta det lugnt i typ en vecka nu, sen börja träna igen och leta upp en hoppsadel för att få lite omväxling.
 
Jag ska på kurs för Craig Stevens nästa vecka, det ska bli sååååå kul! Jag hoppas få lite verktyg för att få hästen mer avspänd i ridningen bla.
Sen är nästa sak på agendan klubbmästerskapet sista helgen i augusti. Hästen behöver komma ut på tävlingar så jag har tänkt försöka anmäla mig till så många tävlingar vi kan utan att det blir för mkt. Men vilka har jag inte bestämt än, ska diskutera det med min tränare så får vi se. Hoppas iaf att det blir ett par i september och nån i oktober. Klubben brukar anordna programridningar och en är inplanerad den 19 augusti så jg hoppas att den blir av för då åker vi på den också. :)
 
Vi ska bli stadiga i LC och LB och eventuellt starta en LA:1 för att känna på programmet. Vi ska även jobba vidare på galoppen och övergångar till och från galoppen. Jag är galet pepp inför höstsäsongen :banana:
 
Min förhoppning är att starta både LC och LB i höst och klara minst 62% i båda :)
 
Min planering för hösten är att fokusera på träning och åka till olika anläggningar för miljöträning (och lastträning). :) Kommer åka på min hemmaklubbs pay & ride och klubbtävlingar, där kommer vi rida LB och nydebutera LA (provade rida LA:1 på klubbtävling för 2 år sedan). Får se om jag hittar lite pay & rides på någon annan anläggning, det är ju bra med miljöombyte ibland. :up: Kanske kanske blir det någon lokaltävling senare i höst, vore roligt att åka på någon till tävling detta år!
 
I morgon blir de första träningen på nya hästen för min del, har hunnit rida honom 6 gånger än så länge och tänker att det är bra att få mycket hjälp tidigt, så man inte gör för mycket fel... ;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 056
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs...
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
55 467
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Sådär, nu har The Black Destructor känd mental status. Inga jätteöverraskningar, dock lite förvånad över planering/bedömning vid ett par...
Svar
2
· Visningar
1 060

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp