Höstens tävlingstråd

Tulip

Trådstartare
Vi gör väl som årstiderna i vissa delar av landet, hoppar över sommaren. Dags alltså för höstens tävlingstråd.
 
Min lilla ponny var så fin idag och vi knap en blå rosett i LA4 på 66,6%, trots en felstyrning av piloten. Är stolt, lycklig och glad över mina fina ponny! Fick bla 8,5 för inridningen och 8 resp 7,5 på bakdelsvändningarna!
11755817_10206187306433526_1879976288823944863_n.jpg
 
Jag och C har varit på Gripen i helgen och ridit LB-cupen. Dvs LB:2, LB:2 och sen en LB:3. Det gick sådär. Det är så himla svårt att rida LB, rakt fram och väntan på att det ska hända något. Jag tar inte igenom halvhalterna på samma sätt när de inte ska förbereda någon direkt rörelse så då blir det sämre resultat. Vi hamnade runt 60 % alla klasser och det är där vi ligger just nu när han inte går bättre i form. Han blir spänd, släpper ryggen och drar in nosen och jag gör inget för att ändra på det, bara tuffar på... Den första filmen är från fredagen, då höll vi på att inte komma in i ridhuset för det var läskigt att passera stallarna och vi kom nästan för sent för han inte ville gå. Så fick vi knappt rida runt manegen innan startsignal så då hann jag inte riktigt få honom där jag ville. 64 % drygt, en halv poäng från placering.
Andra filmen var från vår första utomhusstart. Lite stökigt vid sidan av banan så jag spände till och då går han inte bra, såklart. sexor rakt igenom nästan och femmor på framåtbjudning och lösgjordhet, vilket var helt förtjänt. Jag tycker dock att det är tråkigt att inte få 5,5 och 6,5 ibland, för jag tycker inte att det var så jämntjock.

Men vi red också en LA:3 och red ihop 64,4 %, vår bästa start för helgen. Lite sjuor och någon 7,5 på de svårare momenten. Där orkade inte han hålla ihop koncentrationen så det som krävde tålamod (ryggning, halter) gick åt fanders. Annars hade vi klarat helgens mål med 65 % :up:
 
Vi debuterar 5/9. Sen rider jag även 6/9, 19/9 och förhoppningsvis 27/9. LC:1.

Sen tar vi vintervila från tävlandet om ingen mer LC:1 dyker upp.

:nailbiting:

Digert schema :) Jag hejar på er på håll!

Vi kommer starta 6/9 och 19/9, sen blir det eventuellt nån start i oktober.
 
Digert schema :) Jag hejar på er på håll!

Vi kommer starta 6/9 och 19/9, sen blir det eventuellt nån start i oktober.

Hon blir så lätt spänd så tanken är att nöta lite, träna på att tävla. De två första tillfällena är på samma plats, vi kör meeting direkt :p

Känns hon trött eller så kommer jag naturligtvis stryka oss :)
 
Hon blir så lätt spänd så tanken är att nöta lite, träna på att tävla. De två första tillfällena är på samma plats, vi kör meeting direkt :p

Känns hon trött eller så kommer jag naturligtvis stryka oss :)

Det är inte en dum idé, oftast slappnar de ju av mer ju mer de är ute :)
 
Ja vi kanske borde vara med här nu då, jag och min guling.
Vi startade vår dressyrkarriär i våras med att vara med i Div III laget. Vi kom tvåa i totalen. Så nu i höst ska vi ut och tävla lite för våran egenskull och vara reserver i Div II laget.
Första starten i höst blir 23/8 och sedan bara rullar det på. :)
b147603.jpg
 
Min pärla var på tävling igår för att försöka kvala till finalen i 5-årschampionatet. Det var första gången som han gick ett riktigt dressyrprogram på tävling (finalprogrammet för 5-åringar). Han både vann klassen på 74,6% och kvalade till finalen på första försöket. Jag är så jäkla glad! :D

Här är en liten film från framridningen. Det är inte jag som rider, så var snälla och kommentera inte ryttaren. :)
 
Herregud vad det känns som jag tävlar mycket i den här tråden:o. Vem har sagt att det inte finns tävlingar i Norrland liksom:D.

Idag har vi varit i väg igen och ridit LA3 och MsvC1. Vi hade lite yttre omständigheter emot oss med 26 grader varmt, dammigt och djupt underlag. Trots en del missar med galopp i mellantraven och omslag i förvända i båda programmen blev det en andraplats i LA på 65,7% och 62,021% i MsvC. Så nu är vi färdigkvalade till MsvB även om det är långt kvar till start där:).
 
Var å red Pay & Ride på hemmaklubben igår, 69% i LB:2 och 68% i LB:3 vilket var pers för mig å pållen i båda klasserna! :o Sååå himla nöjd med hästen :love: han var något tveksam på framridningen men tände till på banan och lyssnade ganska bra trots att han va lite misstänksam mot staket och omgivning. Jag va lite dålig med halvhalter så d blev lite missar här å där :angel: så himla kul att vi hittat ett bättre flyt å att pålle har mer framåtbjudning på banan, all träning har äntligen börjat visa sig :up: däremot blir d lite spänt och jag får jobba vidare med min sits och avslappning så jag kan styra runt oss ännu bättre. :)
 
Red två klasser i helgen. Igår var det LA:3. Vi har backat tillbaka ett steg på tävling för att jag lättare ska få koll på mina dåliga tävlingsnerver. Känns som att det fungerade. Jag red också fram 15 min längre än jag brukar så att jag slipper känna mig stressad. Riktigt fin känsla och bra gensvar för skänkeln på framridningen men jag föll tillbaka i gamla "bromsaridningen" inne på banan. Det slutade på ca 64% och en femteplats trots obefintliga travökningar.

Idag var det MsvC:2 och jag hade support med min av trevliga stallkompisar som gav bra feedback på framridningen. Jag är ofta orolig att det ska se illa ut när jag rider med de lite starkare hjälper som behövs för att få till det inne på banan. Nu kunde vännerna konstatera att det ser bra ut ändå, det är tydligen bara i min hjärna det ser hemskt ut.
Min häst är en bekväm herre som ibland anser att en utandning från mig betyder sakta av till skritt mitt i en öppna och detta blir ännu mer tydligt på tävling. Det är alltså sjukt viktigt att han är framme för skänkeln. I dagens klass gav jag mig ett löfte att rida som om det vore träning fullt ut och strunta i hur det eventuellt ser ut. Det slutade i vinst! Och känslan inne på banan var att han hela tiden lyssnade på mig utom efter bakdelsvändningarna där han blev långsam vid igångsättningen till trav och då fick jag kicka till rejält för att rätta honom. Även travökningarna fungerade. Så idag är jag väldigt nöjd!
 
11902382_10156351487870497_981290047299466436_n.jpg

Jag och fina lilla hästen har tävlat LB:3 och LA:3 i helgen. Inga fantastiska resultat, men klart förbättrad känsla mot tidigare starter. Jag har för mig att resultaten var 63,485 i LB och 62,575 i LA. Känslan var dock viktigare än procenten...

11902382_10156351487875497_7775180747566269777_n.jpg

Vilken fin utrustning ni har, så snyggt matchat!
 
Vilken fin utrustning ni har, så snyggt matchat!
Tack! Jag är lite ledsen (typ i alla fall) att han är så röd i tonen. Mina gamla tävlingskompisar matchade bättre :meh:

Får matcha med grått eller blått när det blir uppdatering om 1,5 år pga nya hjälmreglerna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har under en längre period kännt att jag har tappat bort den person som jag vill vara och vad jag vill med mitt liv. Alltså det...
Svar
0
· Visningar
252
Senast: grodan21
·
Övr. Barn Hur skulle ni hantera en ungdom som nyligen tillfälligt hoppat av skolan (hen tänker fortsätta till hösten på en annan typ av skola) och...
Svar
12
· Visningar
1 845
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 570
Senast: Linta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp