Höstföl, vad ska man tänka på?

arna

Trådstartare
Nu behöver jag hjälp! Köpte en pålla född 2000 i början av dec-16. Nu uppvisar hon alla tecken på att vara dräktig, vet kommer på måndag för att kolla. Föl i oktober känns som en mardröm. Har inte eget stall utan hyr stallplats. Hur får man det att fungera rent praktiskt? Leriga hagar, ska man köpa täcke hur tidigt kan man binda upp ett föl? Ta på grimma? Jag kan inte någonting om föl! Har läst några böcker men inga tar upp föl födda så sent.....Hjälp!
 
Det som skiljer på att få föl på hösten mot när man brukar är mest att man får se till så att fölet inte är ute och lägger sig på marken.
Det unga fölet är bara uppe kanske en kvart 20 minuter åt gången och lägger sig sedan och vilar ungefär lika länge. Om det då lägger sig på blöt och eller kall mark är det inte bra. Fölet kan bli sjukt.
Har man ett förståndigt sto och tillgång till t ex en ligghall med tjock halmbädd är det inga problem. Har man inte det får man helt enkelt passa sto och föl när dom är ute och ta in när fölet blir trött och vill lägga sig.
Annars är det bra för fölet att få vara ute mycket och röra sig efter eget huvud. Har du tillgång till ridhus kan det vara ett bra alternativ för fölet att vara där istället för ute.
Täcke behöver du troligen inte om det är friskt föl. Grimma kan man börja med från dag ett om man vill, men man ska akta sig för att överhantera fölet. Det måst få inse att människor inte är som andra hästar och att man inte får busa med oss.
 
Nu behöver jag hjälp! Köpte en pålla född 2000 i början av dec-16. Nu uppvisar hon alla tecken på att vara dräktig, vet kommer på måndag för att kolla. Föl i oktober känns som en mardröm. Har inte eget stall utan hyr stallplats. Hur får man det att fungera rent praktiskt? Leriga hagar, ska man köpa täcke hur tidigt kan man binda upp ett föl? Ta på grimma? Jag kan inte någonting om föl! Har läst några böcker men inga tar upp föl födda så sent.....Hjälp!

Var hon dräktig? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 586
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp