Höstföräldrar 2015 #4

Siri hade nog inte heller klarat cykeln innan typ nu. Hon börjar få in tekniken ordentligt i vardagsrummet nu i alla fall :D

Nu är också de sista 4 mjölktänderna på väg, har haft lite ont på natten men ändå hanterbart. Sjukt att tänka att nästa gång det händer grejer i munnen så kommer hon byta tänder O_o
 
Här har vi haft snö sedan januari så man börjar bli van :p

Hur äter era barn? Alva har alltid varit liten i maten och känns som jag jämt får tjata i henne mat (vilket går sådär) och man tycker ju hon borde vara hungrig när hon inte äter så mycket. Har för länge sedan slutat ge flera mellanmål och har fokuserat på måltiderna osv. Men blir ändå att hon äter dåligt, man får ge välling mitt i natten och så. Om hon någon gång lyckas äta riktigt bra sover hon ju oftast hela natten bra. Så det känns ju som hon skulle behöva äta mer så man slapp vakna och ge välling.
 
Ebba är fantastisk med maten. Äter allt och i stora mängder :) Äter inget på natten.
Senaste tiden har hon dessutom sovit hela nätter i sin egen säng. Annars har hon kommit över nån gång under natten och sovit vidare hos oss. Lite tomt att inte ha den där varma goa att krama på :angel:
 
Det här med mat är väldigt upp och ner här. Ena dagen är något jättegott, nästa dag vill hon inte ens smaka på samma maträtt... Men överlag äter hon helt okej.

@Mitrolle äter hon välling innan hon ska sova? Om den inte mättar tillräckligt kanske det går att ge henne gröt istället, tänker att det mättar mer.

Det är väldigt sällan hon vaknar på natten, det händer i princip bara om hon är sjuk eller behöver kissa. Och hon VÄGRAR sova i vår säng, hon ska bara sova i sin egen :p
 
@Flixon
Hon äter välling och ibland gröt innan hon ska sova, ffa gröt om hon åt dålig kvällsmat. I natt var hon vaken 1½ h :banghead: innan hon tillslut somnade om.. Skitjobbigt. I normala fall vaknar hon, får välling och sen kan man bara lägga henne igen så max 15 min. Men det är mycket 'bötte' (=spöke) som hon pratar om nu när hon vaknar så vet inte om det kanske är en utvecklingsfas...
 
@Flixon
Hon äter välling och ibland gröt innan hon ska sova, ffa gröt om hon åt dålig kvällsmat. I natt var hon vaken 1½ h :banghead: innan hon tillslut somnade om.. Skitjobbigt. I normala fall vaknar hon, får välling och sen kan man bara lägga henne igen så max 15 min. Men det är mycket 'bötte' (=spöke) som hon pratar om nu när hon vaknar så vet inte om det kanske är en utvecklingsfas...
Ah, jobbigt med spöken såklart :heart kanske en bok om snälla spöken kan hjälpa, typ spöket Laban? Så hon inte tycker att det är läskigt? Vad synd att det inte funkar med gröt heller.

Siri fick ett gosedjursmonster, lite trasdockestil, av en kompis i födelsedagspresent. Vi var tvungna att gömma det där jäkla monstret för hon var så rädd för det! Sen fick hon en bok om Birger och sjömonstren plus supergulliga monsterklistermärken, och plötsligt blev hon jätteglad när hon en dag hittade sitt monster igen :rofl:
 
Mini äter lite selektivt men äter bra av det hon gillar :)
Mest grönsaker och korv :p och sås :o
1-2 flaskor ersättning (gillar inte välling) på natten men lite bättre sen hon tar melatonin till natten så oftast 1 nu.

Mormor har stickat en filt till henne :love:
Hon ska fästa trådarna och sen är den klar.
Tror den kommer gå hem :D
 

Bifogade filer

  • 20180312_114117.jpg
    20180312_114117.jpg
    366,7 KB · Visningar: 42
Mini äter lite selektivt men äter bra av det hon gillar :)
Mest grönsaker och korv :p och sås :o
1-2 flaskor ersättning (gillar inte välling) på natten men lite bättre sen hon tar melatonin till natten så oftast 1 nu.

Mormor har stickat en filt till henne :love:
Hon ska fästa trådarna och sen är den klar.
Tror den kommer gå hem :D
Den hade gjort succé här hemma kan jag lova!
 
  • Gilla
Reactions: MM
A är liten i maten och har varit det sedan start. Är riktigt kämpigt i perioder. Det som gillades skarpt ena gången kan vara fullständigt ointressant nästa gång. Grönsaker älskas dock i alla dess former. Mamman blir dock inte helt lycklig när ungen tycker att en näve tomater är en lagom frukost.

Trots klent intag överlag på dagarna behöver hon aldrig äta på nätterna. Dricker ca 200 ml ersättning vid läggning och klarar sig på det.
 
A är liten i maten och har varit det sedan start. Är riktigt kämpigt i perioder. Det som gillades skarpt ena gången kan vara fullständigt ointressant nästa gång. Grönsaker älskas dock i alla dess former. Mamman blir dock inte helt lycklig när ungen tycker att en näve tomater är en lagom frukost.

Trots klent intag överlag på dagarna behöver hon aldrig äta på nätterna. Dricker ca 200 ml ersättning vid läggning och klarar sig på det.
Vår tjej äter med väldigt lite men har aldrig ätit på nätterna för det. Det slutade hon med när hon slutade amma vid 12-13 månader. Trodde faktiskt bara spädbarn åt på natten.
 
Vår tjej äter med väldigt lite men har aldrig ätit på nätterna för det. Det slutade hon med när hon slutade amma vid 12-13 månader. Trodde faktiskt bara spädbarn åt på natten.

Nej. Det är många barn som vill ha en flaska på natten upp till ca 1 1/2 - 2 års ålder, sen är det rätt vanligt med en flaska välling på kvällen. Men alla har ju olika behov, så dom som äter på natten har ju ett behov av det. Det tröstar jag mig med när jag får störd sömn vareviga natt eftersom mini äter på natten, hon behöver det helt enkelt. Varför kan jag inte svara på.
 
Nu har hon varit sjuk med feber några dagar och ätit om möjligt ännu mindre än annars. Typ bara glass och vätska första dygnet. Känns dock som det vände i kväll och jag hoppas det är över nu.
Hon har klarat sig från sjukdom hela februari nästan, så det var väl dags för något nu :p
 
Nej. Det är många barn som vill ha en flaska på natten upp till ca 1 1/2 - 2 års ålder, sen är det rätt vanligt med en flaska välling på kvällen. Men alla har ju olika behov, så dom som äter på natten har ju ett behov av det. Det tröstar jag mig med när jag får störd sömn vareviga natt eftersom mini äter på natten, hon behöver det helt enkelt. Varför kan jag inte svara på.

Aha usch vad segt :/ vår dotter har aldrig ätit välling. Hon äter kvällsmat på kvällen och äter sen först nästa dag när det är dags för frukost.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Usch, här har vi åkt på kräksjukan för första gången. Det är bara jag som är frisk än så länge. Men det är väl bara en tidsfråga.
 
Vilken fin filt @MM :love: Siri hade älskat den :D

Trist med alla sjuka barn, Siri har varit frisk i säkert 2 veckor nu, jag väntar bara på nästa sjukdomsperiod. Kommer förmodligen nät vi ska till Östersund över påsk :grin:
 
  • Gilla
Reactions: MM
Så fin filt @MM.

H äter som en häst, men han är typ 96 cm lång och väger 16 kg också. Kyckling, fisk potatis, pasta och ris går alltid ned. Lite mer kinkig med typ röror men det är väldigt varierande. Älskar soppa på dagis och äter en hel del grönsaker men en del vägrar han utan att smaka på. Vi fasade ut kvällsvällingen i december efter magsjuka. Innan var den bra för att han skulle vara mätt hela nätterna. Folk blir fascinerad över hur mycket han äter men jag är matglad så känner igen mig :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Ja det är ju 1 dm mer än Alva som jag mätte hemma till 86 cm nyligen. Provsatt sitt gamla babyskydd som kusinen fått ärva och hon kan fortfarande ha det. Huvudet sticker inte över kanten och hon väger inte 13 kg heller, Lillfisen..Växlar mellan att vara en klok och förståndig dam och att vara i 'terrible two'-fasen. *pust*
 
Siri är ca 90 cm nu, men har ändå växt ur de flesta kläder i 92 tycker jag. Utom ytterkläder, där kan hon fortfarande ha overaller i 86 utan problem. väger ca 13 kg sist vi kollade.

Den här helgen har vi hunnit med dunderförkylning med öroninflammation (hon har nog inte skrikit så sen hon var 6 månader och hade ont i magen!) och behövde både mamma och pappa som tröstade :heart Lite Ipren så kunde hon ändå somna om rätt fort, men sov lite oroligt. Feber och ont i örat på lördagen, pigg som en lärka på kvällen sen! Igår var vi ute och cyklade lite, hon börjar få styr på det nu :D Låtsades ramla flera gånger, knäppis. Det var tydligen kul...

Här växlar vi också fort i humöret. Oftast är hon glad och fantastiskt rolig att ha att göra med, sen kommer ett litet bryt pga oklara saker, som att jag satte ner hennes cykel för att hjälpa henne med vantarna i trappen... Som tur är går det över fort!
 
Haha, just ja. Siri har uppenbarligen fått sin mammas morgonhumör. I fredags sa hon "Du måste gå till vardagsrummet." Jaha, svarade jag. Varför då? "Så du inte säger någonting till mig." God morgon liksom :cautious::rofl:
 
-vi måste gå till dagis nu H!!
- H måsse åsså leka

:crazy::love:

Det är helt klart en period av test, H har tex snöat in på att inte tvätta händerna. Kan tydligen jämställas med barnmisshandel. Borsta tänder däremot är ok.

Igår var vi i simhallen, det älskar han! Han som tycker det är läskigt att åka pulka har inga problem att hoppa i från hög kant på djupa delen med sina armkuddar och sen simma tillbaka till kanten själv.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 172
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
19 012
Senast: Mineur
·
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 107
Senast: Rie
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 333
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp