Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Vi skulle bara ha ett barn.. Nu har jag/vi funderingar på om vi verkligen är färdiga med två eller om vi vill ha en trea. :o Helt sjukt egentligen.
Men upplevde samma sak som många av er med första. Ju äldre hon blev desto mer fick vi höra tjat om syskon. Hon var nog bara några månader första gången nån frågade. Då ville vi inte ens ha ett barn till. Ante var ju en överraskning även om han var väldigt välkommen när vi väl hade hunnit vänja oss vid tanken. :D
Denna gång har ingen frågat. Antar att det beror på att han är andra barnet.
 
Visst är det märkligt att skaffar man ett barn så förväntas man genast skaffa fler? Jorden är ju faktiskt redan överbefolkad som den är... Vill man ha fler barn så ska man självklart skaffa fler om man klarar av det, men av rätt anledningar- inte för att man "borde".

Idiotiska anledningar till varför vi bör tänka om som jag har hört än så länge (fyll på listan om ni vill)
- Han måste ju få iaf ett syskon
- Men tänk om han blir allvarligt sjuk?
- Men om han dör tidigt då?
- Tänk vad jobbigt för honom att behöva ensam ta hand om sina föräldrar när ni blir gamla
- Utan syskon kommat han att bli en ensamvarg

@Is "Snälla jag har inte ens fått tillbaka min mens än" var ju en fantastisk replik, den ska jag köra på framöver :rofl:
 
@Pollyhopp fyller på med svar till att börja med:

Idiotiska anledningar till varför vi bör tänka om som jag har hört än så länge (fyll på listan om ni vill)
- Han måste ju få iaf ett syskon - Näh det måste han inte, jag har tillräckligt med män i mitt liv

- Men tänk om han blir allvarligt sjuk? - då slipper jag ha dåligt samvete för att jag ägnar honom all min vakna tid.... (min kusin var ute för detta när hennes tvååring fick genomgå benmärgstransplantation, hon ringde och grät- inte nog med att tvååringen skulle få tillbringa större delen av kommande år på Astrid lindgrens barnsjukhus isolerad från världen utan hennes då 8 månaders skulle få tillbringa sina första levnadsår på Ronald Mcdonaldhotellet långt ifrån en mysig hemma miljö och dessutom få se sin stora syster genom en ruta största delen av tiden för att inte riskera att smitta ner henne med så mycket som en lättare förkylning. Flickan är i dag 5 år och har fått börja förskolan med ett fullt fungerande immunförsvar så hela familjen mår bra men Ingen ska inbilla mig att det skulle vara lättare att ha ett sjukt barn bara för att man har fler barn....... )

- Men om han dör tidigt då? - Ah man ska alltså planera sitt barnafödande ungefär som man planerar sina tävlingshästar och jakthundar? -Man skaffar en till medans den andra fortfarande lever och är användningsbar så att man säkrar kommande tävlings/jaktsäsong, (det är klart ett barn är ju lätt att ersätta med ett annat så då blir ju eventuell förlust av det första barnet mycket mindre!?)

- Tänk vad jobbigt för honom att behöva ensam ta hand om sina föräldrar när ni blir gamla. - Jag hoppas vid min gud att mitt/mina barn aldrig ska behöva känna att dom ska ta hand om mig Min högsta önskan är att mitt barn växer upp och skaffar egen familj att ta hand om

- Utan syskon kommat han att bli en ensamvarg. Ja det är klart jag har hört att det är ont om arten människor här i världen

återkommer när ungen ger mig mer tid:angel::love:
 
Vad tiden går fort!
Två veckor till 4 mån :). Vi var på babysim igår, någon mer som går?
Hilda tyckte inte om det först men efter en stund njöt hon :). Hon pratar mycket och sitter med stöd i barmatstolen, stark tjej!
 
Nu har vi en tuff period men speedad bebis, som är rastlös och amningsstrejkar :(..
Har fått gå runt och gunga samtidigt som jag ammar för att hon inte ska skrika och sparka samtidigt. Och då tittar hon ändå på det mesta och äter inte så mycket.. På nätterna gäller det att hinna få henne att ta tutten innan hon hinner vakna till annars blir det gallskrik. Suck, vi som hade en ganska smidig period innan.
Hur har ni det?
 
Vi har hatt perioder hvor hun har spist ganske dårlig. Bare blitt sint når jeg har prøvd å legge henne til. Har måtte lure henne med ulike stillinger, gått, ligget ned osv. Og produksjon blitt dårlig. Har tydd til flaske og erstatning noen ganger med blandet hell. Hun har derfor gått dårlig opp i vekt i perioder og kurven ser dårlig ut så skal på ekstra veiing. Men siste uka nå har hun spist bra. Og da sover hun lenger på natta også. Fått en ca rutine på at vi ammer og legger henne over i sin seng kl 22. Da sovner hun ganske kjapt. Våkner igjen ved 5-6 tiden og sover sen noen timer til. Vi har derimot litt vanskeligere på dagen hvor hun ikke riktig vil komme til ro. Redd for å glipp av noe kanskje...Hehe. Men å kle på henne og putte i vogna ut funker på formiddagen og hun sover gjerne 3 timer men løpet av ettermiddagen og kvelden blir det mest smålurer. Ellers er hun veldig våken, følger med på alt, prater, smiler og ler masse. Ikke like glad i å ligge alene på gulvet i babygym og med leker som storebror, blir nok litt lite magetrening. Blir litt forskjell på barn nr 1 og nr 2....
 
Måste skriva att vi mår ganska bra nu. Livet är nog på väg in i någon behaglig lunk igen. Alfons fyller 6månader (! Vart tog det halvåret vägen?) på tisdag och har blivit väldigt rörlig och med rörligheten också mer självständig. Nu sitter han och leker i godan ro på golvet medans jag diskar eller plockar i hemmet. Han kämpar tappert med att lära sig krypa framåt men han tappar balansen när han rör armarna så just nu krälar han baklänges runt hela huset. Annars står han med rumpan rätt upp i vädret och huvudet mot golvet- så väntar på att det blir en riktig kullerbytta snart :angel:. Fötterna springer nog många mil om dagen även om pojken själv inte tar sig så långt.

Att vi tillslut fick riktig vinter med snö och strålande vårsol tror jag gör sitt till att jag nu börjar känna att jag har allt under kontroll. Idag lämnade vi för Första gången bort Alfons och fick lite välbehövlig egen tid. 2 timmar tillsammans på skoter kändes minst sagt fantastiskt lyxigt.
Och Alfons ja han uppmärksammade nog knappt att vi varit borta utan sov söt när vi kom och skulle hämta hem honom.
 
Nu har vi en tuff period men speedad bebis, som är rastlös och amningsstrejkar :(..
Har fått gå runt och gunga samtidigt som jag ammar för att hon inte ska skrika och sparka samtidigt. Och då tittar hon ändå på det mesta och äter inte så mycket.. På nätterna gäller det att hinna få henne att ta tutten innan hon hinner vakna till annars blir det gallskrik. Suck, vi som hade en ganska smidig period innan.
Hur har ni det?

Här rullar dagarna på. Lilleman har inte riktigt upptäckt det här med att man kan försöka ta sig framåt eller bakåt då han är rätt nöjd med att ligga där man lagt honom, men han rullar runt ibland om han vill komma åt någon kul leksak. Jag tycker det är ganska skönt att han än sålänge ligger kvar på ungefär samma ställe. :D
Han somnar ganska lätt på kvällen men vaknar på nätterna några gånger för att snutta. Snuttar några minuter bara innan han sover vidare så tror han mest är ute efter närhet. Vore skönt om han tog napp istället då men det vägrar han. Nåja. Det kommer väl.
En tand har kommit upp med. Vi märkte inget särskilt på honom utan en morgon var det ett litet risgryn i munnen bara. :love:
Han börjar så sakta upptäcka att mat är gott men han vill nästan bara ha bitar från vår mat att tugga på. Puré går ibland men gröt vägrar han. Likaså att dricka ersättning/bröstmjölk/välling ur flaska.
Vatten går däremot bra. Det är ju supergott. :d
Och klämmis som man kan äta själv. Vilken höjdare! :D

9ecGnVf.jpg


5B2FEC88-3327-49C1-B607-8431800EBDB1.jpg
a>
 
Senast ändrad:
Vad kul med bilder och att läsa om alla bebisar!

Här är den stora nyheten nog att jag snart har slutat amma, han älskar mat så vi ammar bara två ggr per dag, morgon och kväll, men morgonen är nog mest för att jag är för lat för att gå upp direkt och göra gröt :o
Han äter hur mycket som helst! Men det är svårt att veta om de får i sig tillräckligt med vätska tycker jag...

Sen tror jag att vi är inne i separationsfasen nu. Ingen annan än mamma eller pappa duger och lämnar jag rummet tokgråter han även om han fortfarande hör min röst. På kvällarna duger inte ens pappa utan då gråter han "mamamamamama" tills jag kommer och byter av. Det är ju lite charmigt men mest jobbigt, när man äntligen börjar bli lite mer fri iom att amningen fasas ut... men trots allt är han helt underbar och det börjar bli riktigt roligt att ha barn nu :D:heart
 
Här rullar dagarna på. Lilleman har inte riktigt upptäckt det här med att man kan försöka ta sig framåt eller bakåt då han är rätt nöjd med att ligga där man lagt honom, men han rullar runt ibland om han vill komma åt någon kul leksak. Jag tycker det är ganska skönt att han än sålänge ligger kvar på ungefär samma ställe. :D
Han somnar ganska lätt på kvällen men vaknar på nätterna några gånger för att snutta. Snuttar några minuter bara innan han sover vidare så tror han mest är ute efter närhet. Vore skönt om han tog napp istället då men det vägrar han. Nåja. Det kommer väl.
En tand har kommit upp med. Vi märkte inget särskilt på honom utan en morgon var det ett litet risgryn i munnen bara. :love:
Han börjar så sakta upptäcka att mat är gott men han vill nästan bara ha bitar från vår mat att tugga på. Puré går ibland men gröt vägrar han. Likaså att dricka ersättning/bröstmjölk/välling ur flaska.
Vatten går däremot bra. Det är ju supergott. :d
Och klämmis som man kan äta själv. Vilken höjdare! :D

9ecGnVf.jpg


5B2FEC88-3327-49C1-B607-8431800EBDB1.jpg
a>
Här är det också mest frukt och klämmisar som gäller än men de mesta slinker ner om det blandas med päron.
Mannagryngröt med fruktpure (blir typ Risifrutti) är det som funkar till frukost. Semper helt blir han prickig av och min egna havregröt är sådär... byter jag bort vattnet i muggen till ersättning eller välling börjar han gråta
 
Så roligt att läsa om alla era fina bebisar! Det är kul att avståndet krymper nu utvecklingsmässigt när de yngre blir äldre.

Här har Lilleman sovit i snart 12h inatt (Jag somnade med honom 19.30 haha). Han är lite snorig på natten så vi sover lite oroligt till och från, men det blir bättre tack och lov! I övrigt så experimenterar han med att rulla från rygg till mage (jobbig arm i vägen där bara...). Vi har valt att vänta med mat tills han är 6 månader och låta honom plocka med maten själv samt amma på heltid ett tag till. Ser fram emot att han ska få börja smaka och äta själv däremot, jag älskar mat och hoppas han också kommer göra det.
 
Här rullar det på, är inne i en fas så lillan går inte att lämna bort till nån - bara mamma och pappa som duger. Vissa går bra att sitta hos om vi är i samma rum typ. Så ridning på dagtid får vänta lite nu, får rida i mörkret på kvällarna istället så pappan är hemma med henne :)
Värsta nytändningen i stallet också! Vi har fått en ny kompis och hästarna har fått en ny hagkompis! Jätteroligt, nu är vi ett jättebra gäng, alla typ jämnåriga och på samma nivå med hästeriet :love: Längesen vi hade så roligt i stallet!

Pixie är ju som sagt i en fas nu, som har hållt på rätt länge (men det var väll 4-månadersfasen som kunde hålla på länge?). Hon är lite besvärligare med maten, krånglar och ska titta på annat och ta tag i nappen på flaskan och prata och leka istället för att äta :angel:. Hon har fått börja med lite mat, just nu kör vi på morotspuré och det går ner bra! Det är roligt att äta verkar det som :)
Hon sover fortfarande om nätterna, först halva natten i sin säng (somnar vid 19), sen vaknar hon mitt i natten och är superduperlycklig och glad - då lägger vi henne i våran säng, så somnar hon igen till typ 7 på morgonen. Så vi är nöjda med det.

I övrigt så har vi gått och köpt oss ett hus!! :love: Lite spontant sådär... Vad är 800 000 en torsdag bara sådär liksom :rofl: Vi hade tittat på det förut, men då gick det så högt i budgivningen så vi var inte ens med på den - det gick så högt att den som vann inte fick lån på hela summan för att banken ansåg att det var helt galet mycket för det huset. Så det kom ut på marknaden igen, sen kände vi en dag att näää va trötta vi är på lägenhet! Så vi ringde säljarna (som min sambo känner sen tidigare) och bjöd lite över utropspriset om vi fick det utan budgivning - och det gick vägen! :bump: Så i sommar ska vi flytta till ett radhus i ett jättebra område som kommer passa Pixie perfekt! :heart Dessutom är det nära till två av hennes syskon (samma område, till exfruns förtret), så det ska bli jätteroligt!
 
Här rullar dagarna på. Lilleman har inte riktigt upptäckt det här med att man kan försöka ta sig framåt eller bakåt då han är rätt nöjd med att ligga där man lagt honom, men han rullar runt ibland om han vill komma åt någon kul leksak. Jag tycker det är ganska skönt att han än sålänge ligger kvar på ungefär samma ställe. :D
Han somnar ganska lätt på kvällen men vaknar på nätterna några gånger för att snutta. Snuttar några minuter bara innan han sover vidare så tror han mest är ute efter närhet. Vore skönt om han tog napp istället då men det vägrar han. Nåja. Det kommer väl.
En tand har kommit upp med. Vi märkte inget särskilt på honom utan en morgon var det ett litet risgryn i munnen bara. :love:
Han börjar så sakta upptäcka att mat är gott men han vill nästan bara ha bitar från vår mat att tugga på. Puré går ibland men gröt vägrar han. Likaså att dricka ersättning/bröstmjölk/välling ur flaska.
Vatten går däremot bra. Det är ju supergott. :d
Och klämmis som man kan äta själv. Vilken höjdare! :D

9ecGnVf.jpg


5B2FEC88-3327-49C1-B607-8431800EBDB1.jpg
a>

Jag tar tillbaka att han rullar ibland. :D Igår kom han på tjusningen och nu snurrar han så fort han får chansen med ett nöjt flin. :laugh: Busunge :love:
 
Min lilla har nu kommit på att det går att vända sig från rygg- till magläge! Hon får kämpa en bra stund, men hon kommer runt. Sedan ligger hon och sparkar och blir sur för att hon inte kommer någonstans... Smakisar går bra, potatis är världens mat, morotspuré också. Hon verkar vara färdig med det långa utvecklingssprånget och är för tillfället relativt behändig. Amningarna har glesats ut mycket. Nätterna funkar bra, hon vill amma någon gång eller två, annars sover vi tills det blir ljust, då tycker fröken numera att det är godmorgon. Hon gillar sitt babygym mycket. Det känns som att hon gör nya saker varje dag nu, väldigt spännande ålder!
 
Är det någon som har lyckas sluta amma på natten? Vi ammar inte alls dagtid, men vid samma tid varje natt vaknar sonen och vill amma. Det är bara en gång per natt och det vore så skönt att fasa bort den. Vi har provat att pappan tar honom och ger vatten men OJ vad förbannad han blir då, det är helt omöjligt. Några tips?
 
Är det någon som har lyckas sluta amma på natten? Vi ammar inte alls dagtid, men vid samma tid varje natt vaknar sonen och vill amma. Det är bara en gång per natt och det vore så skönt att fasa bort den. Vi har provat att pappan tar honom och ger vatten men OJ vad förbannad han blir då, det är helt omöjligt. Några tips?

Har inga bra tips då sonen vägrar både napp och flaska. Skulle gärna också sluta nattamma. Han vill snutta/äta ca 2-3 ggr per natt i snitt. Oftare om han är krasslig. Han börjar ta nappen ibland dagtid men blir galen på natten om jag provar med den.
Dottern slutade äta på natten av sig själv vid ca 3 månader. Hade hoppats lilleman skulle sluta själv med, men det verkar ju inte hända. :meh:
Har inget emot att amma dagtid ett tag till men längtar efter att få sova hela natten..
hoppas någon har ett superknep vi kan prova. :D
 
Min slutade av sig själv så har tyvärr inget tips. Dock har hon börjat vakna vid 4 vissa nätter. Då är hon pigg och vill gå upp.. Somnar om ca 6. Mat fungerar inte som sömnmedel..
Hon vill bara ha bröstmjölk på morgonen. Annars är det flaska eller vanlig mat som gäller för henne nu.
 
Vi är inte i närheten av att lyckas sluta nattamma.... han ammar nästan mer nu på natten än någonsin tidigare
 
Min ammar ett par-tre gånger på natten, men hon är ju bara 4 månader ännu. Har börjat med smakisar men inget mer så hon behöver väl fylla på!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 173
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 108
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 343
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 666

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp