Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Här händer det grejer. Igår drog han sig upp och stod mot barnstolen och idag lyckades han krypa några meter i önskad riktning (har gått mycket bakåt och varit mycket armhävningar men idag kom han på att man ska flytta armarna också :P)
Det går så sjukt fort nu, det är liksom ingen liten bebis längre :heart
 
Att ge välling när han vaknar vid 01 var tydligen en hit! :banana: Han som vägrar flaska och välling i vanliga fall drack en hel portion och somnade sen och behövde inte äta igen förrän vid frukost kl 09. Visserligen vore det ju skönt att slippa vakna på nätterna och mata alls, men vällingen kan vi iaf turas om med, samt att jag vill sluta amma av andra anledningar. Alltid något :)

Ni som har övergått till mat i större utsträckning- hur ofta och mycket äter era? Eftersom L somnar sent och vaknar sent blir det inget mellis mellan frukost och lunch (frukost 09, lunch 12) men det känns som om man tappar ett mål då? Samtidigt som han går upp i vikt så det bör ju gå bra ändå :confused:
 
Nu har liten blivit fem månader. Vi var på BVC för längd, vikt och vaccin idag. 65 cm, 6810 gram. Växer finfint!
 
Oj vad tiden går. I. är nu över 7 månader nu och sa sitt första ord igår. Mmaammmaa! :heartDaaadda sa hon lite idag också.
Hon vill krypa men har inte lärt sig än. Kommer lite bakåt ibland bara.
 
Att ge välling när han vaknar vid 01 var tydligen en hit! :banana: Han som vägrar flaska och välling i vanliga fall drack en hel portion och somnade sen och behövde inte äta igen förrän vid frukost kl 09. Visserligen vore det ju skönt att slippa vakna på nätterna och mata alls, men vällingen kan vi iaf turas om med, samt att jag vill sluta amma av andra anledningar. Alltid något :)

Ni som har övergått till mat i större utsträckning- hur ofta och mycket äter era? Eftersom L somnar sent och vaknar sent blir det inget mellis mellan frukost och lunch (frukost 09, lunch 12) men det känns som om man tappar ett mål då? Samtidigt som han går upp i vikt så det bör ju gå bra ändå :confused:

Vaknar 07. Ca tider alltihop. Frukost 07-08 Lunch 11, middag 15, mellanmål ersättning 17, gröt 18.30-19.00 ersättning efter sen direkt godnatt
 
Att ge välling när han vaknar vid 01 var tydligen en hit! :banana: Han som vägrar flaska och välling i vanliga fall drack en hel portion och somnade sen och behövde inte äta igen förrän vid frukost kl 09. Visserligen vore det ju skönt att slippa vakna på nätterna och mata alls, men vällingen kan vi iaf turas om med, samt att jag vill sluta amma av andra anledningar. Alltid något :)

Ni som har övergått till mat i större utsträckning- hur ofta och mycket äter era? Eftersom L somnar sent och vaknar sent blir det inget mellis mellan frukost och lunch (frukost 09, lunch 12) men det känns som om man tappar ett mål då? Samtidigt som han går upp i vikt så det bör ju gå bra ändå :confused:

I vaknar 6 -ammar länge innan vi kliver upp och äter en STOR portion frukost (fil med frukt och macka) vid 10 ammar vi/äter en frukt/ dricker smoodie
Äter sedan lite lunch vid 12 respektive 14 sedan middag vid 17 och erbjuds välling till sängen kl 19
Nu har vi tyvärr lite svårt med maten eftersom han inte vill äta puréer/gröt/välling så han lever på mackor med olika pålägg, fil, frukt, smoodie och typ pomfrits. Har provat koka stavar av morot och palsternacka också men det vart ingen hitt men att sno åt sig mammas hamburgare och äta allt bröd och pålägg(inklusive ketchup, senap och rostad lök ) har han inga problem med. Så vi provar vara kreativa här -typ servera köttfärs på bröd mm men jag är så nojig att han ska sätta i halsen och han har ju inga tänder än...

Annars går livet undan. Han pratar mest hela tiden, mamma-pappa och ibland även "boa"(toa) resten är hel oförståeligt babblande :p

Vi slår oss ofta och MYCKET. Grabben är blå hela huvudet så funderar allvarligt på att köpa lära gå hjälm. Han klättrar på allt och har inget begrepp om att han inte kan gå utan stöd så han släpper taget utan betänkligheter (kan iaf stå utan stöd någon sekund men kan såklart inte gå utan stöd)

På övriga livet fronten hämtade jag hem en valp igår! Lite panikartat att klara både valp och bebis men valpen verkar väldigt trygg så känns som att detta ska gå vägen.

Hinner tyvärr inte skriva här så mycket dock.
Hoppas alla har det bra nu och njuter av våren
 
Hoppas alla har en fin påsk.
Här har lilleman dessvärre åkt på en kraftig dubbelsidig öroninflammation som hittades vid ett besök på akuten natten som var. :down:
Lilla gubben. :heart Först rs och nu detta. :( Hoppas han får vara frisk nu när penicillinkuren är avslutad..
 
Hoppas alla har en fin påsk.
Här har lilleman dessvärre åkt på en kraftig dubbelsidig öroninflammation som hittades vid ett besök på akuten natten som var. :down:
Lilla gubben. :heart Först rs och nu detta. :( Hoppas han får vara frisk nu när penicillinkuren är avslutad..
Nej men, stackars liten. Vi har en bra påsk, igår var vi hos mina föräldrar, en av mina kusiner var där med en syssling till E. Det skiljer bara 6 veckor på dem, så det är roligt. Idag ska vi bygga en hage så både mina och makens föräldrar kommer hit.
 
Tycker tiden går för fort, jag hinner inte med alls... oliver är nu fem månader. Världens gladaste bebis som övar falsettskrik, älskar att pussas över hela mitt ansikte men rullar intr så mycket än, råkar hända då och då men backar och snurrar som en klocka på mage.
Sitter stadigt själv många minuter sen ett par veckor då där går det undan!
Vägde in 5 månaderdkollen på 10 750 g och 73 cm.
Gröt är vidrigt så vi fortsätter amma vidare, och smaksensationer.
 
Det går alldeles för fort. Min lilla Bella är 8 månader på onsdag! Märkte nu precis att första tanden känns när man tar med fingret :D Sen vi började med riktig mat gör hon inte annat än äter! Älskar allt och vill ha hela tiden..
Senaste veckan har hon blivit väldigt mammig, hoppas de har med utvecklingsfasen att göra. Hennes pappa är ju hemma med henne 2 dar i veckan och hon säger bara Mammmamma hela dagarna. :p
Hon bajsar minst 3 gånger om dagen nu för tiden och är så glad vi kör babypotting! Även farmor har lärt sig nu och bajsar henne på toan. Hon var väldigt skeptisk innan.
Har märkt att hon gärna inte bajsar på okända ställen. Har man varit iväg hela dagen väntar hon tills man kommer hem innan det kommer. Stallet börjar bli okej nu och hos farmor men annars hemma. :) som sin mamma redan nu :p:D
 
Någon som har börjat ge matbitar? Vi blev rekommenderade att börja låta honom äta själv för att öva pincettgreppet, men det är ju jättesvårt att veta vad man kan ge. Leverpastej går hem och även bröd även om det är lite torrt, men jag skulle vilja ha fler saker att variera med! Jag känner mig inte redo att ge honom saker att tugga av själv, det känns alldeles för läskigt...
 
Någon som har börjat ge matbitar? Vi blev rekommenderade att börja låta honom äta själv för att öva pincettgreppet, men det är ju jättesvårt att veta vad man kan ge. Leverpastej går hem och även bröd även om det är lite torrt, men jag skulle vilja ha fler saker att variera med! Jag känner mig inte redo att ge honom saker att tugga av själv, det känns alldeles för läskigt...

Ante har fått lite bitar nästan hela tiden. Han äter mkt bättre när han får äta själv. Är inte alls förtjust i barnmat:
Han får äta typ det mesta vi äter i lite mindre bitar. Typ små små kycklingbitar, delade makaroner, potatis osv.
Han får också lite smörgåsrån i småbitar, kokta morotsstavar, majs och liknande. Egentligen det mesta som är lite mindre.
Majskrokar och sånt älskar han. Finns en variant med pyttesmå ringar som dom kan få för att öva pincettgreppet. Tror det är Semper som tillverkar. Det var poppis hos storasyster när hon var liten och även nu hos lilleman. :) Tyckte det var läskigare med bitar i början men eftersom han inte vill äta annars har jag vant mig. :o
Jag gjorde grötplättar med grötpulver, vatten, banan och ägg och stekte i små bitar. Dom blev ju ganska mjuka och lätta för honom att greppa och äta själv men föll ju sönder i munnen. Det kanske vore något du kan våga testa?

Vi hade för övrigt 8 månaders kontroll idag. Han är nu 69 cm lång och väger 8560. Ingen stor kille vi har direkt. Han följer sina kurvor hyfsat, men längden är lite sisådär. Inget oroande än, men han hade planat ut litegrann denna gång.
Nåja. Han är pigg och glad och verkar nöjd så det ger sig nog.
Häromdagen lärde han sig att vinka. Oj så stolt han blev när han förstod vad jag menade. Vinkar numera till allt och alla och är supernöjd med sig själv. :D:love:
 
Någon som har börjat ge matbitar? Vi blev rekommenderade att börja låta honom äta själv för att öva pincettgreppet, men det är ju jättesvårt att veta vad man kan ge. Leverpastej går hem och även bröd även om det är lite torrt, men jag skulle vilja ha fler saker att variera med! Jag känner mig inte redo att ge honom saker att tugga av själv, det känns alldeles för läskigt...
Vi ger mest bara matbitar och har gjort från start då han vägrar purér.
Men vi ger de mesta i stavform storlek som pommesfrits. Morötter palsternacka och alla former av grönsaker. Pommes och klyftpotatis är en hitt. Annars lever han mest på mackor i alla former men även det serveras i stavform eller som hela mackor.. med de mesta som pålägg. Leverpastej, ost, köttfärs, mjukost mm mm. Pasta och saker som är lite slemmig och änkla att suga ner i halsen ger jag småbitar av.
Ärter och majs är ju som tacksamt att öva pincettgreppet med.
Alfons är 7,5 månader nu och han får i princip samma mat som oss. Men det som mest slinker ner är somsagt mackor, yoghurt (fil med fruktpure) och frukt/smodies. Han provar allt man serverer men det är ju inte så mycket som hamnar nere i magen när ingen får hjälpa till om vi säger så...

Fick ett jätte bra tips på bvs till alla oss som har barn som vägrar gröt/välling och allt sådant där lite matigare och enkelt.
Strö vällingpulver i filen! Alfons älskar det och perfekt som yoghurt(tillsammans med fruktpure) till exempelvis frukost.
 
Ante har fått lite bitar nästan hela tiden. Han äter mkt bättre när han får äta själv. Är inte alls förtjust i barnmat:
Han får äta typ det mesta vi äter i lite mindre bitar. Typ små små kycklingbitar, delade makaroner, potatis osv.
Han får också lite smörgåsrån i småbitar, kokta morotsstavar, majs och liknande. Egentligen det mesta som är lite mindre.
Majskrokar och sånt älskar han. Finns en variant med pyttesmå ringar som dom kan få för att öva pincettgreppet. Tror det är Semper som tillverkar. Det var poppis hos storasyster när hon var liten och även nu hos lilleman. :) Tyckte det var läskigare med bitar i början men eftersom han inte vill äta annars har jag vant mig. :o
Jag gjorde grötplättar med grötpulver, vatten, banan och ägg och stekte i små bitar. Dom blev ju ganska mjuka och lätta för honom att greppa och äta själv men föll ju sönder i munnen. Det kanske vore något du kan våga testa?

Vi hade för övrigt 8 månaders kontroll idag. Han är nu 69 cm lång och väger 8560. Ingen stor kille vi har direkt. Han följer sina kurvor hyfsat, men längden är lite sisådär. Inget oroande än, men han hade planat ut litegrann denna gång.
Nåja. Han är pigg och glad och verkar nöjd så det ger sig nog.
Häromdagen lärde han sig att vinka. Oj så stolt han blev när han förstod vad jag menade. Vinkar numera till allt och alla och är supernöjd med sig själv. :D:love:
Ringar som majskrokar låter ju bra, han älskar majskrokar! De ska jag leta efter. Grötplättarna var ju också ett roligt tips, får de äta stekt mat nu?
Vi är bortskämda med att han älskar mat- all mat! Ett tag gjorde jag allt själv, men det blev svindyrt och tog galet lång tid, så nu köper vi oftast burkar men alltid ekologiskt iaf.
Våra killar är ungefär lika stora (eller små kanske). Vi hade en liten dipp på viktkurvan, men med tanke på att han kryper snabbt som attan och ställer sig mot allt hela tiden så tyckte bm inte att det var något konstigt. Han är inte stilla en enda vaken sekund :eek::p:love:
 
Vi ger mest bara matbitar och har gjort från start då han vägrar purér.
Men vi ger de mesta i stavform storlek som pommesfrits. Morötter palsternacka och alla former av grönsaker. Pommes och klyftpotatis är en hitt. Annars lever han mest på mackor i alla former men även det serveras i stavform eller som hela mackor.. med de mesta som pålägg. Leverpastej, ost, köttfärs, mjukost mm mm. Pasta och saker som är lite slemmig och änkla att suga ner i halsen ger jag småbitar av.
Ärter och majs är ju som tacksamt att öva pincettgreppet med.
Alfons är 7,5 månader nu och han får i princip samma mat som oss. Men det som mest slinker ner är somsagt mackor, yoghurt (fil med fruktpure) och frukt/smodies. Han provar allt man serverer men det är ju inte så mycket som hamnar nere i magen när ingen får hjälpa till om vi säger så...

Fick ett jätte bra tips på bvs till alla oss som har barn som vägrar gröt/välling och allt sådant där lite matigare och enkelt.
Strö vällingpulver i filen! Alfons älskar det och perfekt som yoghurt(tillsammans med fruktpure) till exempelvis frukost.
När ni ger hela smörgåsar, är ni inte rädda att han ska ta för stora tuggor då? Är stavform svårt att ta för stor tugga av så att man kan låta de testa själv? (Ja, jag är livrädd för att han ska sätta i halsen...:nailbiting:)
Ärtor och majs har jag hört från bl.a. min bm att de har svårt att bryta ner skalet och därför ska undvikas i hel form, annars hade de ju varit perfekta!
Vi har tvärtom inte haft några problem med gröt- det är hans favoritmål, men däremot tog det ett tag innan vällingen slank ner. Annars låter det som ett väldigt bra tips för grötvägrare :)
 
När ni ger hela smörgåsar, är ni inte rädda att han ska ta för stora tuggor då? Är stavform svårt att ta för stor tugga av så att man kan låta de testa själv? (Ja, jag är livrädd för att han ska sätta i halsen...:nailbiting:)
Ärtor och majs har jag hört från bl.a. min bm att de har svårt att bryta ner skalet och därför ska undvikas i hel form, annars hade de ju varit perfekta!
Vi har tvärtom inte haft några problem med gröt- det är hans favoritmål, men däremot tog det ett tag innan vällingen slank ner. Annars låter det som ett väldigt bra tips för grötvägrare :)
Det om ärtor och majs frågade jag min BM om och hon menade att det inte gjorde något om det kom ut osmält liksom - man får mycket olika direktiv.
Han har aldrig tagit förstor tugga faktiskt (ta i trä) men sedan har jag hört att småbarns kräkreflexer är extra känsliga just för att maten hellre ska komma upp ån fastna. Det finns ju någon beprövad "mat metod" som går ut på att ingen annan än barnet själv får stoppa saker i barnets mun dvs all mat som serveras är just plockmat tills barnet kan hantera sked, jag kommer dock inte ihåg vad metoden heter, -tänkte att man säkert kan googla den metoden för info och inspiration
 
Ringar som majskrokar låter ju bra, han älskar majskrokar! De ska jag leta efter. Grötplättarna var ju också ett roligt tips, får de äta stekt mat nu?
Vi är bortskämda med att han älskar mat- all mat! Ett tag gjorde jag allt själv, men det blev svindyrt och tog galet lång tid, så nu köper vi oftast burkar men alltid ekologiskt iaf.
Våra killar är ungefär lika stora (eller små kanske). Vi hade en liten dipp på viktkurvan, men med tanke på att han kryper snabbt som attan och ställer sig mot allt hela tiden så tyckte bm inte att det var något konstigt. Han är inte stilla en enda vaken sekund :eek::p:love:

Får och får. Inte tänkt tanken helt ärligt att dom inte får äta stekt mat. :o
Jag stekte iofs inte så hårt eller hur man ska säga. Det var genomstekt men tog en stund för jag körde på låg värme. Går säkerligen att göra liknande i typ ugn om man vill, men jag tänker att han får ju av vår mat med som ibland är stekt även den. BVC hade inget att invända idag iaf.
Min unge vägrar ju allt vad gröt och välling heter så försöker få i han litegrann iaf i andra varianter än just gröt. Ska nog testa med fil kanske. :)
Gör en del egna klämmisar och så men är alldeles för lat för att laga all vanlig mat själv.
Men smörgås blir det en del här med. Och grönsaker i stavformat. I början är det lite läskigt tycker jag men mina har lärt sig ganska fort att ta lagom bitar. :)

Min kryper ingenstans än. Tycker de är rätt skönt. Måste komma ihåg att rensa leksakslådan på allt smått och flytta upp det på dotterns rum innan han börjar kunna ta sig dit. Får nog bli helgens projekt. :up:
Storasyster var nog typ 10 månader innan hon kröp och de verkar följas åt ganska bra så han kanske väntar ett par månader till med lite tur. :D
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 472
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 256
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 417
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 828

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp