Höstföräldrar 2016 del 2 (bebisarna kommer)

Ja vad händer här -vi jagar barnet 24/7 känns det som. Nu börjar han ha koll på kroppen/balansen och han går/springer/klättrar betydligt mer än vad han kryper.

Vi tog en mini semester till Junseledjurpark, det uppskatta han även om en traktor va överlägset mest intressant.

Men ja annars rullar livet på. Har skrivit in honom på förskola med plats från januari -men sambon kommer att vara arbetslös efter pappaledigheten så vi får se när vi skolar in.
På tal om det så börjar jag jobba om två veckor- JAG VILL INTE. Jag älskar att vara med grabben och vill oftast inte lämna ifrån mig honom alls :angel:
 
Nu väcker jag den här lilla tråden! Hur har ni det med era små? Här hemma rullar det på, vi försöker fortfarande få bebis att gilla mat, men hon är skeptisk och håller sig till tutte... Om två månader ska pappan ta över föräldraledigheten och jag börja jobba, så känner lite press att hon ska börja äta mer... Hon tar inte flaska men pipmugg funkar så jag får väl pumpa annars. Släpper lite dåligt till pump bara. Funderar på att pröva med ersättning men det är ju inte säkert att det går hem hos damen...

Är det generellt att hon inte stoppar saker i munnen eller är det bara mat som är jobbigt?

Har A ätit dåligt här så kan jag sätta mig med en tallrik plockmat på golvet då kan han inte motstå att prova och han slipper bli fastspänd i stolen

Som plockmat använder jag kokta wokgrönsaker (icas ekologiska är jätte bra- skurna i stavar i perfekt storlek)
Pommes
Och typ leverpastej skuren i stavar.
Allt ska smaka mycket tycker A så har smällt smör och exempelvis dill på maten.
 
Är det generellt att hon inte stoppar saker i munnen eller är det bara mat som är jobbigt?

Har A ätit dåligt här så kan jag sätta mig med en tallrik plockmat på golvet då kan han inte motstå att prova och han slipper bli fastspänd i stolen

Som plockmat använder jag kokta wokgrönsaker (icas ekologiska är jätte bra- skurna i stavar i perfekt storlek)
Pommes
Och typ leverpastej skuren i stavar.
Allt ska smaka mycket tycker A så har smällt smör och exempelvis dill på maten.

Hon smakar gärna men efter en tugga eller så blir det mest slabb och lek. Plockmat går bättre än mosat, tror hon gillar att pilla själv. Jag får uppfattningen att hon inte kopplar mat med att bli mätt? För är hon hungrig äter hon ändå bara någon bit, sedan är hon kinkig tills tutten kommer. Brukar försöka erbjuda mat innan hon blir allt för hungrig för att undvika kinket. Men oftast är hon inte intresserad mer än just smaka, sedan leka med det. Egentligen vill jag skita i det och bara låta henne amma, för jag tror att det kommer så småningom, men jobbstarten stressar en del.
 
Kul att läsa om alla små!
Vår lilla tog sina första steg förra veckan. Mindre än en månad efter att han lärde sig krypa, resa sig och gå längs möbler och väggar. Tydligen blev det bråttom när han väl kom igång. :D
Typiskt bara att det skulle komma nu när maken är borta på jobb i 2 hela veckor. Stegen kom typ 2 dagar efter han åkt. På söndag kommer han äntligen hem igen.
Ska bli skönt att kunna få lite avlastning med. Blir tufft att vara helt ensam i 2 veckor med en supertrotsig 3 åring och en vild snart 1 åring. Speciellt när man inte är van att vara ensam. :o

Angående mat så det som funkar överlägset bäst för oss är plockmat. Han äter i stort sett allt sålänge han får plocka själv.
Går ner en del mosad mat och puréer med numera, men plockmat är favoriten.
Det bästa är nog att ta det lugnt och vänta in barnet. Det kommer när dom är redo.
 
Nu väcker jag den här lilla tråden! Hur har ni det med era små? Här hemma rullar det på, vi försöker fortfarande få bebis att gilla mat, men hon är skeptisk och håller sig till tutte... Om två månader ska pappan ta över föräldraledigheten och jag börja jobba, så känner lite press att hon ska börja äta mer... Hon tar inte flaska men pipmugg funkar så jag får väl pumpa annars. Släpper lite dåligt till pump bara. Funderar på att pröva med ersättning men det är ju inte säkert att det går hem hos damen...
Här är det bara några dagar kvar till ettårsdagen så idag var det ettårskontroll på BVC. Växer bra, ca 10,5 kg och drygt 76 cm lång. Går sedan ca en månad tillbaka och sedan ett par v så går hon mer än kryper och reser sig utan hjälp osv. Babblar hela tiden men bara rappakalja. Förutom "mamma" som dock tycks vara ordet för "titta", "pappa", "ge mig" osv. :D

Om ett par v är det dags för inskolning på förskolan, känns bra. Hon är glad och social så tror att hon kommer älska stimulansen som vi har svårt att ge, hon vill vara igång hela tiden, klättra, jaga hunden, leka osv. Och bada! Maken till badtokig unge har jag aldrig skådat. Hon har badat sig igenom pooler och hav i halva Europa nu i sommar på vår treveckors roadtrip, skriker av ilska när vi inte låter henne bada i poolen hemma och igår på besök hos @Pontevecchio så dök hon glatt i typ nittongradiga vattnet på Österlen och skrek när vi tvingade henne att gå upp...
 
Hon smakar gärna men efter en tugga eller så blir det mest slabb och lek. Plockmat går bättre än mosat, tror hon gillar att pilla själv. Jag får uppfattningen att hon inte kopplar mat med att bli mätt? För är hon hungrig äter hon ändå bara någon bit, sedan är hon kinkig tills tutten kommer. Brukar försöka erbjuda mat innan hon blir allt för hungrig för att undvika kinket. Men oftast är hon inte intresserad mer än just smaka, sedan leka med det. Egentligen vill jag skita i det och bara låta henne amma, för jag tror att det kommer så småningom, men jobbstarten stressar en del.
Det gör hon säkert inte- alltså kopplar maten till att hon blir mätt för jag hade exakt samma upplevelse med A. Det va som att maten endast fungerade som "aptitretare" för amningen. här löste det sig ganska snabbt när han började äta mer men fortfarande om vi serverar ny mat så kan vi behöva servera en macka till maten (han är helt macktokig) och när han väl har kommit igång med ätande och stillat den värsta hungern så brukar han varva mackan med det rätta maten också. Ja just - Ett tag precis precis där i början serverade vi all mat med fruktpurré som "sås", alla sätt är ju bra utom dom dåliga sägs det och nu äter han ju allt som oftast jätte bra av allt men vi är noga med att lyssna på vad han säger så visar han att han inte vill så får han gå ner på golvet.
 
och ni ett hett tips- Beställ klämisar och barnmat på matsmart! vi fyller upp skafferiet med varje paket. Just nu hade de lite olika från både lovemade och ekologiska klämisar från nestle och man betalar bara några kronor styck när man köper kartonger. Hur bra som helst om man har ett barn som gillar sådana mellanmål (men kolla datumena innan ni beställer för vissa är riktigt kort datum)
 
och ni ett hett tips- Beställ klämisar och barnmat på matsmart! vi fyller upp skafferiet med varje paket. Just nu hade de lite olika från både lovemade och ekologiska klämisar från nestle och man betalar bara några kronor styck när man köper kartonger. Hur bra som helst om man har ett barn som gillar sådana mellanmål (men kolla datumena innan ni beställer för vissa är riktigt kort datum)
Där handlar vi med! Jag tror vi köpte 20 kartonger gröt som vi räknade ut att han skulle hinna äta upp innan utgångsdatumet, för halva priset.
 
Men hallå ?! har vi inga ett års uppdateringar i gruppen?
Vad gör ni så här till småttingarnas ettårs dag?

Vi var på 1 års kontroll i fredags. :o Han fyller ju inte ett förrän på lördag dock.
Vägde in på 9920 och 74 cm. Inte så konstigt att han kan ha 68-74 i kläder fortfarande med andra ord. :p
Han övar för fullt på att gå, men det går fortfarande snabbare att krypa.
Pekar och visar tydligt vad han vill. Vinkar hej och hejdå, klappar händer, försöker göra rörelser till t ex imse vimse spindel och har så smått börjat härma ord. Mamma, pappa, farfar, lampa, titta där och Ante är väl det han säger mest tydligt. Och hej.
Jag hinner inte med. Var tog min lilla bebis vägen? :confused:

Har dock lite ont i mammahjärtat inför hans 1 årsdag. Jag kommer inte att vara hemma. :cry:
I 30 års present fick jag en resa till Göteborg tillsammans med maken. Vi ska bo på hotell 2 nätter och gå på ryttar Em hela lördagen som är hans födelsedag. Fantastisk present och jag ser fram emot en barnfri helg för första gången på över 3 år.. men ändå de där dåliga samvetet.. jag vet att han inte fattar det ändå och han bryr sej inte ett dyft om att vi har kalas helgen efter, men iallafall. :(
Båda barnen kommer sova en natt hos mannens föräldrar och sen en natt hos mina. Det är jag dock helt lugn över. Dom är trygga hos båda och känner både mor och farföräldrar väl och har en bra relation med dom. Nåja. Får lita på att dom skämmer bort honom ordentligt åt oss. Det tvivlar jag iofs inte på men.. :D
 
Tredje tanden bröt igenom idag och fjärde på gång! Snart tio månader. Vill helst utforska pappersinsamligen, och promenera runt i huset med någon vuxen som håller i händerna. För det mesta rätt nöjd! Bild på busungen:
IMG_20170725_135936.jpg
 
Vi hade ettårskontroll idag, han fyller på torsdag. 75 cm lång och 9335 g liten plutt :heart

I lördags hade vi kalas med familj och vänner och bjöd på olika kakor och bullar och sen en tårta med några av hans favoritsmaker. Sockerfri botten, tropisk fruktpure, mer sockerfri botten, grädde och sen massa hackad kiwi ovanpå. Alla åt den glatt men jag tror han gillade den mest :D
När det frågades om presenter så bad vi om få leksaker och mer kläder eller bidrag till hans egna fondkonto, vilket gästerna hade lyssnat på, så det var lagom många nya leksaker och många fina kläder till hösten.

På torsdag kommer några vänner från mammagruppen på barnkalas, då kommer det bjudas på samma tårta men i muffinsformat.
Jag vet inte om det är någon tröst @sandra87_ men sonens pappa är inte hemma på hans födelsedag heller. Han är uttagen till en stor tävling och är borta en hel vecka... :( Men det smärtar nog faktiskt bara för oss, sonen är ju för liten för att förstå ändå tur nog!

Och så har han börjat gå själv och fått sin fjärde tand också :banana:
 
Vi hade ettårskontroll idag, han fyller på torsdag. 75 cm lång och 9335 g liten plutt :heart

I lördags hade vi kalas med familj och vänner och bjöd på olika kakor och bullar och sen en tårta med några av hans favoritsmaker. Sockerfri botten, tropisk fruktpure, mer sockerfri botten, grädde och sen massa hackad kiwi ovanpå. Alla åt den glatt men jag tror han gillade den mest :D
När det frågades om presenter så bad vi om få leksaker och mer kläder eller bidrag till hans egna fondkonto, vilket gästerna hade lyssnat på, så det var lagom många nya leksaker och många fina kläder till hösten.

På torsdag kommer några vänner från mammagruppen på barnkalas, då kommer det bjudas på samma tårta men i muffinsformat.
Jag vet inte om det är någon tröst @sandra87_ men sonens pappa är inte hemma på hans födelsedag heller. Han är uttagen till en stor tävling och är borta en hel vecka... :( Men det smärtar nog faktiskt bara för oss, sonen är ju för liten för att förstå ändå tur nog!

Och så har han börjat gå själv och fått sin fjärde tand också :banana:

Nä dom bryr sej ju inte. Eller ja. Dom förstår ju inte riktigt än. Som tur är. :D
Lilleman här har 8 tänder nu. 4 uppe och 4 nere. Som tur är är han ganska oberörd av att det kommer så snabbt.

Idag lossnade det även med gåendet. Nu går han runt och övar på hela nedervåningen typ all vaken tid. Supernöjd med sig själv. :love:

https://instagram.com/p/BYF6bOSAZ9UAeQH2-Oaaziel9M8ILLejb4K8mw0/
 
1 år?? Våran närmaste kontroll är 10 månader :p men på 9 månaderskontrollen vägde hon 8,4 kg och längden vet jag inte. Skulle gissa på runt 74, hon är 74-80 i kläder nu iaf.

8 st tänder hittills :angel: hon började ju tidigt med det.
Hon har fått upp en jävla fart på krypandet till slut iaf! Min lilla sötnos....
20507488_1809624049064480_288097735268518626_o.jpg
 
Hörni, ni som har ett gäng ettåringar eller snart ettåringar - jag behöver hjälp!

Vad hade ni tyckt var en bra ettårspresent till era barn? En nära kompis killa tjej blir ett på lördag och jag kommer inte på något vettigt...
Ryggsäck? Spargris? Fin bok?
Storebror har massa leksaker, så det känns lite tråkigt...
 
Hörni, ni som har ett gäng ettåringar eller snart ettåringar - jag behöver hjälp!

Vad hade ni tyckt var en bra ettårspresent till era barn? En nära kompis killa tjej blir ett på lördag och jag kommer inte på något vettigt...
Ryggsäck? Spargris? Fin bok?
Storebror har massa leksaker, så det känns lite tråkigt...

En ryggsäck med lite smågrejer i är ju perfekt inför eventuell förskolestart i höst! Förutom att små barn älskar att stoppa saker i andra saker och sen ta ut dem, sen lägga i dem osv i all evighet. :D Annars tycker jag att en aldrig kan ha för många böcker! Gärna böcker med en liten enkel historia, inte bara pekböcker. Det finns jättemycket fint och roligt för riktigt små barn i den vägen.
 
En ryggsäck med lite smågrejer i är ju perfekt inför eventuell förskolestart i höst! Förutom att små barn älskar att stoppa saker i andra saker och sen ta ut dem, sen lägga i dem osv i all evighet. :D Annars tycker jag att en aldrig kan ha för många böcker! Gärna böcker med en liten enkel historia, inte bara pekböcker. Det finns jättemycket fint och roligt för riktigt små barn i den vägen.

Mm, dock hittar jag bara en ryggsäck jag tycker är fin och den är lite i dyraste laget.. Hm. :p
 
10-månaderskontroll idag, inga anmärkningar. 73 cm, 8,7 kg.

Hon börjar fatta grejen med mat lite mer, även om tutte fortfarande är bäst så går i alla fall en hel del annat också i. Gillar kyckling, köttbullar, turkisk yoghurt och gröna ärtor. Potatis och pasta ok. Äpple är kul att gnaga på, vi har massor i trädgården nu... Gröt, mackor, välling = blää.

@Sleepan angående presenter så kommer jag nog önska böcker, träklossar och kläder till lillan när hon fyller år. Hon gillar också knappar som låter när man trycker på dem, så kanske något sådant också.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
20 105
Senast: Rie
·
Kultur Hur många program kommer du lyssna på? Vem ser du mest fram emot? Och till sist vem blir din utmaning att lyssna på? Här är alla...
7 8 9
Svar
177
· Visningar
16 334
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 655

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp