Höstföräldrar 2017 del 2

Fötterna har inte Ida hitta än, men händerna grejas det med hela tiden.
Hur gör ni med vantar? Ida har händerna i munnen hela tiden, så jag vet inte vilket som är bäst, blött händer utan vantar eller hände rmed blötta vantar. Nu använder vi ullstrumpor på händerna, ull värmer ju lite även när det är blött och smakar tydligen inte lika gott som bomull.
 
Igår hörde de av sig från mitt jobb då de planerar för sommaren. Jag har sagt att jag nog vill jobba lite under sommaren (för att spara föräldrardagar). Nu är frågan hur mycket jag kommer kunna jobba? Spontant tänker jag mig ca 10 timmar/vecka delat på två pass, tillräckligt för att det ska bli lite pengar, men så pass lite att sambo (trots heltid och utan att vi bara går om varandra)/mormor/farmor/morfar kan ta hand om L. L blir 6 mån i maj så kommer ju vara runt 7-8 månader under sommaren. (Jag tänker att här kanske han har börjat äta lite annat och att jag även kan pumpa när det inte är för så många timmar. Tänker att jag vill hålla igång amningen iaf 12månader).
Hur hade ni tänkt? När/hur mycket ska ni börja jobba?

Har även eget företag där jag håller lite kurser, men det tänkte jag börja med tidigare, då är jag bara borta 1-2 timmar så det är ju inga problem.
 
Igår hörde de av sig från mitt jobb då de planerar för sommaren. Jag har sagt att jag nog vill jobba lite under sommaren (för att spara föräldrardagar). Nu är frågan hur mycket jag kommer kunna jobba? Spontant tänker jag mig ca 10 timmar/vecka delat på två pass, tillräckligt för att det ska bli lite pengar, men så pass lite att sambo (trots heltid och utan att vi bara går om varandra)/mormor/farmor/morfar kan ta hand om L. L blir 6 mån i maj så kommer ju vara runt 7-8 månader under sommaren. (Jag tänker att här kanske han har börjat äta lite annat och att jag även kan pumpa när det inte är för så många timmar. Tänker att jag vill hålla igång amningen iaf 12månader).
Hur hade ni tänkt? När/hur mycket ska ni börja jobba?

Har även eget företag där jag håller lite kurser, men det tänkte jag börja med tidigare, då är jag bara borta 1-2 timmar så det är ju inga problem.

Jag tycker det låter väldigt rimligt! Jag har inte bestämt när jag ska gå tillbaka till jobbet men om det inte blir förrän i höst har jag tänkt ta några extrapass på jobbet i sommar för att dryga ut kassan lite och för att det kan vara roligt :)
 
Fötterna har inte Ida hitta än, men händerna grejas det med hela tiden.
Hur gör ni med vantar? Ida har händerna i munnen hela tiden, så jag vet inte vilket som är bäst, blött händer utan vantar eller hände rmed blötta vantar. Nu använder vi ullstrumpor på händerna, ull värmer ju lite även när det är blött och smakar tydligen inte lika gott som bomull.

Det är samma här, äter på händerna konstant och dreglar massor. Vi har vantar i merinoull, jag tror hon tycker de är äckliga för hon brukar inte äta på händerna så mycket ute :p

Sen har vi varm åkpåse så brukar peta in händerna där när hon har somnat.
 
@Jordgubblime jag tycker det låter jättebra! Kommer nog inte vara några problem alls med de timmarna då :)

Jag ska vars hemma ca ett år. Önskar lite att jag hade ett jobb där man kunde hoppa in lite nån gång ibland. Men det funkar inte alls med mitt jobb...
 
Igår var mina föräldrar barnvakt så jag och sambon var ute och åt. OH THE JOY! :D Drack drink och åt trerätters, satan så nice det var. Idag har vi varit på badhuset igen, fortfarande succé, bebis tycker dock att det roligaste är att duscha före och efter badet :rofl:
 
Alltså - jag har glömt bort allt om bebisar :rofl:

Bonnie får ofta smaka lite olika grejer i sin smaknapp, och älskar hittills allt. Hon är snart fem månader. När börjar ni med lite prov- och plockmat? :angel:
 
@Blueberry åh vad fuskigt! Agnes tycker allt jag ger henne är surt och ryser liksom till:rofl: hon är inte alls mkt för annat än bröstmjölk.

Hur lär man bebisar att svälja? Gröten åker liksom ut istället för sväljs ner:arghh:
 
Alltså - jag har glömt bort allt om bebisar :rofl:

Bonnie får ofta smaka lite olika grejer i sin smaknapp, och älskar hittills allt. Hon är snart fem månader. När börjar ni med lite prov- och plockmat? :angel:

Haha jag med! Förra gången tog man ju reda på saker eftersom man visste att man inte hade koll. Den här gången tänker man att man har koll och bryr sig inte så mycket, sen inser man att man inte har nån aning :D

S är 3 månader så hon har inte börjar smaka på saker än (men oj vad storebror kommer vilja mata henne sen när det är dags :D ) Vi hade också smaknapp sist och kommer ha det igen. Tänker att hon får smaka lite ur nappen i början och sen börja äta lite mer "på riktigt" vid 6 mån.
 
Här kräks det fontän.. Bebis är sjuk, hostar och får upp slem. Helt underbart om hon precis ätit innan då hela magen töms. Garderoben med handdukar är tom och tvättmaskinen går nästan dygnet runt...
Vi samsover ju och sonen på två år fick en spya rakt på sig imorse i sängen och sa "oopsi" :laugh:
 
Ida är 3 manader hon har fatt suga lite pa päron och banan, och hon gillar det. När hon blir 4 manader kommer hon fa smaka lite mer och sen tar det i henne takt. Vi kommer mest köra med plockmat, gröt blir nog det enda vi kommer mata henne med.

I natt kom det 40 cm nysnö, tung blött snö sa vi var upptagna länge med snöskotting. Idas storasystar var sa duktiga med att passa henne, det finns fördelar med manga barn ocksa :)
 
Jag funderar oxå mycket på dethär med matintro.. August är ju drygt 4.5 månad nu och kan enligt livsmedelsverket börja med ”smaksensationer”. Problemet är att jag vill ge mer O_o Vi tränar verkligen med flaskan men han fattar inte och tuggar oftast bara på den. Börjar känna mig låst och vill kunna vara hemifrån lite mer, speciellt vill jag njuta av stallet någon dag i veckan och inte bara skynda att rida mellan två amningar.. Han äter helst med två timmars mellanrum om han får välja själv. Det hade vart skönt om han kunde äta nån portion gröt om dagen exempelvis.

Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för barnets hälsa att följa livsmedelsverkets rekommendation med helamning till 6 månader? Vill ju givetvis mitt barns bästa och ett halvår är så lite i långa loppet, fast när man är mitt uppe i det där halvåret känns det långt :p
 
Jag funderar oxå mycket på dethär med matintro.. August är ju drygt 4.5 månad nu och kan enligt livsmedelsverket börja med ”smaksensationer”. Problemet är att jag vill ge mer O_o Vi tränar verkligen med flaskan men han fattar inte och tuggar oftast bara på den. Börjar känna mig låst och vill kunna vara hemifrån lite mer, speciellt vill jag njuta av stallet någon dag i veckan och inte bara skynda att rida mellan två amningar.. Han äter helst med två timmars mellanrum om han får välja själv. Det hade vart skönt om han kunde äta nån portion gröt om dagen exempelvis.

Hur tänker ni andra? Hur viktigt är det för barnets hälsa att följa livsmedelsverkets rekommendation med helamning till 6 månader? Vill ju givetvis mitt barns bästa och ett halvår är så lite i långa loppet, fast när man är mitt uppe i det där halvåret känns det långt :p

Många får ju rådet av bvc att börja med gröt tidigare sv olika anledningar så det är klart att det går att börja tidigare.

Men sen är ju också frågan om mängd. Det är nog ingen bra idé att ge en hel portion gröt direkt så att det helt ersätter ett amningsmål. Utan man får nog öka mängden sakta och amma efteråt så man vet att de får i sig.

Det viktiga är väl att vara ge mer om barnet verkar gilla det och vill ha mer. Så att matintro sker på barnets villkor. Men det har du nog redan fattat själv ;)

Vissa barn klarar matintro galant och äter lätt en portion gröt direkt. Andras magar är känsliga och behöver vänjas sakta. Vill du så testa! (Men prata kanske med bvc först om du är osäker).

Vi kommer ha som utgångspunkt att vänta med mer än provsmakningar till 6 månader om det inte uppkommer något. Men inte för att blint följa LMV utan för att det funkade bra sist och kändes som lagom takt då. Men vi får se vad lilla fröken vill också :)
 
B kommer att få mat i smaknappen ett par gånger om dagen nu i några veckor till, sedan får hon väl börja plocka med lite smörgåsrån, pannkakor och päron eller nåt.

Hon tränar mycket på att sitta just nu, och så snart hon sitter bättre får hon sitta med i egen stol vid matbordet och då är det väl inte mer än rättvist att hon har något ätbart att pilla med.

Hon har precis upptäckt sina fötter och det är tydligen bland det festligaste hittills. :D

Snart är vi ute ur fjärde språngets åskperiod, hoppas att vi får lite bättre nätter då. Senaste veckan har hon varit väldigt snuttig och velat ligga nära på nätterna = min rygg pajar.
 
Nu har vi bokat in oss på babysim :) Mitten av mars börjar det så lite till får vi vänta! Det ligger jättenära där mormor bor så storebror får en kväll i veckan hos mormor och lillasyster får bada med både mamma och pappa :)
 
B kommer att få mat i smaknappen ett par gånger om dagen nu i några veckor till, sedan får hon väl börja plocka med lite smörgåsrån, pannkakor och päron eller nåt.

Hon tränar mycket på att sitta just nu, och så snart hon sitter bättre får hon sitta med i egen stol vid matbordet och då är det väl inte mer än rättvist att hon har något ätbart att pilla med.

Hon har precis upptäckt sina fötter och det är tydligen bland det festligaste hittills. :D

Snart är vi ute ur fjärde språngets åskperiod, hoppas att vi får lite bättre nätter då. Senaste veckan har hon varit väldigt snuttig och velat ligga nära på nätterna = min rygg pajar.

Ja det där de kan sitta med vid bordet och pilla med något är ju himla praktiskt! Nu sitter hon i babysittern på golvet bredvid när vi äter. Funkar oftast eftersom hon får sitta bredvid storebror som är himla festlig. Men ibland är det inte populärt att vara så långt ner...
 
9 veckor idag och besök på BVC. 7060 g och 64,5 cm :angel: Vi fortsätter på den inslagna vägen med att föda upp en liten hulk :p
Imorgon ska jag och bebis åka och hämta begagnat babygym och babysitter som vi hittat på blocket, blir kul att se vad han tycker om det. Hans favoritlek just nu är att ”ställa sig”. Vi håller under armarna och stöttar lite så skjuter han ifrån med benen och står upp, ibland duger det inte utan han står på tå eller ”hoppar” för att kunna se längre och mer :D

Lyckades med konststycket att få bankomaten att svälja mitt kort idag, jag visste vilka siffror min kod hade men kunde uppenbarligen inte få till dem i rätt följd:confused::banghead:
Kvinnan på banken såg dock förstående ut när jag kom in med bebis i sele på magen ;)
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Eftersom som ingen annan startat en ny tråd om våra bebisar kommer det en här :D Tror detta är senaste listan från förra tråden...
34 35 36
Svar
707
· Visningar
42 529
Senast: BusBarro
·
  • Låst
Gravid - 1år Eftersom vi fyllt den gamla tråden startar jag en ny. Kopierar in vad jag tror är den senaste listan. Mars 28/2, KarinStarfighter, 33...
102 103 104
Svar
2 071
· Visningar
110 541
Senast: lillebill
·
Gravid - 1år Scrollade i gamla tråden och tror att jag hittade sista listan. Ber om ursäkt om det fanns en senare och någon är missad. September 9/9...
18 19 20
Svar
391
· Visningar
25 834
  • Låst
Gravid - 1år Återigen dags för en ny tråd för vinterföräldrar (som autocorrect vill ha till vinterförvaring :p ) och vinterbarn. Lägger in listan...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
91 408
Senast: YaHilweh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp