Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag har jag inhandlat mammakläder, 10 plagg för totalt 200 kr, av en bekant. Äntligen kan jag använda snygga jeans igen, så himla bekvämt med resår :love: Kunde inte vara nöjdare :bow:

Illamåendet har lagt sig men yrseln är kvar och halsbrännan är a'la eldsprutande drake :meh: Som tur är hjälper Rennie hyfsat än så länge iaf.

På jobbet går jag och min gravida kollega numera under benämningen "gravidkommittén" :rofl:
 
nu fick jag berättat för chefen, han tog det helt okej, det var väl inget oväntat tyckte han. jag tänkte berätta för mina närmsta kollegor på onsdag när vi har nästa möte, idag är det bara jag och en till på plats så känns inte som någon idé att berätta bara för en person :)

känns väldigt skönt att ha berättat iaf :)
 
Idag har jag inhandlat mammakläder, 10 plagg för totalt 200 kr, av en bekant. Äntligen kan jag använda snygga jeans igen, så himla bekvämt med resår :love: Kunde inte vara nöjdare :bow:

Illamåendet har lagt sig men yrseln är kvar och halsbrännan är a'la eldsprutande drake :meh: Som tur är hjälper Rennie hyfsat än så länge iaf.

På jobbet går jag och min gravida kollega numera under benämningen "gravidkommittén" :rofl:

Jag ska få ärva lite kläder från en kompis kompis, hon visste inte riktigt vad som fanns, men om 2 veckor ska jag få hem det så blir spännande att se vad som finns :) har annars inte köpt något själv än, men det börjar bli dags... har 1 par byxor som jag kan ha just nu...
 
Paniken som uppstår när det enda du är sugen på, dessutom typ skulle kunna döda för, är vattenmelon och pizzasallad.:angel: Glad att det finns färdigstrimlad vitkål i affären :D

Kan tala om att det dessutom passade oväntat bra ihop:p
 
Paniken som uppstår när det enda du är sugen på, dessutom typ skulle kunna döda för, är vattenmelon och pizzasallad.:angel: Glad att det finns färdigstrimlad vitkål i affären :D

Kan tala om att det dessutom passade oväntat bra ihop:p

Haha både vattenmelon och pizzasallad finns typ på min topp 5 oätliga saker :p Jag blev inte särskild sugen på kombon :D
 
Paniken som uppstår när det enda du är sugen på, dessutom typ skulle kunna döda för, är vattenmelon och pizzasallad.:angel: Glad att det finns färdigstrimlad vitkål i affären :D

Kan tala om att det dessutom passade oväntat bra ihop:p

Haha, vilken märklig kombination! :D Här har inte uppstått några cravings än.

Hur sover ni om nätterna? Jag har alltid varit morgonpigg men att vakna 05.30 varje morgon är lite väl tidigt även för mig :grin:
 
Haha, vilken märklig kombination! :D Här har inte uppstått några cravings än.

Hur sover ni om nätterna? Jag har alltid varit morgonpigg men att vakna 05.30 varje morgon är lite väl tidigt även för mig :grin:

Egentligen sover jag nog jättebra men med en tvååring får man inte riktigt bestämma själv :p Idag blev det sovmorgon till 06:15 ;)

Men jag borde nog gå och lägga mig tidigare om kvällarna egentligen för jag somnar på soffan typ varje kväll...
 
Igår var vi på cykeltur till en 4h-gård. Jättemysigt var det med oj vad det känns på konditionen att man är gravid och musklerna att man inte tränar lika mycket längre. Blev nästan mils cykling igår och även om det var i lugnt tempo känns det minst sagt i kroppen idag...
 
Egentligen sover jag nog jättebra men med en tvååring får man inte riktigt bestämma själv :p Idag blev det sovmorgon till 06:15 ;)

Men jag borde nog gå och lägga mig tidigare om kvällarna egentligen för jag somnar på soffan typ varje kväll...

Jag tänker att det kunde vara bra för kroppen att sova lite extra eftersom det inte kommer bli så mycket av den varan framöver :angel: Men kroppen är inte enig.

Kondition ja, herregud. Var på tävling igår, hästen behöver ganska lång framridning för att komma till sin rätt och det var rätt slitsamt, haha!
 
Jag har börjat fundera på vad det är som gör så ont i min kropp... Det kom för 1,5 vecka sedan första gången, sen var det rätt illa några dagar, gick sedan över och kom sedan tillbaka nu i helgen.
Det är en värk i rumpan jag känner, ingen annanstans utan bara där. Oftast bara på ena sidan men ibland på båda eller olika sidor olika dagar. Det gör ont om jag försöker ta för långa steg när jag går (jag gör naturligt gärna detta så nu är det korta steg som gäller, då går det bättre) samt om jag gör någon oväntad rörelse så kan det också göra ont (som Agilityn med hunden i lördags).
Jag läste lite på Vårdguiden om foglossning/bäckensmärtor. Har jag otur kan det vara det redan nu..
Jag är ju bara i vecka 13+3 nu..
Någon som har erfarenhet av detta och hur det kan kännas?
Jag har hittills inte kommit på vad det är som gör det värre/bättre för mig... Förutom att ta kortare steg när jag går :)
 
Jag har börjat fundera på vad det är som gör så ont i min kropp... Det kom för 1,5 vecka sedan första gången, sen var det rätt illa några dagar, gick sedan över och kom sedan tillbaka nu i helgen.
Det är en värk i rumpan jag känner, ingen annanstans utan bara där. Oftast bara på ena sidan men ibland på båda eller olika sidor olika dagar. Det gör ont om jag försöker ta för långa steg när jag går (jag gör naturligt gärna detta så nu är det korta steg som gäller, då går det bättre) samt om jag gör någon oväntad rörelse så kan det också göra ont (som Agilityn med hunden i lördags).
Jag läste lite på Vårdguiden om foglossning/bäckensmärtor. Har jag otur kan det vara det redan nu..
Jag är ju bara i vecka 13+3 nu..
Någon som har erfarenhet av detta och hur det kan kännas?
Jag har hittills inte kommit på vad det är som gör det värre/bättre för mig... Förutom att ta kortare steg när jag går :)
Har haft samma smärtor så tidigt. Minst denna graviditeten. Förra året hade jag mycket mer ont.
För mig hjälper det lite att stretcha rumpan, att ta extra magnesium kan funka. Sen fick jag förklaringen av sjukgymnast att när fogarna blir lite slappa är det lätt hänt att överkompensera med rumpmusklerna. Att man spänner dom konstant som stabilisering.
Efter förra graviditeten la jag mycket energi på att vänja mig av med rumpspänningen och aktivera de där bäckenbottenmusklerna istället. Kanske är det som gör att jag sluppit ha ont denna gången?
 
Har haft samma smärtor så tidigt. Minst denna graviditeten. Förra året hade jag mycket mer ont.
För mig hjälper det lite att stretcha rumpan, att ta extra magnesium kan funka. Sen fick jag förklaringen av sjukgymnast att när fogarna blir lite slappa är det lätt hänt att överkompensera med rumpmusklerna. Att man spänner dom konstant som stabilisering.
Efter förra graviditeten la jag mycket energi på att vänja mig av med rumpspänningen och aktivera de där bäckenbottenmusklerna istället. Kanske är det som gör att jag sluppit ha ont denna gången?

åh, jag är inte ensam ;) haha!
det där med att inte spänna rumpan ska jag absolut tänka på! stretcha gör jag redan, men kanske ska stretcha rumpan lite extra :)
 
åh, jag är inte ensam ;) haha!
det där med att inte spänna rumpan ska jag absolut tänka på! stretcha gör jag redan, men kanske ska stretcha rumpan lite extra :)
Man är aldrig ensam...
Jag har grym rumpknipreflex... Extra mycket hade jag efter kejsarsnitt när magen.är lite ur funktion. Jag var helt vansinnigt på att jag inte ens kunde borsta tänderna utan att spänna rumpan...
 
Har haft samma smärtor så tidigt. Minst denna graviditeten. Förra året hade jag mycket mer ont.
För mig hjälper det lite att stretcha rumpan, att ta extra magnesium kan funka. Sen fick jag förklaringen av sjukgymnast att när fogarna blir lite slappa är det lätt hänt att överkompensera med rumpmusklerna. Att man spänner dom konstant som stabilisering.
Efter förra graviditeten la jag mycket energi på att vänja mig av med rumpspänningen och aktivera de där bäckenbottenmusklerna istället. Kanske är det som gör att jag sluppit ha ont denna gången?
Håller med om stretch av rumpan. För mig är det helt klart strama rumpmuskler som ger mig bäckensmärta. Massage eller naprapatbehandling kan också vara bra, fast var beredd på smärta (en hård armbåge i gluteus är rätt brutalt).

Hur gör du @Ray för att undvika rumpspänning?
 
Håller med om stretch av rumpan. För mig är det helt klart strama rumpmuskler som ger mig bäckensmärta. Massage eller naprapatbehandling kan också vara bra, fast var beredd på smärta (en hård armbåge i gluteus är rätt brutalt).

Hur gör du @Ray för att undvika rumpspänning?
Jag läste nån artikel på nätet om just detta fenomen- är tydligen vanligt bland folk som tränat mycket oxå.
Assgripping
Jag har nog mest blivit medveten om att jag gör det och försöker typ låta bli. Tränade squats mot en vägg innan jag blev gravid för det skulle tydligen vara bra... Och tränade på att hitta djupa bukmusklerna igen . Det handlar väl lite om muskelkontroll helt enkelt.
Flummigt tips men typ så. Jag borstar tänderna och fokuserar på avspänd rumpa och inser att jag kan stå ändå....
 
Hur är det för er viktmässigt? Har ni gått upp mycket? Ner? Står still?

Här berättar folk om hur de gått upp alltifrån 10 till 36(!!)kg vid sin första graviditet och frågar hur mycket jag hittills gått upp (har min familj på fastlandet och vi ses inte fysiskt) och jag sitter här och bara "ehm.. jag har gått ned 6kg hittills.. :crazy:" är i V22 idag och mår fortfarande så fruktansvärt dåligt..
Min sambo säger dagligen att "jösses vad du gått ihop" och jag känner ju själv att fläsket försvunnit på många ställen, men har svårt att se det med den här jättemagen så känner mig ändå bara fet. :rofl::banghead:

Så, hur går det för er?
 
Jag har ingen aning, har inte vägt mig sedan inskrivningen i v (vilket efter bakåtflyttning var typ v 7-8) och nu är det vecka 18. Men jag kan fortfarande ha alla mina vanliga kläder så alltför mycket kan jag inte ha gått upp iaf.

Förra gången gick jag upp 12 kg totalt, men en hel del av det var vätska som jag samlade på mig sista veckorna. I v 20 hade jag gått upp 3 kg då om jag minst rätt. Men denna gång ska jag inte till barnmorskan förrän i v 24 så får väl ställa mig på en våg i v 20 för att jämföra :p
 
jag har hittills redan gått upp 5 kg... dock har det stått still i några veckor nu så det mesta kom i början... jag är annars ganska smal så jag tycker jag ser ut som en flodhäst nu, men sambon påstår att man inte tänker på det.. blir spännande att se hur mycket det blir totalt, är ju bara vecka 13 nu...
 
Hur är det för er viktmässigt? Har ni gått upp mycket? Ner? Står still?

Här berättar folk om hur de gått upp alltifrån 10 till 36(!!)kg vid sin första graviditet och frågar hur mycket jag hittills gått upp (har min familj på fastlandet och vi ses inte fysiskt) och jag sitter här och bara "ehm.. jag har gått ned 6kg hittills.. :crazy:" är i V22 idag och mår fortfarande så fruktansvärt dåligt..
Min sambo säger dagligen att "jösses vad du gått ihop" och jag känner ju själv att fläsket försvunnit på många ställen, men har svårt att se det med den här jättemagen så känner mig ändå bara fet. :rofl::banghead:

Så, hur går det för er?
Jag har gått upp en 6-7 kilo tror jag, v 12+1 bara. Mycket har satt sig på brösten i och för sig, men kanske inte alla kilon:angel: I mitt fall hänger det nog ihop en hel del med att jag har mått så illa, det enda som har hjälpt är att äta det jag är sugen på och att äta ofta. Samt att illamåendet har hindrat mig från att vara lika aktiv som vanligt. Längtar efter att kunna gå mina vanliga promenader med hunden och kanske kunna träna lite igen:p Kan fortfarande ha mina vanliga kläder även om jeansen trycker på magen så jag helst undviker dem när jag är hemma.
Planerar att köpa lite mer "mjuka" kläder i veckan, typ kjolar och byxor i mjukare tyg som inte klämmer så jäkligt på magen:meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 306
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 169

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp