Höstföräldrar 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hur går allt? Och hur känns det att bebisen är på utsidan? :D

Det är liksom lite bisarrt. Men skönt att ha förlossningen gjord:p

Allt går bra, BB är lugnt så min man har kunnat sova här med och vi har ett eget rum. Jättegullig personal och verkligen hjälpsam med allt! Nu försöker vi få igång amningen och det är lite trixigt då hon gärna somnar när hon ska suga;)

Jag har lite svårt att förstå att jag fått en bebis:eek: fast när jag tittar ner på min mage så är den himla liten och söt nu om man jämför med dagen innan hon föddes:laugh:
 
Det är liksom lite bisarrt. Men skönt att ha förlossningen gjord:p

Allt går bra, BB är lugnt så min man har kunnat sova här med och vi har ett eget rum. Jättegullig personal och verkligen hjälpsam med allt! Nu försöker vi få igång amningen och det är lite trixigt då hon gärna somnar när hon ska suga;)

Jag har lite svårt att förstå att jag fått en bebis:eek: fast när jag tittar ner på min mage så är den himla liten och söt nu om man jämför med dagen innan hon föddes:laugh:

Killa under fötterna var mitt generalknep när bebis tyckte att somna vid bröstet var alldeles för mysigt :p
 
Augusti
20 - Emtherlia - flicka på 47 cm och 3045 gram

September
3 - Bedott, första barnet
3 - Madl, första barnet- Tanum.
14 - queeniida, andra barnet
14 - Blåbär, andra barnet
24 - Nixehen, första barnet - Gotland
24 - Lakritsnapp, första barnet
24 - Lovise, första barnet - Vårgårda
28 - Pulkaskurk, första barnet - Falun
29 - Guldaskig, första barnet

Oktober

11 - Turbofling, fjärde barnet (Storasystrar födda 2009, 2010, 2014), Innsbruck, Österrike
17 - Imogen, andra barnet
23 - Ainon, första barnet -Piteå

November

16 - Jordgubblime, första barnet, Skåne
18 - Hogstorp, första barnet, Alingsås, strax norr om Göteborg

Nu hejar jag på er andra! Och heja bebisarna så de kommer i precis rätt tid :)
 
@Emtherlia Stort grattis till er!

Idag var vi på förlossningsinformation på sjukhuset. Det var väl inget nytt direkt men det kändes ändå bra att få reda på lite upplägg och vad barnmorskorna på förlossningen tycker är bra att tänka på. Nu börjar jag se fram emot förlossningen trots lite rädsla. Jag tänker att klarar så många andra av att föda barn så kommer jag också klara av det :idea:
 
@Emtherlia Stort grattis till er!

Idag var vi på förlossningsinformation på sjukhuset. Det var väl inget nytt direkt men det kändes ändå bra att få reda på lite upplägg och vad barnmorskorna på förlossningen tycker är bra att tänka på. Nu börjar jag se fram emot förlossningen trots lite rädsla. Jag tänker att klarar så många andra av att föda barn så kommer jag också klara av det :idea:

Vad tycker barnmorskorna på förlossningen att det är bra att tänka på? :o
 
Vad tycker barnmorskorna på förlossningen att det är bra att tänka på? :o

Det var mest att man ska ha ett öppet tänk kring hur man vill ha det eftersom situationen kanske ser ut på ett sätt som man inte väntat sig. Det gäller t.ex förlossningsställning och smärtlindring. Sen poängterade de också att de finns där för att ge råd i sådana situationer :)

De menade lite på att förlossningsbrevet inte var något som de var i jättebehov av att läsa då det sällan följs till punkt och pricka, men naturligtvis läser de det om man har med och påminner när det är dags för de önskemål som man har :up: Sen tyckte de det var bra om partnern/stödpersonen var insatt i önskemålen så den kan föra talan.

Sen tryckte de lite extra på att det var viktigt att ta med mat till partnern :D

De önskade även att kvinnan själv ringer till förlossningen istället för partnern, om det är möjligt, då de tycker det är lättare med direktkommunikation. (Jag som hade tänkt låta maken göra det för att jag inte tycker om att prata i telefon.. :o)

Men du har ju redan varit med om en förlossning så det är nog inga nyheter för din del ;)
 
De önskade även att kvinnan själv ringer till förlossningen istället för partnern, om det är möjligt, då de tycker det är lättare med direktkommunikation. (Jag som hade tänkt låta maken göra det för att jag inte tycker om att prata i telefon.. :o)

Just det har mycket att göra med att de vill "höra hur man låter" för att kunna bedöma hur ont man har av värkarna osv. Så om du tycker det är jobbigt att prata i telefon så kan säkert maken ringa upp och så får du ta över samtalet och prata med förlossningen sen.

Även om jag tror att det finns en risk att du kommer tycka telefonpratandet är det minst jobbiga när det väl gäller ;)
 
Det var mest att man ska ha ett öppet tänk kring hur man vill ha det eftersom situationen kanske ser ut på ett sätt som man inte väntat sig. Det gäller t.ex förlossningsställning och smärtlindring. Sen poängterade de också att de finns där för att ge råd i sådana situationer :)

De menade lite på att förlossningsbrevet inte var något som de var i jättebehov av att läsa då det sällan följs till punkt och pricka, men naturligtvis läser de det om man har med och påminner när det är dags för de önskemål som man har :up: Sen tyckte de det var bra om partnern/stödpersonen var insatt i önskemålen så den kan föra talan.

Sen tryckte de lite extra på att det var viktigt att ta med mat till partnern :D

De önskade även att kvinnan själv ringer till förlossningen istället för partnern, om det är möjligt, då de tycker det är lättare med direktkommunikation. (Jag som hade tänkt låta maken göra det för att jag inte tycker om att prata i telefon.. :o)

Men du har ju redan varit med om en förlossning så det är nog inga nyheter för din del ;)

Ah. Petar väl ner en proteinbar till honom i väskan då :angel:

Jag tyckte verkligen att de var superbra att prata med i telefon förra gången. Trygga och lugna och inlyssnande.

Jag behöver nog be min BM komplettera med ett "OBS! Förlossningen förväntas vara väldigt snabb. Hon är uppmanad att komma in direkt efter första värken." Jag tänker att det är bra om det står med typ överst i journalen så att det inte blir "prova att ta en alvedon och ring igen om halvtimme", pga bor 15 minuter från förlossningen och kommer typ inte ha en minut att förlora...
 
Vi behöver inte ringa innan vi aker, det är bara att sätta sig i bilen och köra.
Jag maste nog skriva ett "kontrakt" med min man. "Härmed förbinder jag mig att aka tidigt, inte vänta till det gör riktigt ont". Min läkare "varnade" för att fjärde barnet ofta gar väldigt fort. Med tredje barnet vaknade jag vid 2 pa natten av värkar, regelbundna men inte sa starka, min mans väckarklocka ringer vid 5 sa jag lätt honom sova till dess och sa da att han inte behövde aka till jobbet. Han ansag da att vi skulle aka till sjukhuset direkt men jag ville vänta, hade inte sa ont även om värkarna var täta. Lämnade barnen pa förskolan när dom öppnade. Jag hade kunnat stanna hemma ett tag till men han ville aka. Hann vara 1,5h pa sjukhuset innan Mira föddes. Jag är mest rädd för att vattnet ska ga tidigt, men de andra barnen har det gatt väldigt fort efter att vattnet har gatt.
 
Här har jag nu fått känna på ett nytt fantastiskt gravidbesvär:up:
Vaknade tidigt imorse och skulle vända på mig för att kunna somna om. Av den otroliga ansträngningen att vända mig från ena sidan till den andra lyckas jag få kramp i hela insidan av ena låret:meh: Sedan gick det ju såklart inte att somna om, tog en bra stund innan jag fick krampen att släppa eftersom jag inte kunde röra benet :wtf:
 
Här har jag nu fått känna på ett nytt fantastiskt gravidbesvär:up:
Vaknade tidigt imorse och skulle vända på mig för att kunna somna om. Av den otroliga ansträngningen att vända mig från ena sidan till den andra lyckas jag få kramp i hela insidan av ena låret:meh: Sedan gick det ju såklart inte att somna om, tog en bra stund innan jag fick krampen att släppa eftersom jag inte kunde röra benet :wtf:

Men fy!
Jag brukar vakna med kramp i vaden då och då. Men det är rätt smärtfritt ändå och går snabbt över genom att sträcka ut vaden. Det där lät mycket värre!

Har förresten fått ta av mig vigselringarna nu, känns som att det är risk att de fastnar där annars. Men förutom det så tycker jag mig ha klarat mig rätt bra från att samla på mig vatten hittills. Det gjorde jag sist en del så jag hoppas slippa det nu. Men det kommer säkert. Samma med karpaltunnelsyndrom som jag fick på slutet förra gången...

Hittade också ett par små bristningar på magen. Förra gången slapp jag helt, tyckte att de kunde få hålla sig borta även denna gång :cautious:
 
Jag hade också en period med mkt kramp men det har blivit mkt bättre sen jag är noga med att ta magnesium varje kväll. Ska sluta med magnesiumet i v. 36 sa min läkare, lite rädd att krampen kommer tillbaka då.

Idag fick kag in i v. 34, det går så fort. Men idag är ingen bra dag, är så trött att jag inte orkar göra annat än att ligga på soffan. Ute är det fint väder och jag har dåligt samvete för att jag inte orkar göra ngt roligt med barnen. Dom har 2,5v kvar på sommarlovet, det ska bli skönt att få "lediga" förmiddagar sen.
 
Men fy!
Jag brukar vakna med kramp i vaden då och då. Men det är rätt smärtfritt ändå och går snabbt över genom att sträcka ut vaden. Det där lät mycket värre!

Har förresten fått ta av mig vigselringarna nu, känns som att det är risk att de fastnar där annars. Men förutom det så tycker jag mig ha klarat mig rätt bra från att samla på mig vatten hittills. Det gjorde jag sist en del så jag hoppas slippa det nu. Men det kommer säkert. Samma med karpaltunnelsyndrom som jag fick på slutet förra gången...

Hittade också ett par små bristningar på magen. Förra gången slapp jag helt, tyckte att de kunde få hålla sig borta även denna gång :cautious:
Ja vaderna har jag liksom lärt mig hur jag ska hantera nu. Inte sträcka på vissa sätt osv samt hur det går att då bort snabbast när det ändå inträffar. Men detta var nytt:up::cautious:

Ja de är nog säkrast, jag har märkt det när jag haft ringar, att de är svårare än vanligt att få av och på.
Mycket ska vi genomlida för att föra människosläktet vidare :angel:
 
Vi har nära, det tar inte ens 10 min med bil. Barnvakt hoppas jag går fort att ordna, två grannar ställer gärna upp, min svägerska och min svärfar bor i samma hus och min svärmor bor också i närheten.
Skönt, då borde det ju gå att komma in rätt snabbt bara ni bestämmer er för att åka:up:

Vi har också ca 10 min i "vanligt tempo", sambon kommer nog inte köra normalt även om vi har nära :p Vi behöver bara lösa med hunden som jag helst ser att mina föräldrar tar, de bor cirka en timme och tjugo minuter bort. Men hon kan ju vara ensam hemma ett par timmar utan problem. Eventuellt får de hämta henne när det närmar sig så får hon vara där ett par dagar - en vecka tills vi kommit hem igen. Vi får se, har precis börjat fundera på den biten:)
 
En hund är ju lite lättare pa det sättet. 8 och snart7 aringen kan vi lämna en liten stund ensamma. Pa natten sover bada som stenar men dom skulle nog bli oroliga om dom vaknade till en lapp att vi akt och dom är för sma för att passa lillasyster som är 3ar.

Vi har bara nedförsbacke ner till sjukhuset sa det gar tom att rulla ner om dieseln i bilen skulle vara slut. När min svärfar föddes i slutet av december sa tog hans mamma och pappa kälken till sjukhuset, det var nog snabbaste sättet da när fa hade bil :)
 
Idag fick jag förhoppningsvis sista droppet med cellgifter medan Pina är kvar i magen :)

Förra veckan var jag mest inlagd på förlossningen pga täta svimningar och kramper...
Pina höll på att få komma ut med ett urakut snitt för att jag var så dålig men läkarna lyckades få ordning på mig i sista stund så det gick att undvika snitt för tillfället iaf.
Man vill helst inte snitta mig i första taget.

Imorgon är det dags för TUL igen så ska bli spännande att se vad det säger :)

Nu längtar jag tills Pina kommer ut så kroppen kan få lite lugn och ro.
Det här med att vara gravid var jobbigare än jag kunde föreställa mig :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Tror ni på skrock? Enligt försäkringsbolagen händer det färre olyckor fredagen den 13:e än andra fredagar, kanske är folk försiktigare...
Svar
7
· Visningar
497
Senast: Mineur
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 322
Senast: Shixle
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
70 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp