Höstterminens tävlingar

Tulip

Trådstartare
Som lärare tar det ju lite emot att inse att det är dags för att tänka på höstterminen redan men det är bara att inse att det snart är augusti. Fyll på när det är dags och skicka gärna PM om ni har inlägg i förra tävningstråden som ni vill ha flyttade.
 
Jag har tänkt debutera LB i början på september. Men Min lilla prinsessa tyckte det var lagom lämpligt att dra på sig en förkylning nu när vi skulle ta tag i allt och börja hårdträna :( :rage: Jäkligt dryga veckor att vänta på att hon ska bli frisk. Har en back up-plan med två tävlingar senare i september om hon inte är frisk i tid. Men jag hoppas hon snart är frisk för dom två första tävlingarna är på ställen som jag verkligen tycker om att åka till. Dessutom så vill jag hinna åka på pay & jump. Men inget har gått som planerat i sommar då jag räknar inte med att det ska gå enligt planen i höst heller :(.
 
Jag har debuterat med Frans! Det gick inte riktigt som jag tänkt mig. Insåg rätt snabbt att min framridning blivit på tok för lång, typ 30 minuter för lång... Det är mycket när man är 5 år och ska starta sin första Lb2! Och när känslan sedan blev seg inne på banan jagade jag iväg honom vilket resulterade i en arg och förtvivlad Frans som ägnade flertalet rörelser åt att stå på bakbenen istället. Vilket i slutändan ledde till uteslutning pga olydnad. Besviken på hela situationen vale jag att efteranmäla till lc2 dagen efter - gör om, gör rätt!

Och vilken skillnad! Framridning var kaos då gårdagens frustration satt kvar men när vi kom upp på tävlingsbanan så Hade jag fattat lite snabba beslut om hur jag skulle rida och det gick hem! Inget trams alls och förvånansvärt lydig trots bristande bjudning och osäkerhet för situationen. Duktig bäbis!

Det blev hela 72,5% och vinst!
 
20728216_10155020719934426_6315883103145061258_n.jpg

Vinst idag i LB:1 Jättekul och kändes väldigt bra hela ritten.
Sen i LA:1 gick det sämre, hon kändes irriterad och ovillig redan på framridningen. Tror hon blivit kall om ryggen i transporten, en känslig liten dam det här :heart
 
Jag har debuterat med Frans! Det gick inte riktigt som jag tänkt mig. Insåg rätt snabbt att min framridning blivit på tok för lång, typ 30 minuter för lång... Det är mycket när man är 5 år och ska starta sin första Lb2! Och när känslan sedan blev seg inne på banan jagade jag iväg honom vilket resulterade i en arg och förtvivlad Frans som ägnade flertalet rörelser åt att stå på bakbenen istället. Vilket i slutändan ledde till uteslutning pga olydnad. Besviken på hela situationen vale jag att efteranmäla till lc2 dagen efter - gör om, gör rätt!

Och vilken skillnad! Framridning var kaos då gårdagens frustration satt kvar men när vi kom upp på tävlingsbanan så Hade jag fattat lite snabba beslut om hur jag skulle rida och det gick hem! Inget trams alls och förvånansvärt lydig trots bristande bjudning och osäkerhet för situationen. Duktig bäbis!

Det blev hela 72,5% och vinst!
Grattis ! Just längd på framridningen kan ju påverka mycket.
 
KM på lördag nästa vecka. Rider LC och LB. Blir debut i LB. Rider samma klasser helgen efter. Ska bli intressant om jag kommer ihåg sista klassen. Känns hela tiden som att jag glömmer nått eller gör fel men jag gör rätt och jag kan programmet
 
21150205_10155054725074426_2870879325155875197_n.jpg

Tävlat idag med den här lilla loppan. Jag hade ett litet annorlunda upplägg inför den här tävlingen men det var nog inte helt lyckat. Hon vilade ons, torsd, red ett lösgörande pass fredag och så tävling idag lördag. Tyckte hon hade gått ganska mycket med träning osv mån-tis. De stod inne på natten två nätter nu inför tävlingen, annars går de ute dygnet runt.
I Lb, kändes hon trött o lite seg, svårt att få till fina övergångar då hon inte direkt lyssnade på förhållningarna. Sen i LA hade hon piggnat till och kändes riktigt fin och vi fick hyggliga 64% så vi får glädjas åt det den här gången istället för priser :D
 
Jag började höstterminens tävlingar igår. Red en la3 på 62%, med årets sämsta känsla inne på banan. Hästen va otroligt spänd och livrädd för domaren, något han inte brukar vara. Mot slutet av programmet släppte det så vi avslutade iaf med 7, 8 och 7.
Debuterade sedan msv c1. Tyvärr missbedömde jag nog underlaget på framridningen, va nog mer sugande än jag trott för hästen blev väldigt trött. Trots detta levererade han en jättefin känsla och jag kunde styra runt programmet utan några stora missar. Fick några femmor där det brister i styrka och bärighet men också några 7 och 7,5or. 61,8% blev slutresultatet och drygt 2 procent från placering. Jag är nöjd och det var en bra bedömning där domaren inte var rädd för att varken sätta höga eller låga betyg.
Nu blir det att gå tillbaka till La igen med div 2-laget, Men jag längtar till nästa gång vi får möjlighet att testa på msv c1 för det är ett program som verkligen passar oss!
 
Höstens första tävling blir på söndag. Ska bli spännande, ska vara med i en av grannklubbarnas lag i Torstenssons Seniorcup som går här i Skåne. Har aldrig tävlat i lag innan och hästen har bara gjort 3 riktiga starter i hela sitt liv så det känns lite pirrigt att tävla tillsammans med människor jag inte känner. Vi är dessutom bara 3 i laget, så alla resultat räknas.
 
Igår kväll var Reggie och jag på dressyrtävling igen.
LC:1 igen.
Vi fick till skritten bättre, vilket gav sjuor.
Lyckades lite sämre med att hålla formen stadig mot slutet av programmet, och så gjorde jag en miss så vi fick en femma (helt och hållet mitt fel) i travprogrammet och ett par 5.5 mot slutet där han inte orkade i formen.
Slutpoäng 62.78%, räckte för dagen till en andraplats i klassen och rosett och plakett och regncape.
 
KM i går. Gick i LC. Slutade på 3e plats med 69% :banana: Nytt personligt rekord. Kändes jättebra. Debuterade i LB åxå. Gick både bra och dåligt. Jättefin trav men galoppen total katastrof. Lade tungan över bettet och körde upp huvet. 64%. Skapligt nöjd ändå. Vet att hon har svag galopp och antagligen så spännde hon sig och tyckte det var jobbigt. Gick dock bra på framridningen. Sen var det första gången jag red två klasser åxå.
 
Personbästa i söndags, 68,3%! Red LB:1 kür som är en specialvariant för seniorcupen här i distriktet. Man rider vanlig LB:1 men får själv fixa musiken till och man får betyg även för musiken som viktas så det väger lika tungt som själva ridningen. Så nöjd, kom på plats 8 av 21 och med laget kom vi 3:a. Tyvärr inga placeringar, men vi ligger bra till det för nästa omgång i cupen.

 
Nytt personbästa i LC. 69,444% och 4e plats. Regnigt som satan och en riktig pissdag i övrigt. Trodde jag skulle bli försenad för väckarklockan ringde inte och sen fick jag stryka mej från LB för lilla prinsessan trampa nästan av sig skon och det fanns ingen möjlighet att fixa. Jättebesviken att jag inte fick rida min andra klass :cry: Men jag är jättenöjd med första klassen. Var inte direkt nått drömväder att rida i men hon gjorde det riktigt bra. Är nöjd och stolt över henne :heart
 
Jag har ridit den sämsta tävlingen på vääääldigt länge idag. Började med LB2 och min Burb. Hon kändes lite off redan på framridningen, vilket mycket troligt kan ha berott på att jag var lite väl avslappnad och borde tagit tag i grejerna bättre. Inne på banan blev det definitivt inte bättre då banan var blöt och plaskig efter nattens regn. Kom igenom traven men till galoppen blev det ett avbrott och efter att jag fick sparka på lite väl mycket i andra galoppvoltenvalde jag att utgå. I efterhand var det alldeles förhastat då vi trots bristen på bjudning låg på nästan 65%... Såatte inte så smart. Tar med mig att första diagonalen med svåra högerfattningen funkade :).

Sen har jag ridit LA3 på en ponny som är så himla fin, men som har en ful ful ovana att bara lägga av inne på banan. Hans ryttare är väldigt liten och kommer inte åt honom, så målet för mig idag var att verkligen klämma igenom honom ett helt program. Han var super på framridningen, som ett litet spjut i collectingring men på banan är det som att rida i sirap. NOLL reaktion på skänkeln och jag fulred så jävla illa rent ut sagt och sparkade honom genom hela programmet. Fy fan vad det såg ut. Men. Ponnyskrället kom igenom programmet, även om han bokstavligen stannade en gång (GAH!) och vi red på briljanta 57%. Ska starta honom en tävling till om några veckor om vi kommer med vill säga.
 
@Fiorano Har förundrat sett detta "fenomen" dvs att dressyrryttare väljer att utgå istället för att ta ett dåligt resultat. Jag undrar varför? Om hästen man rider inte är till salu varför då inte fortsätta o se om man kan komma till bättre ridning längre in i programmet? Bara en fundering från min sida. Hoppryttare har ju satt detta i system sen länge och där kan jag mer förstå att om hästen hoppar superdåligt så vill man ju inte krascha i ett hinder men det kan ju inte hända så mycket inne på dressyrbanan.

Och ytterligare fundering! :D Ponnyn som inte vill gå dressyr, kan den inte få tävla hoppning under en period? För att göra nåt annorlunda som kanske främjar framåtbjudningen men ändå får hantera tävlingsnerver?
 
@Novali01 Min Burb är ju lite av en konvalescent och jag tog ut henne på tävling bara för att hon ska få rutin. Fanns som ingen anledning att pressa runt henne när hon visade att hon inte var med mig. Underlaget var som sagt väldigt blött och jag tror det sög tag bra i benen på henne. Lilla snigelponnyn tävlar hoppning regelbundet och det är precis samma problematik på hopptävling. Han går utmärkt på framridningen men kommer in på banan och slutar lyssna fram för skänkeln. Det har som funkat i både dressyren och hoppningen när det ridit LB/LB men nu är de på LA/LA-nivå och då funkar det inte när han inte svarar framåt. I hoppningen ger det fulsprång och i dressyren blir det omöjligt att få kvalité och kunna rida rörelserna bra. Stundvis glimrar han till på tävling och på träning är han som en rund miljon!

21558653_10212374234542862_1929967107770747358_n.jpg
 
För första gången upplevt att ekipage blivit annorlunda bedömda på grund av ras i dag. Red LB:1 och det var precis som om domaren bedömde två olika klasser, en för halvbloden där bedömningarna var väldigt snälla och en för övriga raser som var rimligt dömd. Tycker det är helt ok att jag får 4 på en galoppdiagonal där jag får omslag ett par språng innan diagonalen är slut, men tycker inte det är rimligt att ett ekipage som travar genom en hel bedömningspunkt som ska bestå av galoppfattning och galopp en halv långsida får en 3:a på den punkten. Förtar tyvärr lite av den bra känslan jag hade inne på banan när det blir så!
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
708
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
10 927
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 838
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp