Höstterminens tävlingar

För första gången upplevt att ekipage blivit annorlunda bedömda på grund av ras i dag. Red LB:1 och det var precis som om domaren bedömde två olika klasser, en för halvbloden där bedömningarna var väldigt snälla och en för övriga raser som var rimligt dömd. Tycker det är helt ok att jag får 4 på en galoppdiagonal där jag får omslag ett par språng innan diagonalen är slut, men tycker inte det är rimligt att ett ekipage som travar genom en hel bedömningspunkt som ska bestå av galoppfattning och galopp en halv långsida får en 3:a på den punkten. Förtar tyvärr lite av den bra känslan jag hade inne på banan när det blir så!

Fick lite samma känsla faktiskt. Det är också första gången jag upplevt det. Efter min dåliga förberedelse så gjorde hästen ett helt ok jobb.. hade också en bra känsla på banan och några missar som bedömdes helt korrekt.
 
Jepp! samtidigt i collectingring dessutom.
Då gissade jag rätt . Tycker din häst är superfin, och makalös svans! Intressant att höra att du upplevde det likadant som jag, tyckte alla vi 3 med "udda" raser blev bedömda enligt en annan skala än halvbloden. Nu är det Fjälkestad som gäller nästa helg, ska du också dit?
 
Tack och detsamma!
Japp. Fjälkestad blir sista. Ger upp för denna säsongen och tränar på hemma istället.
Jag ska rida LC:2 hos Fjälkestad, behöver komma hem så fort som möjligt så valde tidigaste möjliga klass. Sedan är det omgång 2 i seniorcupen ett par veckor senare, efter det är planeringen inte riktigt klar än.
 
Grattis @Mearas ! Roligare resultat i dag än förra helgen :). Jag hade tyvärr gjort några felbedömningar i uppladdningen inför helgen och är inte alls nöjd. :crazy:
 
Grattis @Mearas ! Roligare resultat i dag än förra helgen :). Jag hade tyvärr gjort några felbedömningar i uppladdningen inför helgen och är inte alls nöjd. :crazy:
Tack!!! Ja mkt roligare. Han var så fin på framridningen, mkt energi och hade honom framför mig så pass att jag fick till några ökade travsteg med häng fint. Jag red kanske fram liiite väl länge så när jag väl startade så var han jättetrött. Snubblade till och med med bakbenen några gånger under ritten, men han var iaf avspänd ;). Så nöjd med poäng och känsla.
Det tar ganska många starter att lära sig hur och hur länge man ska rida fram.:confused::idea::o
 
För första gången upplevt att ekipage blivit annorlunda bedömda på grund av ras i dag. Red LB:1 och det var precis som om domaren bedömde två olika klasser, en för halvbloden där bedömningarna var väldigt snälla och en för övriga raser som var rimligt dömd.

Det tror inte jag på, jag tror att just den dagen i den klassen var just de -flesta- halvbloden som var med snäppet bättre i grunden och icke halvbloden just den dagen inte riktigt med samma kvalité, lite korta bakben, eller för kort för hög form eller vad det nu kan vara som är generellt lite mer vanligt bland övriga raser.
 
Det tror inte jag på, jag tror att just den dagen i den klassen var just de -flesta- halvbloden som var med snäppet bättre i grunden och icke halvbloden just den dagen inte riktigt med samma kvalité, lite korta bakben, eller för kort för hög form eller vad det nu kan vara som är generellt lite mer vanligt bland övriga raser.

Önskar att det var som du skriver, men tyvärr var det flera som reagerade på samma sak, både ryttare och åskådare. Får väl helt enkelt vänta och se hur det blir nästa gång samma domare dömer.
 
Önskar att det var som du skriver, men tyvärr var det flera som reagerade på samma sak, både ryttare och åskådare.

Vilka ryttare, vilka åskådare?? att uddaraserna för dagen aldrig nådde upp till 8 : or eller att uddaraserna hade svårt att ligga på 7 : or eller att uddarasernas grovmissar fick lägre poäng?
 
Idag har vi varit ute på höstens första tävling. Vi körde fel på vägen dit, och förlorade över en halvtimme på det, så framridningen inför lätt C var inget att hänga i julgranen, men med tanke på den bristfälliga framridningen kändes det ändå som om vår lägstanivå ändå höjts ganska ordentligt då resultatet ändå inte var helt katastrofalt.

Inför andra klassen kändes det som om all energi försvann från hästen under framridningen. Det var varmt på tävlingsplatsen, och det är väldigt länge sen det var det, så vi blev nog lite chockade båda två. Dessutom har vi båda alltid haft problem med att trängas med många andra ekipage (och på de flesta tävlingar vi har varit på har det funnits möjlighet att rida fram någon annanstans än just i paddock/ridhuset som är avsett för framridning), men här fanns inte den möjligheten. Därför blev jag nästan chockad när vi kom in i ridhuset och hästen presterar sin bästa runda någonsin, nästan. Vi red lätt B2, och det var första gången för oss. Jag har startat gamla lätt B2 två gånger med henne för två år sen, och även om det är helt olika program (det här kändes mycket trevligare än det gamla) så höjde vi oss ändå nio procentenheter sen de starterna, så där kan jag inte vara annat än nöjd. Andra tävlingen på rad som hästen dessutom går på bättre procent i lätt B än i lätt C. Nu känner jag mig i alla fall taggad på att ta tag i höstens och vinterns träning.
 
Vilka ryttare, vilka åskådare?? att uddaraserna för dagen aldrig nådde upp till 8 : or eller att uddaraserna hade svårt att ligga på 7 : or eller att uddarasernas grovmissar fick lägre poäng?

Det var "halvblodsryttare" som kom fram till mig efteråt och tyckte att det var konstigt dömt, likaså ett par åskådare. "Uddaraserna" tyckte jag var dömda väldigt korrekt, strikt efter TR, men det flera reagerade på var att de halvblod som gjorde grova missar fick förvånansvärt höga poäng även på missarna och även att skalan låg generellt högt. Inget jag hänger upp mig på nu, men har aldrig varit med om något liknande tidigare och reagerade därför på det.
 
Det var "halvblodsryttare" som kom fram till mig efteråt och tyckte att det var konstigt dömt, likaså ett par åskådare. "Uddaraserna" tyckte jag var dömda väldigt korrekt, strikt efter TR, men det flera reagerade på var att de halvblod som gjorde grova missar fick förvånansvärt höga poäng även på missarna och även att skalan låg generellt högt. Inget jag hänger upp mig på nu, men har aldrig varit med om något liknande tidigare och reagerade därför på det.
Jag säger inget om den specifika klassen i fråga, men om ett ekipage ligger "generellt högre" i procent i sin ritt är det inte så konstigt att man får högre betyg även för missarna. Ett ekipage som ligger på 5: or och 6: or kommer få lägre på en miss än vad ett ekipage på 7: or och 8: or får på samma sorts miss. Inga konstigheter.
 
Jag säger inget om den specifika klassen i fråga, men om ett ekipage ligger "generellt högre" i procent i sin ritt är det inte så konstigt att man får högre betyg även för missarna.

Precis just så.
Kostar missen ex 1 poäng så får den som går för en åtta en sjua, den som går för 6,5 en 5,5 väldigt förenklat men ändå.
Och i en klass där segraren ligger på ca 70 %, nä då ligger nog inte skalan generellt högt.
 
Jag säger inget om den specifika klassen i fråga, men om ett ekipage ligger "generellt högre" i procent i sin ritt är det inte så konstigt att man får högre betyg även för missarna. Ett ekipage som ligger på 5: or och 6: or kommer få lägre på en miss än vad ett ekipage på 7: or och 8: or får på samma sorts miss. Inga konstigheter.
Det har jag aldrig tänkt på. Möjligtvis med formen och takten. Har alltid tänkt att missar är missar men att det är ju fler delar i ett moment som bedöms och att det såklart påverkar. Förklarar en del kanske.
 
Jag säger inget om den specifika klassen i fråga, men om ett ekipage ligger "generellt högre" i procent i sin ritt är det inte så konstigt att man får högre betyg även för missarna. Ett ekipage som ligger på 5: or och 6: or kommer få lägre på en miss än vad ett ekipage på 7: or och 8: or får på samma sorts miss. Inga konstigheter.

Utan att ha sett den aktuella klassen.
Men "inte visat" ska ge samma underkända poäng oavsett "generellt högre".
Så avbrott från galopp till trav ska ge en fyra oavsett om det är en frieser eller en arab eller ett halvblod som gjort missen. Och om det är väldigt lite galopp visad där det ska vara galopp, ska inte rasen eller övrig "allmänna nivå" bestämma om man får en tvåa eller en fyra för momentet.
 
Jag säger inget om den specifika klassen i fråga, men om ett ekipage ligger "generellt högre" i procent i sin ritt är det inte så konstigt att man får högre betyg även för missarna. Ett ekipage som ligger på 5: or och 6: or kommer få lägre på en miss än vad ett ekipage på 7: or och 8: or får på samma sorts miss. Inga konstigheter.

Är helt med dig på det, absolut är det så. I just den här klassen var det dock mer skillnad än vad som kan förklaras på det viset. Vill inte hänga ut enskilda ryttare genom för tydliga exempel.

Var på tävling i helgen som gick också. Gick riktigt dåligt tyvärr, men upplevde en väldigt rättvis domare som verkligen dömde alla efter samma måttstock.
 
Utan att ha sett den aktuella klassen.
Men "inte visat" ska ge samma underkända poäng oavsett "generellt högre".
Så avbrott från galopp till trav ska ge en fyra oavsett om det är en frieser eller en arab eller ett halvblod som gjort missen. Och om det är väldigt lite galopp visad där det ska vara galopp, ska inte rasen eller övrig "allmänna nivå" bestämma om man får en tvåa eller en fyra för momentet.

Precis! Är med på hur både du och @PathOfClovers tänker och håller med er båda. Ej visat är ej visat oavsett vem som rider, dvs bör ge samma poäng. En bedömningspunkt som tex innehåller en längre sträcka i en gångart som genomförs motsvarande en 7:a och så blir det ett taktfel i en halvhalt kanske ger 6 i stället. Men om bedömningspunkten genomförs motsvarande en 6:a och så blir det ett taktfel, då kanske det bara blir 5,5 på den.
 
Har alltid tänkt att missar är missar men att det är ju fler delar i ett moment som bedöms och att det såklart påverkar. Förklarar en del kanske.

Diskussionen har ju varit upp ett antal ggr faktiskt för bl a flera år sen när @PathOfClovers hade lagt in en film ( msv c:1 ( om jag inte minns fel) o Degree förklarade ( en domare) ( om jag inte minns fel).
Och även om det inte är fler delar som bedöms så är grunden,bl a hur bärig hästen är och hur bra den arbetar, något som ger grunpoänget och kommer det in ett jäkligt bra halvblod, vilka det finns gott om, så har den såklart råd med en bunt missar som kostar poäng mot en -tar bara ett ex- en travare som varken bär sig ieller gal i rätt rytm.
Sedan finns det -som Degree förklarade- såklart även missar som har lågt ( samma) poäng oavsett.
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
527
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
8 782
Senast: Bubbla
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 829
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
170

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp