Höstterminens tävlingar

En bedömningspunkt som tex innehåller en längre sträcka i en gångart som genomförs motsvarande en 7:a och så blir det ett taktfel i en halvhalt kanske ger 6 i stället. Men om bedömningspunkten genomförs motsvarande en 6:a och så blir det ett taktfel, då kanske det bara blir 5,5 på den.

Varför tycker du nu att det ska dras olika? för jag antar att du jämför med likadan taktmiss? annars är det ju helt ointressant.
 
Så du menar att domaren för dagen gav de halvblod som bara travade i gal fattning och därefter mkt högre poäng än udda rasen som gjorde lika?

Jag såg ingen uddaras som gjorde exakt samma miss, men tycker det är konstigt att det kan ge en 3:a när det inte visas någon antydan till galopp.
 
Utan att ha sett den aktuella klassen.
Men "inte visat" ska ge samma underkända poäng oavsett "generellt högre".
Så avbrott från galopp till trav ska ge en fyra oavsett om det är en frieser eller en arab eller ett halvblod som gjort missen. Och om det är väldigt lite galopp visad där det ska vara galopp, ska inte rasen eller övrig "allmänna nivå" bestämma om man får en tvåa eller en fyra för momentet.
Fast det är ju det som inte alltid stämmer. Om en häst galopperar i världens fyrtaktsgalopp och typ ur kontroll, över tygeln och får ett avbrott och en kvalitetshäst med 9-10 mässig galopp i en bärig form i harmoni råkar få ett avbrott (betydligt mer otippat men ändå), så ska dessa två inte ha samma betyg på missen. Ska kvalitetshästen ha en 4, då ska katastrof-ekipaget ha lägre.
 
Jag såg ingen uddaras som gjorde exakt samma miss, men tycker det är konstigt att det kan ge en 3:a när det inte visas någon antydan till galopp.

Precis , ingen uddaras fick samma miss och då blir det kanske fel att mena av det exemplet att halvbloden fick mer betalt när ingen annan gjorde samma, domaren kanske såg något du inte såg, ex att förberedelsen och hjälpgivningen var god men att hästen inte tog det.Eller så fanns det andra missar, av andra, som också gavs treor- bara spånar- o hon kanske inte ville lägga tvåor eller lägre i klassen.
 
Nu är jag inte riktigt med.
Menar du att det är vanligt med högre poäng än 1 för "inte visat"?
Eller menar du att det borde vara 0?

Min tolkning är att åsikten är att det borde vara noll.
Jag kan inte se någon som helst vits /spela roll ang det - dvs varför det skulle vara noll, och är helt enig med domare varför man hellre sätter ett istället för noll .
 
Igår var jag på säsongens sista dressyrtävling (för mig).
Hade med mig fyraårige Reggie, som fick gå LC.
Nöjd med hästens beteende, helt självklart att springa omkring inne i ridhus med dressyrstaket, bokstäver, domarbord. Duktigt av en så orutinerad liten skrutt.
En del missar, förstås, och en dålig fattning till höger galopp (han har lite svårare för höger än vänster).
Fick nog högre poäng än jag väntat mig utifrån lite vinglig form, och det var också det som fanns med i slutkommentaren: önskar lite stadigare form.
Dock 63.1% och åttonde plats av 18 startande ekipage.
Det var en del hästar som för dagen inte riktigt var med på noterna, så betydligt flottare hästar än min fjording fick betydligt sämre resultat.
Jag var nog extra nöjd med att få ut sjuor för samtliga skritt-moment och för övergångarna mellan skritt och trav.
 
Tävlat både Burb och Rune-aka den trocka lilla snigelponnyn. Båda gick LB3 igår och Burb startade således sin allra första inomhustävling. Hon var så duktig! Lite spänning förstås, men gjorde allt jag bad henne och är jag är supernöjd med ridkänslan. 64,09%. Rune gick också helt ok, hade ordentliga sporrar med trissa som han svarade mycket bra på. Lite av och på i programmet men ändå bra! En galoppfattning som var sen bara. 64,54% vilket gav en sjundeplacering.

Idag gick Rune LA3 och tyvärr hade jag inte samma sporrar. Svårare att få på hjälperna, även om det var väldigt mycket bättre än första starten vi gjorde. Det tog tvärstopp i ena travlängningen då han skulle bajsa... Dåliga galoppfattningar men båda skänkelvikningarna och förvända galopperna fick vi sjuor på. Så det lätta är svårt men det svära är enkelt. 60.8% blev det för dagen.
22289687_10212576064068474_4199791697910859679_o.jpg
 
Jag och Casp har också varit och tävlat i helgen, en LA:3 och en MsvC:1 i lördags. Han var extremt spänd på framridningen i första klassen och busade ganska rejält så jag vågade inte rida igenom honom inne på banan. Det spelade ingen roll den här gången, för han kan nog gå det där programmet baklänges i sömnen misstänker jag. 68,4 % och seger blev det, fast jag bara styrde runt. Och att länga halsen på en häst som har Sveriges längsta hals gav en 8:a... Duktig häst! Det var första gången som vi fick poäng som börjar närma sig 70. Dessutom fick vi väldigt fint allmänt omdöme:
22256846_10159913183235497_833493313721300362_o.jpg

Sen i MsvC:1 så kunde jag rida fram bättre för den värsta energin. Tyvärr kom spänningarna inne på banan så när vi vände snett igenom för den korta diagonalen så for han iväg och vi lämnade linjen. Sen blev det likadant när jag försökte fatta ny galopp, och då fick jag ta en felridning där. -1 totalt på det momentet. Väldigt synd, för hade han skött sig och det hade blivit bara en sexa som vi i stort sett fick på allt annat (eller mer..) så hade vi varit placerade i den klassen också.
 
Jag och Casp har också varit och tävlat i helgen, en LA:3 och en MsvC:1 i lördags. Han var extremt spänd på framridningen i första klassen och busade ganska rejält så jag vågade inte rida igenom honom inne på banan. Det spelade ingen roll den här gången, för han kan nog gå det där programmet baklänges i sömnen misstänker jag. 68,4 % och seger blev det, fast jag bara styrde runt. Och att länga halsen på en häst som har Sveriges längsta hals gav en 8:a... Duktig häst! Det var första gången som vi fick poäng som börjar närma sig 70. Dessutom fick vi väldigt fint allmänt omdöme:
22256846_10159913183235497_833493313721300362_o.jpg

Sen i MsvC:1 så kunde jag rida fram bättre för den värsta energin. Tyvärr kom spänningarna inne på banan så när vi vände snett igenom för den korta diagonalen så for han iväg och vi lämnade linjen. Sen blev det likadant när jag försökte fatta ny galopp, och då fick jag ta en felridning där. -1 totalt på det momentet. Väldigt synd, för hade han skött sig och det hade blivit bara en sexa som vi i stort sett fick på allt annat (eller mer..) så hade vi varit placerade i den klassen också.

Grattis! Vad kul med en blågul rosett och så himla fina poäng! :up:
 
Red andra omgången i seniorcupen i helgen. Så glad för min underbara häst som var helt med mig och verkligen gjorde sitt bästa. 71,071%, nytt personbästa! Poängen för musiken hjälpte upp totalresultatet lite, men är nöjd med att det inte var några stora missar utan när det går så här är det mest detaljer kvar att förbättra.

 
@Wilfa Vilken fin utveckling ni har gjort under säsongen! Så himla roligt att följa ambitiösa ryttare och att du så friskt delar med av filmer så en får se förbättringen :)!! Btw älskar jag musikvalet till travdelen, har tänkt flera gånger att välja just den låten om jag skulle välja musik själv :D!
 

Liknande trådar

Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
715
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 051
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 852
Senast: Nepenthe
·
Fritid Vi tänker oss kanske till Åland i slutet av augusti :). Ingen av oss har varit där, så vi tar tacksamt emot alla tips! Vad gör man, vad...
Svar
0
· Visningar
175

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp