Hov som flyter ut på utsida, korrigera?

xDollyx

Trådstartare
Om en häst har en framhov som flyter ut mer än den andra, framförallt på utsidan ena hoven. Går detta att verka/sko bort?
Hästen går barfota, alltid gjort, och är 6 år, riden under ett år tidigare i livet. planen är att sätta igång hästen långsamt efter ev köp.

vet att jag inte kan få ett exakt svar, men dela gärna erfarenheter, bra som dåliga.
 
Först måste man ta reda på varför hoven flyter ut. T ex har jag en 25-åring vars ena framhov alltid har flutit ut lite på insidan. Hon blev trampad av sin mamma när hon var liten, hoven har alltid sett ut så och hon har hållit ändå.
En avkomma till 25-åringen har en hov som just nu flutit ut vilket beror på att hon blivit opererad i ett annat ben och har avlastat. Nu är hon frisk och hoven har börjat växa normalt igen.

Det kan också bero på felaktig exteriör som ger felaktig belastning eller något annat som är bestående.

Jag tycker att du ska låta en bra hovslagare titta på hästen så att du kan få ett ordentligt svar.
 
Min f d foderhäst hade en framhov som flöt ut mer än den andra och det var precis av den anledningen som @TeamLundVer nämnde. Han hade en SI-ledsskada diagonalt bak som gjorde att ha överbelastade. Jag har en superbra hovslagare som verkade hoven i balans men han kunde ju inte trolla. Med andra ord hade jag definitivt tittat efter fler orsaker än bara felaktig skoning.
 
Om en häst har en framhov som flyter ut mer än den andra, framförallt på utsidan ena hoven. Går detta att verka/sko bort?
Hästen går barfota, alltid gjort, och är 6 år, riden under ett år tidigare i livet. planen är att sätta igång hästen långsamt efter ev köp.

vet att jag inte kan få ett exakt svar, men dela gärna erfarenheter, bra som dåliga.
Vet du något om hur hovvården har sköts??? Menar under vilka intervaller och vilken yrkeserfarenhet den som utfört hovvården innehar..

Det brukar alltid framgå på kvitto (pluralis)
 
Vet du något om hur hovvården har sköts??? Menar under vilka intervaller och vilken yrkeserfarenhet den som utfört hovvården innehar..

Det brukar alltid framgå på kvitto (pluralis)

Welcome back strainger, anta du har haft fult upp.

Du mena det ska stå i hovslagares arbetes journal?
 
Om en häst har en framhov som flyter ut mer än den andra, framförallt på utsidan ena hoven. Går detta att verka/sko bort?
Hästen går barfota, alltid gjort, och är 6 år, riden under ett år tidigare i livet. planen är att sätta igång hästen långsamt efter ev köp.

vet att jag inte kan få ett exakt svar, men dela gärna erfarenheter, bra som dåliga.

Har hästen bara gått och varit häst den mesta tiden av sitt liv så kan det också vara så enkelt som att den är lite "snenbent". Precis som vi människor så är inte hästar perfekta. Den lägger mer tyngd på in- eller utsidan av hoven. Detta är ju ofta inget problem för hästen förrän vi ska börja rida den. Man ser ofta att unghästar har lite olika stora hovar. Men när man börjar arbeta med dem med rakriktning o s v + en bra hovslagare som hjälper hästen med skor, rättar detta till sig med tiden. (Däremot kan inte hovslagaren ändra benställning på en äldre häst, därför är det viktigt att redan från 8 v ålder börja verka fölet för att motverka ev problem i framtiden)
Jag hade tagit kontakt med en bra hovslagare och diskuterat med denna vad som är möjligt. Jag hade inte börjat arbeta den förrän den fått skor.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 123
Senast: super
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
30
· Visningar
1 468
Senast: Sasse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Valp 2024
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Löss
  • Världscupsfinalerna

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp