Hovar (bilder) - vad är det här, någon form av röta?

Alexandra_W

Trådstartare
Ja jag ska fråga hovslagaren men tycker det känns aningens overkill störa honom en sen eftermiddag bara för att jag är nyfiken. Men Bukefalos kan man störa en sen eftermiddag av ren nyfikenhet.

Hästen är på sista dagen i sin skoperiod, och jag har tänkt korta perioden med en vecka nästa gång. Tappade (bokstavligt talat, den föll av) en sko idag. Trampade inte av den, så det har inte gått bitar ur hoven i våld, utan skon föll av i skritt och utan åverkan. Det är mer förvånande att hon inte tappat den tidigare än att den föll av idag. För nåt är inte som det ska med framhovarna (bak ser bra ut).

Nu när hon tappade en sko gick det bättre att se och komma åt, och jag har aldrig sett något liknande men för mitt amatöröga ser det ut som nån slags röta? Har någon sett liknande och sas vet mer/har erfarenheter? *nyfiken*

Luktar ingenting, inget sörjigt eller liknande. Men nåt är ju rejält knas.

Jag har raspat av kanterna och tagit bort lösa bitar på hoven utan sko innan bilderna togs.

14612640_1092817984147507_4411004960173946063_o.jpg


14500248_1092817994147506_6281184981812791964_o.jpg


14566282_1092818047480834_4875135489600460266_o.jpg




14570605_1092833687479270_7149345258418705976_o.jpg


14500762_1092818050814167_847917751984951668_o.jpg
14566467_1092833710812601_28587202947746545_o.jpg


14612498_1092818077480831_4118794348136810656_o.jpg
 
Alltid svårt att bedöma på bilder men jag tror att min har liknande tillochfrån, din är lite värre.

På min ser sömhålen bruna och rötiga ut mot slutet av perioden. Ibland spricker det en del också. Min hovslagare menar att det är bakterier från jorden som kryper upp, alltså inget ovanligt. Hon ordinerar jodopaxtvätt regelbundet, det hjälper men är lite lönlöst om man rider på dagen och släpper ut direkt i leran på en gång
 
Alltid svårt att bedöma på bilder men jag tror att min har liknande tillochfrån, din är lite värre.

På min ser sömhålen bruna och rötiga ut mot slutet av perioden. Ibland spricker det en del också. Min hovslagare menar att det är bakterier från jorden som kryper upp, alltså inget ovanligt. Hon ordinerar jodopaxtvätt regelbundet, det hjälper men är lite lönlöst om man rider på dagen och släpper ut direkt i leran på en gång

Det här har i huvudsak kommit nu sista skoperioden. Såhär med facit i hand så kanske lite förra med men då hänfördes det liksom till "sommar och torrt". Men låter ju inte orimligt din förklaring, och känns ju som vad det nu är liksom utgått från sömhålen/sömmen.
 
Jag har upplevt att det kan bli så om det har funnits möjlighet för bakterier att krypa upp i hoven.
Tex om det varit torrt i marken en tid så hovarna blir torra och får lite småsprickor. Sedan när det börjar regna så blir hovarna mjuka igen och så kryper det upp bakterier i sprickorna.
Eller om det varit blött länge så hovarna blir svampiga då kan dom krypa ner vid sömnhålen.

Utöver jodopax (som någon nämnde i tidigare inlägg) brukar även Virkon hjälpa.
 
Jag har upplevt att det kan bli så om det har funnits möjlighet för bakterier att krypa upp i hoven.
Tex om det varit torrt i marken en tid så hovarna blir torra och får lite småsprickor. Sedan när det börjar regna så blir hovarna mjuka igen och så kryper det upp bakterier i sprickorna.
Eller om det varit blött länge så hovarna blir svampiga då kan dom krypa ner vid sömnhålen.

Utöver jodopax (som någon nämnde i tidigare inlägg) brukar även Virkon hjälpa.

Torrt var det ju i somras, och sen nu hösten/senaste delen av sommaren kom regnet. Det som märktes förra perioden var att det liksom sprack kring sömhålen. Inte såhär som nu ytan bara torra "fina" sprickor. Skorna satt och det såg mest fult ut. Det var det som hänfördes till "torr sommar", och jag har oljat dem (med vanlig rapsolja) när det var torrt. Men nu har nått formligen exploderat. Så låter fult rimligt med bakterier som tagit sig in kring sömhålen och sen levt rövare. Det har inte riktigt synts hur det varit förrän sista dryga veckan när det börjat "separera" så att säga, innan har det mest sett mer sprickigt och fult ut och jag har funderat varför men tänkt att det kanske är för det är det sista av den "gamla" sämre hovkvaliten hon hade när hon köptes. Och tänkt ta upp det med hovis. Men sen när det delade på sig och gick och ta bort bitar av "ytterväggen" så har det synts mer att det är nåt som händer under där.

Hon har en mer eller mindre permanent spricka på en framhov (går inte upp i kronranden), men där verkar det inte vara nåt runt den, knepigt nog.

Har som av en händelse bokstavligt talat burkvis med Virkon, så det är ju lätt behandla med det sen om det skulle vara röta (jag räknar iskallt med att hovis ska kunna ge mig svar på det imorgon).

Hoppas verkligen inte det är något värre än det ni gissar, det låter ju inte bara rimligt utan förhållandevis (allt är relativt) genomförbart att bli av med.

Hennes sidekick har inga problem för övrigt, också skodd.
 
Hittade om kopparsöm. Låter ju nästan för bra för att vara sant! Ska fråga hovis om det imorgon. Har han inte borde han ju kunna fixa till nästa gång i alla fall.
 
Min dåliga-hovhäst ser typ ut så där mest hela tiden, tyvärr. Han är född med dålig mage, krubbiter och dåliga hovar. Man kan ju anta att allt har ett samband.

Jag ser det som röta och hovis säger att det är det mer eller mindre.

Vi har nu testat kopparsöm två skoningar och det blir tredje nu nästa vecka. Det blir bättre, helt klart men jag menar.....det går ju inte att bota en häst som har dåliga hovar i grunden men den kan ju hindra att rötan får fäste så grovt.

Men, det ska det ju inte vara i ditt fall.

Jag brukar testa vinäger på strålröta och det brukar ge sig ganska snabbt.
 
Min dåliga-hovhäst ser typ ut så där mest hela tiden, tyvärr. Han är född med dålig mage, krubbiter och dåliga hovar. Man kan ju anta att allt har ett samband.

Jag ser det som röta och hovis säger att det är det mer eller mindre.

Vi har nu testat kopparsöm två skoningar och det blir tredje nu nästa vecka. Det blir bättre, helt klart men jag menar.....det går ju inte att bota en häst som har dåliga hovar i grunden men den kan ju hindra att rötan får fäste så grovt.

Men, det ska det ju inte vara i ditt fall.

Jag brukar testa vinäger på strålröta och det brukar ge sig ganska snabbt.

Spännande med sådan effekt på kopparsömmen, trots att den har genetiskt(?) dåliga hovar i grunden.
Den här fröken har varken jättebra eller dålig kvalitet tycker jag, ganska normal. Det här är första tappskon hon haft sen köp i februari, och hon hade helt okej kvalitet när hon kom, men markant bättre på väg ner (enligt hovis då) sen dess. Antagligen för att hon här fått foderstat som är balanserad även vad gäller mikromineral - hon hade typ alla yttre tecken på zinkbrist som fanns när hon kom. (men kan också vara känslig för det).

Så därför så förvånande när den "plötsligt" blev såpass mycket sämre. Att den blev lite sämre i somras är ju inte så konstigt, lätt hänt. Men nu "raset" på slutet. Vet jag skrev en rad om det på FB förr att det var konstigt den blivit så mkt sämre, men det kanske var pga att det sista är på väg ner av det "gamla". Men nu när det syns vad det är "under" så är det nog inte ett kvalitetsproblem?, särskilt inte i grunden (får man hoppas iaf). Så då borde det absolut kunna vara värt sko med kopparsöm, det gör ju nåt även om det inte löser allt.

Hon fick 15 minuter fotbad i Virkon här på kvällen, kan hon ju fortsätta få sen med om hovis inte säger emot.
 
Inlägg om kopparsömmen. Viktigt att du som ägare behandlar de gamla sömkanalerna regelbundet efter skoning. Sömmen verkar ju bara där den sitter, de gamla kanalerna är öppna för bakterieangrepp. Så där får man dränka med något bakteriedödande dagligen/några ggr i veckan mellan skoningarna.
 
Inlägg om kopparsömmen. Viktigt att du som ägare behandlar de gamla sömkanalerna regelbundet efter skoning. Sömmen verkar ju bara där den sitter, de gamla kanalerna är öppna för bakterieangrepp. Så där får man dränka med något bakteriedödande dagligen/några ggr i veckan mellan skoningarna.

Mmm. Om inte hovslagaren säger/tycker annat när han sett det hela så tänkte jag som jag skrev ovan köra fotbad i Virkon. (Man kan säkert spraya Virkon med, men tänker det är svårt få in det då? Samtidigt kanske det inte är så bra för hovarna att bada i Virkon varje dag?).

Dum fråga, om man tänker sig röta - hjälper fotbad mot ny röta kring nya sömmarna då?
 
@Alexandra_W ja kopparsöm är rätt nytt ang hur effektivt det är att använda om bakterier tex finns med i bilden.

Kan tänka mig det. När jag googlade så är det ju ffa tillverkaren samt hovslagare som använt den och tycker det haft effekt som uttalat sig. Men det verkar inte finnas några direkta risker eller nackdelar med att prova?
 
Mmm. Om inte hovslagaren säger/tycker annat när han sett det hela så tänkte jag när jag skrev ovan köra fotbad i Virkon. (Man kan säkert spraya Virkon med, men tänker det är svårt få in det då? Samtidigt kanske det inte är så bra för hovarna att bada i Virkon varje dag?).

Dum fråga, om man tänker sig röta - hjälper fotbad mot ny röta kring nya sömmarna då?
Jag badade min i Virkon varje dag nästan hela vintern. vet inte om det är att rekommendera men jag märkte inte av några problem.
Dock blev inte hovarna helt bra förrän hon fick gå i grushage mars till maj.
 
Kan tänka mig det. När jag googlade så är det ju ffa tillverkaren samt hovslagare som använt den och tycker det haft effekt som uttalat sig. Men det verkar inte finnas några direkta risker eller nackdelar med att prova?
Svar nej ;) det finns inga risker/nackdelar ;)
Däremot hade jag undrat allmänt om hovslagaren inte tyckt att rötan som uppkommit snabbt är ett problem tex och även om ngn hovslagare inte känt till nyare möjligheter /söm med koppar osv .
 
Googla white line disease. Lamellranden kan drabbas av röta, och det kan krypa uppåt. I värsta fall måste det öppnas rejält. Hovbad i något desinficerande är en mycket bra idé.
 
Finns säkert ngn nackdel jag eller vemsom inte har koll på iof . Så brukar det vara med det mesta ;)
Jag har inte hört något men det finns säkerligen ändå . Det viktigaste är väl att den hovslagare som isåfall väljer att sko med xx söm osv, känner till sömmen och varför isåfall man väljer den tänker jag allmänt .

@skiesabove ang whitelinedisease så fattar jag inte vad du tycker Alexandras bilder har med det att göra ?
 
Googla white line disease. Lamellranden kan drabbas av röta, och det kan krypa uppåt. I värsta fall måste det öppnas rejält. Hovbad i något desinficerande är en mycket bra idé.

Om man kollar underifrån så verkar varken bärrand eller lamellrand vara påverkade. Nu har jag ingen jätteerfarenhet av bärrandsröta men haft en åring med rejäl bärrandsröta och hålväggar. Där kunde man underifrån 'skrapa' ganska djupt i bärranden, och ibland bara försvann spiken jag skrapade med rakt upp i ett hål. Så är inte den här alls. Men min erfarenhet är som sagt väldigt begränsad. Jag har under alla år ett par gånger haft strålröta på enstaka häst och det är allt, förutom den åringen som kom med bärrandsröta (det gav sig rätt fort med uppverkning, rengöring dagligen och ett medel jag hade på. Var dock vinter)

Men hovis lär ju kunna ge mer besked sen, om allt inkl bärrand/lamellrand.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 868
Senast: Marvin
·
Hästvård Tänkte kolla om det är någon som haft liknande problem eller har andra erfarenheter och kan ha idéer om vad det kan bero på...
2
Svar
23
· Visningar
2 886

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Annonsera mera VII
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp