Hovar som plötsligt växer väldigt fort?

Speedway

Trådstartare
Vad kan det bero på?

Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har jag aldrig behövt verka bort tidigare.
Har haft samma hovis (utbildad och fantastiskt bra på sitt jobb ;)) i 7 år till tre olika hästar och nuvarande har han skott i snart 2½ år. Skointervall under vintern är 7 veckor på denna hästen men som sagt denna gången hade hovarna växt mer än normalt.

Jag ändrade foderstaten ca 3 veckor innan förra skoningen. Tog då bort en del hösilage eftersom det gav för mycket energi till min lättfödda häst samtidigt som ättiden blev för kort. Istället har jag lagt till halm + sojamjöl för att kompensera proteinet. Hästen motioneras på lätt nivå 5-6 dagar i veckan med ridning och tömkörning och är i normalhull.

Jag är hippokondriker så vad ska jag oroa mig för nu? För det är ju inte normalt att hovarna börjar växa mer mitt i vintern. :confused:
 
Det är inte pga den hopplösa vintern vi haft då? Min har blivit längre i fötterna än vanligt på de intervallen vi haft. Hon kanske fick vårkänslor :D Eller så innehåller sojan högvärdigare protein eller liknande?
 
Vad kan det bero på?

Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har jag aldrig behövt verka bort tidigare.
Har haft samma hovis (utbildad och fantastiskt bra på sitt jobb ;)) i 7 år till tre olika hästar och nuvarande har han skott i snart 2½ år. Skointervall under vintern är 7 veckor på denna hästen men som sagt denna gången hade hovarna växt mer än normalt.

Jag ändrade foderstaten ca 3 veckor innan förra skoningen. Tog då bort en del hösilage eftersom det gav för mycket energi till min lättfödda häst samtidigt som ättiden blev för kort. Istället har jag lagt till halm + sojamjöl för att kompensera proteinet. Hästen motioneras på lätt nivå 5-6 dagar i veckan med ridning och tömkörning och är i normalhull.

Jag är hippokondriker så vad ska jag oroa mig för nu? För det är ju inte normalt att hovarna börjar växa mer mitt i vintern. :confused:


Tack för att jag fått lära mig ett nytt ord gällande människa och nojig runt hästens välbefinnande "hippokondriker" :D

Om hästens hovar börjat växa är ju ett gott tecken, den mår bra fodret funkar fint i dennes kropp.Den rids rätt etc....det är ju ett bra tecken att hästen mår bra och belastar sig fint och bra:up: dvs sluta noja och var glad i stället
 
Vad kan det bero på?

Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har jag aldrig behövt verka bort tidigare.
Har haft samma hovis (utbildad och fantastiskt bra på sitt jobb ;)) i 7 år till tre olika hästar och nuvarande har han skott i snart 2½ år. Skointervall under vintern är 7 veckor på denna hästen men som sagt denna gången hade hovarna växt mer än normalt.

Jag ändrade foderstaten ca 3 veckor innan förra skoningen. Tog då bort en del hösilage eftersom det gav för mycket energi till min lättfödda häst samtidigt som ättiden blev för kort. Istället har jag lagt till halm + sojamjöl för att kompensera proteinet. Hästen motioneras på lätt nivå 5-6 dagar i veckan med ridning och tömkörning och är i normalhull.

Jag är hippokondriker så vad ska jag oroa mig för nu? För det är ju inte normalt att hovarna börjar växa mer mitt i vintern. :confused:

Min hade också vuxit mer än normalt sist, kanske milda vintern? Men vi har också flyttat till stall med bättre foder, så säkert spelar det in också. :)
 
Vår hovis skrev på FB för ett tag sedan om att ganska många hovslagare upplevde att hästarna växt typ som på sommaren denna vintern.
Så, inget att få panik över.
Om jag minns rätt skulle förklaringen vara att tillväxten minskar på vintern eftersom hoven är så nerkyld = mindre cirkulation. Varma vintrar så är cirkulationen mer lik sommartid = hoven växer mer.
 
Vår hovis skrev på FB för ett tag sedan om att ganska många hovslagare upplevde att hästarna växt typ som på sommaren denna vintern.
Så, inget att få panik över.
Om jag minns rätt skulle förklaringen vara att tillväxten minskar på vintern eftersom hoven är så nerkyld = mindre cirkulation. Varma vintrar så är cirkulationen mer lik sommartid = hoven växer mer.

Jag har släppt paniken :D och jag gillar teorin förutom det faktum att hovarna faktiskt har växt lite mer än vad de brukar göra under betesperioden på sommaren. Det är det jag tycker är lurigt. Alla hovarna har förvisso växt jämnt och fint så det har inte sett konstigt ut.

Skönt dock att höra att det inte bara är min häst. :)
 
Jag har släppt paniken :D och jag gillar teorin förutom det faktum att hovarna faktiskt har växt lite mer än vad de brukar göra under betesperioden på sommaren. Det är det jag tycker är lurigt. Alla hovarna har förvisso växt jämnt och fint så det har inte sett konstigt ut.

Skönt dock att höra att det inte bara är min häst. :)
Rörelse gör ju också att de växer, kanske han rör sig mindre sommartid, eller så är det bara en naturlig variation :)
 
Varm vinter och soja, som ju är ett protein kan absolut ge lite extra fart på hovarna, nog inget att oroa sig över. :)
 
Om jag minns rätt skulle förklaringen vara att tillväxten minskar på vintern eftersom hoven är så nerkyld = mindre cirkulation. Varma vintrar så är cirkulationen mer lik sommartid = hoven växer mer.


Exakt!

Hovarna växer normalt mindre på vintern på grund av sämre blodcirkulation. Orsaken är lägre temperatur och att hästarna rör sig mindre och rids också vanligtvis mindre.

En annan sak som kan påverka horntillväxten är foderstaten. Innehåller foderstaten de näringsämnen som behövs för att keratin ska bildas så ökar horntillväxten.

Att hovarna växer snabbare i år med en mild vinter är absolut ingenting att oroa sig för, tvärtom!
 
Min häst som normalt skos med 8-9 veckor stod en vinter i djupsnö ensam pga skada och när det gått 15 veckor syntes det knappt att det växt men vi skodde ändå. :). Tvärtom när det var en varm vinter så jag hann inte bli hippokondrisk
 
Ibland lönar det sig att vara hippokondrisk och nojjig...tror jag. :crazy:

Idag har veterinären varit ute och tagit blodprov för PPID eftersom fler symptom som indikerar detta har dykt upp. Ökat drickande och kissande t ex. Den oklippta pälsen på ryggen har blivit superlång och krullar sig som bara den när den blir fuktig. Fäller gör hon knappt heller. Nu är det bara att vänta på provsvaret men oavsett vad det säger så är jag helt säker och veterinären var inne på samma linje.
 
Ibland lönar det sig att vara hippokondrisk och nojjig...tror jag. :crazy:

Idag har veterinären varit ute och tagit blodprov för PPID eftersom fler symptom som indikerar detta har dykt upp. Ökat drickande och kissande t ex. Den oklippta pälsen på ryggen har blivit superlång och krullar sig som bara den när den blir fuktig. Fäller gör hon knappt heller. Nu är det bara att vänta på provsvaret men oavsett vad det säger så är jag helt säker och veterinären var inne på samma linje.
Så tråkigt :( det är ju helhetsbilden och magkänslan man ska lita på.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 899
Senast: Marvin
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 393
Senast: bellala
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 958
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp