Hovbensfraktur - behöver pepp och tips!

Milene

Trådstartare
Dizzie5b.png
[/URL][/IMG] Vackraste vackraste prinsessan har råkat illa ut...:cry:

Någon kunnig här som kan uttala sig..? Vetten som röntgade henne sa att prognosen är sämre när sprickan går upp vid leden. Jag tycker dessutom att sprickan är jättestor :crazy:

Behöver tips om hur man sysselsätter henne, hon avskyr att vara ensam så kompis har hon 24 timmar om dygnet, men dagarna blir ändå tråkiga :(

Behöver också få höra fall som blivit helt bra och återgått till normal verksamhet.

Mycket chockad och ledsen Milene...:(
 
Dizzie5b.png
[/URL][/IMG] Vackraste vackraste prinsessan har råkat illa ut...:cry:

Någon kunnig här som kan uttala sig..? Vetten som röntgade henne sa att prognosen är sämre när sprickan går upp vid leden. Jag tycker dessutom att sprickan är jättestor :crazy:

Behöver tips om hur man sysselsätter henne, hon avskyr att vara ensam så kompis har hon 24 timmar om dygnet, men dagarna blir ändå tråkiga :(

Behöver också få höra fall som blivit helt bra och återgått till normal verksamhet.

Mycket chockad och ledsen Milene...:(

Jag själv har ingen egen erfarenhet av hovsprickor så kan inte uttala mig om hur det ser ut, prognos etc. Men jag tycker att du ska diskutera med veterinär och sedan själv avgöra hur du ställer dig till rehabilitering utefter vad man kan säga att hästen har för prognos för framtiden med skadan. Supertrist verkligen :(

Jag känner däremot till andra som ägt hästar som fått hovbensfrakturer och för en del har det gått superbra och hästarna blivit helt återställda och kunnat fungera precis som vanligt..medans andra har tagits bort redan efter röntgenrummet, tyvärr för att prognosen för bra läkning/chans att återgå till ett normalt hästliv inte varit värd rehabiliteringen eller försvarbart att hålla kvar hästen för rehab ens.
 
Jag rehabiliterar mitt sto från en hovbensfraktur (typ II, leden ev involverad) så jag har läst allt jag hittat. Prognosen är i regel god men chansen att de blir helt bra beror givetvis på var sprickan sitter. Så länge du inte avråds rehabilitering finns det hopp, och det finns prognosstatistik i det här examensarbetet:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000556/01/EEFarb_Liza_Friberg.pdf

Hur man boxvilar en häst beror ju helt på individen. Min dam fungerade bäst när jag lät henne vara ifred. Sysselsättningsförsök ledde mest till rastlöshet. Minimalt med kraft och så mycket grovfoder det går utan att de ökar i vikt är väl självklart. Jag bytte en del hö mot halm för att öka volymen och fodrade i dubbla nät så hon åt en rätt stor del av dygnet. De två första veckorna var nog jobbigast.

Det blir mycket bättre sen när de kan gå i sjukhage och jag fick börja skritta min efter 4 månader. Nu, efter fem, får vi trava lite också. Ringskon får sitta kvar ett tag till. Hur bra hon blir vet jag inte ännu, hon är lite tveksam i traven men jag tycker det blir bättre och bättre.

Hoppas det går bra för er.
 
Jag har inte direkt rehabiliterat, men när jag skulle sälja en häst för några år sedan upptäcktes en typ IV fraktur med leden involverad, ej ny. Köparen var elitryttare och van vid att skador kan förekomma, så efter sänkt pris såldes hästen ändå. Denna häst har varken förr eller senare visat några kliniska symptom, tävlar tom 140 hoppning med bra resultat. Så det behöver inte vara kört även om leden är involverad.
 
Jag själv har ingen egen erfarenhet av hovsprickor så kan inte uttala mig om hur det ser ut, prognos etc. Men jag tycker att du ska diskutera med veterinär och sedan själv avgöra hur du ställer dig till rehabilitering utefter vad man kan säga att hästen har för prognos för framtiden med skadan. Supertrist verkligen :(

Jag känner däremot till andra som ägt hästar som fått hovbensfrakturer och för en del har det gått superbra och hästarna blivit helt återställda och kunnat fungera precis som vanligt..medans andra har tagits bort redan efter röntgenrummet, tyvärr för att prognosen för bra läkning/chans att återgå till ett normalt hästliv inte varit värd rehabiliteringen eller försvarbart att hålla kvar hästen för rehab ens.
Jag blev lite överrumplad, när vetten ringde och sa vad de hittat så togs det liksom för självklar att man skulle försöka rehabilitera. hästen var gipsad och klar för hämtning... Så jag kom av mig och tog bara hem hästen, och sen bröt jag ihop och ville ta bort henne direkt, ville inte utsätta henne för allt som det innebär med lång rehabtid, massa lastningar för röntgen osv. Sen "landade" jag lite och tänkte att vi provar alla fall...

Prognosen är 80 % för återställd häst, något sämre när leden är involverad. 20 % får alltså stå ut med all smärta, boxvila mm och blir ändå inte bra... :(
 
Jag rehabiliterar mitt sto från en hovbensfraktur (typ II, leden ev involverad) så jag har läst allt jag hittat. Prognosen är i regel god men chansen att de blir helt bra beror givetvis på var sprickan sitter. Så länge du inte avråds rehabilitering finns det hopp, och det finns prognosstatistik i det här examensarbetet:

http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000556/01/EEFarb_Liza_Friberg.pdf

Hur man boxvilar en häst beror ju helt på individen. Min dam fungerade bäst när jag lät henne vara ifred. Sysselsättningsförsök ledde mest till rastlöshet. Minimalt med kraft och så mycket grovfoder det går utan att de ökar i vikt är väl självklart. Jag bytte en del hö mot halm för att öka volymen och fodrade i dubbla nät så hon åt en rätt stor del av dygnet. De två första veckorna var nog jobbigast.

Det blir mycket bättre sen när de kan gå i sjukhage och jag fick börja skritta min efter 4 månader. Nu, efter fem, får vi trava lite också. Ringskon får sitta kvar ett tag till. Hur bra hon blir vet jag inte ännu, hon är lite tveksam i traven men jag tycker det blir bättre och bättre.

Hoppas det går bra för er.
Säger en veterinär det isf; att de avråder från behandling?

Tack för länken, där fanns mycket intressant!:bow:

Nu är det ju rätt nytt för oss, men det verkar som om min häst funkar likadant som din; när jag är hos henne blir hon bara undrande, stapplar omkring och undrar vad vi ska göra... :( Så det är snabb mockning och fodring om gäller, sen står hon lugnt igen och kikar över boxkanten... Att jag sitter på en stol utanför boxen så hon kan greja med mitt hår fungerar däremot bra...

Hon har svårt att hålla hullet, så det blir mycket grovfoder. Det är så typiskt, efter mycket jobb har vi fått henne i jättefint skick, med ryggmuskler och muskelrund rumpa... Nu blir hon väl ett rangel utan dess like...

Skönt att det iaf verkar gå åt rätt håll för er! Hur stor är din sjukhage?
 
Jag har inte direkt rehabiliterat, men när jag skulle sälja en häst för några år sedan upptäcktes en typ IV fraktur med leden involverad, ej ny. Köparen var elitryttare och van vid att skador kan förekomma, så efter sänkt pris såldes hästen ändå. Denna häst har varken förr eller senare visat några kliniska symptom, tävlar tom 140 hoppning med bra resultat. Så det behöver inte vara kört även om leden är involverad.
Åh, det ger mig tröst och hopp! Tack!!!
 
Jag hade en travare som fick en liknande spricka fast den slutade precis före leden. Hon blev skodd med ringsko och fick sen gå direkt ut i hagen. Mina veterinärer på kliniken sa att det var samma prognos på skadans läkning oavsett om hon stod inne eller va ute med sina kompisar. De sa att om det gjorde ont när hon belastade benet så va hästar så smart att de tog det lugnt istället för att belasta det onda benet.
Min blev helt återställd och var ute och tävlade exakt ett år efter skadan och har inte varit halt en dag sen dess av skadan :). Hon stod endast på box i de tre dagar det tog innan vi fick komma och röntga.

Vad jag försöker säga är att det kanske är bättre att låta henne gå i hagen istället för att hon ska stå inne och vantrivas?
Lycka till!
 
Min lilla shettis fick en fraktur på hovbenet på ena bakhoven förra våren, dock gick den inte upp i leden. Hon fick stå på boxvila med gips några veckor, och sedan var hon smärtfri och kunde gå ut i liten hage igen som vanligt. Hon går bara som sällskap, så det kanske är lite svårt att veta om hon hade hållit för arbete, men antagligen är hon helt läkt. Allt tyder på det.
 
De sa att om det gjorde ont när hon belastade benet så va hästar så smart att de tog det lugnt istället för att belasta det onda benet.

Fast jag vill säga att så är det dock inte för alla hästar. En del skiter totalt i det och belastar ändå även om de så har ett allvarligt benbrott..Därför finns det vissa individer också som inte ens är lönt att rehaba av den anledningen, för att det finns ingen chans för läkning när den hoppar runt (finns hästar som hoppar upp och ner i boxen t o m likt en studsboll)
 
Senast ändrad:
Jag blev lite överrumplad, när vetten ringde och sa vad de hittat så togs det liksom för självklar att man skulle försöka rehabilitera. hästen var gipsad och klar för hämtning... Så jag kom av mig och tog bara hem hästen, och sen bröt jag ihop och ville ta bort henne direkt, ville inte utsätta henne för allt som det innebär med lång rehabtid, massa lastningar för röntgen osv. Sen "landade" jag lite och tänkte att vi provar alla fall...

Prognosen är 80 % för återställd häst, något sämre när leden är involverad. 20 % får alltså stå ut med all smärta, boxvila mm och blir ändå inte bra... :(

Har inte vetten uttryckligen sagt något så är nog beslutet mycket upp till dig själv hur du vill gå vidare och vad du själv känner är värt att satsa på, lägga ner tid osv utifrån den prognos hästen har och oddsen att bli frisk.

Är det inte lönt eller försvarbart så säger dem till, de är skyldiga att säga stopp ifall det inte går och kan ta beslut om avlivning. (såg du ställt frågan längre upp).

När det gäller boxvila, hage eller inte..så tycker jag att man i första hand ska hålla hästen där den är lugnast och klarar den att ta sig till en sjukhage utan att förvärra skadan dit eller av vistelsen i hagen tycker jag att det borde vara att föredra.
 
Jag blev lite överrumplad, när vetten ringde och sa vad de hittat så togs det liksom för självklar att man skulle försöka rehabilitera. hästen var gipsad och klar för hämtning... Så jag kom av mig och tog bara hem hästen, och sen bröt jag ihop och ville ta bort henne direkt, ville inte utsätta henne för allt som det innebär med lång rehabtid, massa lastningar för röntgen osv. Sen "landade" jag lite och tänkte att vi provar alla fall...

Prognosen är 80 % för återställd häst, något sämre när leden är involverad. 20 % får alltså stå ut med all smärta, boxvila mm och blir ändå inte bra... :(
Jag skulle nog påstå att prognosen är bättre än 80% när leden inte är involverad. På min utbildning, hovis, fick jag lära mig minst 90 - jag har träffat på ett antal varav endast två inte blev bra, den första är mer än 20 år sen medan man fortfarande skruvade ihop såna frakturer och den fick "följdhältor i kotlederna när den sattes igång. Den andra hade klämt hoven i ett stenröse och hade hela hovbenet krossat => togs bort direkt.
Men jag håller med om att frakturlinjen på din bild ser lite trist ut...
Jag vet att vissa spikar på sjukbeslag och släpper ut i hagen, det kanske man kan göra vid fina linjer som inte är "genomgående" eller mindre chipfrakturer, men när leden är såpass involverad som på din häst hade jag nog aldrig chansat på något annat än stillhet. Det är ju viktig för framtida hållbarhet att ledytan blir jämn när det läker ihop.

Sen vad gäller rehab vs utdömning/avlivning så är det en balansgång. Tror du att din häst klarar den långa vilan rent mentalt? Står hästen lugnt elle bankar den i väggarna? Har du frågat veterinären om prognosen i just ditt fall? Kanske behöver man se första periodens läkning för att svara på det?
Sen är ju nästa steg att diskutera med försäkringsbolaget, om du vill ha ut ersättning.
 
Säger en veterinär det isf; att de avråder från behandling?

Tack för länken, där fanns mycket intressant!:bow:

Nu är det ju rätt nytt för oss, men det verkar som om min häst funkar likadant som din; när jag är hos henne blir hon bara undrande, stapplar omkring och undrar vad vi ska göra... :( Så det är snabb mockning och fodring om gäller, sen står hon lugnt igen och kikar över boxkanten... Att jag sitter på en stol utanför boxen så hon kan greja med mitt hår fungerar däremot bra...

Hon har svårt att hålla hullet, så det blir mycket grovfoder. Det är så typiskt, efter mycket jobb har vi fått henne i jättefint skick, med ryggmuskler och muskelrund rumpa... Nu blir hon väl ett rangel utan dess like...

Skönt att det iaf verkar gå åt rätt håll för er! Hur stor är din sjukhage?

Som Dandylinn säger ska väl en veterinär säga till ifall rehabilitering är lönlöst. Min hade med säkerhet gjort det.

Smärta tror jag inte du ska fundera så mycket över, så fort min blev skodd var hon ok och jag märkte aldrig att hon hade ont. Hon var oskodd bak när hon fick frakturen, vilket jag ångrar djupt. Är din häst gipsad borde hon vara ok.

Jag hade först en väldigt liten sjukhage, bara så stor som boxen. Pållan kunde själv gå ut och in. Sen efter ca 3 månader fick hon en ruta på 25x25 meter ca. Men eftersom skador, behandling och hästar är så olika är det nog bäst att följa vet instruktionerna och inte mixtra för mycket.

En tanke om foder: Linfrökross innehåller mycket protein och är bra för att hålla magen igång under en boxvila. Det finns tyvärr en risk för kolik. Men musklerna kommer snabbt tillbaka om hästen tränas effektivt, det är inte så mycket att oroa sig för.
 
Svarar alla

Jag kommer inte att våga chansa på att släppa henne i hage tidigt, det får bli box och sedan liten sjukhage. När jag googlade på bilder och såg storleken å dom så grät jag...:cry: Jag tycker inte detta är något liv för en häst, jag tror jag lider mer än henne egentligen. Eller nej, det är inte sant, hon har ont och linkar hoppande undan när jag ska mocka, och hon tycker livet är surt så hon nafsade efter mig igår och sparkade efter mig idag när jag skulle kolla gipset...:(

Nej, det här är inte roligt, och det har bara gått några dagar!
När vi ska in och få ringbeslagen ska jag ta ett bättre snack med veterinär och hovslagare om prognos kontra livskvalitet, sist var jag ju så överrumplad så jag fick knappt fram en enda fråga...

Min vackra vackra lilla prinsessa Tusensköna!
 
@Dandylinn vad menar du med hovspricka? :confused: Det är ju en fraktur i hovbenet inte en hovspricka? :confused:

@Milene vilken fin häst, så himla tråkigt!
De hästar jag känner med hovbensfraktur har läkt ut och blivit fullt användbara igen, men det går ju inte att utttala sig utifrån det, beror ju givetvis på hur frakturen ser ut, och hur läkningen fortskrider och hur hästen hanterar konvalecensen osv. Lång konvalecens är det ju tyvärr också. Verkligen tråkigt för er :( Men som sagt, det kan gå bra också!

En positiv grej i sammanhanget: Det är lättare att ha konvalecent i sjukruta sommartid stimuleringsmässigt... Gör så att du gör en flyttbar hage så kan du flytta var och varannan dag så har hästen gräs :)
 
Senast ändrad:
Jag har haft kontakt med tre hästar med hovbensfraktur. Ingen av dem gick upp i leden, tror jag?. En äldre lektionsponny, blev helt bra efter några månader på box med gips. En dressyrhäst, samma rehab som ponnyn, blev helt återställd. Den tredje var en ny lektionshäst, 6 år med kanonstam som hoppade hus. Boxvila med gips i månader, fick artros i hovleden under rehab och fick tas bort. :(
 
Jag har ingen erfarenhet av hovbensfraktur men däremot av boxvila med pigg häst.
Min häst bröt ett griffelben hö bak för ett år sedan, han var liiite halt i 2-3 dagar men sedan inga symptom alls, därav tog det lång tid innan upptäckt.

Nåväl, han opererades i början av maj, fick därefter 2 v boxvila och sedan 2-4 veckor i sjukhage.
Dock hade pållen förstoppningskolik i januari och efter 2-3 dagar på box (trots stora mängder paraffinolja) märkte vi att magen började lägga av. Dessa dagar roade jag honom med 4-6 fodringar per dag och en massa Ask och Asp grenar i boxen för sysselsättning. Men trots detta funkade inte magen så det blev minimal sjukhage på gräs som jag flyttade 1 gg/dag och box på natten.
Tror det var det som "räddade" både hans mage och psyket, så sjukhage på gräs är min rekommendation förutsatt att din pålle håller sig lugn där.
 
Uppdaterar lite

Nu har det ju gått en tid, och det går inget vidare för oss...:(
Boxvilan var ett helvete, hon for runt så gipset fick förstärkas två gånger om dagen. Hade sällskap av häst hela tiden - en liten shettis som är värd sin vikt i guld!!! ("Ska jag stå här nu i tre veckor? Jaha, då gör jag väl det då. Vad dom hittar på mycket konstigt, de där människorna...!") men levde rövare ändå.

Nu går hon i sjukhage dagtid, med hästsällskap m fl precis intill för att vara sansad. Ändå är hon nipprig, hoppar omkring i den lilla rutan så fort nåt händer, blåsiga dagar är hemska! :(

Vi håller på med henne så mycket vi kan, och vi vågar inte lämna henne i hagen och åka bort av rädsla för att hon ska bryta sig ut och fara runt med sitt brutna ben, jag håller på att bli ett nervöst vrak!:crazy:

Men det värsta är att hon fortfarande har så ont, hade hoppats på en förbättring nu när hon haft ringsko i snart en månad, men hon stöder fortfarande inte på benet annat än när hon "måste", och då haltar hon ju ändå rejält. Vänder enbart åt väster så hon håller på att bli alldeles sned i ryggen men det kan man träna bort senare, sa veterinären men det ser ju inte så kul ut. Smärtlindring kan man ju inte ge eftersom hon då belastar mer än vad som är lämpligt. Åh, hon har det så svårt, lilla hjärtat!!!:cry:

Behöver mera pepp...........................:cry:
 
När min påla fick en fraktur för ca 3,5 år sedan plastade vi hoven, ist för gips. Dels för bättre hållbarhet och då det skulle ge ettbättre resultat än gips. Även ringsko slogs på. Hon gick i en lite sjukhage, efter ca 3 veckor på box.

Nu fick vi ta bort henne ändå, efter ca 1,5 års vila/rehab. Anledningen till detta tros vara att frakturen vr mer ill. än men först trott (den satt på undersidan av hovbenet, leden ej involverad) och hon drabbades av artros och förtvinade leder, ligament och strålben tillföljd av lång och nästan avstannat läkningsprocess. Tyvärr...

Ang boxvila och annat, kan inte shettisen gå i samma box/sjukhage som din, för att skapa närkontakt och mer lugn?
Önskar er. Ett stort lycka till!!!
 

Liknande trådar

Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 416
Senast: Legolaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp