Bukefalos 28 år!

Hovbensfraktur

P

Peris

Hej!
Jag har precis fått reda på att min häst har en hovbensfraktur på höger fram.
Är det någon som har erfarenhet av det?? Tacksam för all information..
 
Kände en häst som hade det innan, de opererade och lagade det.. (tror jag) men sedan blev hon inte "friskk" ifrån det så igår var årsdagen om man räknar bort skottdagen, annars e de n idag som hon blev avlivad.. :cry:

Hoppas att allt löser sig med din häst..
 
Det beror på var frakturen sitter och hur den ser ut, hur prognosen är har jag fått lära mig av vet.

Min travare fick en grenad hovbensfraktur på utsidan av hovbenet i oktober förra året. Hon fick boxvila i 3 månader, 1 månad skritt för att sedan börja travas igång lite försiktigt. Hon är helt ohalt och beräknas komma igång och tävla någon gång framöver igen...
Hon har haft sjukbeslag (ringsko med sidokappor) och fått åka till klinik för att röntga hovenn med jämna mellanrum under boxvilan. Hon har även haft en utebox för att få lite frisk luft och lite andra vyer att titta på.
Nu är den här hästen väldigt cool och har inte behövt sysselsättas under sin konvalecens.

/// ghost
 
Det beror som sagt på var frakturen sitter. Om den involverar hovleden är prognosen sämre, medan frakturer på hovbenets "vingar" vanligen läker bra även om det tar lång tid (upp till ett år). Ibland väljer man att sko hästen med specialbeslag, t ex ringsko, för att hålla samman frakturen (som ett gips).
 
finns MASSOR med tidigare inlägg här om hovbensfrakturer!
använd sökfunktionen så hittar du dem! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har fått röntgenbilder på en häst som jag är intresserad av. Fick dem idag så kan inte fråga någon veterinär. Om någon är lite...
Svar
16
· Visningar
2 487
Senast: Nevermind
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar kring matstress hos häst. Vi var nämligen och kollade på en häst som förmodligen haft matstress i hela...
Svar
13
· Visningar
1 196
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
969
Senast: SaraB
·
Hästvård I somras fick en av våra hästar utslag som såg ut som ringorm. Jag behandlade med ivamerol men blev inte av med det. Under hösten har...
Svar
14
· Visningar
1 216
Senast: Emma-pemma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp