Hovbroskförbening - hur ser framtiden ut?

Twihard

Trådstartare
Jag hoppas jag la tråden rätt. Min häst på nio år med en lysande dressyrkarriär framför sig (kvalat till msv b från lätt b på en sommar - men inte tävlat mycket om någon tror att jag kört för hårt!) har fått diagnosen kraftig hovbroskförbening på utsidan av båda frambenen. Är det kört för oss? Jag vet vissa hästar som lever med det och även tävlar hoppning. Men veterinären sa aldrig mer hoppning och att inte kotorna får ansträngas för hårt. Kommer vi kunna tävla någonting? Aldrig ens rida? Vad har ni för erfarenheter? Min hästs liv är viktigare än tävling men vi båda älskar det. Ridning är inte det viktigaste heller men jag är ärlig, och min häst trivs inte som skogsmulle/haghäst (Jag började som skogsmulle). :(
 
Jag vill minnas att jag ska ha läst någon relativt ny forskningsrapport från Slu där dom hade kollat på just hovbroskförbening.
Vad jag kommer ihåg från artikeln så uppgav dom att det inte finns något samband mellan en prestationsnedsättning(hälta) samt hovbroskförbening, utan att detta var en gammal "sjukdom".
Jag vill minnas att jag fick höra av en extremt rutinerad hovis som precis kom på kurs därifrån att hästar som har hovbroskförbening inte är besvärade av det om dom inte har en fissur el liknande i brosket.
Är hästen halt pga förbeningarna i dagsläget?
 
Jag vill minnas att jag ska ha läst någon relativt ny forskningsrapport från Slu där dom hade kollat på just hovbroskförbening.
Vad jag kommer ihåg från artikeln så uppgav dom att det inte finns något samband mellan en prestationsnedsättning(hälta) samt hovbroskförbening, utan att detta var en gammal "sjukdom".
Jag vill minnas att jag fick höra av en extremt rutinerad hovis som precis kom på kurs därifrån att hästar som har hovbroskförbening inte är besvärade av det om dom inte har en fissur el liknande i brosket.
Är hästen halt pga förbeningarna i dagsläget?

Hältan kom i Augusti förra året, men senaste tiden bara synts i trav på volt i ena benet. Knappt märkbart. Troligen fri från det nu då vi inte kollat sedan 22 december (röntgenmaskinen var trasig så väntade på bilderna såhär länge) :/
 
Eftersom det inte är ett bifynd utan huvudorsaken vad jag förstår är jag inte fullt så optimistisk. Har själv haft en dressyrhäst med hovbroskförbening. Vi klarade det ett tag med sulor, men det blev problem med bl a leder p g a snedbelastning, avlastning etc. Och det spökade så klart i mitt huvud, steget kortare, humöret bräckligare - jo, hon har säkert ont. Vilket påverkade ridningen. Det blev inte mycket tränat, jag var hela tiden på jakt efter symptom.
 
Eftersom det inte är ett bifynd utan huvudorsaken vad jag förstår är jag inte fullt så optimistisk. Har själv haft en dressyrhäst med hovbroskförbening. Vi klarade det ett tag med sulor, men det blev problem med bl a leder p g a snedbelastning, avlastning etc. Och det spökade så klart i mitt huvud, steget kortare, humöret bräckligare - jo, hon har säkert ont. Vilket påverkade ridningen. Det blev inte mycket tränat, jag var hela tiden på jakt efter symptom.

Så då är det med sannorlikhet kört?
 
Beror på hur din hjärna fungerar (lite skämtsamt). Vi gav det ett seriöst försök med sulor, och visst blev det bättre än när vi fick diagnosen. Men inte så bra att jag klarade att träna seriöst utan att grubbla över vad som berodde på vad.

Prova och känn efter.
 
Hältan kom i Augusti förra året, men senaste tiden bara synts i trav på volt i ena benet. Knappt märkbart. Troligen fri från det nu då vi inte kollat sedan 22 december (röntgenmaskinen var trasig så väntade på bilderna såhär länge) :/
Tråkigt att höra att hästen vart halt.
Jag hade gett hästen en chans att visa om den håller eller ej, skulle den bli halt igen och släcka i hoven hade jag gjort en MR.
Då det kan vara så att det finns en skada på ett ligament eller liknande som inte syns på vanlig röntgen. Vilket hovbroskförbeningen gör och därmed antas vara den primära orsaken till hältan, nu kan det mycket väl vara så att det är den primära källan, men just för att vara 100% säker. :)
 
Hej! Familjen hade en häst som hade hovbroskförbening som var det värsta veterinären på 70 år sett i hela sitt liv o det gick snabbt utför . Behöver inte ge problem men om det börjar så blir det ofta bara sämre o sämre. Tråkigt för er
 
Har själv haft en häst med lindrig hovbroskförbening.
Märkte aldrig av något. Hästen var aldrig halt, tävlades i hoppning. och har gjort så hela sitt liv utan att det har påverkat hästen.
 
Haft en som under 6 mån gick från obetydlig hovbroskförbening till måttlig-kraftig dito. Hältutlösande.
Det gick ett tag med spruta vid hovbroskförbening, ringsko, sulor etc men inte i längden tyvärr. Upprepade låga frambenshältor.
 
Finns en i min närhet med mycket mer förbening än min som tävlar nationell 1,40 hoppning. Finns det någon med positiva upplevelser? :S
 
Finns en i min närhet med mycket mer förbening än min som tävlar nationell 1,40 hoppning. Finns det någon med positiva upplevelser? :S

Många hästar fungerar utan problem med HBF. Det endera märks aldrig eller upptäcks som bifynd på rtg. Men det verkar som de som faktiskt blir halta av sin HBF/har hovhälta och HBF oftare har svårt "komma igen". Sen blir det i trådar ofta så att de med erfarenhet svarar och då fångar du fler av de som haft problem. Det är nog bara se tiden an och hjälpa den så mycket det går med beslag.
 
Jag har mild HBF på min ridhäst. Hon har inte varit halt utan det upptäcktes som ett bifynd vid en röntgen för 3 år sen. Rids som vanligt och tränas utan problem.
 
Det verkar som om alla utom den hästen jag känner har otur. Måste betyda att den är ett mirakel :( Får väl inse att jag måste döda min älskling tids nog....
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 140
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 417
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 195
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 577
Senast: Imna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp