Hovbroskförbening inte orsak till hälta

Skulle vara intressant att veta vad det är hos de individer med eskalerande HBF och hälta lokaliserad till området som gör att de är halta. Om det inte är så att just de individerna blir halta av sin HBF - vad är det då som ger hältan?
 
Tror dom menar mer att dom kan ha hovbroskförbeningen utan att den sitter så till att dom blir halta av den. Det är alltså ingen självklarhet att dom automatiskt blir halta av hovbroskförbeningen i sej självt.
 
Tror dom menar mer att dom kan ha hovbroskförbeningen utan att den sitter så till att dom blir halta av den. Det är alltså ingen självklarhet att dom automatiskt blir halta av hovbroskförbeningen i sej självt.

Fast DET är ju gammal skåpmat i så fall? Det har de vetat sen decennier. HBF upptäcks rätt ofta som bifynd vid rtg på fullt fungerande och presterande hästar. Däremot har de debatterat lääänge om HBF överhuvudtaget kan vara hältutlösande alls, eller om den hälta man trott kommit från HBF hos individer med hälta från hoven och HBF berott på annat.

Menar de bara att HBF inte behöver innebära hälta eller besvär är det ju inget nytt så att säga??
 
Är väl helt enkelt bara en studie att hovbroskförbening kanske inte är en så vanlig orsak till hältan hos kallblodstravare som man tidigare trott. Att det inte är någon topp tio i skador helt enkelt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
3 999
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 888
Hästvård Hej! Jag har en ponny på 7 år som har en hälta på vänster framben som kommer och går. När vi först såg den så kom den verkligen från en...
Svar
7
· Visningar
969
Senast: Kjerulfia
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp