Hovbroskförbening

Fille

Trådstartare
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!
 
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!

Jag har ingen större aning om detta men följer gärna tråden för att jag är intresserad.
Det jag hörde senast var att trots att man tagit hästar ur avel, som har hovbroskförbening, blev inte resultaten tillfredsställande bättre.

Någon som kan bekräfta eller dementera? Detta stod för länge sedan i en artikel i Ridsport vill jag minnas.
 
Jag har ingen större aning om detta men följer gärna tråden för att jag är intresserad.
Det jag hörde senast var att trots att man tagit hästar ur avel, som har hovbroskförbening, blev inte resultaten tillfredsställande bättre.

Någon som kan bekräfta eller dementera? Detta stod för länge sedan i en artikel i Ridsport vill jag minnas.

Jag har pratat med en uppfödare om det du skriver om. Hon menade på att under 20 år var hingstar med hovbroskförbening förbjudna i avel, men att man inte såg någon skillnad, så nu har man tillåtit hingstarna igen för att förhindra inavel!
 
Hade inte SLU någon studie som visade att hästarna inte påverkades av det?
....lite luddigt tyvärr, men hinner inte googla på det nu.
 
Hade inte SLU någon studie som visade att hästarna inte påverkades av det?
....lite luddigt tyvärr, men hinner inte googla på det nu.

Har läst någon artikel på hästsverige om att de ska kunna funka normalt om de skos ”rätt”, men skulle vilja ha mer info, typ hur det har funkat för olika hästar o så, meb tycker mig inte hitta jättebra info på google :)
 
Första hästen hade. Skoddes normalt och reds normalt. Inget som påverkade henne. Klart kanske inte skulle hållit för hoppning á 120+ banor men de var jag inte intresserad av. Som hobbyhäst fungerade hon. Hennes var inte så stor, under 5 cm vill jag minnas av sista röntgen vi gjorde (kollade upp i samband med en hälta på det benet ifall de skulle varit de)
 
Första hästen hade. Skoddes normalt och reds normalt. Inget som påverkade henne. Klart kanske inte skulle hållit för hoppning á 120+ banor men de var jag inte intresserad av. Som hobbyhäst fungerade hon. Hennes var inte så stor, under 5 cm vill jag minnas av sista röntgen vi gjorde (kollade upp i samband med en hälta på det benet ifall de skulle varit de)

Mäter man förbeningen i cm alltså? :)
 
Mäter man förbeningen i cm alltså? :)

Vet inte om det är "så man gör" men i alla fall den vet jag träffade på röntgade och mätte i cm. Vill minnas att han prata om att upp till 10 cm (?) kan vara "normalt" (vet inte om man kan skriva normal i frågan om detta, men att de inte är ovanligt att de förekommer så långa utan att vara problem, där är de väl mera på individnivå om de påverkar eller inte)
 
Däremot är de ju nått som man lätt upptäcker på röntgen, så kan ju vara värt att röntga hovarna om man är intresserad av att köpa hästen. Tror min var runt 6 år när de upptäcktes. Ägde inte henne då men minns att hon var halt en tid under denna perioden. Svårt att säga om det var brosket som spökade (upptäcktes 99/00 någon gång) eller livet som ridskolehäst
 
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!

Tror det finns någon studie från SLU, visserligen något år gammal, som menar att det öht inte är någon större fara med hovbroskförbening, och att det t.om. är onödigt att ta hästar ur avel pga. det. Det tycker väl jag talar sitt ganska tydliga språk...

Om man googlar på "Onödigt stoppa avelshingstar med hovbroskförbening" så lär man få upp rätt resultat.
 
Tror det finns någon studie från SLU, visserligen något år gammal, som menar att det öht inte är någon större fara med hovbroskförbening, och att det t.om. är onödigt att ta hästar ur avel pga. det. Det tycker väl jag talar sitt ganska tydliga språk...

Om man googlar på "Onödigt stoppa avelshingstar med hovbroskförbening" så lär man få upp rätt resultat.

Jag har hittat en artikel från slu med det budskapet men inte läst hela forskningsrapporten :)
 
Jag har börjat intressera mig för ardennerrasen, har förstått att det finns en del hovbroskförbening i rasen. Berätta allt ni vet om hovbroskförbening, symptom, behandling, hållbarhet mm!
Min gamla valack hade hbf, skoddes och reds som vanligt. Tränade 130/msv dressyr utan problem.
Men när han sedan fick en fraktur på en sida så 'var det kokta fläsket stekt'. Han blev bara tio.
Varken mamman eller en syster hade/har hbf.
Vissa kan leva ohalta och bekymmersfritt i hela sina liv medan andra tas bort då de aldrig blir bra.
 
Har fått ta bort ett halvblod p g a hovbroskförbening. Väldigt tråkigt, fin häst. Försökte korrigera med skoning (klinik) men blev inte bättre.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag undrar om någon av er gjort/gör det på era hästar. I så fall får ni gärna svara på nedanstående frågor. Ilöpande text eller...
Svar
5
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har försökt hitta liknande trådar på forumet men hittar mest bara äldre trådar. Är intresserad av att veta hur användandet ser ut...
Svar
3
· Visningar
439
Senast: jemeni
·
Hästvård Är det någon här som har häst som reagerar på pollen? Hur kom ni fram till det? Symptom? Behandling? Hästens användbarhet? Total vila i...
Svar
3
· Visningar
602

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp